🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Обновяването на жп гара Бургас започва след дълги обжалвания

Победителят предложи цена от 7.2 млн. лв.

Потенциалният победител "Девня строй инженеринг" беше отстранен заради твърде ниска цена и въпреки по-високата оценка на техническата част.
Потенциалният победител "Девня строй инженеринг" беше отстранен заради твърде ниска цена и въпреки по-високата оценка на техническата част.
Потенциалният победител "Девня строй инженеринг" беше отстранен заради твърде ниска цена и въпреки по-високата оценка на техническата част.    ©  Мария Съботинова
Потенциалният победител "Девня строй инженеринг" беше отстранен заради твърде ниска цена и въпреки по-високата оценка на техническата част.    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Инвестираме над 8 млн. лв. за модернизацията на жп гара Бургас." Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов по време на подписването на договорите за строителство и надзор за съоръжението.

Изпълнител по договора за проектиране и строителство е ДЗЗД "Железопътна инфраструктура Бургас", а оценката на съответствието и строителния надзор ще се осъществят от Обединение "Рубикон - ЕН Ар 1". С 50% участие в "Железопътна инфраструктура Бургас" е "Техно строй България". Останалите участници са "Билдникс" с 30% и "Сънником" с 20%. Срокът за изпълнението на проекта е 20 месеца.

След дълго обжалване

Подписването става след обжалване на класирането, обявено на 19 ноември 2013 г. от Национална компания "Железопътна инфраструктура" от страна на другите два кандидата, които бяха допуснати до отварянето на цени - "Девня строй инженеринг" и "Гара Пиргос 2013" ДЗЗД.

Индикативната стойност на проекта беше близо 10 млн. лв. Най-ниска цена предложи обединението "Девня строй инженеринг" - 6 069 828 без ДДС, като цената на победителят "Железопътна инфраструктура Бургас" е 7 205 789 лв. (без ДДС). Едновременно с това избраното обединение има и по-ниска оценка на техническата част.

"Железопътна инфраструктура Бургас" обаче е била отстранена, тъй като цената е с повече от 20% по-ниска от тази на останалите кандидати (предложената оферта от "Гара Пиргос 2013" ДЗЗД е 9 056 336 лв. (без ДДС). Законът позволява на комисията да отстранява кандидати с много по-ниска цена след представяне на писмена обосновка на ценообразуването, която бенефициентът има право да не приеме, като от НКЖИ допълниха, че "по-ниската цена е рискована".

Началото е 1929 г.

Железопътната гара на Бургас заедно със софийската и тази в Пазарджик попадна сред обектите, за които беше предвидено финансиране по оперативната програма "Транспорт", след като стана ясно, че проектът за подобряване на корабоплаването по река Дунав няма да се състои поради забавяне от румънска страна.

Ремонтът на жп гарата в Бургас се движи по-бавно освен заради обжалванията и заради спецификата на сградата. Тя съществува от 1929 г. и е паметник на културата и поради това техническото задание е трябвало да се съгласува с Националния институт за недвижимо културно наследство. Като такъв проектът за реконструкция на жп гара Бургас не предвижда промени по фасадата и вътрешното пространство.

В рамките на проекта ще се обнови приемната сграда, ще се извърши реставрация на фасадата, ще се вградят модерни инсталации, ще се обновят пероните и ще се осигури достъп за хората с намалена подвижност. Едно от условията е след обновяването сградата да бъде енергийно ефективна, като 30% от енергията, която консумира, трябва да идва от възобновяеми източници.

"Вследствие на близо 100-годишната експлоатация без основни ремонти, както и на големия пътникопоток, преминаващ ежедневно през приемното здание, отделните строителни елементи на сградата са силно амортизирани. Дограмата е остаряла, от покрива прониква дъждовна вода, нарушена е хидроизолацията под коловозите и в тунела има течове по тавана и стените, което води до значителни енергийни загуби", обясняват от транспортното министерство.

Предвижда се и облагородяване на окологаровото пространство, така че то да се впише в плановете на общината за този район, заложени в проекта "Зона за обществен достъп" ("Супер Бургас"). Той предвижда градът да е отворен към морето и да има обединение на пространството между жп гарата, автогара "Юг" и част от пристанището.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nns avatar :-|
    nns
    • + 2

    То ако не беше ремонтирана от 29г. до сега щеше да е паднала деа и жпейците. 1997-98 беше последния сериозен ремонт , ама 17г. не са малко време.

    Нередност?
  • 2
    mesambria avatar :-|
    mesambria
    • + 3

    Не знам на гарата в Бургас да има тунел.

    Нередност?
Нов коментар