🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Магистрала "Струма" се оскъпи с нови 3 млн. лв. заради свлачища

Парите са от бюджета и са поредният пример за доплащане при строителството заради "новооткрита" влага

Отсечката до Благоевград трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година
Отсечката до Благоевград трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година
Отсечката до Благоевград трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година    ©  Надежда Чипева
Отсечката до Благоевград трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Влагата по четири магистрални отсечки вече струва на бюджета допълнителни 85 млн. лв.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще плати нови 3 млн. лева за укрепване на свлачища по две от отсечките на магистрала "Струма", става ясно от две обявления в регистъра на обществените поръчки. "ГБС Инфраструктурно строителство" получава без търг близо 500 хил. лева без ДДС, за да изгради подпорна стена на км 317 на магистрала "Струма" (лот 1), където през пролетта на тази година се активира свлачище. Още 2.55 млн. лева без ДДС ще бъдат дадени на ГБС или на "Пътстрой 92" за укрепване на ново свлачище на км 325 на строящата се в момента отсечка от Дупница до Благоевград (лот 2).

Така продължава старата практика държавата да доплаща милиони на спечелилите търгове за магистрали. Парите отгоре идват от бюджета, а не от еврофондовете.

Стари свлачища

И двата лота на магистрала "Струма" се строят от обединение на "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa. Сдружението спечели търга за изграждането на лот 1 – Долна Диканя – Дупница, през 2011 г. с цена 58 млн. лв. - доста под прогнозната. Още преди откриването през 2013 г. отсечката се оскъпи непредвидено със 17 милиона лева за сметка на бюджета.

Първо през 2012 г. пътната агенция даде 8 млн. лева на ГБС за укрепване на активирано свлачище на около два километра от напукания км 317. Година по-късно ГБС и "Пътстрой 92" получиха общо 9 млн. лв. по два нови договора – един за доставка на греди и изпълнение на сондажни стълбове, а вторият (мотивиран с "форсмажорни обстоятелства") за подсилване на земната основа в участък от 4 километра на строящата се магистрала.

Оскъпяването продължава, въпреки че обектът е предаден, пуснат в експлоатация и в гаранция. Изпълнителите вече са опитали да укрепят за своя сметка насипа на километър 317. След обилните снегове и дъждове (което за българските географски ширини е нормално явление) участъкът се е преовлажнил и е започнал да се свлича. През пролетта на мястото зейна 15-метрова пукнатина, а движението беше ограничено в едното платно за два месеца. Дейностите по укрепването са се оказали недостатъчни. От пътната агенция посочват, че изграждането на 56-метрова подпорна стена с пилоти не е включено в обхвата на гаранцията. Затова ще платят без търг половин милион лева без ДДС с мотива "необходимост от неотложни действия".

Влага и при новата отсечка

"ГБС - Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa в момента изпълняват лот 2 на "Струма" - 37-километровата отсечка Дупница – Благоевград, за близо 300 млн. лв. (при прогнозна цена 240 млн. лв). Тя трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година.

Сега се оказва, че освен непредвидени археологически проучвания по трасето се налага и непредвидено укрепване заради активирано след дъждовете ново свлачище на км 325. С мотива "непредвидени обстоятелства" пътната агенция праща покани до изпълнителите на обекта: ГБС и "Пътсттой 92" да извършат укрепването, оценено на 2.55 млн. лв. без ДДС.

Практиката държавата да раздава милиони на избраните строители на магистрали не е нова, като най-честият мотив е влагата. Тя беше използвана за доплащане и в последната отсечка на "Тракия" (отстраняването на преовлажняването струваше 25 млн. лв.) и неотдавна на "Марица". Там се постигна рекорд - 43 млн. лв. без ДДС. Тук проформа имаше състезание и кандидатстваха четири фирми. Най-ниска цена, но съвсем близо до прогнозната даде "Пътища Пловдив" (собственост на благоевградската "Агромах", която реално строи отсечката).

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    staska avatar :-@
    staska
    • - 6
    • + 26

    На данъкоплатците - честито.

    Нередност?
  • 2
    bobyys avatar :-|
    Димитър Мачев
    • - 13
    • + 7

    От стари хора съм чувал,че много е важно шосето да е влажно?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 7
    • + 7

    Е така става когато се строят големи инфраструктурни обекти..... от всякъде бъкат "непредвидени".....

    Нередност?
  • 4
    jeanlucpicard avatar :-|
    Jean-Luc Picard
    • - 6
    • + 7

    [quote#3:"boby1945"]Е така става когато се строят големи инфраструктурни обекти..... от всякъде бъкат "непредвидени"..... [/quote]

    Съветските тролове по всеки въпрос ли имате мнение, тавариш Боби1979-89Афганистан?

