🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ДКЕВР може да одобри повече права за потребителите на ток

Доставчиците сами предлагат промени в общите им условия, които до голяма степен се припокриват с готвените изменения в Закона за енергетиката

Компаниите също предлагат повторното включване на тока да става по-бързо от сега, но клиентите да заплащат услугата, докато ДКЕВР и управляващите искат тя да е безплатна
Компаниите също предлагат повторното включване на тока да става по-бързо от сега, но клиентите да заплащат услугата, докато ДКЕВР и управляващите искат тя да е безплатна
Компаниите също предлагат повторното включване на тока да става по-бързо от сега, но клиентите да заплащат услугата, докато ДКЕВР и управляващите искат тя да е безплатна    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Компаниите също предлагат повторното включване на тока да става по-бързо от сега, но клиентите да заплащат услугата, докато ДКЕВР и управляващите искат тя да е безплатна    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Енергийният регулатор (ДКЕВР) и доставчиците на ток също подготвят изменения в общите условия за продажба на енергия на домакинствата, които до голяма степен се припокриват с поправките в Закона за енергетиката, предложени от БСП с цел по-добра защита на битовите потребители. Законовите промени вече минаха на първо четене в ресорната комисия, но много от заложените идеи, например по-дългият срок за плащане на сметки и безплатно възстановяване на прекъснатото захранване, могат да станат факт и само с решение на регулатора.

"Предложените промени имат своето място не в закон, а в общите условия на дружествата, одобрени от ДКЕВР", коментира в парламента Петър Докладал, регионален управител на ЧЕЗ за България.

Включването на спрения ток

Последно ДКЕВР разгледа във Варна проекта за нови общи условия на дружеството "Енерго-про", което обслужва домакинствата в Североизточна България. От доклада на работната група в комисията става ясно, че една от дискутираните идеи е снабдяването с ток да се възстановява до 12 ч. на следващия работен ден, след като са отстранени причините за прекъсването (например неплатени сметки). Предложението изцяло се припокрива с една от законовите поправки, внесени от зам.-председателя на енергийната комисия в парламента Явор Куюмджиев (БСП) и други леви депутати.

Управляващите и ДКЕВР, от една страна, и компаниите, от друга, обаче се разминават в това кой трябва да поеме разходите за повторното включване. Според доклада на регулатора това трябва да е безплатно за клиента – той ще плаща единствено ако поиска експресно включване (до 6 часа след заявката). В "Енерго-про" обаче смятат, че трябва да има цена, която отразява разходите по прекъсване и възстановяване на снабдяването с ток. В момента тя е 19 лв. и според представители на разпределителните компании сумата не е достатъчна. В противен случай разходите ще бъдат вкарани в общата цена на тока и така за възстановяване на захранването ще плащат и изрядните абонати.

Друго предложение, идентично с това на депутатите, е доставчикът на ток задължително да предупреждава поне 3 дни по-рано, когато се налага прекъсване на тока. Освен това ДКЕВР настоява битовите абонати да могат да платят сметките си със закъснение до 20 дни токът да бъде спиран, но според "Енерго-про" просрочието трябва да е до 10 дни. Подобни идеи за общите условия имат и в другите две снабдителни компании EVN и ЧЕЗ, която представи новите си предложения през септември.

Разлики спрямо закона

Има и различия спрямо поправките "Куюмджиев", които залагат на по-голямо разширяване на правата на потребителите. Например според вносителите от БСП могат да се просрочват до две месечни сметки (в размер до половин минимална работна заплата), без това да се отрязва захранването. Освен това потребителят трябва да може да откаже да плати сметката си, ако в една трета от месеца (около 10 дни) е получавал некачествен ток, и може да бъде обезщетен за настъпили повреди. Електромерът ще може да се проверява в лаборатория, посочена от клиента, но за сметка на електрическата компания, гласят предложенията за законови поправки.

Регулаторът ще излезе с окончателно решение за общите условия, които най-вероятно ще бъдат близки по съдържание за енергоснабдителните дружества. Ако предложенията на БСП бъдат окончателно приети скоро, ще се наложи ново коригиране и допълване на общите условия.

Диалог под натиск

Много клиенти на електроразпределителните компании се почувстваха ощетени заради високите сметки от миналата зима и неяснотите в ценовия модел. Гражданите се оплакват от невъзможността да оказват влияние върху общите условия на доставчиците на ток, отчете наскоро омбудсманът Константин Пенчев. По думите му жалбите срещу снабдителите с ток са се увеличили от 180 през миналата година на 460 досега през 2013 г.

Затова не е случайно, че ЕРП се опитват да станат по-отворени към битовите клиенти. Доставчикът на ток в Югоизточна България EVN набира кандидати за консултативния клиентски съвет, в който ще се обсъждат идеи за подобряване на услугите на компанията. ЧЕЗ, която обслужва западната част на страната, създаде т.нар. енергиен омбудсман в структурата си, който вече няколко месеца разглежда жалби от клиенти на компанията.
Все още няма коментари
Нов коментар