Българската икономика е зависима от износа и ниските разходи за живот
Според класацията по конкурентност на Института за развитие на управлението страната е на 56 място в света
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Ако се чудите как да направите една икономика конкурентна на световно ниво, отговорът е инвестирайте в иновации и развойна дейност. Този извод може да се направи от класацията на Института за развитие на управлението (IMD) в Швейцария, който всяка година класира държавите по конкурентоспособност. Българският партньор на проучването е Центърът за изследване на демокрацията, който е направил анализа за България.
За държави като България пък добро решение е да съчетае ценовата си конкурентоспособност с инвестиции в образованието. Същевременно с това обаче е необходима и стабилна бизнес и политическа среда, с което България за момента не може да се похвали.
В класацията България е на 56-о място от общо 60 държави, или с една позиция нагоре в сравнение с миналата година. След нас се нареждат само Гърция, Аржентина, Хърватия и Венецуела (виж графиката). Според авторите на доклада основните проблеми на страната са все още невъведените електронни услуги и липсата на достатъчно реформи в публичната администрация, обвързване на финансирането в образованието с резултатите от него, необходимостта да се засили качеството и независимостта на регулаторния контрол, а също и корупцията по високите етажи на властта. Класацията се прави по 20 показателя в 4 групи - икономическо представяне, ефективност на правителството и на бизнеса и инфраструктура.
Далечната 2009г.
В сравнение с годините преди кризата България изпада все по-надолу в класацията с всяка следваща година. Най-добро е било представянето ни през 2009 г., когато тя е заела 38-о място. "Това е признак, че страната все още не успява в опитите си да създаде стабилни и дългосрочни фактори за конкурентоспособност, а продължава да разчита на ценово предимство, което е много чувствително към икономическата конюнктура", пише още в доклада. Българската икономика все пак е подобрила експортните си позиции и публичните й финанси засега остават стабилни. Основните проблеми обаче остават - ниско качество на образованието и дори спад на разходите за образование от 4.7% през 2012 г. до 3.5% от БВП през миналата година; липса на достъп до свеж финансов ресурс, съчетана с дефлация през последната година; ниско ниво на доверие в институциите. "Враждебното отношение на българското правителство към стратегически инвеститори като електроразпределителните предприятия нанесе допълнителни поражения върху бизнес климата и инвестиционния облик на страната", пише още в доклада.
Добрата новина е, че бизнесът има малко по-добро възприятие за България, отколкото показва класацията по статистически показатели. Проучване сред изпълнителни директори в страната ни нарежда на 55 позиция от общо 60 - над Полша и Румъния.
Какво е да си конкурентен
Най-конкурентната страна в класацията и тази година са САЩ, като основната причина е успешното възстановяване от кризата благодарение на висококачествената работна ръка и развойната дейност (НИРД). Следващите в класацията - Швейцария, Сингапур и Хонконг, също водят успешна икономическа политика, като правят дългосрочни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност и държат публичните финанси стабилни, става ясно от анализа. За сравнение, България продължава да разчита на износа, а по показателя "Култура за научноизследователска и развойна дейност" е била оценена положително от едва 5.4% от анкетираните бизнес лидери (година по-рано делът е бил почти 18%). Ниска е и оценката на индикатора "Компетентност на правителството" (под 9%). Най-голямото предимство според бизнеса е ценовата конкурентоспособност (60.7% от анкетираните), квалифицирана работна ръка (55.4%) и конкурентният данъчен режим (51.8%).
Според Центъра за изследване на демокрацията, които са автор на доклада за България, страната трябва да се учи от успешния пример на Чехия, Литва, Латвия и Полша, които инвестират в образование, за да осигурят квалифицирани служители за бизнеса.
22 коментара
"Според Центъра за изследване на демокрацията, които са автор на доклада за България, страната трябва да се учи от успешния пример на Чехия, Литва, Латвия и Полша, които инвестират в образование, за да осигурят квалифицирани служители за бизнеса."
Супер, само че образование се прави с пари, а добро такова с повече пари. Казано с други думи, или се вдигат данъчните ставки, или се взима дълг ( то ест момента на вдигане на данъци се отлага за в бъдеще ) и се инвестира в учебни програми.
Или пък се спират неконкурентните практики да се субсидират тютюнопроизводители и фермери и се прехвърлят парите в образование. Решения много, само желание да има.
