🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топъл дъжд, чакан дъжд...

Еврофондовете не се оказаха митичният спасител на българската икономика, но имаха дълбок ефект върху нея

Любовта към Европа беше подплатена с очаквания за огромно количество пари. Истината, разбира се, се оказа по-различна. Любовта също.
Любовта към Европа беше подплатена с очаквания за огромно количество пари. Истината, разбира се, се оказа по-различна. Любовта също.
Любовта към Европа беше подплатена с очаквания за огромно количество пари. Истината, разбира се, се оказа по-различна. Любовта също.    ©  Капитал
Любовта към Европа беше подплатена с очаквания за огромно количество пари. Истината, разбира се, се оказа по-различна. Любовта също.    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Златен дъжд. Това е, което словосъчетанието европейски фондове предизвикваше в съзнанието на чиновници, бизнесмени и на практика всички българи преди 2007 г. Европа в това предание бе митично място, пълно с пари, което само чака приемането на нови държави, за да излее върху тях рога на изобилието. Пътищата на Германия, влаковете на Франция, заплатите на холандците - всяко от тези неща изглеждаше постижимо в обозрими срокове, ако само влезем в ЕС и получим полагащите ни се европейски пари.

През последните седем години реалността се стовари върху тези фантазии подобно на финансова криза върху Гърция. Първо, европейските средства се оказаха далеч по-малко, отколкото изглеждаха отдалеч, второ, правилата за тях се оказаха доста по-строги от очакваното и, трето, българската администрация се оказа доста неспособна да ги използва адекватно, поне в началото.

От тотален хаосдо задушаващ контрол

България имаше някакъв опит с предприсъединителните ФАР и САПАРД, но той се оказа недостатъчен. "Правителството на Станишев беше от различни партии, нямаше доверие в системата. Министрите опитваха да решават всичко и почти нямаше делегиране на отговорности, нито ясни роли", казва Реналдо Мандметс, който доскоро беше ръководител на звено в ЕК и е работил с четири правителства в България. След няколко скандала, от които най-големият бяха далаверите в пътния фонд, където ръководителят беше раздал огромни суми на фирмата на брат си (скандалът "Батко и братко"), последва първото прекъсване на плащанията. "Властите тогава дори не разбраха колко е сериозна ситуацията и отне време, докато престанаха да опитват да я замажат", разказва Мандметс. В Полша например, казва той, подобен скандал е бил изчистен напълно за три месеца.

Тези първоначални проблеми с корупция, лошо планиране и просто неразбиране доведоха дотам, че махалото стигна в обратната посока - контролът бе затегнат максимално и почти задуши системата. "Конкурентоспособност" например стана почти недостижима за българските компании. "Големият въпрос е дали искаме 100% проекти без грешки и 5-10% усвояване или обратното", казва Кирил Величков от отдела за европроекти на СИБанк.

Постепенно обаче одитното звено и управляващите органи заработиха по-добре, като бяха въведени ежеседмични срещи на зам.-министрите и на ръководствата на програмите за координация. Мандметс обаче подчертава най-голямата наследена слабост от първите години - липсата на готови проекти. "Магистрала "Тракия" и метрото бяха на практика вкарани в програмите от еврокомисията, а в "Околна среда" почти нямаше готови проекти", казва той.

Голямата грешка на ГЕРБ пък беше късното признаване, че има риск от загуба на средства (едва в средата на 2012 г.), както и огромната черна дупка, която остана земеделското министерство и програмите му. Големият риск сега пък ще бъдат обществените поръчки на общините, които продължават да се учат изключително трудно и бавно.

Кълнове оптимизъм

Добрата новина е, че никой от тези пороци не се оказа фатален, поне към момента. Тази седмица Министерството на финансите представи статистика за получените от ЕС средства до края на 2013 г. Според нея в страната са влезли 3.6 млрд. евро по седемте оперативни програми. Това са малко над половината пари, като темпът на усвояване се увеличава непрекъснато в последните години и през 2013 г. е достигнал пика си (защото в нея се достигнаха няколко крайни срока). Според статистиката на БНБ, която обхваща и директните плащания за земеделци, както и допълнителни фондове като този "Козлодуй", сумата общо от 2000 г. насам е 7.7 млрд. евро (виж графиката).

