България няма да губи средства за регионално развитие тази година
Северната скоростна тангента спаси програмата, Десислава Терзиева отчете, че са изплатени 75% от бюджета на ОПРР
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Поне по една европейска програма спешните мерки, за които се говори от месеци насам, са подействали. България няма да загуби средства по програма "Регионално развитие" (ОПРР) за 2013 г., каквито опасения имаше преди месеци. Това съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на годишната конференция за напредъка на европейската програма.
Тя определи програмата като една от най-успешните, по която вече са договорени 99% от бюджета и са сключени 1085 договора. Изплатени са 1.784 млрд. лв. или 75% от бюджета.
По предишни оценки
В края на май рискът за загуба на средства по ОПРР беше оценен на 250 млн. лв., основно заради забавяне на общински проекти. Тогава имаше идея част от парите да се прехвърлят към Северната тангента на София, за да се спасят. Още тогава обаче правителството посочи, че по-точна оценка на напредъка по програмата ще може да се даде към края на годината.
След заседание на Комитета за наблюдение на ОПРР преди малко повече от месец стана ясно, че вероятност от загуба на средства все още съществува за 22 общински проекта на обща стойност около 47 млн. лева. Сега обаче Десислава Терзиева уточни, че след като ЕК е приела апликационната форма за Северна скоростна тангента, вече няма риск от загуба на средства за тази година.
Скоростното трасе, което прави връзката между пътя София – Калотина и магистралите "Хемус" и "Тракия", се оценява на около 120 млн. евро. То бе прехвърлено за финансиране по програма "Регионално развитие" като спасителен вариант за средствата под риск по програмата.
Според представители на пътния сектор обаче стартът на проекта не може да е толкова скоро, защото не са извършени необходимите отчуждения и премествания на техническа инфраструктура. Отделно изборът на изпълнител все още се обжалва.
Други 50 млн. евро пък са прехвърлени за закупуване на пожарни коли за МВР. Там проектът също се забави, заради неуредици в поръчката на министерството, но има надежда че и този проект ще се осъществи без проблеми.
Нова година, нови проблеми
Десислава Терзиева призна, че и следващата година ще е огромно предизвикателство за оперативната програма, защото ще се застъпят двата програмни периода и ще трябва да се управляват паралелно средствата по тях. Тя изрази надежда, че броят на градовете, допустими за финансиране по новата програма "Региони в растеж" след 2014 г., ще бъде запазен на 67. Всички сигнали от ЕК засега сочат обратното и отпадналите ще влязат в Програма за развитие на селските райони.
По повод разграничаването на териториалния обхват между програмата за градско развитие и тази за селските райони, Десислава Терзиева също посочи решение. За градовете от 1-во до 3-то йерархично ниво от списъка към "Региони в растеж" (областните центрове плюс 8 други средно големи града) ще се допуска до 20% от бюджетите да се инвестират извън градските зони, но в рамките на общинската територия. Тези средства ще може да се влагат в образователна и социална инфраструктура, както и в зони с потенциал за икономическо развитие.
Като най-активен бенефициент по програма "Регионално развитие" бе отличена Агенция "Пътна инфраструктура". Със средства по програмата към момента се ремонтират общо 924 км. републикански пътища на обща стойност 501 млн. лв. Завършено е изпълнението на 703 км. второкласни и третокласни пътища. През тази година общият размер на верифицираните средства за агенцията е 166 млн. лв.
9 коментара
Северната скоростна тангента няма как да спаси програмата, защото още няма избран официално изпълнител и ако се случат страховете ми за такъв да бъде утвърден консорциума от фирми на КТБ и ТИМ то със сигурност ще я продъни.
До коментар [#1] от "anihilator_jack":
Според мен за такава сериозна тема спекулациите са излишни, особено при положение, че посочените от вас нямат интереси в сферата на магистралите и пътната инфраструктура. Но ако наистина държите да навлизаме в сферата на догадките и преположенията - определено има други хора, които е много по-вероятно да продънят каквото и да било, свързано с пътна инфраструктура...
[quote#2:"martoooo"]Според мен за такава сериозна тема спекулациите са излишни, особено при положение, че посочените от вас нямат интереси в сферата на магистралите и пътната инфраструктура.[/quote]
Аз не спекулирам и не веднъж съм споделял факти, които ясно показват опити за нагласяване на избора за изпълнител в полза на посочените. И да те имат интереси в сферата на инфраструктурното строителство и тепърва ще се увеличават. Както и да е на ход е ВАС.
Момчета, нали забелязахте все пак, че новината е, че "България НЯМА ДА ЗАГУБИ средства по програма "Регионално развитие" (ОПРР) за 2013 г., каквито опасения имаше преди месеци". Тоест средства ще има и ако ненавижданото от всички ни сегашно правителство вземе, че си свърши работата може и да видим резултатите налице! Единствените, които могат да прецакат нещата, са БСП и ДПС и техните министри! Да се надяваме, че поне тоя път ще си свършат работата като хората!
[quote#2:"martoooo"]Според мен за такава сериозна тема спекулациите са излишни, особено при положение, че посочените от вас нямат интереси в сферата на магистралите и пътната инфраструктура.[/quote]
021181_italiansko_obedinenie_pecheli_severniia_sko rosten_put/
Посочените от колегата не само имат интереси в сферата на инфраструктурата, но в момента чакат обжалванията около конкурса за Северната тангента да приключат в тяхна полза.
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2013/03/12/2
<i>Най-ниска цена за строителството на Северната скоростна тангента е предложило обединение ХПВС-ССТ, което включва варненската "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", близката до банкера Цветан Василев "Водстрой 98", "Пътстрой Бургас" на Васил Божков и още две фирми.
До коментар [#4] от "star777":
Ами още преди сто години Бойко каза, че трябва да се прехвърлят парите към северната тангента, за да не бъдат загубени и още тогава бяха задвижени нещата. Тия още хапват от Бойковите пици, като дойде ред да свършат нещо сами ще се оплескат окончателно. Да се кичат със чужда слава ги бива, за друго не стават. Много ме съмнява че ще направят конкурс за тангентата като хората.
Много сме успешни :-)
До коментар [#5] от "TPOTOAP":
Специално "Хидрострой" се свързва с името на бившия общински съветник от ДПС във Варна Янко Станев. Така че по ДПС-арска линия (покрай Пеевски) Станев може и да има някакви отношения с Цветан Василев, но това, което цитирате вие пак ми се вижда по-скоро като неохотно обединение между всички посочени фирми, с цел да се даде най-ниска оферта и евентуално да се спечели поръчката
До коментар [#8] от "martoooo":
А Водстрой чий е бре МустакТрол?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.