Масово раздвижване

Обемите в търговията със спортни стоки и нарастващият брой състезания за любители са знак, че българите спортуват повече

Календарът на събития за любители спортисти става все по-наситен и разнообразен
Календарът на събития за любители спортисти става все по-наситен и разнообразен
Календарът на събития за любители спортисти става все по-наситен и разнообразен    ©  Надежда Чипева
Календарът на събития за любители спортисти става все по-наситен и разнообразен    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко

• Картите за спорт и навлизането на Decathlon направиха спорта по-достъпен, но предимно в София и големите градове.

• Наличието на 66% неспортуващи младежи е пазар, който тепърва може да се разработва.

• Новите и атрактивни формати на спортни мероприятия привличат все повече участници и играят важна роля в активността на любителите
Картите Multisport вече са бизнес за около 18 млн. лв. годишно.

Миналата година година пробягах 5 км, тази участвах на 10 км, а догодина ще опитам полумаратон. Това не е римейк на вица за полупроводниците и целите проводници, а естественото развитие в целите на един бягащ за здраве. Дали наравно с амбициите се увеличават и самите бягащи? А също така и играещите тенис или футбол, посещаващите фитнес центровете или танцуващите?

Ако се съди по развитието на свързаните бизнеси, то след години на предимно говорене за важността от спорт в свободното време вероятно може да се каже, че има отлепяне от мъртвата точка. Обемите на големите търговци на спортни стоки и ръстът в състезанията за любители показват, че по-спортуващият българин е факт. Или поне това е валидно за жителя от големия град, който осъзнава важността на двигателната активност. Но ако към видимото раздвижване се добави и статистиката за броя на все още неспортуващите българи, бизнесът с масов спорт има завиден потенциал за растеж.

Усещане за разкършване

Навлизането на вериги за спортни стоки като Decathlon (в превод десетобой) и корпоративните карти за спорт (MultiSport и Sodexo) направиха физическите занимания по-достъпни. Те вече не са само за хората, които могат да си позволят скъпа екипировка и високи такси за посещения на тенис кортове или фитнес зали. В същото време развитието на нови формати за масово участие като кросовите бягания, ултрамаратоните, турнирите по минифутбол, организирани от "Каменица" и "Ариана", дадоха платформата, където аматьорите да се изявяват в приятна и неангажираща обстановка. Съчетанието между достъпност и атрактивни формати се оказа формулата, която раздвижи този сегмент от бизнеса и го изстреля към ръст.

Чисто статистически е трудно да се установи дали България е станала по-спортна нация (в прекия смисъл на израза, а не заради печеленето на медали). Почти не се правят изследвания за броя на спортуващите на национално ниво, а доколкото ги има, са редки и много обобщени. Но все пак наличната информация дава сигнали за положителна промяна в последните няколко години.

В проучване сред младежите (15-29 години) от 2016 г., поръчано от Министерството на младежта и спорта, 32% заявяват, че спортуват, като 12% го правят всеки ден, а 66% - няколко пъти в седмицата. Последното изследване на Евробарометър също показва обнадеждаващи данни – 19% от анкетираните млади хора обявяват, че са участвали в активности на спортен клуб. Това е ръст с 11% в сравнение с предишно подобно проучване през 2014 г. и е вторият най-голям ръст в страните от ЕС след Италия.

Според данните за физическата активност сред цялото население българите остават на най-ниските нива сред останалите в ЕС, които спортуват поне по час и половина седмично - почти 10 процента. На другия край на таблицата са Финландия с 54.1% и други държави от Северната част на Европа (виж графиката), както и развити икономики като Германия и Австрия. Изчисленията на предлагащата карти за спорт Sodexo показват, че средната посещаемост на спортни занимания в страната е едва шест пъти месечно.

В полето на държавата

Ролята на държавата и в тази област е спорна. По думите на Цветан Иванов от "Бенефит системс България" в повечето западни държави тя и общините са основните инвеститори в басейни. "Въпреки големия интерес в масовия случай басейнът не е печелившо занимание, тъй като поддръжката му е скъпа", казва той.

