🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Асен Василев: Имаме огромния шанс да пренапишем правилата в енергетиката

Министърът на икономиката пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Преди да поеме поста на служебен министър на икономиката, енерегетиката и туризма, Асен Василев беше познат на две групи хора. Първите са студентите завършили Програмата за икономически растеж и развитие, провеждана в партньорство между Софийския университет и The Institute for Strategy and Competitiveness, която той организира заедно с Kирил Петков. Втората група са тези, които познават новия министър от амплоато му на инвеститор във високите технологии. Има дори предположение, че именно от тази сфера е дошла препоръката за за него. Василев е съосновател и президент на Everbread - една от петте компании в света за ценообразуване на самолетни билети. Everbread е частично финансирана от Националния Фонд за Научни разработки на Сингапур и от първия инвеститор в Skype. Първообразът на проекта беше финансиран и от фонда NEVEQ, с който обаче Василев се раздели не съвсем доброжелателно.

Преди да се захване с инвестиионната си кариера Василев от 1999 г. до 2004 г. работи като консултант в Monitor Group в САЩ, Канада, Европа и Южна Африка.

Асен Василев е завършил икономика в Харвард и е специализирал бизнес администрация и право в Harvard Business School и Harvard Law School.

Как ще изглежда енергийният одит, който е може би най-сериозната заявка на това правителство?

- Две дирекции на Европейската комисия - "Енергия" и "Конкуренция", ще изпратят свои екипи в София и ще работят с нашите експерти. Те не обичат думата одит, така че в България ще бъде извършен преглед на състоянието на енергийната система, плюс това дали част от големите договори съответстват на европейското законодателство. Ще бъдат прегледани и икономическите отношения между играчите в системата, за да бъде направена бърза преценка къде са най-проблемните области. Също така в контекста на третия либерализационен пакет, можем да ползваме европейския опит, така че освобождаването на пазара да се случи по един социално отговорен и ефективен начин. 

Каква дълбочина ще има този преглед? Ще влезе ли той във финансовите взаимоотношения на държавните дружества с финансиращите ги институции?

- Екипът ще работи с хора от министерството и ДКЕВР и ще влезе в необходимата дълбочина, за да се направи експертно становище. Ще се прегледа има ли изкривявания, които водят до по-високи цени, било до загуби на някои участници в пазара, било до неефективност. Също така, като част от прегледа, Комисията за защита на конкуренцията започна вече преглед на енергийния сектор, за което сме й много благодарни. АДФИ ще влезе и ще разгледа част от обществените поръчки, т.е. мобилизираме всички институции, да помогнат там където са най-компетентни.

Управлението на финансовите активи на държавните дружества (не само в енергетиката) е друг въпрос. Там трябва да се помисли как държавни дружества могат да вземат или не заеми. Например, има случаи да се взимат заеми с идеята, че държавата някой ден ще ги покрие, въпреки че самото дружество не би могло да изплаща тези заеми. Тази тема е сравнително по-лесна за решение. Идеята на работната група, която бе създадена тази седмица, е сравнително бързо да се почерпи основно от опита на Министерството на финансите – как това нещо да се случи по начин, по който няма да наруши стабилността на икономиката и ще въведе едни ясни и стройни правила. Правилата не трябва да са с пожелателен характер, защото това само отваря кутията на Пандора и започват да се правят най-разнообразни интерпретации – ама то това е пожелателно, ама не е задължително. Ако някой има нужда от някакви изключения от тези правила, трябва да обоснове защо, за да няма подозрения във влияния, злоупотреби или каквито и да било други съмнения за управлението на дружествата.

При представянето на мерките си за намаляване на дисбалансите в енергетиката, казахте, че тя е много болна. Откъде ще започнете лечението?

- Първата стъпка е да се изнесе информацията, за да се видят какви са проблемите, т.е. не само експертите, но обществото да я знаят. Без това да стане, няма как да вземем информирано решение. Всяко решение ще бъде лепенка, която рано или късно ще гръмне.

Какво според вас не се знае?

- Примерно, много ваши колеги от пресата реагираха с почуда, че има свръхкапацитет.

Но това е ясно от десет години.

- Ние проведохме референдум за АЕЦ "Белене", без това да стане ясно на гражданите. Точно по същия начин трябва да се видят цените, по които се изкупува енергията на всички играчи по веригата, какви са задълженията на държавата да изкупува и да плаща когато не ползва. Трябва да се влезе в конкретиката, а не просто да си говорим да не изкупуваме зелена енергия или да затворим тези или онези два договора. Едва тогава може да се генерират експертни решения и, от друга страна, да преценим социално кои от тези решения са приемливи.

