🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Плуват ли корабчета

При пълна непрозрачност военното министерство почти сигурно ще даде след седмица 820 млн. лв. на варненската корабостроителница "Делфин"

Другата сряда, 15 ноември, ведомството ще обяви как ще процедира с проекта за модернизация на бойния флот
Другата сряда, 15 ноември, ведомството ще обяви как ще процедира с проекта за модернизация на бойния флот
Другата сряда, 15 ноември, ведомството ще обяви как ще процедира с проекта за модернизация на бойния флот    ©  Reuters
Другата сряда, 15 ноември, ведомството ще обяви как ще процедира с проекта за модернизация на бойния флот    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Прикривайки се зад плътната завеса на секретността, Министерството на отбраната се готви съвсем скоро да изхарчи астрономическите 820 млн. лв. за строежа на два модулни патрулни кораба за нуждите на военноморските сили. Другата сряда, 15 ноември, ведомството ще обяви как ще процедира с проекта за модернизация на бойния ни флот. И, както се твърди неофициално от повече от година, поръчката почти сигурно ще отиде при варненската корабостроителна фирма "Делфин".

Още по-интересното е, че въпреки огромния размер на сумата има шанс проектът да не минава за повторно разглеждане в парламента. Причината: за разлика от придобиването на новите бойни самолети тук не става дума за междуправителствено споразумение, което се нуждае от ратифициране. Така военното министерство може да се възползва от факта, че проектът за инвестиционен разход за флота бе одобрен от миналото народно събрание, а парите са заделени от финансовото министерство в настоящия бюджет.

На бързи обороти

Докато президент, премиер и парламентарни политически сили шумно се замеряха с обвинения заради определянето на "Грипен" като най-предпочитан потенциален доставчик на изтребители, процедурата за придобиването на корветите се движеше като подводница – бързо, под повърхността и без излишен шум. И така в края на миналия месец се оказа, че всичко наоколо е с гриф за секретност, включително и... имената на осемте фирми участнички. Също така стана ясно, че всички седем чуждестранни корабостроителници са имали около месец да се запознаят с документацията (RfP), която е била над 400 страници и е била само на български.

В резултат на всичко това част от чуждите фирми са казали, че не могат да представят в този срок обвързваща оферта, а останалите – че сумата от 820 млн. лв. е твърде ниска за изпълнение на заданието. Така единствената оферта е била на българска фирма, която военното министерство отказа да назове поради гриф за секретност, но която всички хора в оръжейния бранш знаят, че е "Делфин". От самата варненска корабостроителница също отказаха да коментират. И то не просто информация за евентуалната им оферта, а дори самия факт дали участват. На практика обаче "Делфин" е единственото предприятие, което в момента теоретично има капацитет за подобен проект, тъй като основният й конкурент "Булярд" не е строил нови кораби от няколко години.

Когато в края на октомври се оказа, че всички чуждестранни фирми са се оттеглили, а кандидатът е само един и български, от Министерството на отбраната хлъзгаво заявиха, че предстои да се прецени как ще се процедира оттук нататък. В крайна сметка обаче военното ведомство явно все пак е решило да сключи договор с мистериозната неназована българска фирма, макар че е единствен кандидат. И най-накрая реши да я назове. В интервю за "Труд", запитан кой ще строи модулните патрулни кораби, военният министър Красимир Каракачанов изплюва камъчето официално: "Делфин", която е в договорни отношения с френска държавна корабостроителна фирма. На практика проектът ще бъде българско-френски."

От нас – корпуса, оръжието – от чужбина

Всъщност френската фирма, за която ръководителят на отбранителното ведомство говори, най-вероятно е мултинационалната Thales, която е 10-ият по големина продавач на въоръжение в света. И по-конкретно холандското й подразделение Thales Nederland, което е специализирано в сферата на корабните системи и с която "Делфин" сключи споразумение преди около година. На него вероятно ще бъде възложена интеграцията на въоръжението, автоматизираните бойни информационно-управляващи системи и сензорите (2D/3D радари, радари за управление на стрелбата, електрооптични сензори, средства за радиоелектронна борба, сонари и т.н.). По време на миналогодишното изложение "Хемус" варненската корабостроителница се договори за сътрудничество с още две чужди фирми, които, изглежда, ще участват в проекта. Германската Diehl Defence разработва противокорабни и зенитни управляеми ракетни системи, както и интелигентни муниции, приети на въоръжение в страни - членки на НАТО. Италианската Leonardo/Finmeccanica Defence Systems Division пък е производител на мало- и среднокалибрени корабни артилерийски установки и торпедни системи. Така че по всичко личи, че на българската корабостроителница ще се падне основно конструирането на корпуса и инсталирането на двигателите и захранването.

