🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата ще си поиска обратно БМФ по съдебен път

ВКС отмени спорното арбитражно решение, което позволяваше на приватизатора да не изпълнява клаузите по договора и спестяваше на Кирил Домусчиев неустойки за 55 млн. лева

Премиерът Борисов и неговият вицепремиер Валери Симеонов се обявиха за отмяна на арбитражното решение, което спестяваше на Кирил Домусчиев (вдясно) 55 млн. лева.
Премиерът Борисов и неговият вицепремиер Валери Симеонов се обявиха за отмяна на арбитражното решение, което спестяваше на Кирил Домусчиев (вдясно) 55 млн. лева.
Премиерът Борисов и неговият вицепремиер Валери Симеонов се обявиха за отмяна на арбитражното решение, което спестяваше на Кирил Домусчиев (вдясно) 55 млн. лева.    ©  Юлия Лазарова
Премиерът Борисов и неговият вицепремиер Валери Симеонов се обявиха за отмяна на арбитражното решение, което спестяваше на Кирил Домусчиев (вдясно) 55 млн. лева.    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавата ще иска национализация на БМФ заради неизпълнение на клаузи по приватизационния договор. Сюжетът се развива паралелно с друга драма - кампанията, подета от премиера и правните му експерти за отмяна на давността върху престъпленията, извършени при приватизацията.

Дни след като Върховният касационен съд отмени спорното арбитражно решение, което позволяваше на собственика на Български морски флот Кирил Домусчиев да не изпълнява клаузите по договора и му спестяваше неустойки за 55 млн. лева, вицепремиерът Валери Симеонов отново обяви, че държавата ще иска да си върне собствеността в компанията. Пред радио Варна той каза, че държавата ще си иска по съдебен ред връщането на дружеството. "Ще оспорим в съда договора за приватизация на БМФ, а ако оспорването мине, сделката ще бъде призната за незаконна", обяви Симеонов. Именно той направи публичен казуса с БМФ и стана причина да бъде оспорено и отменено решението на Арбитражния съд към Българската търговско-промишлена палата, който през април обяви, че компанията на Домусчиев не дължи неустойки от 55 млн. лв. за неизпълнение на задължения по договора за приватизация на БМФ, тъй като икономическата криза му е попречила.

Казусът нашумя и след като предизвика гнева на вицепремиера Валери Симеонов, който влезе в директен сблъсък с Домусчиев след решението на арбитража. Симеонов настоя, че приватизационният договор трябва да се развали, защото "половината кораби на "Параходство БМФ" са нарязани на скрап", а персоналът е 20 пъти под изисквания според приватизационния договор. Вицепремиерът заподозря, че братя Домусчиеви водят дружеството към фалит.

Арбитражът и решението на ВКС

Пред арбитража собствениците поискаха да се отмени ангажиментът им да поддържат определен тонаж (т.е. капацитет) на корабите. Оправданието - налице е "стопанска непоносимост", тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ. Решението на арбитража да приеме тези аргументи бе прецедент, тъй като по закон приватизационните договори не могат да се изменят. Така държавата има гаранции, че интересът й на продавач на даден ценен актив ще бъде опазен. Същевременно това е стимул за бизнесмените да преценяват добре рисковете, преди да се хвърлят в инвестиционно начинание. Въпреки това арбитражът (в състав Валентина Зартова, Станимир Цоцов и Дончо Хрусанов) прие, че е била налице "стопанска непоносимост" и заради световната финансова и стопанска криза "Параходство Български морски флот" не е могло да изпълнява посочения в приватизационния договор тонаж.

Решението на арбитража бе обжалвано пред ВКС по искова молба на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол и в края на миналата седмица тричленен състав на Търговската колегия на Върховния касационен съд го отмени. Върховните съдии Дария Проданова, Емил Марков и Ирина Петрова (докладчик) приемат, че арбитражът недопустимо е надхвърлил компетенциите си, тъй като искът за стопанска непоносимост "не случайно не е включен в обсега на тези, които могат да бъдат отнесени към арбитраж, тъй като разногласие между страните относно необходимостта от промяна в договора изобщо не би могло да възникне поради законовата забрана". Свързаната с Домусчиев компания е осъдена да плати 2.2 млн. лв. държавна такса.

"Параходство Български морски флот" беше представлявано от кантората на Иван Тодоров. Пред БНТ Кирил Домусчиев заяви, че ще коментира, когато се запознае с решението.

Валери Симеонов обяви, че едновременно с това в началото на октомври е подаден сигнал в прокуратурата по повод на решението на арбитражния съд за БТПП поради съмнения за корупция и "мотивация" по особен начин на арбитражните съдии.

Интересното в този сюжет освен високия залог и публичната война между Симеонов и Домусчиев е, че той се развива паралелно с друга драма - кампанията, подета от премиера и правните му експерти за отмяна на давността върху престъпленията, извършени при приватизацията. Идеята за отмяната на давността е юридически абсурд, лансиран с пиар цели, съвсем различен от следприватизационния контрол върху една голяма сделка за това доколко са изпълнени клаузите по договора.

