Какво обещават партиите в образованието
Почти всички основни политически сили определят сектора като свой приоритет, а програмите им в по-голямата си част събират добрите пожелания за промяна в училищата и университетите
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Обещанията на политическите партии за предсрочните парламентарни избори през март имаха един общ знаменател - образованието. Секторът беше определен като приоритет за повечето основни политически сили, а още в началото на предизборната кампания заваляха обещания към учителите за увеличаване на работните им заплати.
С някои изключения платформите на партиите са събрали всички добри пожелания за това какво трябва да се промени в българските детски градини, училища, университети и научни институти. Училищната автономия, премахването на излишната бюрокрация и модерната образователна среда присъстват почти навсякъде. Някои формации предлагат мандатност на директорите (Воля, "Нова република"), други искат учителската професия да се включи в списъка с регулираните (БСП). Социалистите, заедно с "Обединени патриоти" и АБВ-Д21, са критични към приетия наскоро нов закон за предучилищното и училищното образование и искат той да се ревизира. ГЕРБ и "Нова република" пък предлагат промени по отношение на държавните образователни стандарти, като формацията на Радан Кънев стига дори до идеята документите за предучилищно обучение, за учебния план и за общообразователната подготовка да имат препоръчителен характер.
БСП продължава да настоява за въвеждането на само един учебник по предмет, както и за "пресичане на подмяната на българската история, реабилитацията на фашизма и отричането на постиженията на социалистическия период". РБ-Глас народен пък искат засилено изучаване на тоталитарните режими. "Обединени патриоти" традиционно настояват за военно обучение и час по родолюбие.
Почти всички партии обръщат внимание на професионалното образование и връзката му с бизнеса. По отношение на отпадането от училище някои политически сили (ГЕРБ, РБ-Глас народен) залагат на наказателни мерки срещу родителите и обвързване на социалните помощи с ходенето на училище - нещо, което съществува и в момента. "Обединени патриоти" смятат, че децата със специални образователни потребности не трябва да бъдат обучавани в масовите училища, а "Нова република" и "Да, България" обръщат внимание на адекватната училищна среда за всички ученици.
Във висшето образование и науката общи акценти във всички програми отново са увеличаването на бюджета и сътрудничеството с бизнеса. РБ-Глас народен и "Нова република" предлагат промяна на модела на управление на университетите, а "Да, България" обещава развиване на предприемачеството в академичната система. Почти всички партии са единодушни, че има нужда от промяна и в начина на присъждане на научни звания и академични длъжности.
В таблиците по-долу можете да видите основните обещания на политическите сили в образованието и науката. В следващите дни очаквайте най-важното от предизборните платформи и в останалите сектори.
ГЕРБ | удвояване на заплащането на учителите до края на мандата |
БСП | - увеличаване на учителските заплати с не по-малко от 15% през първата година и 40% в края на мандата - средствата в държавния бюджет да достигнат през 2020 г. 5% от БВП |
Обединени патриоти* | - повишаване на средствата на 5% от БВП - увеличаване на учителските заплати така, че да бъдат 20% над средната работна заплата |
ДПС | приравняване на работната заплата на учителите до средната за страната |
Воля | - увеличаване на бюджета с 0.5% от БВП всяка година, до достигане на 5% - нарастване на заплащането на работещите в сектора |
РБ-Глас народен | поне 4.5% от БВП |
АБВ-Д21 | - постепенно увеличаване на средствата за образование до 5% от БВП - постъпателно увеличаване на учителските заплати, като минимум, с темпа на нарастване на МРЗ |
Нова република | - повишаване на средствата за образование минимум до 5,6% от БВП - вдигане на учителските възнаграждения с 20% |
Да, България | - увеличение на учителските заплати с поне 50% в срок от 3 години и стратегия за трайно повишаване според резултатите и след този период - най-малко 5% от БВП за образование |
ГЕРБ | - финансирането няма да зависи само от броя на децата - безплатни занимални и занимания по интереси |
БСП | публично финансиране само на държавните и на общинските училища |