    Нередност?
  • 5
    malick avatar :-|
    Княз Мишкин
    • - 10
    • + 4

    Капитал продължава с аджендата. В строителства с такива мащаби е нормално крайната цена да надхвърли прогнозната. И защо избощо коментирате археологията, все едно правителството са можели да знаят, че ще има находки. Трябва да се отчете, че последните години са по- влажни от обичайното. Вижте летището в Берлин как надхвърли няколко пъти прогнозната цена и ще е готово с 5 години закъснение.

    Нередност?
  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)
    • - 4
    • + 16

    В никакъв случай не приемам неприкрито тенденциозният тон на статията.
    При строителството на такива обекти, винаги изникват подобни състояния. Освен това, как така пренебрегваме силата на природата? Ако ги нямаше тези валежи, нямаше и почвата да променя структурата си на местата, където има условия за свлачища. При подобно стечение на обстоятелствата, как предлага авторката да се действа??? Да сгърчим изпълнителя, да зарежем и без това просрочените крайни дати за завършване или да спрем изобщо строежа... за пореден път? Въпросните 40-50 млн са нищо, в сравнение със загубите, които търпи ВСЕКИ ден държавата ни от липсата на въпросната магистрала! От смъртта, с която е осеян всеки километър по нея особено след Благоевград. Припомням, че по проект тя щеше да е готова през... 2004 година - за Олипийските игри в Атина. Даже помня и билбордовете, които бяха накичени цяла година преди това, по трасето.
    Освен това, защо многоуважаемите задълбочено анализиращи журналисти, не проверят и не противопоставят мнение на схемата за обявяване на обществените поръчки, по изграждането на подобни обекти в частта им "най-ниската цена печели"??? Как така най-ниската цена печели? Особено ми са важни случаите, в които между най-високата и най-ниската предложена цена, разликата е над 20%! Има случаи и на много по-големи разлики? Откъде тази разлика??? Аз като данъкоплатец, НЕ ИСКАМ най-ниската цена, а НАЙ-ДОБРАТА цена, за пълното, бързото и дългосрочноексплоатационно изграждане на обекта! С възможно най-дългата гаранция за качество, предоставена от строителя! Изобщо не ме брига най-ниската цена, защото тя никога не е най-ниска, понеже в тези случаи просто е рязано отвсякъде, където може да се реже, пък после като отпочнем - ще видим! Защото в тези случаи изобщо не е въпрос на пари! И стига с тези нямания на пари - пари има и винаги е имало! Научете се дами и особено господа журналисти, да защитавате интереса на нас, данъкоплатците и ваши читатели, а не да пълните страници с повърхностен текст! В 21-ви век сме. За две минути през телефона си, ще прочета и науча по темата поне толкова, колкото и вие сте благоволили да ми поднесете! Тогава вие за какво сте? Минете на друго ниво на играта! Иначе ще продължите да се чудите защо в България нищо не върви и защо хората са тъпи, вече не четат и вестници...? Четат.

    Нередност?
  • 7
    maslara avatar :-|
    Maslara
    • - 2
    • + 11

    Ясно е, че без транспорт няма икономика и трябва да се строят пътища, но как пък един път/ремонт не го завършиха навреме, без доплащане, без пропадане, да не се образуват тапи от недомислени отбивания и липса на информационни табели в 21 век.

    Вчера минах по ремонтирния участък на Тракия до Пазарджик и на 3-4 места има сериозни хлътвания на пътя и кола над 2 тона при скорост 110-120 километра в час подскача като жаба.

    Нередност?
  • 8
    l.popov avatar :-@
    Любомир Попов
    • - 3
    • + 11

    Така и в София се прави метрото през Дружба. Първо откриха топлопровода за Младост, след това откриха, че покрай езерото имало високи подпочвени води. Това "малко оскъпило" проекта.

    Нередност?
  • 9
    kalnik avatar :-|
    Калник
    • + 16

    [quote#7:"Maslara"]но как пък един път/ремонт не го завършиха навреме, без доплащане, без пропадане,[/quote]

    Вчера минах по прясно отремонтирани участъци по Цариградско шосе. Ами подрусва си. Разбира се, много по-добре е от преди. Но наистина ли не може да се положи асфалт съвсем равно?! Все пак Цариградско шосе е най-натоварената улица в България. Можеха поне там да се постараят. Като визитна картичка на Трейс. То в някакъв смисъл си е де, но не много добра.

    Нередност?
  • 10
    gr8_raven avatar :-@
    raven
    • + 2

    Къф съм прост. Да бех са назузал с некъф държавен проект и да си фъркам на воля...
    А ас си мислех, че мангизите са в чесния труд... :(

    Нередност?
Нов коментар