Стефан Попов: Трябва да знаем за какво служи МВР в институционален план

"Ако се приеме по-радикален път на реформа, ще се стигне до структура с минимален брой дирекции – това са криминална, охранителна и гранична полиция."
"Ако се приеме по-радикален път на реформа, ще се стигне до структура с минимален брой дирекции – това са криминална, охранителна и гранична полиция."
"Ако се приеме по-радикален път на реформа, ще се стигне до структура с минимален брой дирекции – това са криминална, охранителна и гранична полиция."    ©  Надежда Чипева
"Ако се приеме по-радикален път на реформа, ще се стигне до структура с минимален брой дирекции – това са криминална, охранителна и гранична полиция."    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Стефан Попов е изпълнителен директор на фондация "Риск Монитор".
"Преди всичко нужно е радикално изчистване на МВР от всички тези несвойствени функции. Самата полиция няма нужда и няма интерес от тях. Нейният профил на полиция се замъглява."

Преди всичко искам да кажа какво в реформата и началото на новото ръководство на МВР намирам за добро и окуражително. Много добра стъпка е окончателното разсекретяване на данните за състава на МВР. Подобно разкриване на данни бе направено от ГЕРБ преди 3-4 години, но не бе достатъчно и не бе ясно. Сега данните за работещите в системата на МВР са дадени по различни критерии и измерения, което набавя възможност да се наблюдават, да се следи движението им в бъдеще, както и – особено важно – да се преценява чрез тях ефективността и ефикасността на действията на МВР. На представянето на пътната карта на реформите се създаде едно много добро и модерно впечатление – че МВР сякаш се управлява като фирмена организация, а не като архаична армейска група или милиционерска служба. Тази посока е много добра, заслужава да бъде подкрепяна и наблюдавана.

Какво обаче намирам за недотам добро, по-скоро за някак половинчато. Пътната карта на реформата, цялостната посока, както и данните засягат административно-трудови аспекти в сферата на т.нар. човешки ресурси. Това е по-скоро опит за оптимизиране на едно наследено състояние. За да стигнем до човешки ресурси, трябва да сме направили няколко стъпки. Една основна и радикална първа стъпка е изясняване на големия въпрос за какво изобщо служи в обществен, държавен, общо институционален контекст МВР. При сериозна реформа не може да се избегне този въпрос. В случая с МВР той е задължителен, тъй като става дума за извънредно архаична структура, която се нужда е истински дълбоко преобразуване, бих казал от преосноваване. Това нещо липсва в подхода на настоящото управление.

Ще се върна малко назад, за да кажа от какво има нужда държавата в посока МВР, каква е първичната му задача. Това е основната за всяко общество и държава охранителната функция. Тази функция наричаме по-абстрактно охранителна, по-конкретно тя се проявява като полицейска, като роля на полицая. Около тази фундаментална функция трябва да се завърти всичко останало, което сега в МВР, а и в перспективата на законодателя, който урежда въпросите на МВР, се приема за даденост без всякакви въпроси. От гледна точка на институционалното проектиране необходим следователно е функционален анализ, в който да се определят границите, до които се простира изпълнението на охранителната функция, какво по-точно ще включва тя. Ако в тази посока се мисли радикално, което просто означава последователно, в една по-изчистена логика, ще стане ясно, че на равнище на функционален анализ ние още не сме наясно дали изобщо трябва да има министерство, дали МВР има нужда да бъде министерство. Знаем само, че е необходимо (а) осигуряване на охранителната функция, (б) през основната фигура на полицията, която (в) да бъде централизирано поддържана, но (г) не непременно напълно централизирана, доколкото такава функция преди всичко засяга конкретни места, проблеми в конкретни локални контексти. Чак след това може да се прецени дали въобще има нужда тази функция или този стегнат, силно свит сноп от функции да се организират като министерство. Българската държава има нужда от национална полицейска функция, тя се организира в някаква структура и дали тази структура ще има ранга на министерство е някакъв въпрос, който ще дойде по-късно. А още по-нататък - как ще бъда административно устроено министерството, ако е необходимо да го има. И още по-надалеч, като прескочим и бюджетните  въпроси, какви ще бъдат политиките на човешките ресурси.