Воля | промяна на системата с цел по-висока ефективност |
РБ-Глас народен | въвеждане на компоненти за финансиране въз основа на качеството на образователния процес |
АБВ-Д21 | - отмяна на публичното финансиране за частни училища - диференциране на делегирани бюджети - една част ще отива за ученици, а друга за материална база и заплати, без двете да зависят една от друга |
ГЕРБ | - премахване на бюрокрацията - гаранции за свободата на действие на учителите - увеличаване броя на психолозите, педагогическите съветници, ресурсните учители и помощниците на учителите - интерактивна дъска за всяка класна стая - подобряване на условията за спорт |
БСП | стандарти за спортна инфраструктура и пособия |
Воля | модернизиране на базата за практическо обучение в училищата |
РБ-Глас народен | - финансова подкрепа на допълнителната работа в училище - модернизация на учебната среда - широко използване на новите технологии (електронни учебници, електронни дневници, онлайн изпитни платформи) - модерна система за инспектиране на образователните институции |
Нова република | - реална автономия за училищните общности - стимулиране на иновации и инициативи "отдолу-нагоре" - привлекателни за млади специалисти условия на труд - автономия на училището/учителя при определяне на организационни форми, учебното съдържание и учебните програми - съкращаване на администрацията в образованието с минимум 30% - освобождаване на образователния процес от излишната бюрократичност - валидирането и сертифицирането на знания да бъдат приложими за всеки етап - МОН определя държавни образователни изисквания спрямо минималните резултати от образователния процес за всеки етап - възможност и подкрепа за училищата да заменят стандартното класно ръководство с менторство - образователен софтуер в подкрепа на автономията - процес на споделяне на добри практики - включване в образователния процес на различни специалисти, експерти, успешни личности |
Да, България | - разтоварване от бумащината - електронни форми на процедури и документооборот - използване на интерактивни и технологични инструменти - участие в младежки проекти - обновяване на фонда на училищните библиотеки, включително снабдяването им с компютърна техника и образователно съдържание в електронен формат - база данни с постоянно актуализираща се статистика за състоянието на образованието |
ГЕРБ | - модернизиране на обучението във висшите училища - целенасочена подкрепа и квалификация - високо ниво на автономност, отговорност, доверие |
БСП | включване на учителската професия в списъка на регулираните професии |
ДПС | - система за квалификации и кариерно развитие - разширяване на автономията на образователните институции да формулират и провеждат собствена политика и да се самоуправляват чрез обществени съвети |
Воля | - пряко участие на педагогическите съвети при избора на нов директор съвместно с МОН / инспекторатите, след представяне на програмата за управление - назначаване на директорите пробно за една година - мандатност на длъжността на директорите от 4 години с възможност за няколко мандата при показани добри резултати на училището |
РБ-Глас народен | - програми за квалификация, осъвременяване на уменията и въвеждане на нови методи на преподаване - реформа на учебния план и на методиката на преподаване във висшите училища - система от стимули за избор на педагогически специалности |
АБВ-Д21 | по-високо заплащане на учители в изоставащи и/или трудно достъпни региони |
Нова република | - мандатност на директорската длъжност в училищата |
Да, България | - среда за взаимна подкрепа, менторство, обмяна на опит и успешни практики - привличане на мотивирани хора от различни професионални сфери, преминали през допълнителна педагогическа подготовка - среда и система, която осигурява грижа за психичното здраве - подкрепа за продължаваща квалификация и обучение - стимули според заложени критерии за напредък на учениците |
ГЕРБ | - семействата, чиито деца не ходят на училище, няма да получават никакъв вид социална помощ - инвестиции в предучилищно образование - механизъм за идентифициране на необхванатите деца и тези в риск от отпадане - национална система за събиране на данни и проследяване на записването, преместването и напускането на децата и учениците |
Обединени патриоти* | - задължителна детска градина от 4-годишна възраст - безплатни детски градини - децата със специални образователни потребности не трябва да бъдат обучавани в масовите училища |
