"Другарски съд" срещу промените в МВР

Преструктурирането на вътрешното ведомство се сблъсква със силната съпротива на синдикатите, парламентарната опозиция и... управляващите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Политическа безтегловност. Това бе усещането, което витаеше във въздуха този вторник по време на общественото обсъждане на най-новия проектозакон за изменение и допълнение на Закона за МВР, който би трябвало да е юридическата еманация на идеите за реформа на вътрешното ведомство, лансирани от вицепремиера Румяна Бъчварова и нейния екип. Дискусията по нормативия акт бе свикана от новоизбрания председател на парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред Цветан Цветанов и събра в Народното събрание депутати, синдикалисти, политическото ръководство на вътрешното министерство и кадровите началници на правоохранителните органи. Резултатът от нея беше, че министър Бъчварова, въпреки че бе открито атакувана само от шестте полицейски синдиката, парадоксално не бе подкрепена от нито една парламентарна сила - включително и от тази, която сама представлява. Фигуративно казано, тя се оказа сама на политическия ринг в компанията на няколко спаринг партньора, и то по едно и също време.

Парламентарен клинч

На практика дебатът се превърна в поредната илюстрация за тихото противопоставяне, което клокочи зад кулисите между ръководителката на вътрешното ведомство и втория човек в ГЕРБ след Бойко Борисов. "Само да уточня – в нито една предизборна програма няма упоменати такива текстове", обяви в края на дискусията Цветанов по повод предложения законопроект, въпреки че през цялото време поддържаше умерен тон, явно за да не подхранва твърде явно подозренията за политически сблъсък. И продължи в същия дух, намеквайки, че нормативният акт едва ли ще остане в този си вид: "И да си призная честно, аз в момента се запознах с цялата презентация и затова направихме тази среща, за да можем всички народни представители да видим това, което се предвижда като стъпки. На първо място поемам като ангажимент между първо и второ четене да направим повторна среща вече при избистрена концепция за евентуалните промени, които могат да настъпят."

В подобен тон се изказа и депутатът от БДЦ (бивша "България без цензура") Явор Хайтов, който е бивш зам.-министър на вътрешните работи. Според него промените в МВР излизат извън политическата заявка, с която ГЕРБ е спечелила изборите. Резерви изразиха както представителят на БСП във вътрешната комисия Красимир Янков, така дори и бившият й председател Атанас Атанасов от ДСБ. "Това се очертава като поредното изменение в закона за МВР, без да има еманация на процес, който предстои да има обществена подкрепа", коментира Красимир Янков. И добави: "От презентацията на г-жа Бъчварова... а и това беше обявено, че цел на реформата е улесняване на управлението на МВР, като то максимално се разгражда." Атанасов, чиято партия обикновено защитава радикалния подход при преструктурирането и контрола на службите за сигурност, обяви пък, че според него реформата не може да бъде съсредоточена върху това "да спестим едни пари" и също на практика не каза нито една поощрителна дума по адрес на проекта за нормативния акт. "Мога да ви уверя, че това, което ви предлагаме сега, са решения, които сме обмисляли много дълго време. Фокусирани сме върху финансовата целесъобразност, защото това са начинът и пътят, по които може да гарантираме по-добрите професионални резултати. За да може до края на годината и през следващата да подсигуряваме основните дейности и тяхното модерно обезпечаваме, трябва да действаме именно по този начин", коментира вътрешният министър Румяна Бъчварова в отговор на канонадата от упреци, че иска да балансира бюджета на МВР като на търговска фирма.

Пари няма - действай

Всъщност, колкото и депутатите да недоволстват по въпроса, реформата в МВР няма как да започне без оптимизация на разходите. В момента годишният бюджет на вътрешното министерство надвишава астрономически 1 млрд. лв., като около 90.7% от него отиват само за заплати на персонала. При това положение претенциите за отпускане на още пари биха били, меко казано, цинични. Освен това ведомството е натрупало до момента около 200 млн. лв. дефицит от допълнително отпуснати средства, с които да се запушат всевъзможни внезапно отворили се финансови дупки.

