🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Малките производители и ниският покрив на чиновниците

Наредбата за директните продажби на животински продукти вероятно ще бъде променена. От земеделското министерство обаче така и не смятат за нужно проблемите на малките фермери да бъдат широко обсъдени

Влошеното положение на малките производители има негативен ефект и върху големите
Влошеното положение на малките производители има негативен ефект и върху големите
Влошеното положение на малките производители има негативен ефект и върху големите    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Влошеното положение на малките производители има негативен ефект и върху големите    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Земеделие и

бизнес".

В последния ден на редакционното приключване на приложението "Земеделие и бизнес" получих в пощата си няколко съобщения – те бяха за среща по проблемите на малките производители, която трябва да се е състояла малко преди отпечатването на изданието. На нея няколко малки фермери и търговци искаха да обсъдят проблемите си и промените в Наредба 26, която описва възможността за директни продажби на животински храни. За тези промени се говори поне от няколко седмици, има и работна група. В края на август от "Капитал" разговаряхме с един от членовете й – по думите му работата е била спряна временно заради отпуските и няма индикации за скорошно влизане в сила на промени. Според организаторите на срещата обаче в последните дни на август те вече са били готови и всеки момент се очаква обнародването им.

Дали е така, не успяхме да разберем преди крайния срок за приключване на изданието. На въпросите, изпратени до Министерство на земеделието и храните, не получихме отговор, никъде не успяхме да открием и информация дали наредбата действително е променена, кога се е случило, с кого е обсъдено, бил ли е публикуван проектът. Проектите за промени на нормативни актове се обявяват на интернет страници на съответното министерство, както и на портала strategy.bg – за Наредба 26 няма никаква информация.

Започвам текста с това предисловие, защото историята с предполагаемите промени много добре описва положението на малките производители на храни в България. Накратко – зле работеща законова рамка, която ги ограничава, липса на прозрачност, незаинтересованост към проблемите и мнението им, липса на визия за развитие и "спускане отгоре" на правила. Нека започнем поред с изброените проблеми. Наредбата, която позволява малки фермери да продават директно на потребителите, е от октомври 2010 г. и досега не е помогнала чувствително за подобряване на положението им.

Малките да се оправят както могат

Като цяло действащата наредба работи много в полза на прекупвачи. Доста текстове от нея, които би трябвало да развият местно производство и да помогнат на малките, всъщност налагат ограничения, с които (почти) ги превръщат във васали на по-големите. Изискването част от продукцията да отива към прекупвачи, които после препродават към големи магазини или пък големи производители, постига две цели – повишаване на цените за крайните клиенти и стесняване на разнообразието. Ако дълго време потискаш малките производители за сметка на няколко големи, накрая те ще спрат да работят, конкуренцията още ще се свие, а с нея и разнообразието.

Късогледството на подобно поведение пречи да се види, че след време и големите ще страдат от това – и заради липсата на качествени суровини (това се усеща вече силно при месото и млякото), и заради общото негативно мнение на потребителите към производството на храна, считат експерти.

Крива и тясна рамка

Председателят на "Българска асоциация биопродукти" Милен Стоянов припомни, че още от времето на земеделския министър Мехмед Дикме в една от старите наредби е имало разпоредба, забраняваща износа на непреработен пчелен мед. Стоянов определи текста като безумие и обясни, че след това той е станал основа и за сега действащата наредба за директните доставки. Медът, подобно на другите продукти, е с ограничено количество, което да се продава директно от производител до краен клиент – пчеларят има право да пласира така до 40% от годишния добив от пчелина си, но не повече от 2 тона. За останалите храни също има подобни ограничения, а смислени аргументи защо това се налага така и не са обявени.

Според Стоянов ограничението за количество мед е абсурдно по няколко причини – от една страна, медът, а от друга, месото и млякото са различни продукти, с много различни срокове на трайност. На практика медът е единствената храна, която не се разваля, макар че при неправилно съхранение може да промени вкуса си. Стоянов отбелязва, че за разлика от него при развалянето си месото образува силно отровния ботулинов токсин. Така че при сравнение липсва всякаква логика начинът на пласиране на мед, месо и мляко да е еднакъв – за меда няма пречки да се съхранява години, ако производителят не успее да пласира цялото си количество. Вместо това той е задължен да продаде на преработватели по-голяма част от него.

