🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Камъните падат, "Струма" се отлага

Укрепването на свлачище край тунел "Железница" ще забави пускането на нов лот и ще струва скъпо на държавата - над 90 млн. лв.

Тунел "Железница" и трасето преди и след него са почти готови, но скоро коли няма да се движат по тях заради внушителното свлачище
Тунел "Железница" и трасето преди и след него са почти готови, но скоро коли няма да се движат по тях заради внушителното свлачище
Тунел "Железница" и трасето преди и след него са почти готови, но скоро коли няма да се движат по тях заради внушителното свлачище    ©  Цветелина Белутова
Тунел "Железница" и трасето преди и след него са почти готови, но скоро коли няма да се движат по тях заради внушителното свлачище    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Укрепването на свлачището при "Струма" започва след две години бавене и отлага пускането на магистралата.
  • Работата ще струва над 90 млн. лв., с 10% по-скъпо от пазарните предложения на строителния бранш.
  • Пътната агенция твърди, че причината за свлачището са порои, но може да има и пропуски.

Представете си, че правите ремонт в дома си, по време на който стената в хола ви започне да пада. Вероятно бързо ще откриете начин да спрете рухването й. Не така смята държавата. В последните няколко години се строи участъкът на магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник, който сам по себе си е разделен на няколко лота. През 2020 г. строителите установяват свлачище и сигнализират на Агенция "Пътна инфраструктура". Цели две години и половина по-късно обаче ще започне неговото укрепване.

Сравнението може да е елементарно, но все пак като един добър стопанин на пътя и възложител на строителство за милиарди АПИ можеше да е по-решителна и активна. Вместо това сега държавата ще похарчи над 90 млн. лв. за проектиране, строителство и надзор. Не само забавянето, но и цената е тревожна - тя е с 10% повече от това, което дузина фирми са предложили преди възлагането. Всичко това отлага и пускането на движението по иначе дълго чакания участък край тунел "Железница".

Две години

През 2020 г. строителите забелязват проблема със свличащите се земни маси и информират АПИ. Впоследствие държавното дружество "Геозащита" - Перник, издава и официални становища - от октомври 2020 г. за свлачището преди тунел "Железница" (за което разказваме и в този текст), както и от 1 юли 2021 г. за още един участък - след тунела, който също е засегнат от активни свлачищни процеси, но в доста по-малък мащаб. Голямото проблемно свлачище е констатирано още по времето на последния редовен кабинет на ГЕРБ, но тогава се пази тишина за казуса. Идейните проекти за укрепване са разработвани чак през есента на 2021 г., по време на служебния кабинет на Стефан Янев. Тогава за първи път се заговаря публично за проблема. Още една година на одобрение на проектите и се стига до възлагането им чак в края на 2022 г.

Скоростта на решаване на този проблем е рекордно бавна, дори за пътната агенция. Сега ведомството възложи строителството на двете обединения, които изграждат пътя преди тунел "Железница". Едното е с основен партньор "Грома холд" (бившето "Агромах"), което има договор за строителство на 12.6 км между Благоевград и Крупник още от далечната 2015 г. По ред причини сроковете се удължаваха. Движението по 7 км от Благоевград до кръговото кръстовище преди тунел "Железница" беше пуснато през май 2019 г., а през есента на 2020 г. бяха пуснати и 2.7 км между тунела и Симитли. Остават още няколко километра, за да приключи работата по въпросния лот 3.1.

В средата на самия участък пък се намира тунел "Железница", който се строи официално от "Джи Пи груп", а преди и след съоръжението други фирми изграждат мини лотове. Северният мост преди тунела се изгражда от консорциум на фирми от групата на ГБС, като договорът е от края на 2018 г. Сега компаниите ще сключат договори за укрепване на свлачището. "Грома холд" получава лъвския пай от работата - за 73 млн. лв. с ДДС, а ГБС - за 15.5 млн. лв. Освен това има и разход за над 3 млн. лв. за надзор.

Нито "Грома холд", нито ГБС пожелаха да отговорят на въпросите на "Капитал" по темата под предлог, че подават информация към АПИ и от там дават официална такава. На практика компаниите ще укрепят свлачището чрез 300 м тунел, но не буквално такъв като "Железница" или "Витиня", а като покривна плоча, която да удържа масите.

Скъпа сделка

Когато се тегли чертата, сметката е близо 92 млн. лв. общо за това укрепване. От АПИ обясниха за "Капитал", че има предвидено държавно финансиране за укрепването, но все пак то ще бъде предложено за финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Преди да възложи работата по свлачищата обаче, АПИ направи нещо революционно: пазарно проучване за цените на строителните дейности. На пръв поглед това беше стъпка в добра посока - да се ориентира какво се случва в сектора, за да може после да има адекватна преценка в прогнозните стойности на търговете. Общо 11 фирми дадоха ценови предложения, като една е сръбска и една румънска. Всеки е можел да се включи. Средната стойност на тези оферти е 80.9 млн. лв. с ДДС. Бончо Бонев, собственик на една от компаниите, която е дала оферта - "Парсек груп", каза, че стойността, която е предложил - 80.9 млн. лв., е реална и в нея е предвидена застраховка, в случай че цените се увеличат. Други компании също потвърдиха пред "Капитал", че цените им са пазарни и не са имали интерес да ги понижават. На практика пазарното проучване обаче се оказа просто символичен акт. Пътната агенция все пак възложи укрепването на двете обединения, които строят пътя под свлачището без състезание, и то на цена, която е 10% по-висока от средната, предложена от 11-те фирми.