"Ако погледнем практически резултатите, те не са никак лоши на седмата година, макар че още две години ще усвояваме", казва Димчо Михалевски, експерт по европейски фондове и депутат от БСП, член на ресорната комисия. "Можем да се справим по-добре сега, отколкото в предприсъединителния период, който завършихме с 65 - 75% усвояемост. При стегната организация можем да гоним до 90% от фондовете", оптимистичен е той. Еврокомисарят по въпросите на заетостта Ласло Андор също отбеляза тази седмица, че България е дръпнала доста пред Румъния - рядък комплимент от страна на Брюксел. "Загуба от под 40 млн. евро за тази година, каквато се очертава, показва, че системата има здрави сили и се държи добре", коментира бившият министър по еврофондовете Томислав Дончев.

Въпреки това страната е сред последните по усвояемост на кохезионния и регионалния фонд, като изпреварваме само Италия и Румъния.

Частният и финансовият сектор също се развиха. Банките започнаха да прилагат инструментите на финансовия инженеринг, а доста фирми откриха, че европейското финансиране не е безметежна кесия с пари. "Голям процент от фирмите въобще не мислеха откъде ще се финансират. Получават грант 3 млн. евро и установяват в банките, че никой не иска да им даде такъв кредит, защото оборотът им е 10 хил. лв.", коментира Кирил Величков. Той припомня, че фирмите са започнали да се научават, че трябва да кандидатстват за неща, които наистина им трябват, а не просто за идеята, както и да отделят ресурси и за самото управление на проекта, което е трудоемко и времеемко.

За да се задържи положителната тенденция, има нужда от две неща: темата да престане да се използва политически и администрацията да бъде поощрена да работи, без да се страхува за бъдещето си. Ако се съди по думите на настоящия министър Зинаида Златанова, и двете би трябвало да не са проблем. "Администрацията става по-компетентна. Незаслужено често я критикуваме", казва Златанова. "Иска ми се да не правим от фондовете политика, защото те са само инструмент. Мисля, че им отдаваме непропорционално внимание в политическото говорене."

Големият скрит грях

По-големият проблем не е в това как България се учи да използва средствата, защото това очевидно е процес, който ще се усъвършенства. Лошата новина е, че те не са достатъчни, за да ни превърнат в добре развита европейска икономика, а никой, изглежда, не обръща внимание на това. Явно продължавайки да вижда еврофондовете като златен дъжд, всяко правителство от влизането ни досега залага все повече на тях като източник на инвестиции. Данните сочат, че през 2008 г. те са били 22% от всички капиталови инвестиции, докато през последните две години този процент надхвърля 65, а в общините е дори по-голям. "Имаше намаление на приходите, силно увеличение на сивата икономика, това рефлектира на приходната част. А най-лесно се режат капиталови разходи. Не може да режете пенсии", обяснява Димчо Михайлевски. "Това означава, че сме минимализирали възможността да генерираме собствени средства и да правим капиталови инвестиции и капиталобрутообразуване, което е най-съществено". 

Тъй като България има огромни нужди, а еврофинансирането става все по-насочено, фондовете все по-малко ще прикриват този огромен недостиг в бюджета.

Всъщност милиардите еврофондове прикриват лисата на реформи и стагнацията на икономиката. Ако си представим ситуация, в която при равни други условия еврофонодовете ги нямаше, то България през последните четири години, вместо да отбелязва макар и минимален растеж, най-вероятно би регистрирала нулево нарастване на БВП или дори спад. Според данните на механизма СИБИЛА, който изчислява ефектите от европейските фондове, през 2011 г. от 1.7% ръст на икономиката 1.5% се дължал на еврофондовете.

