Христо Георгиев: Реформата в МВР трябва да започне с образованието и подготовката на служителите от системата на МВР

"Не видях в тази реформа да има нов дух, нова философия, колкото и шаблонно  да звучи това."
"Не видях в тази реформа да има нов дух, нова философия, колкото и шаблонно  да звучи това."
"Не видях в тази реформа да има нов дух, нова философия, колкото и шаблонно да звучи това."    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
"Не видях в тази реформа да има нов дух, нова философия, колкото и шаблонно да звучи това."    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Проф. д-р Христо Георгиев, ръководител на департамент "Национална и международна сигурност", НБУ
"Постоянна слабост на всички предишни реформи е, че на нито една от тях не й бе дадено технологично време да се прояви."

Участвал съм в подготвянето и обсъждането на законопроекти в сектора за сигурност в продължение на повече от 15 години и имам поглед върху цялото това движение и опити за реформи. Това, което сега се дискутира и внася като законопроекти, за мен не е нещо ново, поне 90% е дежа вю. По-голяма част от досегашните проекти са били  добре замислени и обосновани, но неизпълнени. Няма реформа, която да е стигнала до края. Когато има реформа в сектора за сигурност, която е стигнала  донякъде, но не е  приключила, това е гаранция, че тя не е решила проблемите, а е насложила нови към досега съществуващите. Това е основният проблем в реформирането на сектора за сигурност - не липсата на виждания и реформи, а натрупани недовършени реформи, натрупани проблеми в системата за сигурност.

Друг постоянен недъг на всички опити е, че те не се опират на твърд консенсус на управляващите партии и коалиции. За да бъде осъществена каквато и да било реформа, са необходими поне три неща: ясна визия, постоянен консенсус на управляващите и достатъчно средства. Не е необходимо да ви убеждавам, че и при сегашното управление ги няма налице и трите компонента.

Разгледах внимателно поместените материали в сайта на МВР относно намеренията на това ръководство, погледнах и управленската програмата  на това правителство в сектора за сигурност и  трябва да ви кажа, че малко съм разочарован. В управленската програма има заложени  пет-шест мерки, половината от които са почти изпълнени: промяна на назначаването на главния секретар, връщането на ГДБОП в МВР, връщане на конкурсното начало. Има още две-три мерки, които са лесно изпълними, и практически е изпълнена  в този сектор управленската програма. Но това реформа ли е?

Не видях в тази реформа, в този проект за нов устройствен  закон за национална сигурност да има нов дух, нова философия, колкото и шаблонно  да звучи това. В предишния вариант на закон за национална сигурност на първото  правителство на ГЕРБ такава философия нямаше: в този проект за устройствен  закон имаше преповтаряне на текстове от конституцията, от Закона за МВР, от други закони и практически не даваше отговор на важни въпроси на реформата. Например: за децентрализацията на системата на МВР, за взаимодействието на държавния и частния сектор на сигурност, за диференциация и специализация на полицейските  органи, за мястото на т.нар. трети сектор на сигурността – преодоляване на кризи, бедствия и аварии. Няма и отговори и на важния въпрос за създаване на т.нар. мрежова структура - създаване на хоризонтални функционални звена от правоохранителни, разузнавателни и контраразузнавателни звена, прокурорски органи в най-важните направления на противодействие на престъпността: тероризъм, организирана престъпност, трафик на хора и наркотици, и т.н. Един от съществените недостатъци на функционирането на сектора на сигурност досега е липсата на управленски и координиращ различните дейности и направления център. В сегашния му вид Съветът по сигурността към Министерския съвет не може да изпълнява такива функции - с решение на Конституционния съд от 2008 г. той бе изключен от системата на държавните органи и не може да управлява нищо в сферата на сигурността. Много други неща няма във философията, на реформата на сектора на сигурност. Нямаше ги в предишния закон, не са артикулирани и при подготвяната нова реформа. Иначе тя ще си бъде само реформа на видимата част, на върховете на системата: променяне  на подчиненост, променяме дали  ГДБОП е в МВР или ДАНС, дали  ще бъдат раздробени службите, или ще бъдат окрупнени, но това не променя нещата.

Друга постоянна слабост на всички предишни реформи е, че на нито една от тях не й бе дадено технологично време да се прояви. За всяка реформа е необходимо известно време, за да се види кои са слабите и кои са силните страни. За мен дори  преместването на ГДБОП отново от ДАНС в МВР е също странно, без да се види дали има някакъв ефект от това, че той е в една или друга структура. Не е вярно това, което се твърди от някои, че в Европа нямало смесване на контраразузнавателните служби с правоохранителни служби. По-малките държави правят такива с оглед на икономия и ефективност на службите - има такива в Холандия,  в Испания има също. Не се видя дали има ефект от това, че борбата с организираната престъпност е в ДАНС, не й се даде възможност да се прояви. Тук е въпросът, че самата тя е вероятно зле окомплектована, с неподготвени хора и т.н., но би трябвало да се даде време една реформа да се прояви.