За месото и млякото може да се приеме за наложително да има някакво ограничение, макар пак да остава въпросът защо, ако фермерът може да продаде на краен клиент всичко произведено, наредбата да поставя изкуствено прекупвачи по веригата?

Отвъд днешния ден

Излишно е да описваме какъв бум има на публикациите, описващи мръсни, вредни и странни техники за производство на масови храни. В голямата си част те нямат аргументи и граничат с абсурд. Но с намаляване на конкуренцията и уедряването на пазара тази тема ще е все по-чувствителна и все повече ще влияе върху избора на потребителите. Една история отпреди няколко месеца – представител на малките производители е бил на среща със земеделски министър (вече бивш), за да обсъдят как продукцията им да се продава по-лесно. След като министърът обявил, че ги подкрепя и много иска да им помогне, имал среща с един от големите производители. Часове по-късно намеренията му за промени в полза на малките коренно са се променили.

И така от това положение една малка група прекупвачи, големи компании и чиновници са печеливши поне за днешния ден. Губят малките фермери, потребителите, а в по-дълъг период – и всички, които са смятали, че бързата печалба е най-важното нещо. Хубавото е, че все още много неща могат лесно да бъдат поправени. Лошото е, че макар храната да заема малка част от ежедневните ни грижи, тя е основа и отражение на общото качество на живота. Затова никак не е чудно, когато България години наред се оказва сред последните места по този показател – за това си има обективни причини.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    skch avatar :-|
    skch
    • + 24

    Българският бизнес е уникално животно - вместо ресурсите да се влагат в по-евтина за производство и по-качествена продукция, всичко отива за стимулиране на връзките с властта и гарантиране на изкуствен монопол. С такива бизнесмени нищо добро не ни чака.

    Нередност?
  • 2
    frikazoidus avatar :-|
    frikazoidus
    • + 4

    До коментар [#1] от "skch":

    Май дори и бизнес не заслужава да се казва

    Нередност?
  • 3
    krasnoselo avatar :-|
    krasnoselo
    • - 1
    • + 2

    Всъщност защо обвинявате само българския бизнес- при уравлението на ГЕРБ ако не си плащаш солидно на Боко и сие или не си техен човек бизнеса ти отива в графа "ФАЛИТ"

    Нередност?
  • 4
    krasnoselo avatar :-|
    krasnoselo
    • - 1
    • + 2

    Хиляди малки и средни фирми фалираха последните 4 години, а народа е като изтупан брашнен чувал.

    Нередност?
  • 5
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • + 2

    Който търси - намира.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 1
    • + 3

    Пазарът се диктува от големите вериги магазини,а не от производителите.Би трябвало сдруженията да защитават по-силно позициите на малките производители,да имат свои представители в Европейски комисии и регулатори на цени.

    Нередност?
  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • + 5

    Докато си малък - работи "на тъмно". Старо правило. За малък бизнес, разходите между тъмно и светло могат да достигнат и 100%.

    Нередност?
  • 8
    goblenka avatar :-|
    goblenka
    • + 5

    " Накратко – зле работеща законова рамка, която ги ограничава, липса на прозрачност, незаинтересованост към проблемите и мнението им, липса на визия за развитие и "спускане отгоре" на правила. Нека започнем поред с изброените проблеми. Наредбата, която позволява малки фермери да продават директно на потребителите, е от октомври 2010 г. и досега не е помогнала чувствително за подобряване на положението им." Това е само малка част от неволите на малките и средни производители. От години този сектор, който дава хляб на много хора и е преобладаващата част от бранша " животновъдство" няма нито визия, нито стратегия, като цяло. Рамката е тясна, крива и с неподредено съдържание. Да не кажа и бедно. В същото време тече активна пропагандна кампания за започване на нови агро проекти. Съветвам евентуалните ентусиасти добре да проучат нещата, за да не останат с пръст в устата после.

    Нередност?
  • 9
    voteme avatar :-|
    voteme
    • + 4

    Свободната търговия на малките производители е огромен шанс за тях, а ограничавайки я, не мога да разбера кой печели, защото има само губещи.
    Дори прекупвачите не печелят, защото те са алчни и производителя в един момент фалира. Веригите и преработвателните предприятия въобще не ги бърка тъй като за тях това е изключително малък процент, те работят с твърд контингент и вносна стока и суровини.
    Може би единствено чиновниците печелят уважение в собствените си очи че от тях зависи нещо и пишат там някакви становища и отчитат активност

    Нередност?
Нов коментар