🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българската икономика е зависима от износа и ниските разходи за живот

Според класацията по конкурентност на Института за развитие на управлението страната е на 56 място в света

За държави като България пък добро решение е да съчетае ценовата си конкурентоспособност с инвестиции в образованието, става ясно от доклада.
За държави като България пък добро решение е да съчетае ценовата си конкурентоспособност с инвестиции в образованието, става ясно от доклада.
За държави като България пък добро решение е да съчетае ценовата си конкурентоспособност с инвестиции в образованието, става ясно от доклада.    ©  Цветелина Белутова
За държави като България пък добро решение е да съчетае ценовата си конкурентоспособност с инвестиции в образованието, става ясно от доклада.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако се чудите как да направите една икономика конкурентна на световно ниво, отговорът е инвестирайте в иновации и развойна дейност. Този извод може да се направи от класацията на Института за развитие на управлението (IMD) в Швейцария, който всяка година класира държавите по конкурентоспособност. Българският партньор на проучването е Центърът за изследване на демокрацията, който е направил анализа за България.

За държави като България пък добро решение е да съчетае ценовата си конкурентоспособност с инвестиции в образованието. Същевременно с това обаче е необходима и стабилна бизнес и политическа среда, с което България за момента не може да се похвали.

В класацията България е на 56-о място от общо 60 държави, или с една позиция нагоре в сравнение с миналата година. След нас се нареждат само Гърция, Аржентина, Хърватия и Венецуела (виж графиката). Според авторите на доклада основните проблеми на страната са все още невъведените електронни услуги и липсата на достатъчно реформи в публичната администрация, обвързване на финансирането в образованието с резултатите от него, необходимостта да се засили качеството и независимостта на регулаторния контрол, а също и корупцията по високите етажи на властта. Класацията се прави по 20 показателя в 4 групи - икономическо представяне, ефективност на правителството и на бизнеса и инфраструктура.

Далечната 2009г.

В сравнение с годините преди кризата България изпада все по-надолу в класацията с всяка следваща година. Най-добро е било представянето ни през 2009 г., когато тя е заела 38-о място. "Това е признак, че страната все още не успява в опитите си да създаде стабилни и дългосрочни фактори за конкурентоспособност, а продължава да разчита на ценово предимство, което е много чувствително към икономическата конюнктура", пише още в доклада. Българската икономика все пак е подобрила експортните си позиции и публичните й финанси засега остават стабилни. Основните проблеми обаче остават - ниско качество на образованието и дори спад на разходите за образование от 4.7% през 2012 г. до 3.5% от БВП през миналата година; липса на достъп до свеж финансов ресурс, съчетана с дефлация през последната година; ниско ниво на доверие в институциите. "Враждебното отношение на българското правителство към стратегически инвеститори като електроразпределителните предприятия нанесе допълнителни поражения върху бизнес климата и инвестиционния облик на страната", пише още в доклада.

Добрата новина е, че бизнесът има малко по-добро възприятие за България, отколкото показва класацията по статистически показатели. Проучване сред изпълнителни директори в страната ни нарежда на 55 позиция от общо 60 - над Полша и Румъния.

Какво е да си конкурентен

Най-конкурентната страна в класацията и тази година са САЩ, като основната причина е успешното възстановяване от кризата благодарение на висококачествената работна ръка и развойната дейност (НИРД). Следващите в класацията - Швейцария, Сингапур и Хонконг, също водят успешна икономическа политика, като правят дългосрочни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност и държат публичните финанси стабилни, става ясно от анализа. За сравнение, България продължава да разчита на износа, а по показателя "Култура за научноизследователска и развойна дейност" е била оценена положително от едва 5.4% от анкетираните бизнес лидери (година по-рано делът е бил почти 18%). Ниска е и оценката на индикатора "Компетентност на правителството" (под 9%). Най-голямото предимство според бизнеса е ценовата конкурентоспособност (60.7% от анкетираните), квалифицирана работна ръка (55.4%) и конкурентният данъчен режим (51.8%).

Според Центъра за изследване на демокрацията, които са автор на доклада за България, страната трябва да се учи от успешния пример на Чехия, Литва, Латвия и Полша, които инвестират в образование, за да осигурят квалифицирани служители за бизнеса.

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan
    • - 21
    • + 5

    "Според Центъра за изследване на демокрацията, които са автор на доклада за България, страната трябва да се учи от успешния пример на Чехия, Литва, Латвия и Полша, които инвестират в образование, за да осигурят квалифицирани служители за бизнеса."

    Супер, само че образование се прави с пари, а добро такова с повече пари. Казано с други думи, или се вдигат данъчните ставки, или се взима дълг ( то ест момента на вдигане на данъци се отлага за в бъдеще ) и се инвестира в учебни програми.

    Нередност?
  • 2
    hegemony avatar :-|
    hegemony
    • - 2
    • + 56

    Или пък се спират неконкурентните практики да се субсидират тютюнопроизводители и фермери и се прехвърлят парите в образование. Решения много, само желание да има.