ДПС | - равен достъп до висококачествено образование - намаляване на броя на ранно отпадналите и необхванати ученици |
Воля | - повече средства за допълнителни часове за обучението на децата в неравностойно социално положение |
РБ-Глас народен | - работа с лидери в общността за осигуряване на необходимата подкрепа - национална система за проследяване на движението на децата и учениците и за ранно предупреждение за рисковете от отпадане - политика на преобразуване на основните училища в селата в обединени (I-Х клас) - по-широко обвързване на получаването на социални помощи с посещаемостта на децата в училище и регламентиране на изискване за завършен първи гимназиален етап като условие за придобиване на право на обезщетение за безработица - глоби на родители, които не осигуряват присъствието на децата си в училище, а при неплащане на глобата – задължение за полагане на общественополезен труд - внезапни проверки на посещаемостта в училище - допълнителна подкрепа за децата с обучителни затруднения |
АБВ-Д21 | - строг контрол върху посещаемостта в училище и увеличаване на санкциите при отпадане - обвързване на детските помощи с покриване на минимален образователен норматив, изработен по критерии на МОН - 6-месечна задължителна школа за придобиване на функционална грамотност и професионална квалификация за мъже и жени без основно образование, навършили 18 години |
Нова република | - равен достъп до качествено образование на всяко дете чрез подкрепа за интересите и силните страни на всеки ученик, предоставяне на широк образователен ресурс и индивидуална подкрепа за развитието и надграждането им - създаване на подходящи условия за обучението на деца със СОП и/или увреждания, където те да бъдат обучавани от подготвени специалисти - включването на учениците в училищното самоуправление и вземането на решенията за собственото им учене - привлекателно училище, което зачита човешкото достойнство на ученика и му дава власт да участва в решенията за това какво да учи |
Да, България | - акцент върху ранното детско развитие и непрекъснатото учене през целия живот - равен достъп до качествено образование за всяко дете - ресурсно осигурена програма за подкрепа на училища с ниски резултати - реално прилагане на изискването всички деца да бъдат включени в предучилищно образование от петгодишна възраст - достъпна училищна среда, подходящи учебни материали и адекватна грижа от специалисти за деца със специални нужди - превенция на ранното отпадане от училище |
ГЕРБ | - електронни учебници - участие на учителите в процеса на разработване и одобряване на учебници - развиване на уменията на 21 век - обучение по предприемачество - гражданско и здравно образование |
БСП | - един учебник по предмет, неограничен брой учебни помагала - актуализиране на учебните програми - силно присъствие на българските литература, история, изкуство, музика, постижения на науката и спорта - пресичане на подмяната на българската история, реабилитацията на фашизма и отричането на постиженията на социалистическия период |
Обединени патриоти* | - преструктуриране на учебното съдържание - военно обучение в горен курс - час по родолюбие - фокус върху междупредметните връзки |
ДПС | изучаване на майчин език |
Воля | - екипите, които пишат учебници, да се състоят основно от преподаватели - развитие на морални добродетели, човешки ценности и патриотизъм - разработване на учебните планове съвместно с бизнеса и актуализирането им на всеки 2-3 години |
РБ-Глас народен | - безплатни учебници за всички ученици от I до ХII клас - нови учебни програми, ориентирани към придобиването на компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация - насърчаване на четенето, развитие на дигиталните умения, уменията по предприемачество и гражданското образование - стимулиране и популяризиране на иновативни практики - засилено изучаване на тоталитарните режими |
АБВ-Д21 | слагане край на опитите за идеологическо и манипулативно пренаписване на българската история |