Също така е важно да се отбележи, че при този огромен бюджет МВР парадоксално може да си позволи само по около 5 млн. лв. за капиталови разходи всяка година, което обрича правоохранителните органи на работа в мизерни условия. Затова и вътрешното преструктуриране на разходите е може би най-малко болезненият начин за освобождаване на средства за по-ефективна полицейска дейност, без да се налагат уволнения и закриване на цели структури. Още повече при положение, че управляващата коалиция вече веднъж показа, че няма достатъчно политически кураж да се изправи лице в лице с полицейските протести, които ще са неминуеми при по-радикална реформа.

Според разчетите на Бъчварова и екипа й икономиите от реформата ще възлизат на 64.9 млн. лв. годишно, което не е никак малко. Така според МВР ведомството ще може да изчисти хроничния си дефицит в рамките на следващите 3 години. По този начин по думите на вътрешния министър ще могат да бъдат назначени нови 1160 униформени служители, които да работят "на терен", за сметка на голяма част от онези, които сега се водят като полицаи, но изпълняват чиновнически функции зад бюро. А именно наличието на огромно количество от т.нар. чантаджии в редиците на правоохранителните органи е една от основните пробойни, през които се пропилява сериозна част от едномилиардния бюджет за вътрешна сигурност. В момента в системата на МВР са заети около 45 хил. души, стана ясно от представянето на вътрешния министър. 34 256 са в момента полицейските служители и пожарникарите, 4200 души е специализираната и общата администрация, а 6804 са служителите, които работят по трудови правоотношения. Около 4000 - 4500 души напускат системата на МВР всяка година. "Структурата, която в момента съществува, е изключително голяма и натоварена. Имаме тромаво управление, дълги управленски вериги за вземане на решения и усложнени бюрократични процедури. Това е състоянието в момента", обобщи вътрешният министър по време на дискусията.

Идеите за структурни промени

"Ние на практика правим реформа на управлението в МВР, като всичко това ще се случа в седем направления", формулира в едно изречение намерението си Бъчварова. Административните услуги на МВР и нетипичните дейности на МВР ще бъдат отделени от полицейските и ще бъдат изнесени в отделни структури. Идеята е министерството да се занимава само с формирането на политиките. "Това е съвременната структура за управление на големи конгломерати, какъвто в случая и все още е МВР", коментира министърът.

Така например се предвижда създаването на специалното държавно предприятие "Център за предоставяне услуги", което да се занимава с администрирането на процесите по издаването на документи за самоличност и регистрацията на превозни средства. Предвижда се отделянето на пожарникарите и структурите за защита на населението при бедствия в отделна агенция. Същото трябва да се случи и с администрацията за управлението на собствеността и социалните дейности. Специалната куриерска служба на МВР пък трябва да премине към Държавната комисия за сигурност на информацията и да получи право при нужда да използва оръжие. Освен това под шапката на вътрешното ведомство ще има две държавни фирми – БМВ, която ще се занимава с регистрационните табели на колите, и още една, която предстои да се създаде и която ще е натоварена с производството на личните документи.

Покрай създаването на "Център за предоставяне на услуги" от МВР трябва да излязат около 1400 души, които ще получават заплатите си от държавното предприятие. Екипът на Бъчварова разчита, че така ведомството ще успява да пести по около 23 млн. лв. годишно.

Предвижда се също така МВР да започне да изисква пари от други ведомства, които по закон е задължено да охранява. Това в момента струва на вътрешното ведомство по около 16 млн. лв. годишно. За тази цел МВР е изпратило писма до съответните институции, които да преценят дали да започнат да си плащат на полицията, или да преминат към ползването на частна охрана. Предстои и актуализация на списъка на охраняваните обекти.

Предвижда се също така намаляване на отпуска на служителите в МВР от 30 на 25 дни. Само тази мярка според Бъчварова ще освободи средства от порядъка на 16 млн. лв., достатъчни за назначаването на още 660 полицаи. Намаляването на максималното обезщетение при напускане на системата от 20 на 12 заплати пък ще облекчи бюджета на ведомството с около 30 млн. лв. годишно, изчислили са от екипа на вътрешния министър. Ефектът от това обаче ще се усети в неясното бъдеще, защото промяната ще важи само за полицаите, които ще бъдат назначени от 2017 г. нататък. Според Бъчварова дори при новите условия за 120 места в СДВР има над 900 кандидати за работа.

