Оградата ни е скъпа
830 хил. лв. на километър достига оградата по границата с Турция, а някои от изпълнителите са познати лица
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Досега 180 млн. лв. – такава е цената на временното "инженерно-възпрепятстващо съоръжение", което ще рече оградата по границата с Турция. Започната с един 30-километров участък между ГКПП Лесово и село Крайново, изграден от кабинета "Орешарски", към момента оградата заедно с участъците в процес на изграждане е по цялото протежение на границата с южната ни съседка, довършена от втория кабинет на Борисов. Общото за двете правителства е, че избраха огромното съоръжение да се строи на тъмно и без обективен избор на изпълнители.
През 2013 г. изграждането беше ръководено от Министерството на отбраната (МО), което публикува пълен отчет за извършените дейности и изразходваните средства. Изпълнението беше поверено на Сухопътни войски, но едно нещо остана неясно – изборът на доставчици за материалите. Цени за тях бяха поискани от фирми, избрани от министерството на база маркетингово проучване, продължило един ден.
Второто правителство на Бойко Борисов, който в опозиция критикуваше непрозрачното строителство на кабинета "Орешарски", я обяви за обект от национално значение, за да избегне "законно" провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки. Обяснението и на двете власти беше еднакво – поради нарасналия бежански натиск са необходими спешни мерки, а ЗОП ще ги забави.
От 300 до 800 хил. лв. на километър
Липсата на конкурсна процедура винаги хвърля съмнение върху изразходваните публични средства заради липсата на конкуренция. А тъй като де факто избирането на изпълнители е изцяло по преценката на областните управители – и за политически натиск кои да са те. Между избраните компании има свързаности (виж карето), което поставя под въпрос критериите за избора им.
Съмненията се потвърждават и от значителната разлика в цената - от 304 хил. лв. на км за изградената от министерството на отбраната отсечка до средно 800 хил. лв. на км, платени от кабинета "Борисов" чрез областните управители.
Ясен пример са 35-те км в Ямбол (извън тези на МО), поръчани от областната администрация. За проектирането и строителството на съоръжението е избрана само една фирма - "Геострой-инженеринг" ЕООД, а за изграждането на обслужващия път – държавната "Транспортно строителство и възстановяване".
"Фирмите са предпочетени с оглед потенциал като техническо обезпечаване, човешки ресурс, гаранции за бързо, качествено и в зададените срокове изпълнение на проекта с оглед важността на обекта и трудността на терена. С изпълнението на обекта фирмите оправдаха даденото им доверие", посочва областният управител на Ямбол Димитър Иванов на запитване от "Капитал". Близо тройната по-голямата цена спрямо тази на МО при еднакъв терен той обяснява с по-високото качество на изпълнението, както и с изграждането на обслужващия път. Подобна е ситуацията и в Хасково, където 30 км от оградата също са построени от една фирма – ЕТ "Металик – Иван Михайлов". С нея областната администрация е сключила рамков договор, към който са подписвани анекси след отпуснато от МС допълнително финансиране.
"Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация данните за извършеното досега – за кои участъци, с кои фирми и на каква стойност, представени в обобщен вид в инфографиката.
Изпълнителите
"Пътинженерингстрой – Т" ЕАДУчаствала в консорциум с "Хидрострой" (която през 2016 г. придоби свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98") и "Холдинг Пътища" за участъци от автомагистрала "Тракия". А също и в консорциума за изграждането на Северната тангента в София, с водещ изпълнител "Водстрой 98".
"Булдени" ООД
Участвала в консорциум с "Водстрой 98" за реконструкция и модернизация на рибарското пристанище в Поморие."Инфра експерт" АД
До април 2016 г. се казва "АБ инвест НН" и дели един и същи адрес за кореспонденция с "Хидрострой"."Пътстрой Бургас" ЕООД
Дъщерна на "Хидрострой".ЕТ "Металик – Иван Михайлов"
Участва в различни консорциуми с дружества, свързани с кумеца на Цветан Цветанов Тодор Бояджиев.
9 коментара
За едни кражби говорим и за безразсъдно пропиляване на средства от правителството на ГЕРБ - прикрити зад натрапения страх от бежанци
не оградата, а демокрацията, корупцията и БЕНАКАЗАНОСТТА са ни скъпи! Доста държавни поръчки могат да поевтинеят занчително, ако се върне смъртното наказание и то започне ефективно да се налага за корупция в големи размери! Но ефективна борба с корупцията ще еанти-европейска! ЕК председателя-Юнкер бе дългогодишен премиер на най-голямата държава-пералня в ЕС-Люксембург! Предишния председател-Барозу е от Португалия. В която 22 от 23 големи международни компании избягват плащането на данъци в страната през международни офшорни зони като Люксембург!
Тази ограда е неефективна и е прокорупционна.
Ще споделя впечатление.
Преди няколко седмици си направихме екскурзия до Погановския манастир в Сърбия, близо до ждрелото на р.Ерма от тяхната страна на границата. Като се свечери колона на сръбските гранични войски опъна палатки в подстъпите на границата.
По границата ни със Сърбия ограда няма. За 2016 г сърбите са заловили и са ни върнали около 13 000 нелегално пресекли общата ни граница араби. Тъй като България не ги е отразила като незаконно преминали нейната граница с Турция, тя не може да ги върне там и те стават наши храненици...
Та защо ли сърбите не хвърлят милиони да строят безсмислена ограда, а просто си пазят границата?
[quote#3:"D-r D"]Та защо ли сърбите не хвърлят милиони да строят безсмислена ограда, а просто си пазят границата? [/quote]
Пфффф, какви глупости!
През Сърбия минаха безпрепятствено над 1 000 000 емигранти през 2015 г. И тогава ли сърбите "просто си пазеха границата", м?
Общото за двете правителства е, че избраха огромното съоръжение да се строи на тъмно и без обективен избор на изпълнители.
Не е вярно, строили са само през деня и изпълнителите не са избирани обективно а са назначавани субективно. Както писах доста отдавна цената на 1км телена ограда в България ще е по-висока от цената на 1км от Великата китайска стена.
Солунската митница!
Няма значение кой ще е избран за митничар!
Важното е да е НАШ ЧОВЕК и да връща добро РЕСТО!!!
А колко да струва!? Представям си ако беше в Германия или Италия колко милиона щяха да отидат!
Дано поне да върши работа, че тогава щетата ще е пълна!
Това лято правих ограда 440 метра от 120см. Бетон и нагоре бетонни блокчета до 2м. Височина грубат стойност е около 70 000лв. Мисля че коментара е излишен
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.