🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Рекорд при обществените поръчки: открити са търгове за почти 14 млрд. лв.

Сключените договори са за над 7.4 млрд. лв., като най-голямата сума е на пътната агенция, а традиционният печеливш е "Хидрострой"

Най-голям поръчител е държавната НКЖИ, която догодина ще избира строители в поръчки за 1.5 млрд. лв.
Най-голям поръчител е държавната НКЖИ, която догодина ще избира строители в поръчки за 1.5 млрд. лв.
Най-голям поръчител е държавната НКЖИ, която догодина ще избира строители в поръчки за 1.5 млрд. лв.    ©  Мария Съботинова
Най-голям поръчител е държавната НКЖИ, която догодина ще избира строители в поръчки за 1.5 млрд. лв.    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако обществените поръчки като основен метод за харченето на публичните средства са измерител на благосъстоянието на държавата, то през 2017 г. България определено е изживяла една от най-добрите си години за последните десетилетия. За изминалите 12 месеца е поставен истински рекорд. От регистъра на Агенцията за обществени поръчки се вижда, че са обявени общо 10 772 поръчки за над 13.8 млрд. лева. За сравнение, предходната година търговете са били за 11.7 млрд. лв., при това ако броим поръчката за лекарства за 1 млрд. лв., която беше прекратена.

Сключените договори пък са 22 212 и също оформят внушителна сума - над 7.4 млрд. лева. И това е без начислен данък добавена стойност. Година по-рано регистърът на обществените поръчки отчита договори за 1 млрд. лв. по-малко. Въпреки това през 2017 г. рекорд няма, тъй като в предходни години, например през 2013, сумата е надхвърляла 8 млрд. лв.

Така през изминалите 248 работни дни са били обявявани процедури за средно 55 млн. лв. на ден и са подписвани договори за средно 30 млн. лева.

Основната порция поръчки е на третото правителство на Бойко Борисов. Макар че то встъпи в длъжност чак на 5 май и реално управлява само през 8 от 12-те месеца на 2017 г., на сметката му са записани търгове за над 10 млрд. лева.

Икономическото оживление и новите европрограми несъмнено са в основата на това държавата да харчи значително повече в сравнение с предишните години.

От подреждането се вижда, че най-големият "поръчител" е държавната НКЖИ, следвана от пътната агенция и Столичната община. А макар класацията коя компания е най-предпочитана от управляващите да е трудна, защото договорите са с консорциуми, тази година се очерта любимец - варненската "Хидрострой", която взе няколко големи и средни пътни и ВиК поръчки.

Топ 10 на възложителите

Над една трета от общия бюджет на публичните търгове за 2017 г. е разпределен от едва 10 възложителя. Обявените от тях процедури са за над 5.4 млрд. лева, като само десетте най-големи поръчки формират 2.76 милиарда (виж графиката).

Числата за годината щяха да са по-скромни, ако не беше активността на Националната компания "Железопътна инфраструктура". За посочения период тя е обявила 89 поръчки за почти 2 млрд. лева без ДДС. Половината от тази сума е за абсолютния рекордьор при търговете у нас - модернизацията на жп участъка Елин Пелин - Костенец, чиято стойност е 1.024 млрд. лева. За продължението на това трасе - от Костенец до Септември, е обявена друга поръчка, която с бюджета си от 361.4 млн. лв. е втората най-голяма у нас за годината.

Около тези процедури се вдигна доста шум, тъй като в продължение на месеци бяха блокирани с жалби в Комисията за защита на конкуренцията. От края на ноември и двете поръчки отново са в ход, така че през първата половина на 2018 е напълно възможно да бъдат избрани и съответните изпълнители. Крайната и задължителна заради европейското финансиране цел е до 2022 г. да имаме изцяло обновена железопътна магистрала от сръбската граница до пристанище Бургас, по която влаковете да се движат със скорост между 130 и 160 км/час.

На 30 ноември НКЖИ пусна и третия си по големина на бюджета търг - "Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив - Бургас", която е с дължина 293 километра. Прогнозната му стойност е 195.4 млн. лв. без ДДС, а крайният срок за подаване на оферти изтича през март догодина.

