Облакът на знанието на 74. СОУ
Иновативен проект на Huawei цели да създаде образователна инфраструктура, а активни учители и хора от бизнеса запълват дупки в учебното съдържание
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Какво работи системният администратор, как се програмира и как учебното съдържание може да се побере в един облак. Това бяха някои от темите, които ученици от 74-о СОУ "Гоце Делчев" обсъждаха във вторник заедно с хора от бизнеса, родители и учители.
Това се случи в деня на откриването на "Компютърен кабинет на бъдещето" в столичното училище. Той е оборудван с терминално решение на Huawei Technology Bulgaria, което работи в облачна среда и трябва да послужи за улесняването на управлението на ИКТ инфраструктурата в училищата. В бъдеще би могло да се използва и за директна връзка между училищата, министерството и останалите институиции. Разликата между персоналните компютри и терминала произтича от това, че второто решение е централизирано - на бюрата в класните стаи липсват отделни машини, а вместо тях всяко натискане на копче от клавиатурата праща сигнал до сървъра. По този начин не само се намаляват разходите за оборудване, но и се създават предпоставки за създаването на цялостна инфраструктура на знанието.
По думите на Михаил-Ернесто Михайлов, продуктов мениджър на Huawei-България, компанията е използвала опита си от 80 други държави, когато е създавала кабинета. "В България училищата все още използват по неоптимален начин и без това ограничените си интернет ресурси. Ние искаме това да се промени", каза пред "Капитал" той. Според Михайлов за да се създаде мащабна платформа, ще е нужно трайно партньорството между компютърните фирми, телекомите и МОН. Позитивите, според представителя на китайската компания, ще са огромни - ще бъде създадена единна образователна инфраструктура, от която ще могат да черпят всички училища.
От китайската компания планират втори подобен кабинет да заработи в СОУЕЕ "Свети Константин-Кирил Философ", Русе, този септември.
Хардуерът се нуждае от софтуер
Но колкото и иновативни технологии да бъдат внедрявани в училищата, не всичко опира до хардуер. "Пишем текстове на MS Word, учат ни на таблици на Excel и правим презентации на Powerpoint", отговарят две седмокласнички, които делят чина, на който е поставено едно от новите устройства. Това на практика е същият материал, който се изучава от десетилетие в часовете по ИКТ в неспециализираните (а и много от специализираните) училища. Както Михайлов сам казва - решението на Huawei полага основната инфраструктура, която предоставя по-ефективен, отворен и безопасен достъп до информацията, но не предлага директен изход от ограниченията на образователната ни система. Затова пък инициативата "ШколоSoft", подета от учителя в 74-о СОУ Иван Господинов в деня на представянето на "облака", цели да запълни "дупките" на системата.
Господинов е учител по програмата "Заедно в час", представител на платформата за онлайн обучение "Академията Кан", а от скоро е и съучредител на организация "Образование без раници", която има за цел да адаптира добрите практики на "Академията" в български условия. Организираното от него събитие, в което участваха още шестима програмисти и социални предприемачи от сферата на ИКТ образованието, беше пълнежът на тортата за учениците от 74-о СОУ. Те получиха възможността да разберат каква е работата на системния администратор Мариян Маринов, с какво се занимава програмистът от "Мусала Софт" Деница Цолова, както и как да направят своето първо мобилно приложение от самоукия програмист и преподавател по мениджмънт от СУ Тодор Ялъмов.
За гост-лекторите и организаторите най-важното беше учениците да разберат за необятните възможности, които технологиите им дават. "Ако се научат как да си инсталират някоя игра, без да ги разбере учителя, ще съм най-горд с децата", шегува се Мариян Маринов, а Михаил Михайлов от Huawei потвърждава: "нужно е да оставим децата в естествената им среда и да им позволим експерименти." Господинов сподели, че основната му цел е да изпробва ефективността на технологиите. "Искам кабинетът да стане мястото, където децата отиват да учат с удоволствие това, което ги интересува в момента", каза той.
Технологичните иновации в училищата могат само да настигат интереса, който децата естествено притежават в областта. Затова подобни иницативи са безценен начин учениците да оползотворят по-добре своите часове по информатика.
2 коментара
"Пишем текстове на MS Word, учат ни на таблици на Excel и правим презентации на Powerpoint"
Значи промяна няма. Само дето потенциално е по-евтино. Тоест няма да получи широко разпространение, защото намаляват комисионните.
Да не говорим, че всяко училище може да си го спретне с 2-3 нови машини, които да служат за сървъри за приложения, а старите им компютри (нали още преди много време се купуваха десетки хиляди компютри за училищата) да служат за терминали.
Но това пък е още по евтино, та има още по-малък шанс да се получи...
Става въпрос за професионално решение, което неминуемо ще се наложи в бъдеще. Терминалите работят със свои собствени виртуални машини (ВМ) в облака и се държат досущ като персонални компютри (ПК). Предимствата на това решение са:
1. По-лесна поддръжка, която става дистанционно (при ПК и терминали със сесийна виртуализация, като Мултипойнт например такава е невъзможна).
2. Пести се енергия, няма шум и топлина на работното място.
3. Уроците (съдържанието) се поддържат централно (в облака) и се стандартизират за всички училища в страната и т.н.
Директната комуникация на терминалите с облака обаче изисква надеждна и бърза връзка с него, която в момента в повечето училища не е налична, а и самият облак на МОН още е в "мъглата".
Освен това, въпреки многото приказки за е - образование, съдържание по въпроса няма и до момента учебният процес е силно зависим от ентусиазма и възможностите на отделни учители.
Относно инфраструктурата, до момента не е направено малко, но то е основно в неправилна посока. Много училища са оборудвани с терминали от клас Мултипойнт, които няма как да се използват в облачна инфраструктура, а и освен всички друго са трудни за поддръжка и непригодни за ползване с повечето съвременни системи за обучение. През последните 3 г. са закупени над 20 000 такива, които в скоро време ще трябва да се заменят поради непригодност. ПК в училищата вече са доста стари, но и новите се поддържат трудно, централизирана поддръжка е невъзможна.
Около 2000-3000 работни места са оборудвани с терминално решение "Диана", което работи с десктоп виртуализация, но с локален сървър. На практика само тези работни места могат да се поддържат дистанционно, подготвени са за работа в бъдещата облачна инфраструктура и представляват едно добро междинно решение преди облака.
Налага се МОН по-професионално да преосмисли реализацията на своята стратегия.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.