Те допълнително ще усложнят и ситуацията в дългосрочен план, ако развитието на българския бизнес се обвърже прекалено с тях. Това се вижда много добре в земеделието, където зърнопроизводството заради технологията на преките помощи на ЕС (които се дават на декар) се оказа в много добра ситуация. В много други области на икономиката се повтори тази ситуация. Например в строителството спечелиха само тези фирми, които успяха да се преориентират към голямата инфраструктура, а ефектите от това държавната администрация да разпределя единствените свежи пари в икономиката ще се виждат още дълго време, ако ситуацията остане същата.

Еврофондовете са твърде малки, за да решат сами проблема, казва Михалевски, но могат да играят ролята на магнит за частни инвестиции. Анализът му показва, че от 5-те процента ръст, който според него е необходим на икономиката, едва 1.5% могат да бъдат постигнати с национални средства. Другите ще искат чуждестранни капитали, а за да дойдат те, признава депутатът от БСП, трябва нещо, което нямаме - добра данъчна среда, добра среда за инвестиции и квалифицирана работна ръка. Все неща, които митичната Европа трябваше да донесе. Както и златният дъжд обаче, те се оказаха доста по-недостижими от очакваното.

36 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 2
    • + 17

    1. Всички пари от ЕС за 7 години са около 22 млд, а БВП за 7 г-ни е около 500 млд. Т.е., парите от ЕС са максимум 4-5%. Това трябва да се казва всеки път, когато говорим за това. Толкова много шум за 5% от бюджета ни.
    2. Повечето слабо структурирани институции (у нас повечето са такива) имат нисък коефициент на ефективност при използване на тези инструменти. Поне 5 г-ни работта ми е била да раздавам безвъзмедни пари и тряба да ви кажа - не е лесно. Ти му даваш пари, но той няма ясна представа за себе си и за света. Парите сами по себе си не са достатъчни.
    3. Даването на пари в тази сложна система увеличава корупцията.
    =
    на този етап не е ясно дали е добре да се хвали с "усвояемост."
    Аз по принцип съм оптимист и се надявам към края на втория цъкъл (2020) не просто да усвояваме средства, а да "използваме европейски финасови инструменти за осъществяване на стратегита си."
    ПП Не е коректно да се сравнява България, която е в първия си цъкъл с Испания, която е над 30 г-ни в ЕС и Италия, която е основател!

    Нередност?
  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 7
    • + 5

    До коментар [#1] от "Никола Йорданов":

    Всичко може да се оплюе....
    Ама за първи път медията заговори с цифри и данни, а не с мантри и лозунги....
    Който има друго мнение, моля, има право, ама с цифри, не с мантри!!!
    Тогава нещата си отиват на мястото....

    Нередност?
  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 9
    • + 4

    [quote#1:"Никола Йорданов"]3. Даването на пари в тази сложна система увеличава корупцията.
    = [/quote]
    Вярно, но основно заради чиновниците, дето управляват парите!!
    Дайте фосдовете за управление на сериозни банки, ще видим как Батко и братко ще ги "корумпират"!!! Ще трябва да продадат Сливен, барабар със Сините камъни....

    Нередност?
  • 4
    zogorsone avatar :-P
    zogorsone
    • + 9

    Евро фондовете трябва да са само инструмент, а тяхното усвояване да не е основната цел на правителствата. Те може да подпомагат определени техни политики, но не и да се прави политика с тях. В усвояването им е включен сериозен ресурс на държавата и неправилното им инвестиране носи сериозни щети, вместо да носят ползи. Основният проблем там, си остава липсата на дългосрочна визия за развитие на държавата - 50 години напред. Това за една държава е само миг, но за съжаление управниците ни не виждат по-далече от мандата си, което е пагубно нея.