Държавата продължава да е най-големият инвеститор в нови спортни съоръжения в България, а общините, доколкото проявяват активност в тази посока, се грижат най-вече за осигуряване на база на местните професионални клубове, а не толкова за условия за любителски спорт.

Според Еленко Еленков общините все още не виждат този потенциал за развитие: "Не разбират, че не всичко е ски и спускане и че има и други спортове, които са много по-масови и мултисезонни." От Sodexo смятат, че местните власти могат да имат важна роля в борбата със заседяването и липсата на физическа активност - от гледна точка както на човешкия фактор, така и на социалните и икономическите разходи.

Председателят на Българската асоциация за здраве и фитнес Петър Ангелов смята, че за фитнес клубовете трябва да има и данъчни облекчения, каквато е практиката в някои европейски държави. "Това е държавна политика за профилактика на здравето, каквато тук изобщо нямаме. Операторите не са толкова много и намаляването на ДДС няма да е чувствително за бюджета, а ще се спестяват разходи за здраве", смята той.

Ниската база на активно спортуващи заедно със засилването на интереса към тези занимания дава възможност за ръст на този пазар през следващите години. Наличието на 66% неспортуващи младежи според проучването на спортното министерство е фактор в тази посока. Това ще позволи и на спортните зали, и на общините и туристическия бранш да подобрят бизнес стратегиите и резултатите си.

Управителят на веригата магазини за спортни стоки SLS Борислав Димитров смята, че няма съмнение в увеличаването на броя на спортуващите. "В последните 10 години масовостта нараства и със сигурност все повече хора спортуват за здраве. Преди години на ст. "Раковски" имаше по 20 души, сега отпред не може да се паркира, а всички терени са ангажирани, независимо дали е за футбол, тенис или за бягане. Според мен ръстът е във всички спортове, а особено силно е развитието при децата", коментира той пред "Капитал".

Компанията "МТК Спорт", която има няколко магазина в цялата страна под бранда Sport box, наскоро откри нов голям обект в София като знак за нарастващите си възможности и очаквания. "Все повече хора виждат в спортуването начин да релаксират и да се разтоварят от стреса. Има спортове, като тениса например, които вървят много добре - заради Григор Димитров и желанието на много деца и младежи да му подражават. Планинският туризъм също се развива добре, в планините има все повече хора, които или се разхождат, или се занимават с нещо по-специализирано като катерене. Бягането също е от спортовете, където развитието е силно. Ние следим внимателно какво се случва там и сме партньори на няколко инициативи. Организираме трейл рънинг състезание, в което преди пет години имаше 50 души, сега са 300 - 400", коментира Делян Тотев, управител на "МТК Спорт". Според него спад има в сноуборда, тъй като след появата на по-широките ски вече има алтернатива за каране в дълбок сняг.

Твърдението, че София не е България, се потвърждава в този случай. От "Бенефит системс България", която предлага картите MultiSport, посочват, че 90% от клиентите са в София. До голяма степен това се дължи на факта, че тези карти се продават само през компании, а най-големите фирми с бюджети за социална отговорност са в столицата. MutliSport обаче отчита изненадващ ръст на продажби в Русе и Варна. "Обясняваме си го с факта, че там има работодатели, които оценяват програмата като възможност за техните служители", казва управителят на дружеството Цветан Иванов.

Географското разпределение на големите вериги за продажба на спортни стоки също показва ясната тенденция – в големите градове с по-висок жизнен стандарт и в зимните курорти при тези, които предлагат ски екипировка. Делян Тотев посочва, че магазините на "МТК Спорт" в София правят 50% от оборота.

Eфектът на френския десетобоец

Когато през 2013 г. френската веригата за спортни стоки Decathlon отвори първия си магазин в София, това обещаваше да промени изцяло бизнес средата - с появата на достъпни и качествени артикули за спорта за здраве. Вероятно покрай това се развиха цели сегменти от него, като например туристическите преходи, тъй като компанията има специално отношение към продуктите за планината.