Другият основен играч на полето на държавните търгове е Агенция "Пътна инфраструктура". Оглавяваното през този мандат от Дончо Атанасов ведомство е започнало 49 търга за 1.15 млрд. лв. Тук обаче има една важна подробност - надпреварата за тунел "Железница" на автомагистрала "Струма", в която "наградата" е четвърт милиард лева, участва два пъти в сметките. Причината за това е, че въпросната процедура бе обявявана на два пъти през годината - през септември и през октомври. Но и без нея АПИ запазва втората си позиция с почти 900 млн. лева. Впрочем актуалната сега процедура е дори трета поред, тъй като през 2016 г. имаше още един опит да се възложи строителството на това скъпо съоръжение, който обаче бе прекратен заради изчезнали документи от офертите на два от претендентите.

Внимание заслужават и двете поръчки на пътната агенция за изграждането на магистралата от София до Калотина. Техният общ бюджет надхвърля 258 млн. лева.

Третият най-голям възложител за годината е Столичната община и нейните районни администрации. Обявените от тях 251 процедури са за повече от 425 млн. лева, но само първите 10 поръчки формират повече от половината от тази сума. Малко над 50 млн. лв. са предвидени за повишаване на енергийна ефективност на училища и детски градини, други 40 млн. лв. са за реконструкция на трамвайния релсов път по бул. "Цар Борис III", а още четири търга с бюджет от по 20 млн. лв. са за обновяване на публични пространства в централната градска част. Другите големи поръчки на Столичната община са за поддръжка и изграждане на средства за светлинно регулиране на движението, за реконструкция на бул. "България", за ремонт на второстепенни улици и за поддръжка на градинките.

Само с 5 млн. лв. по-малко, на четвърто място в своеобразната класация, се нарежда АЕЦ "Козлодуй". Най-мащабната поръчка на централата, за близо 50 млн. лв., е за осигуряването на физическа охрана от полицията.

По-нататък, на пето и шесто място по обем на обявените обществени поръчки, са електроразпределителните дружества на ЕВН и ЧЕЗ. Техният резултат е съответно 372 и 309 млн. лева. Но докато най-големите инвестиции на "Електроразпределение Юг" са в самата преносна и кабелна мрежа, то "ЧЕЗ Разпределение" е заложило 85 млн. лв. за доставка на оборудване и специализиран софтуер, инсталация, пускане в експлоатация и поддръжка на "Система за дистанционно отчитане на електромери".

Единственото министерство сред най-големите възложители е МВР, като присъствието му е заради евросредства за борба с бежанския поток. То е обявило през 2017 г. поръчки за почти 300 млн. лв., сред които тези за Интегрираната система за гранично наблюдение на българо-турската граница, за доставката на полицейски патрулни автомобили и такива с повишена проходимост, за развитие на възможностите на ТЕТРА комуникационна система, както и за национална схема за електронна идентификация.

Благодарение на поръчката за 5-годишна поддръжка на дизеловите мотриси с прогнозен бюджет от 137 млн. лв. на осма позиция излиза "БДЖ пътнически превози". Дружеството има и 85 млн. лв. за доставката на електрическа енергия и дизелово гориво.

Любопитно е присъствието в този обзор на пловдивската Университетска многопрофилна болница за активно лечение "Свети Георги". Тя е обявила поръчки за близо 230 млн. лв., като половината от тях са само за осигуряването на лекарствени продукти за онкоболни.

Първата десетка се затваря от Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", която е купувала основно горива.

Топ 10 на сключените договори

Ако общият бюджет на възложените през 2017 г. обществени поръчки е около 7.4 млрд. лв., то само най-активните 10 институции са подписали контракти за 2.15 млрд. лева. Десетте най-големи единични споразумения пък са за общо 796 млн. лева (виж графиката).