Нова република | - възможност за участие на бизнеса при изготвянето на учебната програма - стандартите за предучилищно обучение, за учебния план и за общообразователната подготовка трябва да отразяват добри практики, да се изработват от образователната общност на принципа на отворения код и да имат препоръчителен характер - разписване на задължителен образователен минимум, обхващащ до 50% от учебното време - повече часове за упражнения, по-малко суха теория - престъпленията на комунизма в учебниците по история - гражданското образование, възпитаването в критично мислене, отстояване на собствена позиция и поемане на отговорност |
Да, България | - облекчаване на учебното съдържание от терминология, която не е съобразена с възрастта на децата - ясни критерии на оценяване - намаляване на писмените домашни работа за сметка на извънкласните дейности и учене чрез правене - развиване на основни за 21-ви век умения - редовни спортни занимания - активни връзки с културни институции, събития и дейци - поощряване на заниманията с различни изкуства - изграждане на основни навици на природосъобразно поведение |
ГЕРБ | - активно въвеждане на дуалната система - учебни програми, разработени в сътрудничество с бизнеса - кариерно ориентиране - програми за ефективна преквалификация към софтуерни специалности |
БСП | - национална карта, изработена от държава, общини и бизнес, която планира кадрите, подготвяни от професионалното и висшето образование - нов закон за професионално образование - участието на бизнеса за ранна професионална ориентация на учениците - финансови стимули за бизнеса за прием на ученици за стаж - изграждане на кариерен план на учениците от професионалните училища - бизнесът в ролята на ментор |
Обединени патриоти* | - регионална стопанска карта - краткосрочна програма за професионалните направления |
ДПС | - приспособяване на образователната система към пазара на труда - развитие на професионалното образование като средство за борба с безработицата |
Воля | - анализ на съществуващите професионални гимназии и професии и обосновка на необходимостта от тяхното развитие в зависимост от основните приоритети на държавата и нуждите на бизнеса - разширяване на дуалната система - повишаване на квалификацията на учителите в реална работна среда на всеки 2 г. - центрове за професионална ориентация за деца, завършили 7-ми клас, които искат да продължат образованието си в професионално училище |
РБ-Глас народен | - подкрепа на секторни и регионални модели за сътрудничество между бизнеса и професионалните гимназии - развитие на дуалното обучение - инструменти за прогнозиране и планиране на потребностите на бизнеса - участие на работодатели в изготвянето на учебни програми, квалификация на преподаватели, модернизация на базата, осигуряване на стипендианстки и стажантски програми за ученици и студенти - популяризиране на добрите примери за професионална реализация на ученици |
АБВ-Д21 | - възстановяване на средното професионално образование - развитие на дуалното и възраждане на другите форми на професионално обучение |
Да, България | премахване на законовите пречки пред развитие на връзки с бизнеса и на професионалното образование |
ГЕРБ | - нов закон за висшето образование - обвързване на приема с потребностите на пазара - баланс между фундаменталното знание и практическите умения - учебни програми, актуализирани с участието на бизнеса - съвместни програми на български и водещи чужди университети, чуждоезикови учебни програми - подобряване на достоверността и взискателността на оценяването, извършвано от Националната агенция за оценяване и акредитация - подобряване на условията за мобилност на студентите, специализантите и докторантите в рамките на страната - допълнително подпомагане на студенти с отлични академични постижения и с нисък доход в подбрани приоритетни области и програми - изменения в Закона за развитие на академичния състав |
БСП | - бизнесът да участва със свои прогнози за нуждите на пазара на труда в определянето на необходимите кадри за обучение във висшите училища - утвърждаване на държавна поръчка в университетите, основана на планиране на нуждите от работна сила - държавата поема таксите за обучение на студентите по приоритетните специалности - нов Закон за развитие на академичния състав |
ДПС | - актуализирана спрямо пазара на труда инфраструктура на специалностите - система за финансиране съобразно реализацията на завършващите студенти - единни държавни стандарти за получаване на научни степени и длъжности |