От старта си в България приходите на Decathlon растат устойчиво (виж таблицата), като през 2016 г. ръстът е 42% спрямо година по-рано. Компанията е и на четвърто място сред търговците на дрехи, като преди нея по размер на приходите са само H&M, Zara и LC Waikiki. Ръст на продажбите обаче има и при втория и третия търговец на спортни стоки - "Адидас България" и "Спорт депо". Делян Тотев смята, че влизането на Decathlon на пазара е имало очаквания ефект за увеличаване на спортуващите: "В началото имаше естествения страх, че работата ще намалее, но се потвърди теорията, че Decathlon прави спорта достъпен. С неголям бюджет можеш да започнеш да спортуваш. Но щом ти хареса и се запалиш, започваш да търсиш по-висок клас екипировка от магазини като нашите. Факт е, че помагат за развитието на спорта."

Според Борислав Димитров от SLS всяко магазинче, което продава спортни стоки, има дял в развитието на спорта за здраве. "Според мен картите MultiSport имат дори по-голям ефект от появата на Decathlon, защото направиха също спорта по-достъпен за хората. Не става въпрос за бягането в парка, а за платените спортни услуги. Едно е да плащаш 120 лева на месец, друго е 40", коментира той.

Карти, които отварят врати

Броят на картите Multisport и Sport Pass (на Sodexo), които са на пазара от две години и половина, расте геометрично. От "Бенефит системс България" вече имат оплаквания от клиенти за пълни в пиковите часове зали. Преди една година броят на активните карти Multisport, които са месечни, беше малко над 20 хиляди. Сега от компанията казват, че вече са 50 хиляди, като картите, които не влизат в употреба, са единици. При средна цена от 30 лв. за карта това прави пазар за компанията от 18 млн. лв. годишно към момента. Дружеството обаче е изпълнило само една пета от целите си. А те са аналогични на вече постигнатото от компанията майка в Полша Benefit Sistems International. Там издадените 900 хил. карти покриват 10% на работещото население. Такава е и целта за България. "Не е имало месец, в който да нямаме ръст, и това ни кара да мислим, че все още сме далече от потенциала, който предлага пазарът", казва Цветан Иванов.

Мрежата от спортни зали, работещи с Multisport, също расте. За една година от 390 те са станали 606 - заради увеличения брой на клиентите. Най-голям е ръстът в София, където обектите са около 360, като предположението на компанията е, че работи с около 80% от обектите в столицата - тъй като няма регистър за спортните клубове. Залите за фитнес остават преобладаващи, но пропорцията се променя с нарастващия брой на местата за групови занимания.

Конкурентът Sodexo, предлагащ картите Sport Pass, също вижда потенциал на българския пазар. "Бизнес възможностите за спортните клубове растат с образоването на крайните потребители и работодателите за ползите от физическата активност. Това е процес, който започва да набира скорост в България, както и по света. Виждаме Sodexo като катализатор за развитието на пазара", коментират от компанията.

За по-малко от две години Sodexo има издадени повече от 33 хил. карти. В мрежата на компанията са над 600 спортни клуба, като с веригите Pulse, Flais и Sport City има ексклузивно партньорство. На 150 места в страната клиентите й ползват отстъпки от спортни услуги и продукти. Градовете с най-активни потребители на картите Sport Pass са София, Варна, Пловдив, Велико Търново и Бургас.

Тичат, скачат, гмуркат се

Променя се и начинът на практикуването на спорт. Различните състезателни формати привличат все повече участници, а организаторите отчитат ръст всяка година. "Нещата се отдалечават от бодибилдинга, хората все повече искат да са гъвкави, бързи, силни", казва Еленков Еленков, един от основателите на клуб "Бегач". Изследването сред младежите показва, че все още най-предпочитаното място за спорт си остава фитнес залата – 41%, следвана от игрищата на открито (30%) и далеч по-назад с 13% е спортът на открито без съоръжения.