Това е нашата логика, на екип експерти, който развива доклад за състоянието на МВР и за нов модел на МВР. Нарекохме първия си доклад "Държавата МВР". Не сме имали предвид това, че МВР е репресивно, далеч от подобно внушение. Имам предвид нещо друго. Нека си представим един измислен свят тип Алиса - сега да си представим, че цялата държава е потънала. Но МВР е успяло да изплува и остане непокътнато на повърхността. То би било своеобразен като Ноев ковчег.

Защо? Защото всички функции, които са разпределени в държавната администрация, присъстват там дублирани. И това нещо превръща МВР в гигантско административно чудовище, бегемот. Когато по едно време участвах в Гражданския съвет на Реформаторския блок, още през есента на 2013 г. настоях да се пише в бъдещите програми, че МВР трябва да се преоснове. Тогава по-голяма част от действащите политици казаха, че това е невъзможно, защото зад МВР лежат потенциали от 200 000 гласа. Особено хора от тази система възразиха силно на идеи, а и на думи като "преосноваване". Но преосноваването, не друго, е реалната радикална реформа. Само че едва ли политическа партия би написала подобно нещо в програмата си, едва ли би го заявила, защото рискува десетки хиляди гласове.

Ако се приеме такъв по-радикален път на реформа, ще се стигне до една структура с минимален брой задължителни неща – това са криминална, охранителна полиция, гранична полиция. Вече обществено ясно е, че въпросът за ГДБОП е проблематичен. В една добре организирана държава със съответната съдебна реформа ГДБОП трябва да се обвърже функционално с досъдебно производство, тоест с прокуратурата, защото има профил на криминално разузнаване, работа с рискове за криминализация. Всичко останало в МВР може да бъде подложено на съкращение - например Академия на МВР е абсолютно недопустима, защото тя е един вид дирекция, тоест далеч от академичните стандарти на публична институция. Медицинският институт на МВР трябва да се закрие или отдели. Институтът по психология е институт за производство на некадърна експертиза, както се разбра от случая "Лясковец". Научноизследователският институт по криминалистика и криминология означава отказ от развитие на нормална криминология с академичен статут. Пожарната като национална централизирана институция също е едно недоразумение. Тя трябва да се обвърже с местни структури на властта. Проекцията й в плоскостта на националната държава е абсолютна имагинерна, няма такова нещо. И накрая, като цяло полицията, националната полиция трябва частично, много разумно и внимателно, подчертавам частично, да се децентрализира и обвърже с общинските власти, с кметовете.

Но преди всичко нужно е радикално изчистване на МВР от всички тези несвойствени функции. Самата полиция няма нужда и няма интерес от тях. Нейният профил на полиция се замъглява. Тя се обърква с множество други функции, техните логики, техните режими на действие. Всичко това води до неуправляемост, до лошо фирмено управление. В крайна сметка освен обществената среда от това страдат самите полицаи.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivanivanovv avatar :-@
    ivanivanovv
    • + 1