Воля | - годишно увеличение с 5% на средствата - улеснен достъп и механизъм за преференции при осигуряване на образователни услуги за хора в неравностойно положение - промяна на системата на финансиране на университетите - намаляване на студентските такси, поемане за сметка на държавата на студентски такси на отличници - студенти в неравностойно и затруднено материално положение - подпомагане участието на висшите училища в образователни борси в чужбина |
РБ-Глас народен | - включване на ученическите и студентските общежития като бенефициенти по Националната програма за енергийна ефективност - задълбочаване на финансирането на висшите училища на основата на предоставяното качество на образование - насърчаване на специализацията на висшите училища - недопускане на необосновано откриване на нови звена за обучение - минимални национални изисквания за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности - реформа в модела на управление на висшите училища и разделяне на финансовото от академичното управление - високи изисквания при акредитацията на висшите училища - увеличение на средствата за стипендии - засилено финансиране на научната дейност на университетите с по-висок изследователски капацитет |
АБВ-Д21 | - увеличаване на стипендиите за отличен успех - стимулиране на университетите, които развиват научна дейност, подготвят магистри и доктори - насърчаване на университетите да развиват иновативни екосистеми и да създават нови предприятия - промяна на модела "парите следват студента" и приоритетно финансиране на държавната поръчка за специалности, които са ключови в контекста на стратегията за дългосрочно икономическо развитие на страната - акцент на държавната поръчка към технически, приложни и математически специалности - насърчаване партньорството с предприятия за предоставяне на стипендии за дефицитни специалности, стажове по време на следването, както и ангажимент за сключването на договор със студента за работа след завършване на образованието. |
Нова република | - модел на професионално ръководство на висшите училища, чрез управителни органи, включващи външни за системата заинтересовани страни - държавните висши училища и научни организации да подлежат на публична отчетност за осъществяваните от тях дейности и финансиране - ревизиране на Закона за развитието на академичния състав - академичните длъжности да бъдат само асистент и професор - промяна на модела на финансиране на висшите училища, така че не количеството да бъде водещо, а качеството - поощрява се окрупняването на университетите |
Да, България | - финансиране не само според броя записани студенти, а според реализацията на студентите, рейтинга на университета, научноизследователските постижения и международната разпознаваемост - ясни критерии и стимули за кариерното развитие - усъвършенстване на процедурите за акредитация - един преподавател да участва в акредитацията само на едно висше училище - ясни процедури за конкурси - дългосрочна национална стратегия за държавна подкрепа на приоритетните и защитени специалности - възможност за бизнеса да финансира приоритетни за него специалности - развиване на предприемачеството в академичната система чрез по-добро управление на университетите, стопанска дейност в присъщите им области и защита на интелектуална собственост, комерсиализация на продукти от научна или художествено-творческа дейност |
ГЕРБ | - ежегоден ръст на средствата - програма за подкрепа на докторантите - програмата за грантово финансиране на млади учени - привличане на утвърдени в чужбина български учени за участие в международни и национални проекти - "пост-докторска" програма за привличане на млади учени за работа по значими социални проблеми и задачи - редовна и независима оценка на научно-изследователската дейност - финансиране на научните организации и институти на база на постигнатите резултати - финансиране на научни изследвания съобразно националните приоритети - реформа във фонд "Научни изследвания" - високотехнологични паркове |
БСП | - развойни центрове и центрове за технологичен трансфер към БАН и университетите - целева подкрепа по цялата "верига на иновациите" - осигуряване на оборудване-минимум за модерно обучение съвместно с бизнеса - стартова заплата за млад учен – не по-ниска от две минимални работни заплати - стипендии и програми за докторанти и постдокторанти - базови минимални заплати за заетите в науката по основен трудов договор - средствата в държавния бюджет да достигнат през 2020 г. 1% от БВП |