"Нещата се отдалечават от бодибилдинга, хората все повече искат да са гъвкави, бързи, силни."

Еленко Еленков, клуб "Бегач"

В същото време масовите формати като маратоните, ултрамаратоните и т.нар. obstacle course racing (състезания с препятствия) стават постоянна част от спортния календар, като расте и броят на участниците в тях. В състезанието с изпитания и препятствия Legion Run например през 2014 г. се включиха 1200 души, а през 2016 г. - вече 4-5 хиляди. За последните три години броят на участниците в ултрамаратона "Витоша 100" се удвои до почти 3000. А това е състезание, което не е за всеки, тъй като дистанцията и продължителността изискват специализирана подготовка.

В глобален мащаб все по-популярни стават по-късите дистанции в маратона - 5, 10, 15 км. Обяснението е, че стават повече хората, които бягат за забавление и здраве, а не за постижения. Според Георги Станоилов, организатор на ежеседмичните бягания 5mrun, за пет години проведените бягания вече наближават 1000 в четири града, а регистрираните бегачи са над 15 хиляди. "Един от важните фактори е, че се изгради едно цяло общество. Ние не организираме състезания, а бягания. Но това не означава, че разстоянието не може да се изходи. Напълно безплатно е, средата е приятна, а разстоянието е постижимо. Най-важното е личната мотивация, хората идват по собствено желание", коментира той.

Все повече хора започват да се занимават и с повече от един спорт, като през седмицата може да плуват, да карат колело, да отидат на фитнес, кросфит, йога и т.н. В колективни спортове като волейбол и баскетбол се провеждат аматьорски първенства, които са много по-масови от професионалните. Само във волейболната лига отборите са 54 с над 600 състезатели, като ръстът е ограничен от липсата на зали.

Добър ефект и за бизнеса

От по-масовите формати печелят също общини, хотелиери и ресторантьори - с възможността за удължаване на туристическия сезон. Класически пример е най-големият маратон в Алпите - Ultra-Trail Du Mont-Blanc, който се провежда в Шамони във Франция през септември, като няколко хилядите участници пълнят курорта. "И у нас много компании и населени места установиха, че едно спортно събитие може да докара хора, трафик и да постави мястото на картата", казва Еленко Еленков.

Маратонът "Каланджа" в края на май край морето се провежда с подкрепата на Приморско и хотел Bella Vista в Синеморец. Ултрамаратонът в Трявна в средата на юли привлича около 500 участници. От миналата година клуб "Бегач" прави триатлон - плуване, бягане и колоездене, в средата на август в хотела на Валентин Златев "RIU Правец".

В ултрамаратона CanyonCreek край Русе миналата година участваха над 360 души. "Хотелите, които ни станаха партньори, се бяха понапълнили. А и малко познатите туристически дестинации около Русе бяха популяризирани", коментира организаторът Чавдар Черников. Той промотира състезанието и в чужбина през Facebook и е изненадан от проявения интерес, много сериозен интерес от страна на румънците. "Очакваме двойно повече тази година", казва той.

Ниската такса за участие в България прави състезанията атрактивни за състезатели от чужбина. "Триатлон в Австрия струва 380 евро и ти дават една тениска - ако завършиш, но няма 8 поддържащи пункта, заредени с всичко необходимо", казва Филип Шавов, съорганизатор на ултратриатлона "Лъвско сърце" в Приморско.

Всички обичат спорта

По-възприемчиви стават и спонсорите на спортни прояви, от които обикновено идва половината бюджет на събитията (останалото е от таксата за участие). От десетина година "Каменица" организира турнир по минифутбол из цялата страна за аматьори, в които се включват около 15 хиляди души. Организираното от клуб "Бегач" Business Run (щафета, в която с отбори участват служители на фирми) се провежда в Бизнес парка в София и събира по 1200 души, като състезанието вече се разгръща и в други градове. Миналата година за пръв път се състоя в Пловдив - договорът със завода Liebherr е за три години, като се включват и другите големи компании. Тази година Business Run ще има и във корабостроителницата във Варна.

