Покупката на електромобили за администрацията ще се субсидира с 1 млн. лв.

Националният доверителен екофонд ще отпуска по 20 хил. лв. за електрически и 10 хил. лв. за хибриден модел

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Националният доверителен екофонд ще управлява 15 милиона лева през тази година, предназначени най-общо за дейности, щадящи околната среда. Един милион лева от тях са предвидени за национална програма, която ще субсидира частично покупките на изцяло електрически или хибридни превозни средства за администрацията.

За целта ще бъде предоставено безвъзмездно финансиране от 20 000 лв. за електрически автомобил и от 10 хил. лв. - за хибриден. Всяка администрация има право да кандидатства за субсидиране на до три автомобила, обяви екоминистърът Ивелина Василева.

За по-чист въздух

Документи се приемат до 30 май в Националния доверителен екофонд. "Процедурата е стандартизирана и опростена", обясни Камелия Георгиева, изп. директор на екофонда. По думите й подборът ще се извършва по два основни критерия – оценка на екологичните и на икономическите ползи от употребата на "чистите" превозни средства, които се изчисляват според планирания годишен пробег на автомобила.

До 15 дни след крайния срок кандидатите ще бъдат оценени и предложени за одобрение от управителния съвет на фонда, след което трябва да обявят обществена поръчка за избор на доставчик.

"Предварително заявеният интерес към схемата е много голям. Министерството също ще кандидатства по нея за един електрически и един хибриден автомобил", уточни Василева.

Инвестиции в енергийна ефективност

От април миналата година Националният доверителен екофонд управлява и Инвестиционна програма за климата с бюджет от 14 млн. лв. за 2016 г., която финансира проекти, свързани с повишаване на енергийната ефективност в сгради. За частично субсидиране могат да кандидатстват публични институции - държавни органи, общини, научни организации, културни институти, читалища, професионални камари и др.

Субсидията за тях може да достига до 85% от инвестиционните разходи. В този процент влиза финансиране на строително-монтажни работи, както и авторски и строителен надзор и инвеститорски контрол, стойността на който общо може да достига до 3% от стойността на строителните работи, уточни Камелия Георгиева. Приемът е постоянен, без краен срок.

1 : 21 000

Едва 1 на 21 хил. автомобила в България е електрически, показа анализ на Индустриален клъстер "Електромобили" по данни на Пътна полиция към октомври 2015 г. Броят им се увеличава през последните години, но България значително изостава от Европа по въвеждането на електромобили. По данни на клъстера през 2015 г. в страната са регистрирани 18 електрически автомобила, докато броят им в Румъния е 56, в Турция – 38, а в Украйна – 252.

Абсолютен лидер е Норвегия - 23% от новите автомобили са електрически срещу 0.08% дял в България, където и без това пазарът на нови автомобили е малък (20-22 хил. годишно). Основният двигател за налагане на "чистите коли" е бизнесът, както и общинската и държавната администрация, посочват от клъстера.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030
    • + 2

    В целия бял свят въвеждат субсидии за електромобили, достъпни за всички граждани. Родните мафиоти си търсят извинения за да си купуват лъскави лимузини с наши пари...

    Нередност?
  • 2
    speedy1998 avatar :-|
    speedy1998
    • + 3

    Само в куриерска фирма Спиди има 19 електрически автомобила. Очевидно информацията на клъстъра не е достоверна...

    Нередност?
  • 3
    speedy1998 avatar :-|
    speedy1998
    • + 1

    Освен ако се има предвид новорегистрирани през 2015 г.

    Нередност?
Нов коментар