    Нередност?
  • 3
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 3
    • + 29

    До коментар [#1] от "tsyrvulan":

    Не мисля, че основния проблем на образованието е липса на финансов ресурс. По-скоро липсата на конкурентност в образованието, съчетана с практиката "професор, доцент и т.н. - ДО ЖИВОТ!" (тук имам впредвид, че много голяма част от професорите са над 60 и са писали дисертации на тема "Бъдещето на плановата икономика" и т.н.)

    Един своеобразен "завой" към малко по-напредничеви практики би имал невероятен разултат и не би изисквал непоносими финансови инвестиции.

    За пример ще дам учителката на племенника ми по ИТ - тя нарича Word - ВОРД. И това е в най-реномираното училище в града в който живее. Толкова за средното образование.

    Висшето пък - специално по статистика още се учат формули от по 5 реда, който решават разни задачки и не е лошо човек да ги знае. Обаче същевременно - решаването на задачки (статистически анализ) със световноизвестни програми като IMB-ската SPSS или безплатната алтернатива (freeware) PSPP на GNU project са нещото което РЕАЛНО е необходимо. На никой не му пука как си решил анализирал данните - важното е резултат да има, а резултата се постига със software, не със писане в обемни тетрадки.

    Нередност?
  • 4
    jordani avatar :-|
    jordani
    • - 2
    • + 12

    До коментар [#1] от "tsyrvulan":

    Взимането на дълг не означава автоматично отлагане на повишаването на данъчната ставка. В случая с образованието може да се увеличи и базата за облагане
    В ЕС обаче, при свободата за движение на хора изучените със сегашните заеми ще повишат нечия друга данъчна основа.
    В глобален мащаб движението на специалистите е по-слабо, но пак го има.
    Т.е. самоцелното инвестиране в образование не е панацея.
    --
    Още като прочета кой е Българският партньор на това проучване и като видя коя държава е базата от 100% и преставам да му вярвам.
    САЩ са 100% - вярно ли бе ?

    Нередност?
  • 5
    kadiyata avatar :-?
    Белият Негър
    • - 8
    • + 7

    Доста кифленско четиво.

    Нередност?
  • 6
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan
    • - 3
    • + 17

    До коментар [#3] от "realismisthename":

    Ами какво да ти кажа, аз съм имал щастието или нещастието ( зависи от гледната точка ) в различни периоди от живота си да бъда в различни учебни заведения в три различни държави, разбира се БГ е между тези. Като цяло лабораторното оборудване и поддръжката му са изключително скъпи. Друго, трябва периодично да се подменят. И разбира се не на последно място, са и заниманията които при западната система са от малки групички, в някои случаи дори индивидуални, точно така студентите се научават да работят в екип. Е всички тези неща струват маса пари. Говорейки за средното образование, поне моето лично мнение е че в Родината ни то е много закостеняло, за разлика от развитите държави където е много по-гъвкаво и подготвя децата много по-практично за реалните неща от живота. Казано с други думи 16 годишен немски хлапак е по-готов за реалния живот далеч от мама и тати от колкото 16 годишния български такъв.

    Нередност?
  • 7
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 2
    • + 9

    До коментар [#6] от "tsyrvulan":

    Съгласен съм, и пари са нужни.

    Ама в момента при нас, ако започнем да вкарваме пари в момента, ще е все едно : човек започва за първи път да се заминава с jogging, тичане за здраве и на 2-рия ден си купува най-скъпата екипировка, най скъпите ергономични обувки и най-скъпия степометър.

    Та мен тезата ми е, че дори без допълнителни разходи към момента, с правилните действия бихме постигнали чудесни резултати.

    Нередност?
  • 8
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider
    • - 2
    • + 16

    До коментар [#1] от "tsyrvulan":

    С пари можеш да си купиш суровини, но не и образование!
    С пари можеш да си купиш преподаватели, но не и ментори.

    Пример Хан академи! Напълно без платно. И който иска може да учи по програмите и онлайн!

    В днешно време училището не е монополиста на знанието. Знание има на всякъде. Само трябва мерак да го вземеш ;)

    Нередност?
  • 9
    xqv31309910 avatar :-|
    Just Бахур
    • + 10

    Първо родителите трябва малко да си култивират дечурлигата. След това министерството да си култивира преподавателите. И чак след това трябва да очакваме резултати.
    Най-вече трябва да се премахне субекстивният фактор, при формиране на оценките.

    Защото още помня, как най-големият зубър в моят курс, който не знаеше какво е 5-ца, ме питаше кое е "+" на резистора.....

    Нередност?
  • 10
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan
    • + 11

    До коментар [#8] от "buiko":

    Примери давай колкото искаш за разни синекурни специалности. Говорим ли обаче за фундаментални науки, медицински и технически такива, университетите са незаменими. Иначе досега огромните корпорации да си произвели собствени кадри в горепосочените направления. И разбери че в реномираните учебни заведения се набляга на екипната работа.

    Нередност?
Нов коментар