Вече три години се занимавам с акредитиране на образованието в сферата на национална сигурност и имам поглед на състоянието на образованието в Академията на МВР. Колкото и шаблонно да звучи, смятам,  че реформата в МВР трябва да започне с образованието и подготовката на служителите от системата на МВР. Репродуцират се стари непотребни знания и умения на служителите. И така се продължава вече 25 години. Така че, ако искаме да реформираме нещо, трябва наистина оттам да се почне - нови умения, нови знания, нови похвати, нови технологии, всичко това трябва да започне оттам. През 90-те години работих в Министерството на отбраната и там се занимавах с подготовката на висши военни кадри. Много от ръководните кадри на системата на отбраната преминаха през военните академии и школи в САЩ и Европа. Тези офицери се върнаха в страната с нови знания и управленски умения. Това е нещото, което също много липсва в реформата на сектора за сигурност - осъвременяване на знанията и уменията на ръководния състав на МВР и специалните служби. Защо, да речем, не се подготвят полицаи за полицейски управления или за областни управления на МВР  в известни европейски полицейски разузнавателни и контраразузнавателни школи. Те там ще получат много повече знания, отколкото тук.

Аз подкрепям това, което казва г-н Попов, че трябва МВР наистина да бъде полиция, генерална дирекция на полицията и всички други дейности като пожарна, противодействие на бедствия и аварии, това, което на Запад вече се нарича третият стълб на сигурността, да са отделно от МВР. Виждате колко ресурс и колко полиция се занимава с бедствия и аварии, охрана на границите, вместо да си гледа полицейските функции. Това не са свойствени дейности на МВР. Трябва да си бъде създадена отделна система за тези специфични дейности, които изискват по-различна специализация. Тези дейности също следва да бъдат децентрализирани, поддържам казаното от г-н Попов. МВР следва да има два-три приоритета - обществен ред, битовата престъпност, организираната престъпност,  националните и етноконфесионалните  конфликти. Това са според мен основните приоритети.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    juliasavovauni avatar :-(
    Миша
    • - 3
    • + 10

    Няма никъде в света в библиотечен университет (институт) да се обучават кадри за системата за сигурност. Дори надминахме руското образование.
    В САЩ ФБР си обучават кадрите в Куантико, ДАНС в УБИТ. Не съм чувал ДАНС да е по-добър от ФБР. Дори руското ФСБ има собствени школи.
    Очаквам Борисов да каже: "Стоян Денчев в момента се старае много. Ако Митьо Гестапото го е карал да прави глупости, те са ги правили заедно. Ако са сгрешили, окей съм да ги сменя, също и за Писанчев, Йовчев, Казаков, Цвета Маркова, Маргарита Попова, Светлана Шаренкова - стараят се, Ахмед Доган ми гарантира, че са се справили добре"

    Нередност?
  • 2
    uyc26390652 avatar :-|
    uyc26390652
    • - 2
    • + 8

    Колко удобно е на професора Георгиев да критикува Академията на МВР и да препоръча образование в Новия български университет, където ръководи департамента по "Национална сигурност". Конкуренцията е жестока :) ! Все пак трябва да реши проблемът с изпълнението на приема.

    Нередност?
  • 3
    qsna avatar :-|
    qsna
    • - 1
    • + 7

    В НБУ обикновенно обясняват на всички студенти, колко актуално е тяхното обучение в областта на Националната сигурност. Тези които успахме да започнем работа в подобни структури сме единици, но по-лошото е че това на което обучават не само в НБУ, но и в повечето други вузове няма нищо общо с работата в МВР. Пoney for nothing and chicks for free!

    Нередност?
  • 4
    kapitan_nikola avatar :-|
    kapitan_nikola
    • - 2
    • + 7

    Малко абсурдно е човекът, който акредитира срещу рушвети,над 10 Университета в България, да обучават студенти по Национална сигурност, сега да препоръчва обучението да се прави в чужбина.

    Нередност?
  • 5
    dundee345 avatar :-|
    dundee345
    • - 1
    • + 3

    Не знам да има друга европейска държава, която да взима наготово подготвени в "известни европейски полицейски разузнавателни и контраразузнавателни школи" кадри и да ги назначава за шефове на полицейски управления или за областни управления на МВР. Може и да "получат много повече знания, отколкото тук", но въпросът е какви са тези знания и нали затова "Националната сигурност" е "Национална", а не някаква друга, например регионална или международна. Изобщо идеите на професора са меко казано абсурдни.

    Нередност?
  • 6
    ivanivanovv avatar :-P
    ivanivanovv
    • + 3

    В НБУ преподават всички изритани поради некадърност в Академията на МВР. еДИН ОТ ТЯХ ГО ПОЗНАВАМ - ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН ПИЯНИЦА. Явно кадровият подбор на поредния реформатор е на световно ниво.

    Нередност?
Нов коментар