    Да дам анализ на анализа, дето някои по навик го хвалят. Щом е публикувано, значи трябва да се вика ура.
    Та така:
    Твърдение: Стефан Попов - Много добра стъпка на новото ръководство на МВР е окончателното разсекретяване на данните за състава на министерството. Подобно разкриване на данни бе направено от ГЕРБ преди 3-4 години, но не бе
    достатъчно и не бе ясно.
    В действителност твърдението е дълбоко невярно. През тези години непрекъснато в нета има информация за текущото състояние с подробности. Вероятно е извъртяна една нескопосана герберска баданарка.
    Твърдение: че МВР сякаш се управлява като фирмена организация, а не като архаична армейска група или милиционерска служба. Тази посока е много добра, заслужава да бъде подкрепяна и наблюдавана.
    В действителност и това твърдение е дълбоко невярно. сМЕШНО Е ДА СЕ СРАВНЯВА ДЪРЖАВНА ИНСТИТУЦИЯ С ФИРМА. Крайното десничарство от примитивен тип може да води към такива сравнения, но все пак фирмите и държавните институции са подчинени на различно законодателство и преследват различни цели. Фирмата преследва частен интерес, а институцията обществен интерес.
    Твърдение: Една
    основна и радикална първа стъпка е изясняване на големия въпрос за какво изобщо служи в обществен, държавен, общо институционален контекст МВР.
    В действителност съветникът явно не си е направил труда да прочете законите, въд основа на които въпросната иституция функционира - устройствен закон, Закон за движение по пътищата, закон за оръжейните там работи, мобилизационните разпоредби, за спез разузнавателната дейност и вероятно много други.
    Твърдение:извънредно архаична структура, която се нужда е истински дълбоко преобразуване, от преосноваване. Това нещо липсва в подхода на настоящото управление.
    В действителност за 25 години едва ли има правителство, което да не е променяло неща и в тая институция. Погледнах колко изменения са извъртяни на устройствения закон. Е няма как да работи нещо което е обект на непрекъснати експрименти и на целенасочено търсене на политически НЕконсенсус. На всичко отгоре МВР при война заедно с армията подлежи на 100% мобилизация и трябва да осигурява националната ни сигурност. Явно от НАТО още не са натрили неции соросоидни носови да не досъсипват и МВР както армията. хихихи
    тВЪРДЕНИЕ: дАЛИ мвр ВЪОБЩЕ ДА Е МИНИСТРЕСТВО.
    В действителност - колко министерства се нароиха в кабинета - 19 ако не се лъжа. А в Гърция 8. Ха кажете има ли държава без министерство на вътрешните работи? Ами вижте министерството на спорта, или пък министерство на правосъдието при наличие на независима съдебна власт, тук някой взел да закрива МВР... смешно.
    Твърдение:Защо? Защото всички функции, които са разпределени в държавната администрация, присъстват там дублирани. И това превръща МВР в

    гигантско административно чудовище,
    бегемот
    В действителност оставям настрана проблема че отново десните трубадури показват комунистическата си етимология с русизми обагатяваще тяхния речников фонд - бегемот не е най-удачния лаф. Значи докалкото ни е известно, МВР от 74 хиляди души, като е съкращавано, и в него са вкарани Минестерството на авариите, телефон 112, и други служби в момента е 45 хиляди души. Тоест и то върви към затриване с темповете на армията, която от 150000 в момента е един стадион хора. Та и МВР като се махнат още 10 хиляди става един стадион хора. От друга страна и да се извади някоя структура от МВР, то пак тя трябва да си върши работата. Пари няма да се спестят, а на фона на 24 милиарда заеми, мижавите спестени порици от пишман реформи изглеждат смешно и популистко лъжене на хората.
    Дублирани функции с държавната администрация, ами погледнах службите в МВР но не виждам някой да дублира телефон 112, или да дублира КАТ или косаджиите... пак голословие.
    Твърдение: Преосноваване - ами да при съкращения и преосновавания тея честните дето нямат парици да дадат подкуп заминават и така МВР а и всяка държавна структура 25 години се чисти от политиците, като резултатът е че честните ги изритват а схемаджиите остават. Всеки от вас сигурно пазнава ако не полицай, то някой друг държавен сружител, който е почтени и е изритан а на негово място е дошло някое протеженце или някое корумпенце.
    Като гледам след като реформатора Йовчев опука СОД - охранителите и дейността им която е носела 20-30 милиона приход на държавата сега носи приход на мутренските охранителни фирми, значи сега зорът е да речем издаването на лични карти също да стане частно или пък КОС частен или регистрацията на коли да е частна. Кеф! Типични пера на печалба на родните припартийни бизнескръгове. Защо им е МВР, друго са си чисти печалби и 10% данъче.
    Твърдение: Академията и други служби да се закрият.
    В действителност като всеки ВУЗ тази академия е акридитирана институция по научното законодателство и в нея преподават преподаватели от други ВУЗове. Искането криминалистиката да се махне от МВР е подчинено на замисъла експертизите да се правят от хора-свободни електрони като този с тефтерчетата на Златанов и спуканата гума.
    Е оливате се в мераците за разсипия на държавата. Авторите на тези изказвания са вредни за националната сигурност. А некемпетентността им при най-бегъл прочит се набива яко на очи. На няколкото други твърдения няма да се спирам и те са в общото русло на деградация и вероятно нямат някокви логични основания освен частни интереси да се АУТСОРСНАТ държавни дейности от частни фирми, като държавата повече да губи отколкото да печели. Представям си как пластики на лични карти ще захранват организираната престъпност много по-лесно отколкото ако са в държавни ръце. Поне досега не съм чул да има такъв проблем.

    Нередност?
Нов коментар