Умни електромери - по-малко проблеми

Поне няколко години ще са нужни на компаниите, за да инсталират умни устройства за всички свои клиенти

В бъдеще електромерите вече няма да се отчитат на място, а дистанционно, което ще намали възможността за грешки при формиране на месечната фактура за ток
В бъдеще електромерите вече няма да се отчитат на място, а дистанционно, което ще намали възможността за грешки при формиране на месечната фактура за ток
В бъдеще електромерите вече няма да се отчитат на място, а дистанционно, което ще намали възможността за грешки при формиране на месечната фактура за ток    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
В бъдеще електромерите вече няма да се отчитат на място, а дистанционно, което ще намали възможността за грешки при формиране на месечната фактура за ток    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Високите сметки на електроенергията през зимните месеци се превърнаха в искрата, запалила гражданските протести от началото на тази година. Поводът всъщност беше, че заради по-дългия период на отчитане през декември потребителите получиха сметки не за един, а за месец и половина, което в добавка с ниските температури взриви общественото недоволство срещу монополните - доставчици на ток. Причината за ситуацията с по-дългия срок на отчитане всъщност е доста тривиална, дори с битов привкус - служителите, които отчитат абонатните табла, също са искали да почиват по коледните и новогодишните празници. В случая не може да се отрече и грешката, допусната от самите електроразпределителни дружества (ЕРП), които, вместо да отчитат по-дълъг период в декемврийските сметки, можеше да засекат електромерите преди празниците и така абонатите да се радват на по-ниски сметки през най-студения месец от годината.

Вчера от ЧЕЗ, която обслужва цяла Западна България, съобщиха, че са открили нарушения сред фирмите, наети като подизпълнители, да отчитат и подменят електромерите на потребителите. От компанията коментираха, че при всички подизпълнители  са открити злоупотреби, които обаче не са ощетили клиентите. Сега на един от подизпълнителите ще бъде прекратен договорът, а от останалите ще бъдат поискани неустойки за установените нарушения на договорните задължения, допълват от ЧЕЗ.

Големи възможности

Подобни възможности всъщност изобщо нямаше да бъдат обсъждани, а вероятно можеше да бъдат избегнати и протестите, ако вместо абонатните табла, които трябва да се отчитат всеки месец, електроенергията се засичаше с т.нар. умни електромери. Използването на т.нар. умни устройства има редица предимства. Благодарение на тях ЕРП-тата имат възможност да извършват дистанционен отчет на електромерите, което намалява разходите за тяхното отчитане на място, както и да управляват и наблюдават подаването на електроенергия към устройствата. Допълнително тези системи позволяват да се следи качеството на подаваната към клиента електроенергия, което значително ще намали случаите на подаването на по-високо или ниско напрежение. Още една от възможностите, които предоставят смарт електромерите, е по-сигурно и по-бързо прекъсване и възстановяване на електрозахранването на клиентите, изготвяне на детайлни справки за консумацията на електроенергия в даден район или конкретно на даден клиент. Така ще се избегне ситуацията, в която, въпреки че абонатите са си платили таксата за включване, трябва да изчакат до 24 часа, за да може токът отново да им бъде пуснат.

Друга възможност е точното ограничаване на подаваната към клиентите мощност. Така могат да се ограничат случаите, когато огромни къщи и вили заявяват по-ниска от необходимата присъединителна мощност, а след това консумират значително повече, например за отопляване на басейн. Така те ощетяват техни добросъвестни съседи, като влошават качеството на енергията в района, тъй като мрежата не е оразмерена спрямо реално необходимата мощност. Всички тези възможности имат пряка връзка както с подобряване на качеството, така и с намаляване на търговските загуби на електроенергия на компанията.
В дългосрочен план "умните" електромери биха позволили на клиентите също да проследяват електронно своята консумация, което е предимство в условията на либерализиран пазар. По този начин те ще имат възможност да следят постоянно своето потребление и да взимат по-ефикасни мерки по отношение на енергийната ефективност на своите домакинства.

Като краен ефект всичко това би довело до по-добро качество на услугата, която клиентите получават, тъй като тогава могат да бъдат сигурни, че това, което пише в сметките им, е реално потребената от тях енергия. За намаление на цената на тока благодарение на смарт устройствата обаче би било пресилено да се говори, тъй като те са значителна инвестиция. Точно това е и причината все още да не са навлезли толкова масово. Разпределителните дружества имат определени рамки за инвестиции, които се определят от ДКЕВР, тъй като по-високите инвестиции биха били обвързани и с увеличаване цената на електроенергята. И все пак подобряването на услугата реално би спестило значителни разходи на фирмите.