    Нередност?
  • 5
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#2] от "boby1945":
    Нещо не разбирам какво ми казвате. Числа съм цитирал, ако са грешни - признавам.
    Мантри? Споделям опит и мнение.
    БТУ в друга стати

    Нередност?
  • 6
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • + 6

    (Грешно копче) в друга статия видях още числа и добър анализ. Тук видях това и коментирах по него.
    Не смятам, че оплювам. На Вас моя коментар като оплюване ли Ви звучи?
    Приятен уикенд!

    Нередност?
  • 7
    nikolov_k avatar :-|
    Краси
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#1] от "Никола Йорданов":
    Само малка бележка. 4-5 процента не са никак малко. Това умножено през мултипликатора, означава 10 % от БВП.

    Нередност?
  • 8
    nikolavj avatar :-P
    Никола Йорданов
    • - 2
    • + 11

    До коментар [#7] от "Краси":
    4-5 е 4-5. 95-96 е 95-96.
    Все едно да имате заплата 1000 лв, да Ви отиват 5-600 за не много ефективни операции и през цялото време да се коментира тези 50 лв., които Ви дава братовчед Ви (и колко той е стиснат, как ще ви ги вземе и т.н.)
    Какъв мултипликатор? Построихме 2 магистрали, които нямат икономически смисъл (трябва да има поне 14000 коли на ден, то сега има по 5-6000 и не се чакат повече), а и поддръжката им е 10 пъти по-скъпа от бърз път.
    Ремонтираха се поне 20 училища, които на следващата година бяха затворени.
    Свидетел съм на десетки обучение и анализи, които нямат положителен ефект и даже "морално корумпират" участниците.
    За кой мултипликатор говорите? Метрото е супер проект, Тракия е супер проект ... после?

    Нередност?
  • 9
    bpl58397717 avatar :-|
    bpl58397717
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#3] от "boby1945":

    Господин Боби, вие се оказахте и именит финансов експерт, само мога да цъкам с език. Банките поне по дефиниция са юридически лица, чиято цел е реализиране на максимална печалба с минимални активи, така, че банките трудно правят благотворителност, дори и тя е неслучайна. От друга страна голяма част от средствата по фондовете би трябвало, казвам би трябвало още веднъж, защото вие не четете внимателно, да се насочват именно към онези субекти на икономиката, които не са атрактивни за банките като такива, поради липсата на категорична платежоспособност, с други думи целта е да се насърчат тези, които нямат особено много освен своите идеи, и да се превърнат във фактор на икономиката, от наблюдател и получател. Така, че някои фондове биха могли да се управляват от банки, някои програми като Джесика напр. вече се управляват от банки, но е абсурдно да се прехвърля всичко на банките, това не е концепцията на фондовете. Това, че политическата анамнеза в България е сериозно патогенна и гангренна т.е. липсва здрава и нормална управленска прослойка, която да осигури възможността фондовете да изпълнят мисията си и да стигнат до хората, които наистина се нуждаят от нас, няма да накара ЕС да вземе ножа и да отреже изгнилата душевност на българската политика, защото целта в случая не оправдава средствата.

    Нередност?
  • 10
    bpl58397717 avatar :-|
    bpl58397717
    • + 9

    До коментар [#8] от "Никола Йорданов":

    Вижте като цяло съм съгласен с вас, то това е проблемът и на целият ЕС, затова е възможно и да съществува случаят с Гърция, който е практически абсурден. Положителният ефект може да се разглежда само като едно голямо обобщение и то, че се променя мисленето и посоката в поведението на политически субекти, дори в малки общини излизат на дневен ред икономически и инфрастуктурни теми, които иначе никога не биха се появили и това е един голям плюс. Малките минуси са много, но всичко е един процес, който с една по добра политическа переспектива би могъл като цяло да е силно положителен за държава като България. България трябва да се научи да говори правилен политически език, а лошите проекти за които говорите ги има дори и в преславената Германия да вземем за пример Берлинското летище, или пистата на формула 1 около Мюнхен.

    Нередност?
Нов коментар