Как се стигна дотук

През 2008 г. германско-българският консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" купува 70% от БМФ за 440.1 млн. лв. През 2013 г. собственик на "Кей Джи маритайм партнърс" вече е изцяло българският партньор в сделката - "Адванс пропъртис", холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братя Домусчиеви. Купувачът се сдобива с общ тонаж търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт). Един от ангажиментите по договора е към десетата година след сделката купувачът да има 1.3 млн. DWT. Друго изискване е през 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души. Инвестициите пък трябва да са 779.9 млн. лв. в кораби. Трябва да падне и възрастта на плавателните съдове. След сделката обаче започва световната икономическа криза и свиването на морската търговия, а приходите и печалбите на корабособствениците се сриват. Така осем години след приватизацията и две години преди да трябва да си плати неустойките на държавата, компанията иска от арбитражния съд да обяви, че тя не дължи неустойки на държавата заради неизпълнение на договорните ангажименти за тонаж и за средносписъчния плавателен състав поради "стопанска непоносимост". Арбитражът безпрецедентно прие тази теза.
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zaniza avatar :-P
    ЗаНиЗа
    • - 3
    • + 19

    "е било налице стопанска непоносимост и заради световната финансова и стопанска криза" - кишата, сушата... познати обстоятелства, но с съвременна интерпретация. Е, съвсем по български - не временна!

    Нередност?
  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 21
    • + 11

    Смехотворно решение. За този съд очевидно няма нещо наречено грешно инвестиционно решение. Другия път като загубя пари на борсата ще се обърна за обезщетение към българския съд да ме компенсират със средства на Бг данъкоплатеца.

    Нередност?
  • 3
    mastikata avatar :-|
    mastikata
    • - 3
    • + 25

    Дано Домусчиев стане първият крадец за последните 25 години, който да си плати за измамите със занижени цени на приватизация "срещу бъдещи розови обещания".

    Нередност?
  • 4
    gosho3 avatar :-|
    gosho3
    • - 4
    • + 31

    До коментар [#2] от "aussie":

    Нищо не му е смехотворно на решението. Решението си е правилно. Бизнесът не е само да си носиш гелосания перчем и да внасяш тъмнокожи ритнитопковци от Африка. Този екземпляр Домусчиев ще остане с едно в спомените ни някой ден - че въведе в България категорията "афробългари" (нали в САЩ имат "афроамериканци") В бизнеса носиш и рисковете, не може да си само на комсомолска печалба. Като е "налапал" БМФ преди години Домусчиев хич не е имал никакво намерение да го поддържа или развива като бизнес. На тия комсомолци това им е капацитета - да вземат някой обект и да го нарежат на скрап. Примери колкото щеш - "Агрополихим", "Кремиковци" и т.н.
    Много е интересно откъде се пръкна този "работодател" и комсомолски бизнесмен ? В развития свят за хората с мащаб в бизнеса се знае всичко от биографиите им. За нашите - нищо. Т.нар. "верен отряд на Партията" - разните Баневци, Домусчиевци, Гущеровци и сие комсомолски активисти и синове на родните милиционери нищо не създадоха. Те не са и способни.

    Нередност?
  • 5
    nspassov2007 avatar :-|
    nspassov2007
    • - 4
    • + 12

    Киро Гела очаква подкрепа от БФС и от ядящите кренвирши.

    Нередност?
  • 6
    desodanov avatar :-P
    desodanov
    • - 2
    • + 10

    И през гела ще му се накъдри косъма

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    До коментар [#2] от "aussie":

    Решението на съда има точно обратния ефект на това, което си написал.

    Нередност?
  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 11

    До коментар [#3] от "mastikata":

    Решението няма никаква тежест върху Домусчиев или върху занижената цена на приватизиране. Става въпрос за неизпълнение на планираните инвестиции и поддържаните работни места и корабен тонаж. Обезщетението се плаща от самата фирма и като цяло Домусчиев бълха го ухапала.

    Друг е въпроса, че в затвора не трябва да е Домусчиев, а този, който е продал фирмите на безценица.

    Нередност?
  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 9

    "Тричленен състав на Търговската колегия на Върховния касационен съд отмени решението на Арбитражния съд към БТПП, с което на компанията на Кирил Домусчиев "Параходство български морски флот" бяха спестени неустойки от 55 млн. лв., дължими за неизпълнение на задължения по приватизационния договор."

    Господа редактори, това изречение е двусмислено, както можете да съдите по коментарите отдолу.

    Нередност?
  • 10
    pxg11513626 avatar :-|
    pxg11513626
    • - 4
    • + 9

    Шипингът е много специфичен бизнес, огромната част от хората си нямат никаква представа от търговска експлоатация на флота. БМФ излезе от кризата работещо и в момента върви стабилно нагоре. Много други корабни компании приключиха съществуването си през 2008-2009 или се върнаха 15-ина години назад в развитието си. Много по-нови и модерни кораби от тези на БМФ отидоха за скрап - корабособствениците нямаха избор. Домусчиев с основание търсеше преразглеждане. Това, че не го получава е лошо, но не е фатално за компанията. Ако БМФ стане отново държавно предприятие - това ще бъде краят фирмата.

    Нередност?
Нов коментар