Влакове, асфалт и сълзи

Първата версия на ОП "Транспорт" оставя зад борда големите проекти на Северна България - "Хемус" и Русе - Варна

Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.
Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.
Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.    ©  Надежда Чипева
Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национално предателство. Така президентът Росен Плевнелиев нарече тази седмица изваждането на автомагистрала "Хемус" от финансирането за следващия програмен период на еврофондовете. Пътищата и особено магистралите, може би защото са най-видимата част от фондовете, събуждат винаги яростни спорове и вражди в България, както стана ясно в последните години. Затова и оперативна програма "Транспортна инфраструктура", която публикува миналата седмица индикативната си програма за 2014 - 2020 г., в момента е под прожекторите, тъй като поне привидно има рязък завой от магистрали към жп линии (виж графиката).

Големият липсващ

Всъщност, въпреки че "Хемус" присъства в програмата, липсата на пари за нея бе загатната още преди седмица, когато според запознати министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов го е съобщил в Габрово. Тази седмица министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева го направи публично достояние, като каза, че средства за "Хемус" най-вероятно няма да има. След това тя бързо продължи с любимите публично-частни партньорства, които доведоха до забатачването на магистрала "Тракия" при управлението на Симеон Сакскобургготски и след това при тройната коалиция.

Но дори елементарните сметки показваха такова развитие още когато миналата седмица бе представено първоначалното разпределение на пари по програми. ОП "Транспорт" получи 1.2 млрд. евро общо, от които по думите на министър Данаил Папазов, парите за пътища ще са горе-долу половината. Само магистрала "Струма", която е абсолютен приоритет, тъй като е започнато строителство в настоящия период и ако не бъде довършена, парите ще се връщат, ще излезе по най-консервативни оценки между 700 и 800 млн. евро (с късмет при търговете). Това означава, че всички пари по тази ос ще отидат за магистралата до Гърция (виж текста).

От агенция "Стратегическа инфраструктура", която отговаря за ключови проекти като "Хемус" и "Струма", казаха пред "Капитал", че ще търсят различни варианти за отсечката до Велико Търново, която прихваща и трафика към Русе, като един от вариантите е публично-частно партньорство. Създателят на тази агенция и понастоящем президент Росен Плевнелиев обаче беше доста остър. Според него предишното правителство е работило упорито с Брюксел, за да вкара "Хемус" в европейските приоритети. "Това беше голям пробив; това означаваше директно, че Брюксел каза – ние ще ви дадем 80% от парите за тази магистрала. Това е златен шанс, за да се случи магистрала "Хемус". Ще извършим национално предателство в момент, в който всички знаем, че "Хемус" е най-важната и перспективна магистрала за периода 2014 - 2020 г., че тя дава шанс на Северна България за просперитет и развитие и я вади от изолацията, ние тепърва да променим работещ инструмент", каза президентът.

Защо се получава това?

Първо, стойността на "Транспорт" е силно намалена. Бившият регионален министър Лиляна Павлова коментира пред "Капитал", че при планирането за периода 2014 - 2020 г., са работили с варианта 1.2 млрд. евро само за пътища. "Бяхме планирали 1 млрд. евро за "Струма" и "Хемус", които могат да се вместят, защото ще има спестявания от търговете. Индикативната стойност на първата е 900 млн., на втората - 450 млн. до Търново." Тя твърди, че още е възможно да се случи това, защото общата сума пари по оперативните програми е почти същата. Но това не отчита два фактора - въвеждането на нова оперативна програма за наука и образование, която дръпна 500 млн. евро от останалите и въвеждането на резерв, който заделя пари от всяка програма. Така при преразпределянето на парите "Транспорт" се оказа най-орязаната програма, вероятно защото общоевропейският фонд Connecting Europe също ще финансира инфраструктурни проекти до 400 млн. евро за България.

Тук вече идва моментът с разпределянето на средства и доколко адекватно е било новото планиране. Европейската комисия настоява заради недобрата готовност на жп проекти миналия период този поне половината от "Транспорт" да е посветена на тях. България може да се съобрази, но може и да спори по това изискване, макар сигналите засега да са, че по-скоро го приема. Зам.-министърът на транспорта Петър Киров твърди, че до края на септември ще бъде направен анализ кои са проектите, които наистина са приоритетни, независимо дали пътни или жп, и те ще бъдат подредени в този ред в програмата. От ЕК неофициално коментираха за "Капитал", че към момента списъкът в "Транспорт" прилича по-скоро на "списък за пазаруване".

Големият проблем е, че дори да получат повече пари този период, от НКЖИ вероятно няма да успеят да осъществят кой знае какъв напредък, извън завършването на направлението Сърбия - Бургас, с разклонение до Гърция и Турция. Плановете извън това приличат повече на свързване на точки - без ясен анализ на товаропотока, докато свършат парите, защото за цялостно обновяване трябват над 4 млрд. евро (виж текста). Така например прословутата линия Видин - София, която да изпълни със смисъл новия Дунав мост 2, дори в най-добрия случай ще стигне от Видин до Медковец, което няма да подпомогне особено транспорта в тази част на страната (да не говорим, че в Румъния също не бързат).

А освен че "Хемус" изпада, без пари засега остава и жп линията Русе - Варна, като по този начин два от големите проекти за развитие на Северна България остават зад борда. Както казва високопоставен източник от ЕК: "На всяка среща с транспорта през последната година и половина препоръчвам да се вземе заем и да се допълнят парите, които ние даваме, за да може да се финансират още проекти." Това изглежда решение, което е било отлагано досега, но очевидно ще трябва да се вземе.