Най-голямата ирония на съдбата около настоящия проект е, че сегашният военен министър беше един от най-големите критици на придобиването на модулните патрулни кораби и дори директно казваше, че победителят е предизвестен. "Подсетете ме кога България е строила бойни кораби, аз не се сещам. Ремонтирала е. Има един случай с един, само че той някъде беше за коя част на света. Така, че вижте, ако искате, мога в един плик да напиша името на една фирма и като мине конкурсът, да го отворим да видим дали съм бил прав. Просто ми се струва, че правим нещо, което ще струва едни пари, без да имаме ефекта, който се полага. Аз само казвам какво се говори. Ако искате, ще го направим като експеримент", казва Каракачанов през май 2016 г. по време на парламентарната комисия по отбрана. В нощта след президентските избори пък, където той също беше участник, бъдещият министър обяви "тази далавера с бойните кораби трябва да се спре". "В началото седем фирми проявяваха интерес, но накрая се оказа, че една фирма е подала оферта. Другите са заявили, че финансовата рамка, т.е. тези 820 млн. лева за двата кораба, са много малко и те не могат да се справят със задачата", коментира сега Каракачанов по повод планираната модернизация на бойния флот. Което вероятно е намек и подготовка за евентуално подписване на бъдещи анекси, които да оскъпят още и без това скъпия многомилионен проект.

Домусчиев ли е?

Въпреки широко разпространеното твърдение, че "Делфин" е на бизнесмена Кирил Домусчиев, всъщност това не е точно така. Частната варненска корабостроителница е семейна фирма с мажоритарен собственик Светлин Стоянов и нейната бизнес история датира от началото на 90-те, доста преди стремителния възход на известния разградски предприемач. Между 2006 и 2014 г. например "Делфин" построява четири фрегати и корвети, които стават гръбнакът на бойния флот на Екваториална Гвинея. Бойните съдове Wele Nzas и Bata са направени по проект на украинския Държавен научноизследователски институт по корабостроене и въоръжени в Украйна. Всъщност Домусчиев е не таен собственик, а просто крупен клиент и бизнес партньор на варненската корабостроителница. Това, което го свързва публично с "Делфин", е фактът, че там са построени три кораба за нуждите на приватизирания от него "Параходство БМФ", както и спонсорството за футболен клуб "Лудогорец".

Така че, ако има нещо, което свързва Домусчиев с проекта за новите бойни кораби, то е по-скоро по линия на политическия лобизъм, отколкото на прякото участие в компанията. Това обаче не променя скандалното обстоятелство, че Министерството на отбраната се готви да изхарчи 820 млн. лв. при пълна непрозрачност, липса на конкуренция и без ясни правила.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible
    • - 1
    • + 11

    Някой да е изненадан от еволюиралата позиция на Каракачанката? 820мил. лв. могат да обърнат много позиции.

    Т.нар патриоти са си просто политически опортюнисти, които много дълго време чакаха своя час и го дочакаха, благодарение на емигрантската криза и някой специфики в нашата народо-психология. Иначе, няма лошо да е българска фирмата, въпросът е, че както са избрани тайно и безпрозрачно, така и последващият контрол на изпълнението ще бъде ... таен, както и крайният ефект.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 20
    • + 5

    "Също така стана ясно, че всички седем чуждестранни корабостроителници са имали около месец да се запознаят с документацията (RfP), която е била над 400 страници и е била само на български."

    Един месец е напълно достатъчно за прочитане на 400 страници. Един средностатистически студент може да ги прочете и да ги преведе за 1 седмица.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 5
    • + 5

    До коментар [#1] от "crusible":

    Чети партиоти, мисли си за ДПС. Ясно се вижда, че разроилите се експерименти с различни "специалности" (АТАКА - Русия, ВМРО - БЮРМ, НФСБ - Анти-ромска) се обединиха с едно единствено последствие - пълен слугинаж към Пеевски и руските интереси (да не забравяме, че ДПС е отроче на НС и има топли връски с Раша).

