Нещо ново, нещо старо и нещо за ремонт

Делът на употребяваните транспортни средства все повече расте

Новите тежкотоварни автомобили вече съставляват около половината от общия пазар
Новите тежкотоварни автомобили вече съставляват около половината от общия пазар
Новите тежкотоварни автомобили вече съставляват около половината от общия пазар    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Новите тежкотоварни автомобили вече съставляват около половината от общия пазар    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал Daily" "Транспорт, логистика и спедиция".

Всички статии от него може да видите тук

Пазарът на камиони в България е от онези малко особени сектори на икономиката ни, за които няма напълно ясна картина. От една страна, това се дължи на липсата на точна статистика за продажбите - България е единствената държава (освен Кипър) в Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА), която не предоставя такива данни. От друга, самите играчи на пазара са предпазливи в разкриването на информация. "Гадаенето е станало неразделна част от работата ни", казва Иван Зънзов, директор продажби на нови товарни автомобили Volvo. И макар да не може да се каже с абсолютна точност колко товарни автомобила са били купени през тази и миналата година, тенденциите все пак са ясни - съвсем лек растеж през тази година и очакван спад през 2014 г.

По подобие на пазара на леки автомобили годините на бум на икономиката до 2008 г. стимулираха продажбите на камиони за строителния бранш, промишлените предприятия и най-вече транспортния сектор. Но със задълбочаването на глобалната криза поръчките на такива машини секнаха. Повечето от фирмите имаха сериозна складова наличност, която трябваше да продадат, дори и на загуба в някои случаи. През 2009 и 2010 г. вносителите и дилърите на най-известните марки отчетоха рязък спад на продажбите си. Някои от тях бяха на границата на оцеляването. Известен тласък на пазара през последните две години дадоха нарасналите продажби на употребявани товарни автомобили, които са търсени най-вече заради по-ниската им цена. От една страна, това носи по-малки приходи за вносителите и дилърите, но пък им от друга - осигурява по-голям автопарк, който да бъде обслужван от техните сервизи.

Според представители на сектора пазарът на нови товарни автомобили над 7.5 тона в България през тази година ще е около 1200 машини, което е нивото от 2004 г. и над два пъти под рекордните продажби през 2007 г. И в момента пазарът се движи не от някакво съживяване на икономиката, а от търсенето на превозни средства за международен транспорт - най-вече от фирми, работещи със Западна Европа. "България има предимство при данъци и ключовата си позиция в географско положение, което определя толкова ярко изразената доминация на международния транспорт по отношение на предназначението на продаваните товарни автомобили", казва Александър Бабанин, мениджър продажби и маркетинг товарни автомобили в "Балкан стар аутомотив", вносител на Mercedes-Benz в България.

"Обемите на пазара през 2012 г. са малко над нивата от 2011 г., като в последните месеци се наблюдава повишено търсене", твърди Петър Дончев, изпълнителен директор на "Скания България".

Нови правила

Друг фактор, който леко стимулира пазара поне през тази година, е въвеждането на нови правила за екологичен стандарт Евро 6 в Европейския съюз. От следващата година всички новозакупени товарни превозни средства трябва да покриват този стандарт и съответно ще са по-скъпи. "Голяма част от транспортните компании се възползват от възможността да поръчат Евро 5, по-рано от планираната подмяна, за да спестят разходи", казва Иван Зънзов, директор продажби нови товарни автомобили Volvo. Този факт има положително еднократно отражение върху сектора, но води със себе си и не толкова оптимистични очаквания за следващата година. "Негативно влияние ще окаже това презапасяване с автомобили Евро 5 в края на 2013 г., което заедно с по-високата цена на автомобилите Евро 6 ще доведе до по-предпазливо търсене през първите 6 месеца на 2014 г.", прогнозира Александър Бабанин от "Балкан стар аутомотив".

Все пак според някои компании от бранша положителният ефект от смяната на регулациите въобще не е толкова голям. "Ръстът, който всички очаквахме, е минимален. Явно политическата криза, завладяла страната ни, и несигурното икономическо бъдеще правят превозвачите доста по-предпазливи. Въпреки очакванията за 10-15% ръст на продажбите през 2013, тъй като е последна година, в която се произвежда Евро 5, засега нивата остават непроменени", казва Албена Колева, маркетинг мениджър в "Турботракс България", официален дилър на камионите DAF.

Старото ново

През последните две години продажбите на употребявани товарни автомобили се изравниха с тези на новите. Някои вносители прогнозират, че през тази и следващата година "втората ръка" ще стане лидер на пазара. Причините за този ръст са ясни - фирмите намаляват инвестициите си в техника и търсят по-атрактивни оферти. Основно се търсят камиони до 4-5 години и до 500 000 км пробег. Голяма част от предлаганите са внос от Западна Европа, тъй като транспортните фирми вече подновиха автопарка си заради наближаването на Евро 6. Така в момента на българския пазар могат да се намерят и сравнително нови камиони с Евро 5 на две-три години. Повечето компании в сектора предлагат гаранция за предлаганите от тях камиони втора ръка, а също и изкупуват обратно връщаните от фирмите превозни средства. Сервизната мрежа на дилърите е сравнително добре развита. От началото на тази година два от основните играчи на пазара - Volvo и Renault Trucks, интегрират сервизите си в България и Европа.

Без особен оптимизъм

Компаниите в бранша очакват 2014 г. да е по-слаба в сравнение с тази година. "Нашият пазар остава силно зависим от Европа, тъй като голяма част от транспортните фирми оперират предимно там. Ако имат поръчки, увеличение на работата, предполагаме и ще инвестират в увеличение на настоящия си автопарк и подмяната му", казва Албена Колева от "Турботракс България".

В същото време прогнозите са търсенето на употребявани камиони да остане силно. Въпреки това лизинговите компании казват, че пазарът може да се запази при атрактивни оферти за новия стандарт Евро 6. А и не бива да се забравя, че може да има разлика в пътните такси за камиони Евро 5 и Евро 6, което ще направи по-привлекателно закупуването на по-екологични машини. "Все пак с въвеждане на новите норми Евро 6 много клиенти ще имат изисквания за по-чист и по-екологичен транспорт", казва Иван Ушев, мениджър продажби нови автомобили "Рено тракс комършъл България".  Все повече ще нарастват и продажбите на камиони на метан. Една такава сделка беше сключена през миналата година - пловдивската фирма "Арена И.Т." купи 20 влекача Iveco Stralis CNG.