ДПС | - насърчаване на приложните научни изследвания - подкрепа за стартирането на иновационни предприятия, инвестиции в иновационната и развойна инфраструктура |
Воля | - реформиране на БАН и увеличаване на държавната субсидия - поетапно увеличение на инвестиции в научноизследователската и развойна дейност до 2% от БВП - приемане на Стратегията за научни изследвания |
РБ-Глас народен | - програми за подкрепа на младите учени и повишаване на стипендиите за докторанти на 900 лв. - модерни научни центрове - регулярна независима оценка на дейността на научните организации и финансиране на основата на резултатите - увеличаване на държавните инвестиции в науката с цел достигане на 1.5% от БВП до 2020 г. |
АБВ-Д21 | - достигане на средствата за наука до 1% от БВП до 2020 г. - фонд с начален капитал от 250 млн. лв. за разработка на иновации - условия за тясно взаимодействие между научните изследвания и нуждите на промишлеността и селското стопанство - стимули и условия за задържане и развитие на младото поколение научни работници - минимална стартова заплата за учени в БАН, два пъти по-висока от МРЗ |
Нова република | - повишаване на средствата до 1,5% - държавният орган, отговарящ за проектното финансиране на научни изследвания, работи открито - правилата за кандидатстване и критериите за оценка и правилата за формиране и работа на оценяващите комисии трябва да са ясно разписани, всяко решение трябва да е обосновано, научната рецензия трябва да е обективна и открита. - държавата финансира научни изследвания от интерес на индустрията, ако от тях има значима обществена полза - контрол на качеството на научната продукция по модела на проектното финансиране |
Да, България | - повишаване на разходите за наука и иновации до 1,5% от БВП през 2020 г. и достигане на около 2,5% от БВП до 2025 г.; разпределение в зависимост от резултатите - подобряване на дейността на Фонда за научни изследвания - подобряване на координацията между изследователската дейност и иновациите от една страна и икономическата политика от друга - увеличаване на стипендиите на докторантите и обвързването му с постигнатите резултати - открита и прозрачна система за кариерно израстване и заплащане, базирана на резултатите - реинтеграция на българската научна диаспора - методично и финансово подпомагане на български учени за кандидатстване в европейски проекти - Национална програма за наука |
*"Обединени патриоти" нямат публикувана програма за предсрочните избори. Информацията е от представянето им на форума "Образованието – диалог за бъдещето тук и сега"
3 коментара
С две думи - пълни глупости
[#1] го резюмира кратко. Най-добрите образователни ситеми са най-консервативните. Всички добри с изключение на Финландия са такива. На поляците им писна от глупости непригодни за тях и си върнаха старата система от 1958 г. и за три години се изкачиха на първо место в Европа, дори изпревариха Финландия. Просто защото бяха хитри да дадат на сегашните ученици едновремешни изпити и на последните ученици от старата програма изпити по новата програма. И в двата случая резултата бе силно в полза на старата програма. Е разбира се като връщаха програмата имаше силен протест от немска страна. Никой не иска други да са по-добре обучени.
Основното при образованието е новостите да не се правят революционно и бързо. Защото ако се сбърка с първи клас резултатите ще ги видим след 20 години ии ще може да ги оправим след още толкова. Така че се пробва със топ учители, след това с извадка от обикновени учители и се мери. Това са години наред, не е за един мандат. Не трябва да се приемат никави акъли отвън, защото това е въпрос на национално оцеляване и външните интереси може да не са такива. Единствено оправдано е да се върне вече използвана в страната система. Разбира се ако има средства. По образованието трябва да има консенсус не всяка партия да си прави експерименти.
И първата стъпка трябва да е да се премахнат всичките политически и идеологически обвързващи условия, които се подписаха за поробващи образованието "помощи" от антибългарски по своята същност организации с политически обвързващи условия, подписани последните месеци. За съжаление има доста такива бели листчета подписани само за да се усвоят фондове.
Ако разкарат Робинзон Крузо и Хамлет и върнат стихотворенията на мястото им, ще е добре.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.