Нагледен пример

Конкретен пример за това как действат умните електромери е проектът на "ЕВН България", която обслужва Югоизточна България, в кв. Столипиново в Пловдив. През 2007 г. компанията осъществи проект за цялостна подмяна на техническата инфраструктура в квартала, който беше известен с неплащането на сметките за електроенергия, масовите изключвания на захранването и проблемите при отчитането на електромерите. По данни на ЕВН в Столипиново са монтирани над 6300 нови електромера и 840 електрически табла. Също така е въведена нова модерна технология за дистанционно отчитане. С реализирането на програмата се възстанови възможността клиентите да следят показанията на електромерите си, които вече са монтирани на достъпна височина, и в същото време се възстанови и 24-часовото захранване с електроенергия, което липсваше преди това.

Модернизацията на инфраструктурата позволи да се преустановят кражбите на електроенергия директно от мрежата или от електрическите табла, което доведе до намаляване на технологичните загуби. Преди проекта технологичните загуби в квартала бяха 40%, а след неговата реализация – около 5%. Освен това новата инфраструктура позволява да се изключва дистанционно ел. захранването на всеки, който не е платил месечната си сметка.
Чрез новата модерна система електромерите се отчитат дистанционно, т.е. няма инкасатори в квартала. Ако се наложи прекъсване (съответно възстановяване) на електроснабдяването, това също се извършва, без да се налага сътрудник на дружеството да ходи на място.

След реализацията на проекта на "ЕВН България" събираемостта на фактурите за консумирана електроенергия в кв. Столипиново се повиши значително от 2% на над 95%. За да бъде постигнато всичко това, от дружеството са инвестирали 6 млн. лв.

На територията на останалите две снабдителни дружества – ЧЕЗ и "Енерго Про", което обслужва Североизточна България, също вече има монтирани умни електромери. До края на 2012 г. на територията на ЧЕЗ са монтирани над 22 хил. смарт устройства, а на "Енерго Про" - 64 хил., коментираха от компаниите. До момента ЕВН пък е монтирала oбщо 90 000 умни електромери на територията, която обслужва.

Реално използването на "умните" електромери е технология, която тепърва се развива и доказва в Европейския съюз. Безспорно използването на подобни системи ще доведе до оптимизация на разходите за отчитането им, но самото им внедряване изисква значителни инвестиции. "Подмяната на всички електромери с "умни" на цялата територия на Североизточна България, без това да причини неудобство на клиентите, би отнело няколко години", коментираха от "Енерго-про". Това се отнася и за останалите две ЕРП на територията на страната. Важното е, че този процес вече е започнал и рано или късно всички абонати ще бъдат отчитани по "умен" начин.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zamen avatar :-@
    Чарли
    • - 3
    • + 4

    Те електромерите "умни" ама и електро разпределителните дружества да не са направят на "умни" и да ни цакат, че вече съм толкова чувствителен по тази тема.

    Нередност?
  • 2
    kaka_ginka avatar :-|
    kaka_ginka
    • + 2

    Би трябвало да платят на служителите някакви премии за работа по празниците, вместо да дестабилизират държавата с малоумни фактури.
    В крайна сметка, клиентите би трябвало да са пръв приоритет.

    Нередност?
  • 3
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter
    • + 3

    Показаните на снимката обаче мисля не са умни, аз имам такъв и просто има дисплей, всеки може да провери модела си.

    А в Европа някои страни като Италия и Испания вече са на 100% оборудвани с такива електромери, така че някои страни са доста по-напред.

    Нередност?
  • 4
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • + 5

    А освен умни електромери се налага клиентите също да поумнеят и да не пилеят енергията, която така или иначе ще им бръкне в джоба.
    От статията се разбира, че не са чак толкова големи инвестициите, които трябва да се направят, за да се оптимизира системата на отчитане, просто трябва да има и интерес, за да бъде направено това - примера със Столипиново е повече от показателен... Ама е по-лесно да извършват всякакви други услуги от уж външни фирми, за милиони, които изтичат незнайно къде...

    Нередност?
  • 5
    kamen_georgiev avatar :-P
    камен

    Май всеки по-голям "началник" в ЕРП-тата спокойно би могъл да се кандидатира за зидаро-мазач и да спечели конкурса още с влизането си в офиса.:)

    Нередност?
  • 6
    ivanpetrof80 avatar :-|
    Йосиф Давыдович
    • + 1

    Баща ми има едно дворно място -с овощна градина- с барака,ползва ток 5-6 месеца в годината за около 6-7лв на месец само за поливане, от ЕВН,през 2-3 години му все му сменят електромера(за тяхна сметка разбира се)- не знам къде им е сметката и защо го правят- Не умни електромери а умни глави трябва да инсталират в ЕРП-тата!

    Нередност?
Нов коментар