В закона за МВР се въвеждат и серия от антикорупционни мерки – проверки, анализ на имотните декларации, ротация на полицейските служители, тестове за интегритет и включително преминаване на детектор на лъжата. Също така се предвижда разширяване на дейностите на спецслужбата ГДБОП, която ще работи по каналджийството, трафика на хора, корупцията в държавната администрация и прането на пари.

Всичко това обаче може и да не се случи според първоначалния замисъл, ако законопроектът падне жертва на сблъсъка между Бъчварова и Цветанов. И най-вече на желанието на зам.-председателя на ГЕРБ да демонстрира, че възвръща своето политическо влияние и че има намерение да бъде нещо като вътрешен министър в сянка. Дали това наистина ще се случи ясно ще проличи по време на следващото обществено обсъждане, което заместникът на Бойко Борисов се готви да свика между първо и второ четене на законопроекта. И ако депутатите от най-голямата управляваща партия и този път оставят своя вътрешен министър сам на политическия ринг под канонадата от синдикални крошета, то това ще е ясна индикация, че Цветанов действително е успял да консолидира около себе си втори невидим властови център за контрол на МВР.

20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivanivanovv avatar :-@
    ivanivanovv
    • - 7
    • + 4

    Искам да попитам г-н автора на статията, винаги ли трябва да се търси задкулисие, даже при едно прозрачно обществено обсъждане на законопроект?
    Случайно ли е че от осем парламентарни групи НИТО ЕДНА не е подкрепила така пробутания на тъмно законопроект, влошен в последния ден на общественото обсъждане зад гърба на синдикатите и подхвърлен от ведомството на Бъчварова на Министерски съвет, като даже се твърди че влошените разпоредби били съгласувани със синдикатите, на което синдикатите сочат че това е ЛЪЖА.
    сТАТИЯТА НЕ ОТЧИТА ОЧЕВИДНИ ФАКТИ, ПОВЛИЯНА ОТ ПОПУЛИЗМА НА ХОРАТА КОИТО ПОДВИЖДАТ бЪЧВАРОВА, НАПРИМЕР ЧЕ ОТ ТИЯ ХОРА ОТ ПРЕДПРИЯТИЕТО ЩЕ СЕ СПЕСТЯТ ЕДНИ ПАРИ. Просто хората на предприятието ще бъдат извадени от МВР и пак ще си получават тия милиони само че не от бюджета на МВР а от държавния бюджет. Както в момента ДАТО И ДАНС получават като извадени от МВР директно пари от държавата.По подобен начин реформи правиха бележитите реформатори на МВР Станишев и Цветлин Йовчев. Бъчварова е третия реформист от тая поредица. Това са реформи, които нарушават централизма и субординацията в МВР и които заблуждават общественото мнение че парите за МВР намаляват. А не е така.
    И най-смешното е чЕ при тия неспестени а пренасочени 60 милиона лева държавата се готви да подари половин милиард лева за обществената поръчка за личните документи.
    ТОТАЛЕН ПОПУЛИЗЪМ ЗА КОЙТО НЕ Е ВИНОВЕН ЦВЕТАНОВ И ДРУГИТЕ ДЕПУТАТИ, НА КОИТО ЯВНО ИМ Е ПИСНАЛО ДА ГЛАСУВАТ НЕНОРМАЛНИ ЗАКОНОПРОЕКТИ.

    Нередност?
  • 2
    ivanivanovv avatar :-|
    ivanivanovv
    • - 5
    • + 5

    другата очевидна шашма е свързана с твърдението, че администрацията е раздута, като тя е под 10% от състава - 4200 души, част от които нямат административни функции, а се водят администрация формално, например експертите криминалисти или преподавателите, а само преди година беше над 11000 души. Много административни звена са почти съсипани без хора, а се пропагандира още да се свива администрацията, е докъде авторе да се свие?

    Нередност?
  • 3
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец
    • - 5
    • + 5

    цецо,си мисли че пъпът му е фърлен да бъде вечно шеф на мвр.не така.всяка мечта неподкрепена с резултат,е пагубна за мечтателя.

