Хиляди таксита заплашват да блокират София

Шофьорите не искат да бъдат на трудов договор, транспортният министър ги подкрепя

Уведомлението за протеста ще бъде внесено в деловодството на Столичната община на 23 ноември.
Уведомлението за протеста ще бъде внесено в деловодството на Столичната община на 23 ноември.
Уведомлението за протеста ще бъде внесено в деловодството на Столичната община на 23 ноември.    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Уведомлението за протеста ще бъде внесено в деловодството на Столичната община на 23 ноември.    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Около 4000 таксита от столицата (половината от работещите в града) и 2000 от провинцията ще блокират парламента на 4 декември, ако дотогава депутатите не отхвърлят гласувания през октомври нов текст в закона за автомобилните превози, според който таксиметровите водачи трябва да бъдат регистрирани на трудови договори към компаниите, за които работят, и да плащат данъци и осигуровки. Таксиметровите шофьори ще настояват да плащат патентен данък, както предложи председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова миналата седмица. Текстът обаче беше отхвърлен на първо четене в пленарната зала.

"Уведомлението за протеста ще бъде внесено в деловодството на Столичната община на 23 ноември – това е първият ден, в който влиза в сила законът, който не признаваме и няма да спазваме", коментира Кирил Ризов, председател на СНЦ "Съюз такси". По думите му транспортният министър Ивайло Московски е на страната на таксиметровите шофьори и компании и няма да пусне за обсъждане наредба по закона.

Законодателно отстъпление

През октомври по предложение на ГЕРБ парламентът гласува промяна в закона за автомобилните превози, според която за по-голям контрол върху дейността на такси компаниите и събираемост на данъците превозвачите трябваше до 20 ноември да регистрират водачите си на трудови договори и да ги осигуряват. Другата възможност е водачът сам да се регистрира като превозвач. Такси компаниите обявиха, че няма как да наемат хиляди водачи и че са против поправката, която не е била съгласувана с тях. В опит да се размине с крайния срок за влизане на текста в сила председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова внесе алтернативен законопроект, който отменя текста в автомобилния закон и постановява, че таксиметровите шофьори ще трябва да плащат между 400 и 1000 лв. годишно патентен данък на общините, в които се управлява автомобилът. Текстът обаче беше отхвърлен на първо четене в зала в края на миналата седмица, като за него гласуваха само от ГЕРБ и двама депутати от АБВ и така остана вариантът с трудовите договори. Сега синдикатите на такситата, както и такси компаниите ще настояват депутатите да прегласуват същия текст и да го одобрят, за да не осъмне София блокирана от жълти коли.

Министърът на шофьорите

Според Кирил Ризов проверки за това дали водачите имат трудови договори и дали си плащат данъците няма да започнат от 20 ноември, тъй като министърът на транспорта Ивайло Московски все още не е пуснал за обсъждане проект на нова наредба за превоз на таксиметрови пътници, която произтича от закона и в която да бъде уредено как да стават проверките. Причината е, че министърът е на страната на таксиметровите шофьори и не е съгласен с новия закон.

"Той трябва да пусне наредбата, но няма да я пусне. Човекът призна чистосърдечно на среща с нас, че е неглижирал минаването на закона и смята, че това, което искаме, е негова мисия. Имаме противоречия с част от народните представители, но ако до началото на декември се споразумеем, няма да има протест", коментира Ризов.

За последен път таксита плашиха, че ще блокират София, ако държавата не предприеме мерки срещу платформата Uber. В края на 2013 г. не повече от 50 коли блокираха района около парламента с настояване възрастта на колите да се вдигне и тя наистина нарасна на 15 години. По-мащабни протести на такситата обаче не е имало от 2001 г., когато жълтите коли блокираха района около парламента заради смъртта на детето на техен колега, което впоследствие се оказа убито от майка си.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube
    • - 2
    • + 79

    Бакшишите няма ли да се научат най-накрая, че правилата важат и за тях...

    1. Касовите им апарати не са свързани с НАП.
    2. Имат право да карат без колани.
    3. Не се осигуряват като останалия бизнес.
    4. Няма строги изисквания към колите им - в последно време и изискването за възраст не се спазва, за пробег да не говорим.
    5. Постоянно имат претенции и изисквания при положение,че плащат мижави данъци а максимално се възползват от обществената пътна мрежа която е ужасно скъпо нещо за поддръжка.
    6. Спират на всевъзможни места и създават проблеми с трафика в големите градове.

    Нередност?
  • 2
    katia_1 avatar :-@
    Rational
    • - 2
    • + 63

    Така ли? Да връщат тогава Юбер обратно на пазара.

    Нередност?
  • 3
    kiro1234 avatar :-@
    Kiril Kirilov
    • - 2
    • + 49

    Бой по бакшиша. Няма да важи за тях закона - кои сте вие?

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-?
    D-r D
    • - 1
    • + 36

    Да не би някой да очаква, че това правителство и това парламентарно мнозинство няма да клекне и на таксиджиите?

    Милиционерите със служебното си оръжие на кръста няколко пъти блокираха градовете и никой не им потърси отговорност за метежа, а тържествено бяха оттеглени всички "дразнители".

    Таксистите знаят това и ще продължават да бъдат недосегаеми за данъчните и осигурителни закони. За разлика от всички нас...
    Заради не внасяните данъци и осигуровки правителството пак ще дръпне едно поредно кредитче, за да запълни дефицита.

    Нередност?
  • 5
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326
    • + 52

    Държавата на фуражките, бакшишите и калинките.Само нормалните хора. които издържат останалите никой не ги представлява и защитава.

    Нередност?
  • 6
    ivan_l avatar :-|
    ivanl
    • + 39

    Или трудови договори или Юбер. Тоя закон за тях го направиха - тия протест дигат. Тия дни ползвах таксита, не знам защо не намират за необходимо да ми връщат точно. Другото което е още не са хванали за изчистят копърки като СК Сититранс и всички подобни. До толкова вече копират дословно ОК че дори реклами със сбъркано име на Първа Инвестиционна Банка правят и чак в последният момент виждам. Никаква подкрепа за тия!!!!

    Нередност?
  • 7
    sonita987 avatar :-|
    sonita987
    • - 1
    • + 23

    ЮБър! Юбър! Юбър!!

    Нередност?
  • 8
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • + 15

    "... Причината е, че министърът е на страната на таксиметровите шофьори и не е съгласен с новия закон. ..."!

    Я бе! Стига с тия евтини селски номера! Работата на министъра е да изпълнява и да налага регулация и контрол в този сектор! Липсата им, определено се усеща! Гнусните бакшиши и те се вживяха в ролята си на голям фактор в държавата! Пуснете им конкуренция и да се оправят, какво толкова?!

    Нередност?
Нов коментар