Облачно с данни

През лятото първите министерства ще прехвърлят цялата си информация на новите общи държавни сървъри

От администрацията на ресорния вицепремиер Румяна Бъчварова очакват облакът не само да спести средства, но и да оптимизира процесите в администрацията
От администрацията на ресорния вицепремиер Румяна Бъчварова очакват облакът не само да спести средства, но и да оптимизира процесите в администрацията
От администрацията на ресорния вицепремиер Румяна Бъчварова очакват облакът не само да спести средства, но и да оптимизира процесите в администрацията    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
От администрацията на ресорния вицепремиер Румяна Бъчварова очакват облакът не само да спести средства, но и да оптимизира процесите в администрацията    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

До две седмици хибридният частен облак на държавата - тайното и защитено от земетресения, наводнения и хакерски атаки място, на което се помещават сървъри с огромен капацитет ще бъде готов. В момента институциите разполагат с над 2000 различни по големина и капацитет сървърни помещения, всеки от които е на различно място и се поддържа от различни хора. Идеята е на новия държавен облак постепенно да се премести цялата информация на администрациите. Министерствата на правосъдието и здравеопазването първи ще мигрират своите данни към държавния облак, като се очаква това да стане в следващите три месеца, разказаха за "Капитал Daily" от администрацията на вицепремиера по административната реформа Румяна Бъчварова.

 Проектът се плаща от вече приключилата програма "Административен капацитет", а идеята е да се спестят средства, да се оптимизират процесите в администрацията и да се даде основа на ноторното вече електронно управление. "При такива проекти в частния сектор спестяването на средства достига до 20:1 - заради оптимизацията на хардуер, ток и поддръжка", коментира началникът на кабинета на Бъчварова Антон Герунов. По негови сметки икономията при цялостното функциониране на облака може да достигне 60 млн. лв. годишно. 

 До две години пък трябва да бъде изграден и втори, дублиращ център за данни, който ще бъде финансиран по новата програма "Добро управление" (ОПДУ). 

Трудният път на е-управлението

Държавният облак е сред първите конкретни ефекти, които ще видим в следващите месеци. По думите на Герунов е-управлението има три основни компонента - закони, системи и услуги. Услугите са най-важното за гражданите, но за да се случат, първо трябва много работа по първите два. Законът за електронната идентичност вече премина през обществено обсъждане и вероятно през юни ще влезе в парламента. Има вероятност от догодина в личните карти да се интегрира и чип за е-идентификация подобно на естонския модел. Въпросът в момента се обсъжда от работна група. 

 Предстои работата по законите за електронното управление, в който вече има неактуални текстове, както и за електронния документооборот. "Сега нормативните актове не отразяват факта, че може да съществува и дигитален документ и той е много различен от хартиения такъв", обяснява Герунов.   Бързите ефекти  Най-скорошната стъпка към електронни услуги, която гражданите трябва да усетят, е въвеждането на 50 дигитални услуги в общините. Те вече бяха разработени за Столичната община. Кметът Фандъкова обаче призна, че за първите им четири месеца услугите са използвани от едва 22-ма граждани и три фирми. Причината може да е хаосът в уебсайтовете на общината. Предстои до края на 2015 г. София да се сдобие с нов електронен портал, който вероятно ще дава по-лесен достъп и до електронните услуги.  Останалите общини ще могат да кандидатстват по ОПДУ, за да интегрират същите дигитални услуги.

Вече са публични и 33 набора с данни на различни институции, сред които екоминистерството, НСИ и Агенцията по горите. Информацията може да бъде сваляна свободно и безплатно на адрес opendata.government.bg, а до края на годината трябва да бъдат публикувани още близо 100 бази данни.

Административни промени

Друга новост в администрацията са "споделените услуги", които ще бъдат въведени до месеци. "Това означава две, три или четири звена да използват обща услуга, която да е централизирана - може да е счетоводството, отдел "Човешки ресурси", експертният екип за обществените поръчки или IT поддръжката например", обяснява Антон Герунов. Тази оптимизация може да започне от второстепенните бюджетни разпоредители (изпълнителни агенции, териториални дирекции и пр.), които да използват услугите на своите първостепенни разпоредители (т.е. министерствата).

В момента Министерският съвет интегрира системите за човешки ресурси и административния регистър в една обща база данни. "Така на едно място ще може да виждаме цялата информация за хората и услугите в администрацията", казва съветникът на Румяна Бъчварова Калина Константинова. До 2017 г. трябва да заработи централизирана система за подбор на кадри, подобна на тази на Европейската комисия. Идеята е да се създаде стандартизиран тест, който да е задължителен за всеки кандидат за държавна работа. По-този начин ще се елиминират произволните партийни назначения, смята Герунов.