В момента имаме огромния шанс да пренапишем правилата в енергийния сектор, като част от прилагането на третия либерализационен пакет. Трябва да се създаде устойчиво работеща система, при която няма структурно губещи. Губещи винаги ще има - поради некомпетентност, лоши разчети и т.н. Но не трябва да има губещи поради конструкцията на самата система. Така че искаме помощта на ЕК, тъй като там има много богат опит как да бъде либерализиран пазарът, а не ние да откриваме колелото.

Една от спешните мерки, които предложихте, е изключването на фотоволтаични и вятърни централи, ако нямат уреди за отчитане на произвежданата енергия в реално време. Вината за липсата на уредите обаче по-скоро не е у тях, а в липсата на спецификации, които тепърва са започнали да се изработват.

- Тази апаратура е изискване за включване. Очевидно някой е нарушил закона

Ако мрежовото дружество е имало такова изкискване, няма как те масово да са включвани без такива уреди. Вие отново прехвърляте вина там, където тя не лежи.

- Не съм съгласен. Единственият начин да разберем кои правила са лоши и кои добри, е като започнем да спазваме правилата. Това, че някой не е спазвал правилата за определен период от време, не е основание за това той да продължи да не ги спазва.

Е как да се спазят, като едната страна не е предоставила необходимите условия за това?

- Това е без значение, въпросът е, че правилата са нарушени. Това нарушение трябва да престане. Оттам нататък кой прав, кой крив има си съд. Ако проблемът беше само нарушение на правилата, можеше и да се изчака. Но в първата седмица, когато дойдох, през уикенда имахме 3300 мегавата потребление, от които над 800 мегатва бяха ВЕИ мощности. За които Електроенергийният системен оператор (ЕСО) нямаше информация в реално време и не можеше да ги включва и изключва, т.е. не можеше да ги контролира. Тези ВЕИ мощности във всеки един момент можеха да скочат или да паднат, без да сме наясно какво се случва с тях. Можете да си представите какво би се случило със системата.

В случая проблемът е в ЕСО, който няма система за управление в реално време на ВЕИ, присъединени към мрежата на ниско и средно напрежение.

- Доколкото знам, имат. Аз съм дал указания за спиране на тези мощности, които не изпълняват закона. Правилният подход е много бързо да се оправи системата. Временното спиране не е, за да се накажат ВЕИ-тата. Това не е дълготрайна мярка. Те могат за една-две седмици да си инсталират тази апаратура и за това съм разпоредил още миналата седмица да се изготвят липсващите технически изисквания.

Мислите ли, че до края на мандата ви може да се стартира изграждането на нова схема за изплащане на преференциалните тарифи на ВЕИ. Сега има огромна дупка, която се запълва чрез вкарване на загуби в електроразпределителните дружества. EVN вече заплашиха България с арбитраж. Повишаването на зелената добавка очевидно също е неприемливо.

- Не трябва да се търсят бързи решения. Каквото и решение да се предприеме, то трябва да минава през либерализация на пазара. Не трябва да има и мерки, които биха паднали в който и да било съд или да са в нарушение на европейското законодателство. Една от тези стъпки е изграждането на балансиращ пазар, което трябва да стане максимално бързо. Надяваме се това да стане скоро.

Предложихте на ДКЕВР промяна на квотите за регулиран пазар на отделните централи - по-евтината енергия да отива за него. Няма ли така да се наруши балансът между него и свободния пазар? От ЕК вече имаше процедура за нарушение към България. Ако увеличите евтината енергия, за регулирания пазар ще нарушите този баланс.

- НЕК, който всъщност продава за регулирания пазар, има дългосрочни договори за изкупуване на енергия, част от които са за значително по-висока цена от цената на свободния пазар, плюс цялата зелена енергия…

Тя би трябвало да се се покрива от зелената добавка на теория.

- На теория е така, но на практика знаем, че не се покрива. И точно затова сме помолили ДКЕВР за едно много ясно разяснение, без да се нарушава законодателство, по какъв начин, особено при паднало потребление, да се преразпредели производството на електроенергия. Не може всички централи да работят и всичкият ток да се изкупува. Тази хипотеза, между другото, не е предвидена дори в нашето законодателство – че ние ще имаме по-малко потребление, отколкото производство.