    Нередност?
  • 4
    ivanivanovv avatar :-|
    ivanivanovv
    • - 5
    • + 5

    Що не плюете и по Атанас Атанасов, и той казва че законопроекта е нула, стига с това Цецо, Цецо.
    Щом никой не е съгласен с него, социологът Бъчварова и най-вече тия, които са и пробутали това недоносче ли са невинните.
    По времето на Цецо имаше акции а сега само побоища по пътищата, умело спонсорирани с държавна пара да бъдат мидийно рекламирани за да се прикрие очевидното - МВР днес е много по-зле отколкото при Цветанов.

    Нередност?
  • 5
    ivanivanovv avatar :-P
    ivanivanovv
    • - 5
    • + 5

    КОЙ# ПОДКРЕПЯ ПЕНСИОНЕРСКАТА РЕФОРМА НА НЯКАКВА ЧАСТИЧКА ОТ ОБКРЪЖЕНИЕТО НА БЪЧВАРОВА - ВМЕСТО КАКТО Е ДОСЕГА ПРИ 60 ГОДИНИ ПОЛИЦАИТЕ ДА СЕ ПЕНСИОНИРАТ ВЕЧЕ ДА СЕ ПЕНСИОНИРАТ И ДА СЕ ВЪРНАТ ОТНОВО ПО ДЪРЖАВНИЯ СЛУЖИТЕЛ ДА СА ШЕФОВЕ ДО 65 ГОДИНИ, А И МВР да се напълни с шефове, които не са от кариерата видно от титлата комисар, старши комисар глевен комисар, а... цивилни лица, приближени на някой от обкръжението, титуловани поради нулевия си професионален опит с титлите по рождение - ГОСПОЖИ. ГОСПОЖИЦИ, ГОСПОДА, КАТО НАПРИМЕР ГОСПОЖА ЛИЛИЯ БОЧЕВА - БЕЗ СТАЖ В МВР, назначена директно за директор на дирекция ако не се лъжа кадри в министерството. ТОВА ЛИ ВИ Е РЕФОРМАТА БЕ, ЦЕЦО И АТАНАС АТАНАСОВ ЛИ СА ВИ ВИНОВНИ? Така ли се издига професионализма в министерството с хора с минимум трудов стаж. На част от предложенията пише кандидатите за шефове да имат професионален опит, но не пише минимум, значи може и месец да е професионалния опит, важно е да е роднина-милицоинер, роднина милиционер работата в мвр.

    Нередност?
  • 6
    mapto avatar :-P
    mapto
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#5] от "ivanivanovv":

    Хах, мистър +3 (три положителни гласа за всяко мнение към този момент) представя пред форума официалната позиция на съпротивата. Много хубаво име са избрали колегите - неутрално.

    Нередност?
  • 7
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 2
    • + 2

    Иначе на всички трябва да ни е ясно, че само в тоталитарните държави МВР се отъждествява само с полицията. В една държава, в която обществото е суверен, има много други "вътрешни работи", които са не по-малко значими. Простата причина е, че в едно такова общество не всички проблеми се решават с бой.

    Нередност?
  • 8
    k_.ara avatar :-|
    k_.ara
    • - 1
    • + 3

    За съжаление "шоуто продължава" . И преди Цецо, и след Цецо и сега в МВР се назначават "наши момчета и момичета". Самите Цецо и Бойко са потомствени. И по тяхно време, и преди тях са се назначавали роднински и началнически протежета. Някои стават, или не се назначават на удобни места, за други се създават нови, и се обосновават , като много необходими... Затова реформа трудно ще се осъществи. Там всеки е на някого човек. Който и да е министър трудно ще се справи с тези обвързаности..

    Нередност?
  • 9
    janeausten avatar :-|
    janeausten
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#2] от "ivanivanovv":

    И какво предлагате като разбирач - за да работи МВР
    Нищо да не се свива- управлението да е същото - да славим 6-те синдиката в МВР и всички политици дето бдят като птици орлици нещо случайно да не мръдне в някаква посока
    Имала България милиард годишно да плаща на 50 000 души и семействата им доживот - дава ги
    Ние да се оправяме кой как може със сигурността -престъпността- реда

    Нередност?
Нов коментар