Впечатление тук прави община Варна, която се нарежда сред най-големите платци само с един търг. Става дума за една от онези големи поръчки, които премиерът Бойко Борисов прекрати в началото на 2016 заради съмнения, че ще бъдат спечелени от фирми, свързани с Делян Пеевски, но в последствия бяха пуснати наново. В конкретния случай през юни тази година кметството е наело срещу 120 млн. лв. ДЗЗД "Черно море 2016 - Варна", "Хидрострой" и "Инфра експерт" ЕАД за строителство, основен ремонт, реконструкция, рехабилитация и текуща поддръжка на уличната мрежа, пътните съоръжения, парковете и други елементи на техническата инфраструктура.

Новият голям печеливш - "Хидрострой", придоби основната строителна компания в кръга на Пеевски - "Водстрой 98", която последните години беше любимец на властта. "Инфра експерт" пък е ново име на стара фирма - "АБ инвест НН". В управлението й са и бившият пътен шеф на област Бургас Недьо Плачков, както и Стефан Радев, който преди това е бил технически ръководител на обекти, изпълнявани от "Хидрострой". Докато в обединението "Черно море - Варна" участват варненското "Инжстройинженеринг" ЕООД и "Автомагистрали София" ЕООД.

Иначе през годината най-много пари е похарчила Агенция "Пътна инфраструктура" - почти 450 млн. лева. Най-големият контракт е за 119.8 млн. лв. без ДДС и предвижда проектирането и строителството на 16.3 км от автомагистрала "Хемус" - участъка между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци". За изпълнител през октомври бе наето ДЗЗД "Хемус 16320", в което участват споменатата вече "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22".

Другият голям договор на АПИ - за 54.9 млн. лв. без ДДС, е за проектирането и строителството на 9.3 км от автомагистрала "Хемус" - участъка между Ябланица и Боаза. Той е подписан с обединението "ХВП Ябланица", в което влизат отново познати фирми - "Хидрострой", самата "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас".

Два от десетте най-големи договора за обществени поръчки през 2017 г. са на столичното общинско дружество "Метрополитен" - за изграждането на подземната железница от "Красно село" до Горна баня. Избрани са два консорциума - ДЗЗД "Горна баня - София" и "Метробилд Запад", които ще получат съответно 95 млн. лв. и 80.9 млн. лв. без ДДС. Участници в първото обединение са "Трейс груп холд", "Евро алианс тунели" (дъщерно на "Евроалианс"), "Интегрирани строителни системи" и "Мармет", а второто е съставено от "Джи Пи груп", "Станилов", "Интерпром" и "Биас-М".

Също с два договора в топ 10 присъства и "КонтурГлобал Марица-изток 3". Дружеството, управляващо едноимения ТЕЦ, е наело срещу общо 128 млн. лв. германската "Статкрафт маркетс" за покупка на квоти за емисии на парникови газове от Фаза 3 на европейската схема.

Останалите големи контракти за 2017 г. са на Централния орган за обществени поръчки, Министерството на финансите и Южноцентралното държавно предприятие. Първата институция се е договорила с "Лукойл" и "Петрол" за доставката на горива на стойност 75 млн. лв. без ДДС. Финансовото ведомство пък е дало 63.2 млн. лв. без ДДС на БНБ за отпечатване на ценни книжа - акцизни бандероли за тютюневи изделия и алкохолни напитки, билети за пътуване, както и талони за числовата лотарийна игра "Бинго". Колкото до Южноцентралното държавно предприятие, обхващащо областите Смолян, Пловдив, Пазарджик и Кърджали, то е дало за изграждане на горски пътища 60 млн. лв. на обединението "ГП" с участници "Копекс и ко", "Бг ленд ко", "Иса 2000" и "Тийм инженеринг".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    1107a avatar :-|
    1107a
    • - 1
    • + 4

    Практиката до момента е, че от "обществените поръчки", се краде средно около 3/4.
    Това значи, че депесарската сган другата година ще си раздели над 10 милиарда само от поръчките. Като се добавят и другите сектори на Грабежа, се получават около 2 милиарда средно месечно.
    Всеки месец!

    Приватизацията да разследваме, казвате?!?

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#1] от "1107a":

    Сметките ти не излизат. Преувеличаваш.

    Нередност?
Нов коментар