🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Средствата за оградата на турската граница достигат 170 млн. лв.

Правителството отпуска нови 20 млн. лв. за строителството на съоръжението

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Поредна порция средства за доизграждането на ограда на границата на България с Турция предстои да бъдат отпуснати, след като на заседанието си в сряда Министерският съвет реши да насочи към съоръжението още 20 млн. лв. Така общата сума вече достига малко под 170 млн. лв. Отделянето на средствата за оградата отново е мотивирано с нарастващия бежански натиск, а строителството продължава вече трета година, въпреки че вече са изтекли няколко "крайни" срока за довършването й.

Нови държавни милиони

На заседанието си в сряда кабинетът одобри още 20 млн. лв. за областните управители в Ямбол, Хасково и Бургас за дострояване на оградата между България и Турция, която трябва да бъде общо около 230 - 240 км. От пресцентъра на правителството обясняват, че "съоръжението е от изключително значение за противодействие на нарастващия през последните години миграционен натиск". С подобни мотиви до момента бяха отделени общо 146 млн. лв. за строителството, като последният транш от 44 млн. лв. беше през юни. Така общата цена на оградата вече доближава почти 170 млн. лв., което я превръща в един от най-големите строителни обекти, финансирани от държавата.

Изграждане без търг

Строителството на оградата по границата започна преди повече от две години от тогавашното правителство на Пламен Орешарски. Тогава бяха изградени първите 30 км от съоръжението, като процедурата се движеше от Министерството на отбраната. Покрай строителството избухна скандал между тогавашната опозиция в лицето на ГЕРБ и БСП, тъй като първите километри бяха изградени без обществена поръчка, а освен това един от доставчиците на материали за съоръжението - "Завод за пружини" в Казанлък, е собственост на местния общински съветник от левицата Александър Минчев.

Впоследствие при настоящото правителство дострояването на оградата бе прехвърлено към областните управители с цел ускоряване на работата. Парламентът пък промени Закона за обществените поръчки, който даде възможност да не се обявяват търгове за съоръжението, тъй като е свързано с националната сигурност. Така новите километри от оградата отново са изграждани с пряко договаряне, като според информация на "Капитал Daily" от юли по тях са работили общо 11 фирми, две от които са държавни - "Транспортно строителство и възстановяване" и "Геопланпроект". Сред останалите строители са още дружествата ЕТ "Металик - Иван Михайлов", "Геострой инженеринг", "Пътстрой Бургас", "АБ инвест НН", "Булдени", "Пътинженерингстрой - Т" и др. На този етап няма и информация кога ще бъде завършена оградата, като към момента трябва да са построени над 160 км от нея. Първоначално обявеният срок за изграждането й беше март, впоследствие пролетта, след което последва и ново отлагане за септември. В началото на октомври министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова съобщи в парламента, че се очаква съоръжението да бъде готово до края на годината.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jif44392826 avatar :-@
    jif44392826
    • + 3

    Кой взе решение за премахване на предишните заграждения с Турция?
    Сега строим наново такива, а никой не е осъден за предишните "умни решения".

    Нередност?
  • 2
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • + 1

    Бодливата е със златно покритие - да не ръждясва...

    Нередност?
Нов коментар