🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ремонтът на Централна гара се оскъпи с 4.3 млн. лева

Обновената сграда, която струва над 70 млн.лв., ще бъде открита с официална церемония утре

Ремонтът беше изпълнен от обединение на ГБС и "Водстрой 98"
Ремонтът беше изпълнен от обединение на ГБС и "Водстрой 98"
Ремонтът беше изпълнен от обединение на ГБС и "Водстрой 98"    ©  Мария Съботинова
Ремонтът беше изпълнен от обединение на ГБС и "Водстрой 98"    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ремонтът на софийската Централна гара ще се оскъпи с 4.3 млн. лв., става ясно от обявление в регистъра на обществените поръчки. Допълнителните дейности по подмяна на контактната мрежа ще бъдат възложени на обединението, което изпълни рехабилитацията - "ГБС - Централна гара" с партньори "Главболгарстрой" и "Водстрой 98". Договорът с тях беше сключен през 2013 г. за 67 млн. лв. с ДДС, а обновлението трябваше да приключи до края на 2015 г. В последствие срокът беше удължен до 22 март, а от съобщение на транспортното министерство става ясно, че официалното откриване на Централна гара е насрочено за утре - 26 април.

Скъпо забавяне

Ремонтът е финансиран по Оперативна програма "Транспорт", а оскъпяването ще е за сметка на бюджета на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), обясни генералният директор на държавното дружество Милчо Ламбрев. "Става въпрос за сложен ремонт на контактната мрежа - подмяна на въздушните стрелки и проводниците. Той е изпълнен частично, нямаше как да подменим всички, защото това щеше да затрудни влаковото движение, да нарушим разписанието на превозвачите и да плащаме неустойки. На строителите им се налагаше да работят в по-малки времеви прозорци, отколкото им беше необходимо и затова подмяната ще продължи. Плащаме, защото се налага да задържим машините и работниците", каза още Ламбрев.

При подготовката на заданието за ремонта не е било взето предвид увеличението на влаковия трафик, заради което се е стигна до забавяне и оскъпяване на ремонта с над 4 млн. лв, става ясно от информацията за новия договор. "Спрямо данните за 2013 г., среднодневният брой влакове за 2014 г. се е увеличил с 19 бр., а за 2015 г. с 13 бр.", пише в документацията. Това е наложило отваряне на допълнителни прозорци, в които не се извършва ремонт на контактната мрежа. Поръчката е от 2013, но заданието е правено три години преди това, посочи инж. Ламбрев.

Един исторически ремонт

Утре ще бъде представена завършената реконструкция на основната сграда на Централна гара и пероните - първата от около 40 години насам. Основната цел беше да се подобри енергийната ефективност, включително с монтаж на слънчеви панели на покрива и пероните, както и да се изпълнят европейските изисквания за достъп на инвалиди и хора със зрителни увреждания.

След края на ремонта на дневен ред излиза въпроса за отдаването под наем на търговските площи на гарата, които са внушителните 11 хил. кв.м. Към момента са обявени търгове за две малки помещения за продажба на пакетирани храни на ниво -1, при билетните каси. Те са за 12.2 м2 и 15.6 м2, с начална тръжни цени - 151 лв./месец и 193 лв./месец съответно. "Ще имаме много търгове, за много и големи помещения, ресторанти, заведения, но това няма да се случи в близките два-три месеца", коментираха от НКЖИ. Причината е, че процедурата по отдаване е тромава и трябва да мине на одобрение от НКЖИ и транспортното министерство.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yori756 avatar :-P
    16bit
    • + 7

    Е, какво са едни 43 милиона....

    Нередност?
  • 2
    lth1418320857385141 avatar :-|
    Swarovski
    • - 1
    • + 2

    С интерес ще чакам да видя какво е станало от този ремонт. Силно се надявам след следващата зима, да не започнат всякакви власт- имащи, да чупят пръсти пред камерите, как си имало гаранция за обекта.
    А тази част от текста -
    "...Той е изпълнен частично, нямаше как да подменим всички, защото това щеше да затрудни влаковото движение, да нарушим разписанието на превозвачите и да плащаме неустойки."
    е силно притеснителна, от къде на къде ще се се прави частична подмяна!? Ще се пренасочат влакове към Захарна фабрика, Подуяне и къде ли още не, вместо да се претупват за пореден път нещата!

    Нередност?
  • 3
    cnc31491342 avatar :-|
    Софи
    • - 1
    • + 9

    Щом "Водстрой 98" е строила, работа със скъпото забавяне е ясна! Поредни народни пари в търбуха на Шиши!

    Нередност?
  • 4
    dragozow avatar :-|
    Кум Вълчан
    • - 1
    • + 2

    Спокойно, ще я опикаят пак. Винаги е била опикана, такъв ни е матрЯла.

    Нередност?
  • 5
    sliceoflife avatar :-|
    SliceOfLife
    • - 1
    • + 4

    Как пък един път за разнообразие не пропуснаха тая проклета фирма "Водстрой 98"... Ясна е работата- след няколко месеца сигурно отново ще има почти основен ремонт "изненадващо".

    Нередност?
  • 6
    rafaello avatar :-|
    rafaello
    • - 3

    Капитал , разровете делата и поръчките на Милчо Ламбрев по -сериозно и дълбоко. В НКЖИ е огромна далавера и отчисления нагоре в огромни размери.
    Задават се новите търгове за любимите на ген.директор Ламбрев рамкови споразумения на принципа- аз на вас вие на мене. Разбира се фирмита на оттеглилия се ДП са на линия и в готовност. Заедно със скритото зад Московски ТСВ / бившите военни /. От държавата в държавата и за сметка на материала

    Нередност?
  • 7
    merudia avatar :-@
    Мерудия
    • + 3

    А защо не се планира в тази сума да влезе и събарянето на ансамбъла от нелепите ,грозни жълто-сини будки пред гаровия площад ?Те стоят празни в пълен контраст с елегантната сграда на гарата, в стил общински пазар - бих искала да скъсам дипломата на архитекта им!

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    6% непредвидени в капиталните разходи си е напълно в реда на нещата за период от тре години.... Браво че се захванаха с ремонта, щото беше сдала багажа Централната гара на столицата.... :-)

    Нередност?
Нов коментар