🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мерките срещу младежката безработица се бавят

По-активни действия от страна на администрацията и по-добра информационна кампания искат неправителствени организации и синдикати

Всеки безработен младеж, който се регистрира в бюрото по труда, може да получи индивидуален план за действие, който предвижда да бъде насочен към работно място, към подходяща услуга или към връщане в образователната система.
Всеки безработен младеж, който се регистрира в бюрото по труда, може да получи индивидуален план за действие, който предвижда да бъде насочен към работно място, към подходяща услуга или към връщане в образователната система.
Всеки безработен младеж, който се регистрира в бюрото по труда, може да получи индивидуален план за действие, който предвижда да бъде насочен към работно място, към подходяща услуга или към връщане в образователната система.    ©  ВАЛЕНТИНА ПЕТРОВА
Всеки безработен младеж, който се регистрира в бюрото по труда, може да получи индивидуален план за действие, който предвижда да бъде насочен към работно място, към подходяща услуга или към връщане в образователната система.    ©  ВАЛЕНТИНА ПЕТРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За гаранцията за младежта накратко

Националната гаранция за младежта на България предвижда всеки млад човек на възраст под 25 години да получи добро предложение за работа, продължаване на образованието, чиракуване или стаж в рамките на 4 месеца, след като остане без работа или напусне системата на формалното образование.

През 2014 г. с приоритет ще се финансира обучение и заетост на младежите до 25 години с основно и по-ниско образование (преждевременно напуснали образователната система). Изпълнението на гаранцията стартира през януари т.г. с мерки и програми, финансирани със средства от държавния бюджет. От юни се очаква да има схеми, насочени към младежите, финансирани със средства от Европейския социален фонд. През следващите две години България има достъп до евросубсидии в размер на около 100 млн. евро за стимулиране на младежката заетост.

През първите, вече близо два месеца от началото на годината не са предприети сериозни мерки срещу младежката безработица по т.нар. Европейска младежка гаранция. Това заявиха представители на младежки организации и синдикати по време на конференция на тема "Гаранция за младежта: възможности и предизвикателства". Те призоваха не само за по-активни действия, а и за по-масово информиране на младите хора за възможностите, от които могат да се възползват, за да могат по-лесно да си намерят стаж или работа.

Работа на бавни обороти

Още от средата на миналата година държавните експерти и социалните партньори започнаха работа по подготовката на националния план за Европейската гаранция за младежта. "Написа се чудесен план, и то навреме, но институциите бавят изпълнението му и младите хора вече са обезверени, че нещо ще се случи", коментира Диана Найденова от КНСБ. Според нея първите два месеца са изгубени. Всяко пропуснато време за задържането на младите хора в образователната система е пропусната полза, акцентира и Лора Любенова, вицепрезидент на Националния младежки форум.

"Гаранцията за младежта не е причина да започнем работа с младежите. Те са наша целева група и винаги сме имали мерки, насочени към тях. Не смятам, че сме пропуснали време, защото ние продължаваме да работим с тях", отчете Антоанета Цонева, експерт от Министерството на труда и социалната политика. По думите й в момента експертите обаче стартират работата си по младежката гаранция плахо, понеже все още работят само с национални средства. Надяват се поне от средата на годината да има работеща оперативна програма, чрез която да се използват и евросубсидии.

От Министерството на младежта и спорта пък отчетоха, че в края на месеца вече е актуализирана националната програма за младежта, като в нея е формулирана и нова цел - активиране на младите хора, които не учат и не работят, и мотивирането им за включване в образование, обучение и заетост. Работи се и по актуализирането на наредба за финансиране на младежки дейности.

По-широка мащабна кампания

Участниците в дискусията коментираха, че и самите младежки организации трябва да са по-активни в просветителската си роля и разпространяването на информация за младежката гаранция. "Младежите, които са част от младежки организации в България, не са много, но не трябва да губим дори и този малък процент", отбеляза Алексиева.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • + 3

    Абе, пак пилеене на пари. Как точно ще информират младеж, който не желае да почва работа, защото "Не е по специалността.", "То по специалността, ама за 1000лв ли да ме мъчат?", с висше, което не покрива минимум познания за започване на работа, да работи? С реклама по телевизията или програми, в които работодатели или псевдо-обучителни центрове гледат да приберат финансиране?

    Защо просто не направят, както пенсионер плаща само здравни осигуровки, за първа работа(първите 3-4 години) да се плащат само здравни осигуровки на младежите, а социалните да се поемат от държавата? Със сигурност това ще накара повече хора да назначават младежи вместо пенсионери, а младите ще натрупат първите си умения и после ще имат развитие. И втора мажна мярка- който иска каквато и да е държавна помощ, ако няма стаж и не е в няколко месеца преход от едно работно място към друго, получава помощи само при 40ч седмично посещение на курсове за квалификация със смислени програми(не на фирми-перачници като сега, дето за година курс учат човек за ИТ на пускане на Word и запис на дискета- реално извадено от описание на такъв курс при предна европрограма) или работа като чистачи и каквото там има към общините. Целта е да се научат, че има работно място, работно време, трябва нещо да се върши, за да се яде. Докато се дават детски, социални помощи и т.н. при 0 усилие, не само младежите ще са с 0 стимул да работят и да се развиват. Около 40% от населението в трудоспособна възраст е заето като брой осигурени в НОИ, а има куп работещи пенсионери, т.е. от работоспособните са и по-малко, поне 30% от заетите- 400000 са директно в държавни структури, са към държавата- раздути щатове в администрация, държавни фирми. Значи имаме 60% незаети- трайно безработни, неучещи, нежелаещи с години да почнат работа, чакащи на помощи и получаващи ги без усилие, щом не са решили, ако ще си дават зор, поне да е за повече пари.

    С наливане на пари нищо няма да се постигне- неработещите просто няма да видят смисъла за малко повече пари да вземат да са заети, ако могат да си стоят вкъщи.

    Нередност?
  • 2
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • + 2

    Трябва да се поощрява резултата, а не да се "дава наред". Примерно в определена възраст, ако работиш, държавата ще ти дава премия (% от заплатата допълнително), но ако прекъснеш дори за седмица, ще загубиш премията. Така ще имат мотив бързо да си намерят дългосрочна работа, и много бързо ще "отсвирят" обученията тип ала-бала. Временната заетост, стъпила върху временна държавна (или друга) помощ е "счупена патерица" — хем ти пречи, хем се чупи в най-неподходящият момент.

    Нередност?
Нов коментар