НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Запълване на дупките

Договорените средства по ОП "Транспорт" надхвърлят бюджета на програмата

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Осемдесет и четири милиона евро не достигат по оперативна програма "Транспорт" за финансиране на вече договорени проекти. Сред тях са модернизация на жп участъка Първомай – Свиленград (54 млн. евро) и Септември – Пловдив (30 млн. евро). Това заяви транспортният министър Данаил Папазов. Едновременно с това се е отворила и финансова дупка от 48 млн. евро, необходими за подготовка на жп проектите за следващия програмен период на оперативната програма, обясни още той. Сумата е необходима за подготовка за модернизация на жп участъците Видин – Медковец, София – Септември, модернизация на участъците София – Драгоман, София – Перник –Радомир, развитие на жп възли София, Пловдив и Бургас.

"Необходимостта от гарантиране на подготовката на железопътните проекти е подчертана в писмо от 29 ноември 2012 г. на Европейската комисия", съобщават от транспорта. Ненавременното решаване на този въпрос пък е довело до "блокиране" на изменение (модификация) на текста на оперативната програма. Или необходима е актуализация, така че за в бъдеще тежестта да се измести от шосейния към железопътния транспорт и интермодалните терминали, обясни още министърът.

Едни пари не стигат

Засега не е ясно откъде ще се намерят липсващите средства, като между теориите на Министерството на финансите и на транспорта има известни разминавания. Според източници на "Капитал Daily" от финансовото министерство парите ще бъдат осигурени от бюджета и ще бъдат разписани в актуализирания му вариант. Обяснението е, че за да не се губи време по усвояването на европейско финансиране в следващия програмен период, още през тази година правителството ще отдели и средства за предпроектни проучвания и изграждане на съпътстваща инфраструктура по железопътни проекти, които ще се изпълняват между 2014 и 2020 г. Предварителната оценка е за железопътния сектор в следващите седем години да се вложат 1.5 млрд. лв. Затова за довършване на вече започнати проекти и за подготовка за следващия програмен период до края на годината ще се отпуснат допълнителни 273 млн. лв.

Транспортният министър обаче обясни, че необходимите средства за подготовка на проекти за следващия период са намерени под формата на вътрешни резерви. Около 25 млн. евро ще бъдат осигурени след оптимизации по всички направления на оперативната програма. Останалите 20 млн. евро пък са били прехвърлени след решение на Министерския съвет от пътища към жп оста на програмата. Все пак остава въпросът с предоговорените проекти, чиято стойност е за 84 млн. евро, като за тях ще се търси решение. "Почти е сигурно, че ще ни бъде отпуснат кредит по кредитното споразумение", каза Папазов.

Завой към железниците

Актуализацията на мастер плана и пътната стратегията до 2020 г. ще е готова до 12 юли. По думите на министъра стана ясно, че тежестта ще се измести от автомобилните магистрали към жп линиите и интермодалните терминали, което съвпадало с приоритетите на Европейския съюз. Неговото лично мнение е, че приоритет номер едно при пътищата трябва да бъде направлението Варна - Русе, по което товарите от морското пристанище да се придвижват към речното и оттам по Дунав. Друго ключово направление е Видин - София и София - Варна. И по трите направления потенциал за развитие има както автомобилният, така и жп транспортът, смята министър Папазов. Той също коментира, че трябва да се развива и направлението, свързващо Истанбул и Констанца, където е най-големият товаропоток. По неговите думи това означава да се акцентира върху магистрала "Черно море", свързваща двете пристанище Варна и Бургас, както и превръщането им в интермодални терминали. 

Той съобщи още, че трябва да се пусне и трети кораб по фериботната линия Варна - Кавказ, но за целта трябва да бъде ремонтиран вторият мост на фериботния терминал, който в момента не е в изправност. Това според него трябва да стане до 31 март 2014 г.

31 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 37
    • + 5

    като винаги много шум около прогармите на брюкселските зелки, малко реализация и "завой" след "завой".....
    Време е да им бием шута на брюкселските зелки исами да се оправяме.....

    Нередност?
  • 2
    volrath avatar :-|
    volrath
    • - 1
    • + 26

    До коментар [#1] от "boby1945":

    Е, точно защото сами се "оправяме" и кинтите не стигат.

    Нередност?
  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 35
    • + 2

    Именно откато се вързахме за Ес цените у нас скочиха яко и кинтите почнаха да не стигат....

    Нередност?
  • 4
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 20
    • + 19

    Проекта за жп Видин-София е идиотски маса пари за НИЩО !!!!

    Нередност?
  • 5
    iazdakaja avatar :-|
    iazdakaja
    • - 5
    • + 8

    До коментар [#3] от "boby1945":

    Ово е стандарт.
    Ама като взимаш голямата заплата, не роптаеш...

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 38

    Ето че много добре не е надобре. За първи път се говори за наддоговорени проекти, вместо за върнати средства. Сега цялата беда е, че ще се прави с един проект по-малко, отколкото ни се щеше.

    Хайде, като завърши на 12 юли АМ "Тракия", си спомнете че само преди 4 години нещата хич не изглеждаха по подобен начин. Иначе в официалната програма отново ще чуем, че пътят е "заслуга на всички български правителства от 1944 до днес", но най-вече "на златните ръце на българската работническа класа" :-).

    Нередност?
  • 7
    pesheff avatar :-P
    pesheff
    • - 3
    • + 31

    Интересно как се изместват приоритетите от пътищата към ЖП транспорта, след като не сме завършили пътищата както трябва? Какво става със Струма, СОП, Калотина, скорстните пътища от предишните стратегии?

    АПИ работи доста добре вече няколко години, и изглежда няма много възможности за точене...жална ни майка ако новата ламя остане на власт

    Нередност?
  • 8
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#6] от "cinik":

    Наддоговаряне има много отдавна, по ОП "Околна среда" договарянето надмина 100% от средствата още през август 2012 г.:

    http://eufunds.bg/bg/page/766

    Още нещо, което не бива да се пропуска:


    23 юни 2013, 16:25

    Изборът на строител на скоростната тангента на София е отменен

    http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2013/06/23/2088211_izborut_na_stroitel_na_skorostnata_tangenta_na_sofiia/


    03 юли 2013, 11:46

    Йорданка Фандъкова, кмет: Не искам да си мисля, че има сценарии за спиране на проекти на София

    http://www.dnevnik.bg/intervju/2013/07/03/2095179_iordanka_fandukova_kmet_ne_iskam_da_si_mislia_che_ima/?ref=rss

    Нередност?
  • 9
    matz avatar :-|
    matz
    • - 1
    • + 11

    До коментар [#4] от "niceprson":

    Това пък според мен е най-стратегическия жп проект. Има потенциал почти целия товаропоток от Солун да минава от там за Дунав мост 2 или за пристанище Лом или Видин. Само се вайкаме колко сме зле, но не виждаме огромния потенциал, който ни се отваря в близко бъдеще. Мислим само на парче.

    Нередност?
  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 6

    До коментар [#8] от "Югозомби (цензуриран от "Икономедиа")":

    Общественото строителство е напълно блокирано. Пълен блокаж. Ще се довърши старото, след което идва една голяма дупка. А строителите са доста устати между другото - не са научени да си траят, имат и заеми да връщат. Чувствам как ще свършат работата на протестиращите.

    Нередност?
Нов коментар