София ще даде 140 млн. лв. на 7 фирми за улични ремонти

Договорите с избраните компании ще бъдат за срок от 4 години, като разходите по тях могат да се увеличат неограничено

Сега пътната поддръжка в София е разделена между 6 фирми, които са избрани още през 2015 г.
Сега пътната поддръжка в София е разделена между 6 фирми, които са избрани още през 2015 г.
Сега пътната поддръжка в София е разделена между 6 фирми, които са избрани още през 2015 г.    ©  Велко Ангелов
Сега пътната поддръжка в София е разделена между 6 фирми, които са избрани още през 2015 г.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Уличните ремонти в София ще бъдат разпределени между 7 фирми, които ще получат за услугите си най-малко 140 млн. лв. през следващите четири години. Това става ясно от обявена на 4 септември обществена поръчка, оферти за участие в която ще се приемат до 10 октомври. Кандидатите ще могат да се състезават само за една от седемте зони, на които ще бъде разделен градът, като прогнозният бюджет е разпределен на равно по 20 млн. лв. за всяка от тях.

Предвидената сума от 140 млн. лв. е с 23 млн. лв. по-малка от тази, която общината бе заложила в предишния подобен конкурс през 2015 г., когато текущите ремонти и поддръжката на пътищата в столицата бяха разпределени между 6 компании (виж карето). В действителност обаче е трудно да се каже колко точно пари са получили предишните избраници или ще вземат бъдещите победителите в надпреварата. Договорите им са като празни чекове, които могат се дописват неограничено с допълнителни суми за извънредни ремонти - практика, която действа и при поддръжката на републиканската пътна мрежа.

Повече играчи, по-малко пари

Решението на общината да раздели града на 7, а не на 6 зони както досега, е похвално, тъй като ще има по-голяма конкуренция. Освен това всяка от избраните фирми ще отговаря за по-малък район, докато изискванията за експерти и техника са запазени на същите нива.

В същото време обаче ремонтите като цяло може да се окажат много по-малко от досегашните. Общият бюджет е намален - от 163 млн. на 140 млн., а повечето максимални цени за различните услуги, които общината е склонна да плати, са значително завишени. Така например, ако според сега действащите договори производството на един тон плътен асфалтобетон може да струва най-много 101.5 лв., а полагането му, включително и транспортът - по 22.94 лв. на тон, от догодина тези цени ще са съответно 115 и 30 лева.

Закърпването на дупки пък поскъпва от средно 35 на 40 лв. за кв.м в зависимост от дебелината на асфалтовата смес. Съществено се увеличават и разходите за запълване на пукнатини чрез по-модерния инжекционен метод, при който не се изрязва нарушената пътна настилка - от 500 на 800 лв. за куб. метър.

Едно от възможните обяснения за по-скромния бюджет е, че вместо на текуща поддръжка общината ще залага повече на основните ремонти на улици, за които би следвало да се провеждат отделни обществени поръчки.

Празни чекове

Всъщност обаче сумите в дългосрочните договори са без особено значение, тъй като имат ориентировъчен характер и служат предимно за целите на провеждането на самите обществени поръчки. Обикновено реалните разходи надвишават определената прогнозна стойност.

Пример за това е приключилото преди дни преасфалтиране на булевардите "Васил Левски" и "България". То бе извършено от "Трейс груп холд" по договора за текуща поддръжка от 2015 г. и така и не стана ясно колко точно е платила общината за новия асфалт.

Както в старите договори, така и в новите пише, че допълнително възникнали и възложени нови видове строително монтажни работи се договарят с констативен протокол между представител на възложителя и изпълнителя.

Какво ще се прави

Според заданието фирмите се наемат за превантивно и текущо поддържане на настилките и тротоарите. Под първото се разбира затварянето на повърхностни пукнатини, възстановяване на носещата способност на пътната основа чрез студено или горещо рециклиране, полагане на нов износващ пласт, направа на повдигнати пешеходни пътеки и изкуствени неравности. Текущото поддържане пък включва ремонт на дупки, пукнатини, пропадане и т.н., отстраняване на деформации – вълни, коловози и неравности, почистване и отстраняване на отделни малки повреди, включително и по улични оттоци, ревизионни шахти, канавки и др.

Ангажимент на изпълнителите ще са и ремонтът и поддръжката на мостове, пасарелки, водостоци и пешеходни подлези. Те ще полагат и пътната маркировка, ще отговарят за изработването и монтажа на пътни знаци, указателна сигнализация, улични табели, тръбно-решетъчни парапети, антипаркинг, стълбчета.

Що се отнася до актуалното напоследък качество на влаганите материали, в документацията е посочено, че то ще се удостоверяват със сертификат и протоколи от изпитвания, извършени от акредитирана строителна лаборатория. А както "Капитал" вече писа, повечето такива лаборатории са собственост на самите строители и което е по-лошото, няма гаранция, че именно проверяваните материали се влагат в строителния обект.

Наетите през 2015 г. фирми, чийто договори изтичат през юли 2019 г.

"Трейс груп холд" – районите "Витоша", "Лозенец", "Средец" и "Триадица" .

"Пътища и съоръжения" – "Оборище", "Сердика", "Подуене" и "Нови Искър".

"ГБС-Инфраструктурно строителство" – "Панчарево", "Младост", "Студентски" и "Изгрев".

"ПСТ груп" – "Овча купел", "Банкя", "Красна поляна" и "Красно село".

"ДЛВ" – "Искър", "Слатина" и "Кремиковци".

Консорциум "Амфисия" (обединяващ "Франко Джузепе" и "Нови технологии на България") – "Люлин", "Възраждане", "Илинден", "Надежда" и "Връбница".
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    Парите са раздадени, дупките си стоят.

    Нередност?
  • 2
    tonio26 avatar :-|
    tonio26

    Като раздават,да не забравят за дупките само!

    Нередност?
  • 3
    blondiva avatar :-|
    Iv Varbanova

    Ок, но когато си говорим за големите, които поемат ремонтите, нека не само да се гневим, è те обирали каймака. Въпросът е там, è има поръчки, които няма как да са ангажимент на нечий дребен бизнес.

    Нередност?
Нов коментар