Статията е коригирана в 11:25 на 14 май. 

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов
    • - 4
    • + 37

    Сърцето ми спира, когато си представя как всички важни данни на държавата се качват на едно място и поддръжката на инфраструктурата се дава на фирмата, спечелила конкурса с най-ниска цена.

    Нередност?
  • 2
    luboalamanov avatar :-P
    Lubomir Alamanov
    • + 23

    Първи стъпки? След 12г. и 500 млн евро похарчени... Малко несериозно звучи... :)

    Нередност?
  • 3
    kaisersoze avatar :-|
    Андрей Ляпчев
    • - 1
    • + 14

    Ако нямаш е-подпис не можеш да си извадиш е-свидетелство за работа, не можеш паспорт или лична карта да заявиш, нито жителство да сменяш, справи не може, св. за брако не може.

    Е-здравно досие няма, няма и комуникация с никой от правителството по мейл , онлайн, те даже телефоните не си вдигат, не дай си боже да ги търсиш по консулства по чужбина.

    Не може и онлайн да гласуваш.

    К'во усилие , кви 5 лева?

    Нередност?
  • 4
    redstar avatar :-|
    redstar
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#2] от "Lubomir Alamanov":

    Напротив,
    след подобна инвестиция му е време да се случи!

    Нередност?
  • 5
    mondiana avatar :-|
    Мондиана
    • - 1
    • + 10

    Звучи добре. Дано най-после се случи!
    Все пак има някакъв реален напредък, но е малък - услугите на НАП с ПИК. Чакам да видя как ще се проработи истински здравното досие. Човек като остарява, това става особено важно :)

    Нередност?
  • 6
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала
    • + 10

    До коментар [#4] от "redstar": Тия пари вече са изхарчени за електронно правителство. От времето на Малкия Мук се харчат годишно десетки милиони за електронно правителство. Малкия Мук след работата си за царя само от консултации е "усвоил" повече пари за внедряването на това "електронно" правителство от дадените от Естония пари за реално действащото им електронна администрация. А тук "ЩЕ" и пак "ЩЕ" и най-накрая нищо, но затова дебело.

    Нередност?
  • 7
    redstar avatar :-P
    redstar
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#6] от "чобанмахала":

    Трябва да се разбере че проблема не е размера на инвестицията направена за внедряване на е-правителство. Такова начинание струва много. Проблемът е в "професионалните умения" на една и също група от експерти пишещи стратегии по темата.

    Нередност?
  • 8
    rrn10393129 avatar :-|
    rrn10393129
    • - 1
    • + 3

    Пореден опит за овладяване на някой информации и този път ще успеят защото вицепремиера има силата да го направи.Друг е въпроса ,че ръководителите на проекта изобщо не разбират от тази материя-както обикновено разбира се.Отделно има дублиране на много от функциите на екипа на В.Борисов - има много български поговорки по тази тематика.И този проект ще е загуба на средства-отново.Пътищата и държавния софтуер и хардуер са пътеките по който най-лесно се крадът пари -примери много.

    Нередност?
  • 9
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала
    • + 5

    [quote#7:"redstar"]Трябва да се разбере че проблема не е размера на инвестицията направена за внедряване на е-правителство. [/quote]
    Нима?Те затова харчат нашите пари като са световно,а ни разкарват нагоре надолу за щяло и нещяло. Щото има някои,деко казват,че нямал значение размерът на заделените средства,важното е да се усвояват. И те ги усвояват.Пишат "стратегии" и усвояват средствата. До резултата в Естония сигурно ще са ни нужни още десетилетие и няколко милиарда лева.
    Тук "електронното" провителство е само перо за харчене. Никой от управлавящите не го иска,защото колкото по-ясни са нещата,а до това води електронното правителство,толкова по-трудно може да се краде. Затова оново кабелче между митниците и НАП още не е "прехвърляно, та искат да ги обединят за да имат връзка.

    Нередност?
  • 10
    alabalko avatar :-|
    alabalko
    • - 1
    • + 2

    Всичко ще се пази на едно място - Боже опази! Случайно да са чели, че Амазон и Гугъл репликират между континентите (различни зони), не само в самите континенти, точно заради невъзможността да осигуриш пълна защита на един сървърен комплекс. Данните трябва да се пазят поне на още едно място нейде из България. В някой стар военен тунел, изолиран от град или село и в близост до някой ВЕЦ, който да осигурява непрекъснато захранване с електричество.

    Нередност?
Нов коментар