🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Падна първото препятствие за мегаремонтите в жп сектора

КЗК отхвърли жалбите, които спираха поръчките за модернизация на жп трасето от Елин Пелин до Септември, чиято стойност е близо 1.4 млрд. лева

След приключването на ремонтните дейности влаковете ще се движат със скорост до 160 км. в час.
След приключването на ремонтните дейности влаковете ще се движат със скорост до 160 км. в час.
След приключването на ремонтните дейности влаковете ще се движат със скорост до 160 км. в час.    ©  Мария Съботинова
След приключването на ремонтните дейности влаковете ще се движат със скорост до 160 км. в час.    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Жалбите, които спъваха двете големи обществени поръчки за модернизация на жп участъците Елин Пелин - Костенец и Костенец - Септември, са отхвърлени от Комисията за защита на конкуренцията. Така повече от четири месеца след старта процедурите за избор на изпълнители на обща стойност над 1.3 млрд. лв. могат най-сетне да продължат, ако не бъде сезирана и втората инстанция - Върховният административен съд.

Търговете бяха блокирани в началото на август от дружествата "Инженеринг груп 04" и "Интерпром", като и двете оспориха самото решение на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за откриването на поръчките. "Инженеринг груп 04" се прицели в проекта за Елин Пелин - Костенец, чиято стойност е 1 млрд. лв. без ДДС, а "Интерпром" атакува надпреварата за трасето до Септември, за което са предвидени още 361 млн. лева.

Различни жалби - сходни твърдения

От решенията на КЗК, които бяха публикувани съответно на 1 и на 14 ноември, се вижда, че двете фирми излагат в жалбите си доста сходни доводи. Възраженията им са към редица детайли, които стандартно се ползват за отстраняване на конкуренцията: липса на по-дълъг срок за подготвяне на оферти, спорни основанията за отстраняване на кандидати от процедурата, неясно определен обект за изпълнение, ограничителни изискванията към опита на екипа, порок в одобрената от възложителя методика за оценка на предложенията и редица други.

Голяма част от недоволството на жалбоподателите е към поставените условия за техническите и професионални способности, на които следва да отговарят участниците в процедурата. Според тях те са необосновано завишени и обективно несъобразени с възможностите на огромен кръг от компании, извършващи дейности в сектора на жп строителството в България.

В случая става дума най-вече за изискването всеки от ключовите експерти на участниците да притежава професионален опит в изпълнението на най-малко "един завършен обект за ново строителство и/или модернизация и/или реконструкция на железопътна инфраструктура по смисъла на Закона за железопътния транспорт или еквивалент за скорост на пътническите влакове равна или по-голяма от 160 км/ч". Проблемът с това изискване е, че подобни дейности се извършват у нас едва от няколко години и няма как фирмите да имат нужния опит. На практика само онези, които са получили предишните поръчки, ще могат да изпълняват такива и в бъдеще. А досега сред изпълнителите на такива договори с НКЖИ са "Водстрой 98", "Трейс груп холд", "Енергоремонт холдинг", българско-унгарският консорциум "Келет - АБ", "СК 13 Трансстрой", ПСТ и др. Другият вариант ще бъде намирането на външен партньор, както направиха много от компаниите в първия период.

КЗК обаче намира, че е допустимо поставянето на по-строги изисквания, които имат за цел да гарантират качество и надеждност на извършваното строителство, модернизация и реконструкция на железопътната инфраструктура. "При това положение самите участници преценяват дали са готови и могат да се справят с поръчката и дали са съгласни с предварително заложените условия, тъй като откриването и реализирането на обществената поръчка цели на първо място да удовлетвори възложителя и неговите в случая специфични нужди, а самият възложител не може и не е задължен да се съобразява с персоналните възможности и желания на всяка

фирма, евентуален участник в процедурата", пише в решението на комисията. КЗК се позовава и на досегашната си практика, когато е приемала за обосновани подобни ограничения.

Кой обжалва

"Интерпром" и "Инженеринг груп 04" не са съвсем непознати - те са си партнирали в обединение за доизграждане и модернизация на ВиК мрежата в Костинброд. Освен това дружествата са участвали и в строителството на части от столичното метро. "Интерпром", чийто собственик е Калоян Теодосиев, работи по отсечката от бул. "Джеймс Баучер" до "Хладилника", а "Инженеринг груп 04" на Пламен Тенев - по трасето до бизнес парка.

Засега е известно, че по-голямата процедура - за участъка Елин Пелин - Костенец, продължава напред със събирането на оферти от потенциалните изпълнители, тъй като според регистъра на Върховния административен съд "Инженеринг груп 04" не е оспорил решението на КЗК.

"Интерпром" обаче все още има време да подаде жалба пред висшите магистрати. Но дори и в този случай да се мине гладко, никак не е сигурно, че търговете ще приключат скоро. След събирането на офертите отстранените или загубили в крайното класиране кандидати имат редица възможности за обжалване. Така поръчката най-вероятно ще бъде дадена окончателно догодина, когато се очаква да е бумът и в други програми.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    А кога ще върнат важна поръчка в тази държава заради ограничителни условия? То докато обжалването е глас в пустиня, няма как да има какъвто и да било прогрес по отношение на обективните държавни поръчки.

    Нередност?
Нов коментар