Парк "Рила" ще прави нова туристическа инфраструктура за 8.5 млн. лв.

Проектът се финансира по програма "Околна среда"

Рила е най-големият национален парк у нас
Рила е най-големият национален парк у нас
Рила е най-големият национален парк у нас    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Рила е най-големият национален парк у нас    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-голямата поръчка – за над 7 млн. лв., е за изграждане на нови маршрути.

В Рила планина ще се изгради нова туристическа инфраструктура за над 8.5 млн. лв. с ДДС. Това става ясно от три обявления за обществени поръчки на дирекция "Национален парк Рила" към Министерството на околната среда и водите. Те се финансират по оперативна програма "Околна среда 2007 – 2013".

Програмата изтича в края на годината, а крайният срок за трите проекта е 30 октомври 2015 г. Оферти се набират до средата на април, а класиране и договори може да има най-рано май, при това, ако няма жалби. Това означава, че за 5 месеца дирекцията със 74 служители трябва да възложи, контролира изпълнението и разплати дейности за над 8.5 млн. лв., при положение че бюджетът й за цяла година е около 2 млн. лв. Директорът на парк "Рила" Димитър Русков не беше открит за отговор на въпроса дали това е реалистично.

Новите маршрути

Най-голямата поръчка – за над 7 млн. лв., е за изграждане на нови маршрути в Рила. Те по-скоро повтарят съществуващи пътеки, по които ще бъдат поставени маркировка, табели, пейки, ще се изпълнят противоерозионни мерки. В поръчката са включени изграждане на: специализиран маршрут "Двете ели" в едноименната местност близо до Паничище; на екопътека "Запазена Парангалица" в местността Карталска поляна (оттам тръгва кабинковият лифт за Картала); на две нови погледни места (места за отдих и наблюдение на природни феномени) – "Цветовете на Ириса" при "Джендем дере" (над Белмекен) и "Пътят на орела" над Костенец.

Последният маршрут от поръчката е за велосипеден и конен туризъм и ще свързва язовир "Белмекен" с хижа "Македония" и летовище "Бодрост". Сега ще бъде изграден първият етап от маршрута – от "Бодрост" през хижа "Македония" до Семково (27 км). Избраният изпълнител трябва да направи заснемане, технически проекти и изграждане на маршрутите със заложените в проекта маркировка, табели, заслони, пейки и т.н. Те трябва да са с издръжливост от поне 7 години.

Контролни пунктове и маркировка

Втората поръчка за около 1 млн. лв. с ДДС е за изграждане на един контролно-информационен пункт в местността Карталска поляна, както и на пет контролни пункта: при х. "Добърско", в местностите Мандрата, Ибър, Мермера (върху съществуващо бунгало), под връх Джанка. Поръчката включва още доставка и монтаж на обзавеждане и оборудване за пунктовете.

Третата поръчка за 404 хил. лв. с ДДС е за обезопасяване на туристически пътеки; обновяване и ремонт на съществуващи специализирани маршрути; ремонт на туристически маршрути в резерватите; поставяне на информационни и указателни табели. В нея предимство имат кооперации на хора с увреждания. В обхвата на поръчката са включени ремонт на пътеката от заслон "Ледено езеро" до връх Мусала – до мястото, където се пресичат зимният и летният маршрут под самия връх. Пътеката е силно ерозирала на места, липсват колове, има провиснали метални въжета по парапета, които ще се подменят, и др. Ще се ремонтират и ще се поставят табели на екопътека "Бели Искър", на три маршрута в паркови участъци Белица, Говедарци и Дупница, на пътеката от Рилския манастир до местността Елешница, до х. "Иван Вазов" и до Рибните езера и др.

По програма "Околна среда" се финансира и проектът за нов десетгодишен план за управление на най-големия национален парк у нас – "Рила". Договорът за изработката на плана беше подписан едва в края на миналата година и трябва да бъде предаден в края на септември тази година.