Въпросът е как това нещо да бъде правено с много ясни инструкции към ЕСО, които да казват специално за регулирания пазар, където НЕК изкупува енергията, по какъв начин това да става, без да се нарушава конкуренцията. Т.е. да няма подозрение, че се правят преференции за едни или за други. Или че някой взема решения, за които няма много прозрачност. Т.е. идеята е да има много ясни правила, които са ясни за абсолютно всички, публично оповестени.

Казахте, че е имало много задължения към малките и средните предприятия от страна на държавата. На какво се дължи това според вас, първо, и как вие като министър бихте могли да ускорите процеса на разплащане?

- Има няколко неща. Едното е задължението от републиканския бюджет към малките и средните предприятия. Вече сме говорили с господин Калин Христов и те се изчистват в много бързи срокове в момента. Другото са забавяния на плащания или забавяния на договаряния по оперативните програми, които са насочени към средни предприятия, там сме предприели също няколко мерки. В момента плащанията горе-долу отнемат около 60 дни да се случат. Заместник-министърът Ирена Младенова, която отговаря за еврофондовете, е говорила с колегите в дирекциите и смята, че този срок може да бъде намален до 30 дни с вътрешни подобрения в процеса. Което би облекчило значително тези, които имат да си получават парите и разплащанията. Също така за бърза оценка на нови апликации – т.е. по-бързо да може да се отговаря на фирмите дали те са спечелили или не, съответно по-бързо да тръгнат парите. Така че това са едни много конкретни първи стъпки, които предприемаме, за да тръгнем в посока по-бързо разплащане и облекчаване.

А за какви суми става въпрос реално?

- За конкурентоспособност голямата част от програмата е договорена. Остават едни 100 млн., които трябва да се договорят. Тръгва нова мярка за иновация, която ще бъде значително по-облекчена от старите процедури, т.е. няма да се изискват патенти и други утежняващи условия.

Проблемът е, че JEREMIE се води договорен, даже платен - защото парите са прехвърлени на банките, но всъщност въобще не са стигнали до бизнеса.

- По JEREMIE 1, която беше гаранционният фонд, в общи линии върви, даваме заеми в рамките на 40 млн. месечно, т.е. тази мярка върви много добре. JEREMIE 2 е отворена в края на миналата година и не е популяризирана достатъчно. В момента започваме кампания за популяризацията й, защото това е изключително важно. Там имаме едни 380 млн. евро, които могат в най-бързи срокове да бъдат усвоени от бизнеса чрез нормалната банкова система. Бизнесът може да получи заем на половин лихва. Като тези заеми, държа да отбележа, не са само за инвестиции, те са и за оборотен капитал. Т.е. всички бизнеси, които имат поръчки, но в момента нямат оборотен капитал, могат да вземат назаем на половин лихва и тези заеми са специално насочени към малки и средни предприятия, за да може ресурсът да стигне до фирмите, които имат най-голяма нужда. И там, мисля, че тази програма също много бързо ще може да помогне на бизнеса. Тя е стартирала и имаме, мисля, 6-7 банки, в които вече тези заеми на половин лихва могат да се вземат и е въпрос на това бизнесът да отиде да ги вземе от банките.

Говорим за дълговите схеми, ами капиталовите механизми?

- Само JEREMIE е 380 млн. евро. Ако нашият бизнес успее в рамките на тази година да получи 380 млн., мисля, че икономиката ще дръпне значително напред. Отделно има допълнителни схеми, фонд "Козлодуй". От него ще се санират обществени сгради и ще има доста плащания към строителните фирми. Т.е. има редица мерки, които са взети, просто трябва да ги популяризираме.

Някакво облекчение предвижда ли се например по схемата за енергийна ефективност, тя работи реално от миналата есен, но има толкова малко проекти, които са одобрени, цялата бюрокрация е толкова сложна, че…

- Да, там работим с ЕБВР, с външните оценители, за да се намира начин да се облекчи процедурата.

Ако излезем от JEREMIE, понеже е малка част програма "Kонкурентоспособност", какво се случва по останалите оси - от общо разполагаемите и договорени пари едва между 5% и 30% са разплатени?

- Зам.-министрите влязоха преди около седмица, така че за тази седмица са огледали нещата и започваме спешно промяна, където има нужда на процеси, така че да се ускорят всичките разплащания.

Както знаем, след две седмици ДКЕВР трябва да вземе решение дали да предложи отнемане на лиценза на ЧЕЗ. Вие като министър на икономиката как виждате това действие? Ако на базата на такива нарушения, които ДКЕВР изтъква, се стигне до отнемане на лиценза, как би повлияло това на страната и бъдещите чуждестранни инвестиции?

