🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как може да изглежда районът пред Централна гара

Автомобилите трябва да слязат под земята, хората - да се качат над нея, а частни инвеститори да развиват културни и бизнес сгради в района

Проект на "А и А Архитекти"    ©  А и А Архитекти
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пространството пред Централната гара в София е нефункционално и трябва да бъде изцяло променено, за да привлича хора и инвеститори. Проблемът се вижда и с просто око, а архитектурната фондация Vizar потърси решение чрез конкурс за развитие на района. В събота международно жури определи и най-добрата сред представените идеи - на архитектурата фирма "А и А архитекти". Според техния проект пространството трябва да стане пешеходно, колите да влязат в подземен булевард, а наоколо да бъдат подсигурени нови обществени сгради и различни функции - нова музикална зала, жилища, офиси, паркове за отдих.

Това не е окончателно спасение за полуизоставената територия пред Централна гара, а само малка начална стъпка за развитието й. Конкурсът е на частната фондация Vizar и не е обвързващ за Столичната община, но главният архитект на София Здравко Здравков застана зад идеите на победителите. При най-добро стечение на обстоятелствата те ще послужат като основа на нов проект за развитието на площада пред гарата и съседните територии, на база на който през 2019-2020 г. да бъде създаден и подробен устройствен план (ПУП) за тази територия. Чак след това общината би могла да търси частни инвеститори, които да реализират идеите от конкурса, или собствено финансиране за целта.

Победителите

Проектът на "А и А архитекти" предвижда пред сградата на Централна гара да се появи голям парк, а над жп линиите да бъде изграден пешеходен надлез, който да свързва пространствата от северната и южната й страна. Автомобилният трафик трябва да бъде "прибран" под земята, а територията над нея да остане пешеходна.

"Предгаровото пространство в момента не работи, а нещата ще се оправят, когато хората се върнат там. [Тази концепция] е първата стъпка, която да покаже в каква посока трябва да се случват нещата", обясни арх. Ангел Захариев от "А и А архитекти". Проектът предвижда още на това място да се появи микс от сгради с различни функции, който да подсигурява 24-часов живот на мястото. "Идеята е да се създадат "дестинации" и да се поставят важни за града обекти - концертна зала, център за събития, музей, локална библиотека, клон на университет. Мястото трябва да се оживи не само от хората, които живеят или работят там, а и от такива, които специално идват на тази територия", казва арх. Захариев. По думите му София така или иначе има нужда от втора концертна зала, а поставянето й на вече оживено място е "най-лесното". Вместо това в района на Централна гара тя може да привлече хората и още частни инвестиции.

Архитектурното бюро "А.Д.А." получи второ място в конкурса на Vizar, а "Десет архитекти" - трето. Много е вероятно бъдещият план за развитието на предгаровото пространство да включва и част от техните идеи. "Задачата трябва да бъде донадградена, защото и в трите премирани проекта има доста добри идеи. Трябва да намерим формулата как да ги доразвием", коментира главният архитект на София Здравко Здравков. По думите му "А.Д.А." са представили добра концепция за развитие на териториите на север от гарата, а "Десет архитекти" имат подходяща идея за конструкция, която покрива гарата.

Защо мястото е важно

Централната софийска гара заема това място от 1888 г., когато се намира на километър извън територията на града. Столицата се разраства бързо и я обгражда, а новата, значително по-голяма постройка на гарата се появява през 1974 г. Последният освежителен ремонт на пространството около сградата е през 2003 г. Оттогава най-големият транспортен възел в страната, който събира почти всички форми на обществен транспорт, става все по-неглижиран и непривлекателен за човешки присъствие. "Имаме пет хиляди квадратни метра търговска площ в подземното ниво, които доста години седят без реален наемател, защото там няма хора", дава пример главният архитект Здравко Здравков.

Мястото има нужда от обновление, за което говори и Здравков от встъпването си в длъжност преди две години. Според него правилният подход това да се случи е именно чрез по-голям план. "Не мисля, че тази част на града ще се развие добре, ако продължи сегашното застрояване "на калкан", казва той.

Основен проблем при подобни проекти е разпокъсаната собственост на земята, но в случаят с Централна гара той е донякъде преодолян. Столичната община притежава голям парцел от 12 хил. кв.м на мястото на бившата автогара, трамвайното депо "Клокотница" в близост, както и буферен паркинг под метрото, който в момента стои празен. Идеята е след новия план и регулация на територията, общината да създаде публично-частно партньорство за реализацията на някои от идеите за нови обществени сгради. "Това е едно от малкото места, където имаме собственост и можем да влияем върху инвестиционния интерес", казва Здравков.

Кога може да се случи промяната

При най-оптимистичния сценарий до края на 2018 г. Столичната община ще успее да обедини добрите идеи от трите наградени концепции от конкурса на Vizar в един проект. През 2019 г. може да започне проектирането на ПУП, а до 2020 г. той да е готов. След това трябва да бъде измислен начин за окрупняване на собствеността извън общинските терени. За пълната реализация на идеите на "А и А архитекти" или останалите участници в конкурса ще са нужни некалкулирани до момента средства за изграждане на инфраструктура и новите сгради. Малка част от инфраструктурните проекти - като например пешеходният надлез над жп линиите, са заложени и в сегашния Интегриран план за градско възстановяване и развитие на София. За останалите столицата ще трябва да намери частни инвеститори.

Задачата, разбира се, е огромна. Подобни проекти в други европейски градове обаче също отнемат с десетилетия.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 8

    Общината има съвсем друга "визия" за тази част от София и архитектите са пропуснали да я отразят. С първата "знакова инвестиция" трябва да щръкне още един 80-метров комин на крематориума за отпадъци. Представителите на "креативните индустрии" ще представляват тираджии, изгорели на потник, които чакат в крайна дясна лента по ул. "202-ра" с включени авариийки да стоварят боклуците за изгаряне и да извозят сгурията и прахуляците. Много идеи може да има за гарата, но те не могат да се случат в община, окупирана от гангстери и криминални елементи.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 2

    Много добри, приятни идеи... струващи десетки милиони лв. Като си знам политиците, вероятно стотици милиони лв. С две думи, няма как да стане. Но ще се убие още малко време, че да има къде да живеят бездомниците, завалийте.

    Нередност?
  • 3
    nikolaymin avatar :-|
    NMink
    • + 1

    Най-важното за каквото и да е градско развитие около една (централна) гара е гарата реално да работи и да има пътникопоток... Ако държавата (щото тука общината не може да направи нищо) няма политика да развива жп транспорт, то по-добре тая гара да се премести изцяло под земята с 3-4 перона макс и тва пространство отгоре да се ползва за живот. В момента е тъжно. Във всички нормални развити европейски градове централната жп гара е сърцето на града.

    Нередност?
  • 4
    nikolaymin avatar :-|
    NMink

    До коментар [#1] от "cinik":

    Нищо не пречи двете 'визии' да са съвместими, ако разбира се този инсинератор е направен като хората и в концепция с околната градска среда. Тва със загорелите камионджии няма да е яко със сигурност...

    Нередност?
  • 5
    parallelepiped avatar :-|
    parallelepiped
    • - 1

    Хубава идея, но не вярвам да се случи в следващите няколко десетилетия

    Нередност?
  • 6
    ues13310821 avatar :-|
    ues13310821

    Трябва да се има предвид, че освен общински има доста частни терени!Главно на мястото на бившата автогара.Не могат да се правят каквито и да е проекти без да се отчита този важен факт!

    Нередност?
Нов коментар