84 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dreamboxer avatar :-(
    hypercube
    • - 1
    • + 170

    Уж съм млад, а вече се съмнявам дали ще доживея да видя магистрала "Черно Море".

    Нередност?
  • 2
    yotata avatar :-|
    йотата
    • - 24
    • + 24

    Съм прелюбопитен кои точно са критериите, дето правят една или друга отсечка приоритетни.

    Иначе работата е ясна - Сирия да дава 500 милиона евро да не я нападаме и ние, ние прибираме опозиционните на Асад инженери и строителни фирми да работят тука временно за 7 години, и решаваме със замах всички национални и международни проблеми.

    Чиста работа. Печелим-печелят. Отвсякъде.

    Нередност?
  • 3
    blader avatar :-|
    blader
    • - 13
    • + 178

    нека да повторя - щом комунист дойде на власт и всичко се скапва...

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 8
    • + 107

    ЖП отсечките просто се надпреварват, коя от коя е по-безсмислена. Какво е натоварването към момента на Мезра-Видин? Последно се говореше за 1 товарен влак седмично, после "опровергаха", че било всъщност дневно, не седмично. Дневно да е, от мен да мине. 1 товарен влак на ден. ЖП линията Калафат-Крайова не е електрифицирана и по любителските снимки в локомотвиния форум се виждаше, че още е на дървени траверси. Струва ли си да правим линии като самолетни писти за милиарди, които завършват на границата и оттатък нея продължаваме с някакви забележителности от Барон Хиршово време? А когато една линия се използва толкова малко, има съществен риск да бъде разграбена без опасност да те сгази нещо. Това трябва да се обясни в Брюксел, щом искат ЖП линии, преди да му е дошло времето. Същото важи за други ЖП-отсечки от приложената картинка. Например какъв е зорът да се бърза към Радомир, когато следва участък с намаление на скоростта до 30 км до самия Кюстендил? След Кюстендил, на македонски терен има да се завършват 50 км до Куманово, при все че при македонците на опашката за ремонт чакат доста по-натоварени ЖП отсечки в жалко състояние, за които също не им стигат парите. По другото разклонение на чатала - същата работа! Гърците си оставиха линията до Кулата неелектрифицирана и като гледам колко бързат да откриват отдавна построената Маказа, се досещам с какъв ищах ще захванат нещо, за което тепърва ще вадят пари от празния си джоб (било то със солидно доплащане от ЕС).

    "Гранична гара" Гюешево, ремонтирана през 1999 г., още си стои като някакъв замък сред пущинаците. Ако щете този лош пример вземете, защото този път в нейното положение ще изпаднат линии за няколко милиарда, водещи до никъде.

    Нередност?
  • 5
    gmalinov avatar :-(
    gmalinov
    • - 6
    • + 114

    Тамън да видим светлина в края на тунела и... отново мрак... И докога ще е така, не се знае, щото обедняваме все повече и повече, бюджета за нищо не стига, а и Европа го закъсва. С триста зора завършихме магистрала "Тракия" до Бургас, до Турция участъкът ще се бавим още не знам си колко време (също и до Гърция), а сега комунягите ще довършат започнатото от преди тях, ама друг път - те можеха много неща да направят през последните 23 години, ама не искат, а и не бързат - що да не почакаме още 40 години за някоя и друга магистрала... Мъка, мъка...

    И сега подкараха темата за влаковете, щото са свикнали да возят електората си с вагони, по много (на брой) и без никакъв лукс, на тях пътища не им трябват...

    Нередност?
  • 6
    lordvee avatar :-|
    Др. Портокалов
    • - 7
    • + 24

    [quote#4:"cinik"]какъв е зорът да се бърза към Радомир, когато следва участък с намаление на скоростта до 30 км до самия Кюстендил[/quote]

    като цяло имаш право. има смисъл от модернизиране на железницата само ако се впише в един по-мащабен логистичен план и план за мобилност.

    от друга страна какъвто и да било план няма как да има положителен ефект с инфраструктурата която имаме в момента.

    За много от отсечките не става дума да правим жп отсечки за влакове стрела, а просто да ги приведем в някакъв нормален вид, защото сега са просто в окаяно състояние

    Нередност?
  • 7
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 6
    • + 15

    Ризата шита недошита без един ръкав,по "Дивите лебеди".

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 51

    [quote#6:"Др. Портокалов"]За много от отсечките не става дума да правим жп отсечки за влакове стрела, а просто да ги приведем в някакъв нормален вид, [/quote]

    Поправи ме ако греша, но ОП "Транспорт" нали не финансираше ремонти. Нали опитаха с пари от нея да приведат във вид известните на всички бабуни по АМ "Тракия" м/у Пловдив и Пазарджик, но им отказаха светкавично!

    Каквото се прави с пари по тази програма, още в проекта се залага съгласно най-новите въведени стандарти, все едно се намираш в Германия или Франция. Тоест или го правиш като космодрум, или изобщо не го почваш, или го закърпваш със свои пари....Средно положение няма.

    Нередност?
  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 9
    • + 89

    От комунистите толкова. Те имат други приоритети - да прекарат парите по програмите оттам, откъдето ще ги прилапат по-бързичко.

    Нередност?
  • 10
    sto67nes avatar :-?
    sto67nes
    • - 3
    • + 26

    Истината се върти около буквата "П", Пари няма,политици няма ,а другото го знаете.....:)

    Нередност?
Нов коментар