    Нередност?
  • 4
    the_core avatar :-?
    The Core
    • - 16
    • + 7

    Тююю.. ама как така не ги дадоха тези пари на Прокопиев, Икономедията и Алфа финанс-холдинга, че да строят корабите, ами на някаква си корабостроителница...

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 5

    Това е илюстрация за корупцията и огромните течове и кражби в МО, които се правят под булото на секретността и националната сигурност.

    Ще Ви обясня защо, всъщност, ще купуваме тези "модулни" кораби. Амо защото Домусчиев ги прави. Той преди време направи такъв за една африкаска държава богата на нефт (и известна с корупцията си). Въпросната държава има архипелаг в Атлантическия океан и нефтено поле около него. Та с въпросният модулен кораб е решила да го пази.

    Ние явно още повече сме се обезпокоени за сигурността на обширния архипелаг около остров Св. Анастасия щом сме решили да правим цели 2.

    Апропо, един такъв кораб според сметките излиза 210 милиона евро (което явно включва отстъпка за бройка). За сравнение, супермодерната шведска корвета Висби (http://bit.ly/2zQ8nsm) направена със стелтс технологии и обурудвана с последна дума на електрониката и съответно модерно въоръжение струва 150 милиона евро.

    Да му е сладко на Домусчиев!

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 2
    • + 4

    Навремето Домусчиев "подсети" Боко, че нашите ВМС имат нужда от абсолютно същия кораб какъвто Домусчиев направи за държава с архипелаг в Атлантическия океан. И то от цели 2 броя (въпросната държава купи само един).

    Ако се питате защо няма да има пари за изстребители или за бронирани машини по-хубаво е още от сега да знаете отговора.

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 6

    "Между 2006 и 2014 г. например "Делфин" построява четири фрегати и корвети, които стават гръбнакът на бойния флот на Екваториална Гвинея. "

    Аз знам само за една фрегата и един по-малък съд.

    Но по-важно е друго: че въпросната поръчка на МО е чист лобизъм и няма нищо общо с националната сигурност.

    Нередност?
  • 8
    nogica avatar :-|
    nogica
    • - 5
    • + 3

    това е единствената останала фирма която може да строи кораби.Строи кораби за Холандска фирма, всички други фалираха. Пък защо не купим втора употреба както руснаците ни даваха допотопна техника

    Нередност?
  • 9
    todor_cvetkov avatar :-|
    todor_cvetkov
    • - 2
    • + 4

    Николов, явно не си чел статията, но като прост кашик да те питам. Как сравняваш цената с тая на Висби-то (доста слабо въоръжен кораб), като не знаеш какво се иска за нашите ВМС? Германците правят сега корвети по 480 млн евро парчето (http://navaltoday.com/2017/09/13/germany-awards-e2-4bln-contract-for-five-new-k130-corvettes/), румънците мислеха за кораби по 400 млн. евро единия.

    Нередност?
  • 10
    slavy_ avatar :-|
    slavy
    • - 1
    • + 2

    Копирам мнението ми от един друг форум:
    Най-веселото е, че "българският" проект - корвета К-90, всъщност е украинска разработка - на Государственное предприятие «Исследовательско - проектный центр кораблестроения»
    Сайта им е http://srdsc.com/ru/warships-and-crafts/
    А ето и корвета К-90: https://bmpd.livejournal.com/2195672.html
    Сравнете проектите. Също така информацията за "българската" корвета в български сайтове е крайно оскъдна, но в украински и руски сайтове е доста по-богата: "Водоизмещение (видимо, стандартное) 1700 тонн, наибольшую длину 91,2 м и ширину 13,2 м. Энергетическая установка двухвальная дизельная, скорость полного хода до 24 уз. Дальность плавания 4500 миль на экономической скорости 14 уз. Автономность 20 суток. Штатный экипаж 65 человек."
    От снимките се вижда че въоръжението и радарното оборудване е "средна хубост", да не кажа посредствено.
    Цената обаче е убийствена в буквалния смисъл!
    Цена за две корвети - 820 млн.лв.($490 млн.); цена на брой - $245 млн. (ако няма анекси, разбира се)
    Цена на фрегата клас Iver Huitfeldt - $325 млн. (цена без въоръжението). А говорим за 4 пъти по-голям съд, който според мнозина е сред най-модерните фрегати в света!
    Само че е произведен в Дания, където думата "Корупция" е забравена. И в конкурсите сигурно не се допуска само един кандидат!

    Нередност?
Нов коментар