Според организатори на маратони активната база от бягащи в България е около 20 хил. души, като над половината от тях са от София. При този род масови състезания е лесно марката на спонсора да стигне до 1000 души. "Те го разбират. Има банки, които се включват, мобилни оператори. Това, което се промени, е, че идеята за масовото участие вече е ясна на хората", обяснява Еленков от "Бегач".

Ежеседмичните бягания 5kmrun имат постоянни партньори, но често спонсори подпомагат и отделни каузи. "Децата са вече редовни участници, затова детската дистанция от 2 км ще се провежда всяка седмица от април", казва Георги Станоилов. Филип Шавов допълва, че в ултратриатлона "Лъвско сърце" някои компании влизат не само като паричен спонсор, а и с корпоративен отбор.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jft1491568499521022 avatar :-P
    Elitsa Yordanova
    • - 1
    • + 3

    Мултиспорт са бъдещето. В нито един обект не са ми искали допълнително заплащане. Рестрикциите откъм часове, през които важат картите, са доста малко. Винаги, когато съм имала някакъв проблем или искане да се включи нов обект в системата - те са се отзовавали.

    Продължавайте все така!

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 4
    • + 3

    Това да преписвате увеличението в масовия спорт на декатлон е смехотворно...

    Пирамидата на Маслоу ясно говори - когато българите са сигурни в съдържанието на хладилника си, започват да мислят за здраве, сигурност и развитие. Да му мислят политиците ни, щото прехвърлим ли още 1 стъпало отиват в небитието.

    Нередност?
  • 3
    petitewok avatar :-|
    Cyril Cressy
    • + 2

    Да, има наистина голям напредък в тази област и аз самият участвам в много от споменатите прояви.
    Но това е само хубавата страна на монета.
    А от другата страна, все още има много да се желае особено от гледна точка на "институционализиран" спорт. Имам предвид, че все още липсват школи, клубове, първенства, все неща, които дърпат спорта на горе и качествено и количествено.
    Аз съм от Франция и въпреки, че ми е ясно, че двете страни не са сравними, ще дам няколко примера:
    В Франция, в ВСЯКО градче, има клубове по почти всички спортове: футбол, баскетбол, хандбал, волебол, тенис и много други. А всичките тези клубове съществуват и привличат членове и деца заради възможността да участват в различни по нива първенства. Много често клубовете могат да поддръжат няколко отбора, които играят в различни по нива първенства.
    А тук в България далеч не е така: ако не си доста тъчно добър да си избран за първия отбор, често няма втори такъв и съответно не можеш да играеш мачове. А все пак, особено за децата, хубаво да има състезателната тръпка, която да поддържа интереса им към дадения спорт. Да могат да уграят мачове срещу други отбор всеки уикенд.
    Тук, държавата, общиниите и федерациите имат много рабато да свършат и не може да се разчита само на частни или бизнес инициативи.
    Освен това, на клубовете им лиспват структура и постоянството в начинанието: бях записал децата си на клуб по катерене. Но всяка седмица треньорите бяха различни и нямаше следене на индивидуалните напредъци на децата. Те просто повтаряха едно и също всяка седмица. След няколко месеца на децата ми им писнаха и се отказаха...
    Без да говорим, че ту има тренировка, ту я няма...
    Според мене това все още е най-големия проблем пред българския спорт.

    Нередност?
  • 4
    victortrt avatar :-|
    victortrt

    Декатлон е хубав магазин, но продажбите му не са винаги пряко свързани със спорта. Много родители къпуват оттам дрехи на децата си за училище, не за спорт. Всяко второ дете из София е с техни дрехи, апрески, раници и т.н.То детски апрески за 30 лева е по-добре от детски апрески за 100 или даже 50 лева, нали.
    Отделно вярно са силни в нещата за бягане, планински туризъм /аматьорско ниво, но поларите стават и за свободно време, нали така/.

    Нередност?
Нов коментар