До коментар [#1] от "tsyrvulan":
Не мисля, че основния проблем на образованието е липса на финансов ресурс. По-скоро липсата на конкурентност в образованието, съчетана с практиката "професор, доцент и т.н. - ДО ЖИВОТ!" (тук имам впредвид, че много голяма част от професорите са над 60 и са писали дисертации на тема "Бъдещето на плановата икономика" и т.н.)
Един своеобразен "завой" към малко по-напредничеви практики би имал невероятен разултат и не би изисквал непоносими финансови инвестиции.
За пример ще дам учителката на племенника ми по ИТ - тя нарича Word - ВОРД. И това е в най-реномираното училище в града в който живее. Толкова за средното образование.
Висшето пък - специално по статистика още се учат формули от по 5 реда, който решават разни задачки и не е лошо човек да ги знае. Обаче същевременно - решаването на задачки (статистически анализ) със световноизвестни програми като IMB-ската SPSS или безплатната алтернатива (freeware) PSPP на GNU project са нещото което РЕАЛНО е необходимо. На никой не му пука как си решил анализирал данните - важното е резултат да има, а резултата се постига със software, не със писане в обемни тетрадки.
До коментар [#1] от "tsyrvulan":
Взимането на дълг не означава автоматично отлагане на повишаването на данъчната ставка. В случая с образованието може да се увеличи и базата за облагане
В ЕС обаче, при свободата за движение на хора изучените със сегашните заеми ще повишат нечия друга данъчна основа.
В глобален мащаб движението на специалистите е по-слабо, но пак го има.
Т.е. самоцелното инвестиране в образование не е панацея.
--
Още като прочета кой е Българският партньор на това проучване и като видя коя държава е базата от 100% и преставам да му вярвам.
САЩ са 100% - вярно ли бе ?
Доста кифленско четиво.
До коментар [#3] от "realismisthename":
Ами какво да ти кажа, аз съм имал щастието или нещастието ( зависи от гледната точка ) в различни периоди от живота си да бъда в различни учебни заведения в три различни държави, разбира се БГ е между тези. Като цяло лабораторното оборудване и поддръжката му са изключително скъпи. Друго, трябва периодично да се подменят. И разбира се не на последно място, са и заниманията които при западната система са от малки групички, в някои случаи дори индивидуални, точно така студентите се научават да работят в екип. Е всички тези неща струват маса пари. Говорейки за средното образование, поне моето лично мнение е че в Родината ни то е много закостеняло, за разлика от развитите държави където е много по-гъвкаво и подготвя децата много по-практично за реалните неща от живота. Казано с други думи 16 годишен немски хлапак е по-готов за реалния живот далеч от мама и тати от колкото 16 годишния български такъв.
До коментар [#6] от "tsyrvulan":
Съгласен съм, и пари са нужни.
Ама в момента при нас, ако започнем да вкарваме пари в момента, ще е все едно : човек започва за първи път да се заминава с jogging, тичане за здраве и на 2-рия ден си купува най-скъпата екипировка, най скъпите ергономични обувки и най-скъпия степометър.
Та мен тезата ми е, че дори без допълнителни разходи към момента, с правилните действия бихме постигнали чудесни резултати.
До коментар [#1] от "tsyrvulan":
С пари можеш да си купиш суровини, но не и образование!
С пари можеш да си купиш преподаватели, но не и ментори.
Пример Хан академи! Напълно без платно. И който иска може да учи по програмите и онлайн!
В днешно време училището не е монополиста на знанието. Знание има на всякъде. Само трябва мерак да го вземеш ;)
Първо родителите трябва малко да си култивират дечурлигата. След това министерството да си култивира преподавателите. И чак след това трябва да очакваме резултати.
Най-вече трябва да се премахне субекстивният фактор, при формиране на оценките.
Защото още помня, как най-големият зубър в моят курс, който не знаеше какво е 5-ца, ме питаше кое е "+" на резистора.....
До коментар [#8] от "buiko":
Примери давай колкото искаш за разни синекурни специалности. Говорим ли обаче за фундаментални науки, медицински и технически такива, университетите са незаменими. Иначе досега огромните корпорации да си произвели собствени кадри в горепосочените направления. И разбери че в реномираните учебни заведения се набляга на екипната работа.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.