🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Облакът на знанието на 74. СОУ

Иновативен проект на Huawei цели да създаде образователна инфраструктура, а активни учители и хора от бизнеса запълват дупки в учебното съдържание

Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник
Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник
Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник    ©  M3 Communications Group
Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник    ©  M3 Communications Group
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Какво работи системният администратор, как се програмира и как учебното съдържание може да се побере в един облак. Това бяха някои от темите, които ученици от 74-о СОУ "Гоце Делчев" обсъждаха във вторник заедно с хора от бизнеса, родители и учители.

Това се случи в деня на откриването на "Компютърен кабинет на бъдещето" в столичното училище. Той е оборудван с терминално решение на Huawei Technology Bulgaria, което работи в облачна среда и трябва да послужи за улесняването на управлението на ИКТ инфраструктурата в училищата. В бъдеще би могло да се използва и за директна връзка между училищата, министерството и останалите институиции. Разликата между персоналните компютри и терминала произтича от това, че второто решение е централизирано - на бюрата в класните стаи липсват отделни машини, а вместо тях всяко натискане на копче от клавиатурата праща сигнал до сървъра. По този начин не само се намаляват разходите за оборудване, но и се създават предпоставки за създаването на цялостна инфраструктура на знанието.

По думите на Михаил-Ернесто Михайлов, продуктов мениджър на Huawei-България, компанията е използвала опита си от 80 други държави, когато е създавала кабинета. "В България училищата все още използват по неоптимален начин и без това ограничените си интернет ресурси. Ние искаме това да се промени", каза пред "Капитал" той. Според Михайлов за да се създаде мащабна платформа, ще е нужно трайно партньорството между компютърните фирми, телекомите и МОН. Позитивите, според представителя на китайската компания, ще са огромни - ще бъде създадена единна образователна инфраструктура, от която ще могат да черпят всички училища.

От китайската компания планират втори подобен кабинет да заработи в СОУЕЕ "Свети Константин-Кирил Философ", Русе, този септември.

Хардуерът се нуждае от софтуер

Но колкото и иновативни технологии да бъдат внедрявани в училищата, не всичко опира до хардуер. "Пишем текстове на MS Word, учат ни на таблици на Excel и правим презентации на Powerpoint", отговарят две седмокласнички, които делят чина, на който е поставено едно от новите устройства. Това на практика е същият материал, който се изучава от десетилетие в часовете по ИКТ в неспециализираните (а и много от специализираните) училища. Както Михайлов сам казва - решението на Huawei полага основната инфраструктура, която предоставя по-ефективен, отворен и безопасен достъп до информацията, но не предлага директен изход от ограниченията на образователната ни система. Затова пък инициативата "ШколоSoft", подета от учителя в 74-о СОУ Иван Господинов в деня на представянето на "облака", цели да запълни "дупките" на системата.

Господинов е учител по програмата "Заедно в час", представител на платформата за онлайн обучение "Академията Кан", а от скоро е и съучредител на организация "Образование без раници", която има за цел да адаптира добрите практики на "Академията" в български условия. Организираното от него събитие, в което участваха още шестима програмисти и социални предприемачи от сферата на ИКТ образованието, беше пълнежът на тортата за учениците от 74-о СОУ. Те получиха възможността да разберат каква е работата на системния администратор Мариян Маринов, с какво се занимава програмистът от "Мусала Софт" Деница Цолова, както и как да направят своето първо мобилно приложение от самоукия програмист и преподавател по мениджмънт от СУ Тодор Ялъмов.

За гост-лекторите и организаторите най-важното беше учениците да разберат за необятните възможности, които технологиите им дават. "Ако се научат как да си инсталират някоя игра, без да ги разбере учителя, ще съм най-горд с децата", шегува се Мариян Маринов, а Михаил Михайлов от Huawei потвърждава: "нужно е да оставим децата в естествената им среда и да им позволим експерименти." Господинов сподели, че основната му цел е да изпробва ефективността на технологиите. "Искам кабинетът да стане мястото, където децата отиват да учат с удоволствие това, което ги интересува в момента", каза той. 

Технологичните иновации в училищата могат само да настигат интереса, който децата естествено притежават в областта. Затова подобни иницативи са безценен начин учениците да оползотворят по-добре своите часове по информатика.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kalnik avatar :-|
    Калник
    • - 2
    • + 5

    "Пишем текстове на MS Word, учат ни на таблици на Excel и правим презентации на Powerpoint"

    Значи промяна няма. Само дето потенциално е по-евтино. Тоест няма да получи широко разпространение, защото намаляват комисионните.

    Да не говорим, че всяко училище може да си го спретне с 2-3 нови машини, които да служат за сървъри за приложения, а старите им компютри (нали още преди много време се купуваха десетки хиляди компютри за училищата) да служат за терминали.

    Но това пък е още по евтино, та има още по-малък шанс да се получи...

    Нередност?
  • 2
    opiten avatar :-|
    Jordan Kissjov
    • - 2
    • + 1

    Става въпрос за професионално решение, което неминуемо ще се наложи в бъдеще. Терминалите работят със свои собствени виртуални машини (ВМ) в облака и се държат досущ като персонални компютри (ПК). Предимствата на това решение са:
    1. По-лесна поддръжка, която става дистанционно (при ПК и терминали със сесийна виртуализация, като Мултипойнт например такава е невъзможна).
    2. Пести се енергия, няма шум и топлина на работното място.
    3. Уроците (съдържанието) се поддържат централно (в облака) и се стандартизират за всички училища в страната и т.н.
    Директната комуникация на терминалите с облака обаче изисква надеждна и бърза връзка с него, която в момента в повечето училища не е налична, а и самият облак на МОН още е в "мъглата".
    Освен това, въпреки многото приказки за е - образование, съдържание по въпроса няма и до момента учебният процес е силно зависим от ентусиазма и възможностите на отделни учители.
    Относно инфраструктурата, до момента не е направено малко, но то е основно в неправилна посока. Много училища са оборудвани с терминали от клас Мултипойнт, които няма как да се използват в облачна инфраструктура, а и освен всички друго са трудни за поддръжка и непригодни за ползване с повечето съвременни системи за обучение. През последните 3 г. са закупени над 20 000 такива, които в скоро време ще трябва да се заменят поради непригодност. ПК в училищата вече са доста стари, но и новите се поддържат трудно, централизирана поддръжка е невъзможна.
    Около 2000-3000 работни места са оборудвани с терминално решение "Диана", което работи с десктоп виртуализация, но с локален сървър. На практика само тези работни места могат да се поддържат дистанционно, подготвени са за работа в бъдещата облачна инфраструктура и представляват едно добро междинно решение преди облака.
    Налага се МОН по-професионално да преосмисли реализацията на своята стратегия.

    Нередност?
Нов коментар