Бонев постави под въпрос смисъла на пазарното проучване и подчерта, че не е станало ясно защо други фирми не са поканени да участват. Той обаче призна, че аргументацията на АПИ да възложи на строителите на лотовете и укрепването, защото после ще е трудно да се раздели гаранционната отговорност, има някаква логика.

АПИ на практика не отговориха дали са уведомили фирмите, че няма да ги канят да участват в търг след консултацията. Не е ясно и защо агенцията не е взела предвид резултатите от консултациите и е завишила цената с 10%. Източник на "Капитал" изрази хипотеза, че е възможно по-високата цена да е компенсация за неизплатени задължения към фирмите от страна на АПИ. Това обаче не е случаят. От агенцията отговориха на "Капитал", че са платили на обединението на "Грома холд" 130.7 млн. лв. от 186 млн. лв., а на ГБС - почти 34 млн. лв. от 35.9 млн. лв. с ДДС по договорите им.

Пропадаме бързо

Появата на свлачището също изглежда странна. "В процеса на изпълнение на строителните дейности вследствие на неблагоприятни метеорологични условия - порои и обилни валежи от дъжд и сняг, последвани от рязък спад на температурите, в комбинация със строително състояние на откосите преди завършване на всички предвидени в проекта укрепителни дейности, осигуряващи устойчивостта им, се наблюдават загуба на устойчивост, множество огромни пукнатини и свличане в дълбочина на значителен обем скални маси", твърдят от пътната агенция.

Едва няколко години по-рано, в периода 2014-2015 г., обединение от три фирми са изпълнили геоложките проучвания на това трасе, като основната със 70% дял е асеновградската "Геопс-болкан дрилинг сервисис". "Капитал" се свърза със собственика Васил Андреев по имейл, но той отговори, че "за огромно съжаление предвидимите и непридвидимите събития не са от отредената ни скромна компетентност и отговорност".

Източник на "Капитал", запознат с работата по тези проекти, сподели наблюдение, че геологията се подготвя по геоложки карти от 80-те години и има системен проблем в работата по нея. Тъй като тя се променя постоянно и има "срок на годност", се стига до казуси като този. Андреев не пожела да отговори възможна ли е грешка в проучванията на фирмата от 2015 г. или пък да се стигне до такава значителна промяна в земните маси само за пет години. Все пак пет години на пръв поглед изглеждат като кратък срок за толкова големи щети.

"Струма" ни се струва далеч

Укрепването очевидно ще забави проекта и засега "Струма" около "Железница" е блокирана. АПИ твърди, че най- ранната възможност за пускане на движението по участъка, включително на тунел "Железница", е през месец април 2023 г. "след изпълнение на необходимите укрепителни мероприятия, достатъчни да обезпечат безопасното движение в участъка". Вероятно това значи, че след частично укрепване ще може коли да се движат по магистралата, дори и при продължаваща работа. Укрепването на по-голямата част е 12 месеца, а останалата - 80 дни, твърдят от АПИ.

Най-голямата въпросителна остава лотът през Кресненското дефиле. За него не се знае нито откъде ще минава, нито колко ще струва в крайна сметка, нито кой ще даде пари за него.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 3
    • + 11

    Хората правят магистрали под и над морета и океани, а ние още не можем да се разберем защо и как ще заобиколим едно дере с падащи камъни. Затова Мутрата от Банкя ходеше да позира и да реже лентички, защото това което в другите държави се възприема за нещо нормално, тук народо-населението го счита за върховно постижение. Нищо че е построено калпаво и готово за ремонт още преди да е пуснато.

    Нередност?
  • 2
    nnj31646874 avatar :-|
    nnj31646874
    • - 3
    • + 7

    С гербаджийските фирми и проекти - толкова.

    Нередност?
  • 3
    iq146 avatar :-|
    iq146
    • - 9
    • + 1

    За 2 г. един кв. метър път няма ремонтиран, един линеен метър магистрали не е построен. Плюйте Борисов, отрепки, но фактите друго говорят...

    Нередност?
  • 4
    iq146 avatar :-(
    iq146
    • - 6
    • + 2

    Всичкото строеж е в ступор, откакто "промяната" ни такова мамата. Последното оакване - в северозападна България за 2 г. пълен блокаж пак Борисов му беше виновен на ментето Шишков... :(

    Нередност?
  • 5
    breezyiswin avatar :-|
    GuardianSW
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#4] от "iq146":

    Пътят до мездра се строи дори и уикендите, от лични наблюдения

    Нередност?
  • 6
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • + 2

    Вече се строи, но 2021 спряха плащанията и към есента всички спряха, защото само луд може да набива собствени пари при целия тоя цирк с "фирми на Герб", "пари в куфари" и други етюди разигравани от едни палячовци не без помощта на медиите, начело с топ циркаджията Рашков... Едва към май 2022 почнаха да разплащат неща построени преди повече от година и към края на лятото тръгнаха нещата... Резултата е над година забавяне в целия сектор...

    Нередност?
  • 7
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Едно свлачище трябва да се свлече, да се помогне дори да се свлече. Укрепване е нужно в много редки случаи. Защото едно укрепване е против законите на физиката, които винаги ще дърпат земните маси. Така че по-добре да се бутне да се свлече, земните маси да заемат устойчиво положение, като не се местят във времето.

    Нередност?
Нов коментар