- Смятам, че ДКЕВР са напълно компетентни да се произнесат по въпроса. Каквото и решение да вземе ДКЕВР, то трябва да бъде изключително добре обосновано. Т.е. трябва да се види какви нарушения има, тези нарушения колко тежки са и на тази база да се направи съответната преценка. Основното нещо, що се отнася до чужди инвеститори и до външната среда, е да има ясен, точен, честен и прозрачен процес – т.е. да сме сигурни, че няма политически натиск в едната или в другата посока.

Специално при ЧЕЗ и ДКЕВР има очевиден политически натиск…

- Имаше!

34 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stdmv avatar :-|
    stdmv
    • - 41
    • + 4

    Смех....
    (през сълзи....)

    Нередност?
  • 2
    _az_ avatar :-|
    _az_
    • - 1
    • + 69

    Малко раздвижване на икономиката, в частност енергетиката. Да се чуди човек, защо досега не са правени елементарни неща, и кой е имал интерес от това...

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    nuzzo avatar :-|

    Министърът излъчва компетентност и желание за работа в посока оптимизация и осветляване на "черната кутия" Енергетика, но съзирам опит да се нахрани вълкът с някое от агнетата. Дано греша.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 35

    Цитат:

    "Тази хипотеза, между другото, не е предвидена дори в нашето законодателство – че ние ще имаме по-малко потребление, отколкото производство."

    >>> Явно някой е имал интерес. Само на този форум имам поне 500 коментара от 2003 г. насам, в който съм твърдял, че точно така ще завърши работата. Това го знаеха всички специалисти, които вземат най-редови постове по енергийните дружества - като им кажех само А, те довършваха цялата азбука. За началници и министри да не говорим. И сметката винаги съм я правил на калкулатора на мобилния си телефон, не ми е трябвало нито МИЕТ, нито ДКЕВР.

    Впрочем, това е част от цялостния манталитет на българския бизнес, да се увърта около държавната ясла. Софийският еснаф отдавна си знае, че: "Само требе ъ се гледа как крАдат дъртите ченгета у моменто, па и ние ъ си закАчиме нашио вагон на техното влакче. Там къде се краднат милиарди, и ние ч' гепиме некой леф, без ъ моат ъ ни каат нищо после... "

    Нередност?
  • 5
    kaizersoze avatar :-|
    kaizersoze
    • + 21




    [quote#2:"_az_"] Да се чуди човек, защо досега не са правени елементарни неща, и кой е имал интерес от това...
    [/quote]

    Ами гледай кой взима парите - той има интерес, просто е. Само че за това никой нищо не казва. ЧЕЗ вече се оплака от България в Брюксел и сега ще стане феерично. ВЕИ-та срещу ЕРП-та.

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 69

    "- Примерно, много ваши колеги от пресата реагираха с почуда, че има свръхкапацитет..... Ние проведохме референдум за АЕЦ "Белене", без това да стане ясно на гражданите. "

    >>> Сиреч, 40 милиона за референдум да правим хладилник на северния полюс. Или да возим пясък за Сахара. Който напиняше да се провежда, сега да върне парите от партийната си субсидия!

    Нередност?
  • 7
    stdmv avatar :-|
    stdmv
    • - 60
    • + 2

    Момчето не отбира. Ама 'ич. Не виждам какво му се кефите толкова.

    Не го обвинявам - няма време да се научи.

    Но вие ако ми обясните какво ви харесва?!

    Нередност?
  • 8
    venimarkovski avatar :-|
    Вени Марковски
    • - 2
    • + 63

    Нормален човек, нормално интервю. Няма ги високопарните приказки на Р.Овч., П.Дим., да не говорим за последния младеж.

    Нередност?
  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 2
    • + 9

    Ами хайде, възползвайте се от шанса си.

    Нередност?
  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 50

    [quote#7:"stdmv"]Момчето не отбира. Ама 'ич. Не виждам какво му се кефите толкова. [/quote]

    Отбира, много добре отбира...Както го гледаш с тази нетипична физиономия, така и е на път е... май... на доста лапачи, още преди да са се добрали до мобилния му телефон и общите познати....Че накрая двойно да ги е яд. Щото едно е да те ритне подкован кон, друго някой дошъл от никъде, и то за 2 месеца, хахахахаха!

    Нередност?
Нов коментар