София подготвя заем от 100 млн. лв. заради дългове към градския транспорт

Задълженията на Центъра за градска мобилност към транспортните оператори растат всяка година

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

95 млн. лв. приблизително са задълженията на дружеството към момента.

За да погаси натрупаните близо 97 млн. лв. неразплатени задължения, Центърът за градска мобилност (ЦГМ) има готовност да тегли заем от до 100 млн. лв. по предложение на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов. Дълговете са натрупани до края на 2012 г. и са към към операторите в транспорта - метро, автобусен превоз - общински и частен, трамваи и тролеи. През 2011 г. тези задължения бяха с 32 млн. лв. по-малко. "В рамките на последните три години бяха предприети стъпки за покриване на дълговете, но с всяка година те растат и трябва да се намери решение за тяхното разплащане", каза Любомир Христов.

Искането бе разгледано в сряда в столичната комисия по стопанска политика, която одобри идеята. Предстои разглеждане на доклада и в бюджетната комисия, която е водеща по казуса, а  общинският съвет ще гласува вероятно след седмица стартирането на тръжна процедура.

Първи стъпки към заема

Христов обясни, че в търсене на решение за проблемите на дружеството общината е наела консултанта "Грант Торнтон", който същевременно е и одитор в ЦМГ. "Предложението е да бъде обявена обществена поръчка за взимане на заем под формата на банков кредит, като конкретните финансови параметри и условия ще бъдат внесени за обсъждане в общинския съвет", каза Христов. Според него сумата ще бъде до 100 млн. лв., тъй като се предлага част от задълженията към операторите да бъдат "обезценени", което ще им даде възможност да подновят своите искания към общинското дружество в бъдещо време.

По време на заседанието на комисията не стана ясно кой е избрал консултанта и колко е платила общината за услугите му, тъй като Любомир Христов заяви, че "в момента не разполага с подобна информация".  Любка Качакова от НДСВ заяви, че не е рентабилно да се наема фирма, която е одитор и консултант едновременно в дружеството. "Каква е целта на този заем и кой ще го връща после, след като дълговете на дружеството продължават да растат", попита тя.

По думите на Христов заедно с кредита обаче ще бъдат взети и редица мерки – нов тарифен план, оптимизация на градския транспорт и промяна при абонаментните карти, което трябва да доведе до подобряване на финансовото състояние на ЦМГ през следващите години.

Отличник с дългове

Малка част от проблемите на градския транспорт в столицата излязоха наяве покрай скандала с прекратяването на договора с "Карат С", когато в края на миналата година общината изчисли, че дължи на частния превозвач много повече от реалното. Тогава  стана ясно, че ЦГМ има големи дългове към транспортните оператори и те растат, но въпреки това кметството не предвиди погасителен план за 2013 г. От общината посочиха, че приходната и разходната част на бюджета на дружеството ще бъдат изравнени, като се намалят дейностите, делегирани на частни превозвачи, което ще намали и плащанията към тях.

Иначе по данни на Столичната община ЦГМ е отличник сред общинските дружества. Приходите му за 2012 г. са 31.2 млн. лв., а печалбата -  4.3 млн. лв., или с 1.1 млн. лв. повече спрямо година по-рано. Причината е най-вече в разширените зони за платено паркиране и по-високите цени.

Заседнал конкурс

За решението на част от финансовите проблеми и управлението на ЦМГ трябваше да бъде изборът на компания с обществена поръчка, обявена през април, която да поддържа и актуализира цялата софийска градска система за паркиране за 4 години. В момента обаче процедурата е спряна от КЗК заради жалба на един от участниците, като общината има възможност да обжалва пред ВАС. Компанията трябваше да се грижи цялостно за системата - да осигури защита на данните, оптимизиране на мобилните и други специфични услуги и т.н. Централизирането на услугите трябваше да облекчи и проблемите със събираемостта на парите от SMS - и за паркиране от мобилните оператори, тъй като операторите отказват да изплатят на общината сумите от абонати, които не са заплатили сметката си за мобилен телефон. Така средствата постъпват с голямо забавяне.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 4
    • + 7

    Оптимизирайте си разходите, редуцирайте договорите с превозвачите, намалете интензитета на надземните линии и където има дублиране с метро режете, дайте шанс на личните МПС.

    Нередност?
  • 2
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА
    • + 4

    Пак опираме до неправилно разпределения бюджет на СО.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#1] от "Consumer":

    хаха, пропусна и увеличението на цените - много е важно!

    Мен ме интересува друго - как дружество с около 4 милиона лева печалба ще погасява дългове за 100 милиона и колко време ще му отнеме?

    Нередност?
  • 4
    tzm41313897 avatar :-?
    Mark Twain
    • + 3

    1. Добре де, от какво са тези дългове по-точно?
    2. Като транспорта е на Общината, тя сама на себе си ли дължи тия пари? Не съм чул нито метрото да е приватизирано, нито трамваите или тролейте. Част от автобусните линии - сигурно не повече от 5% от целия градски транспорт.
    Христов да обяснява, че иначе мирише на корупция.

    Нередност?
Нов коментар