🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Правителството дава близо 200 млн. лв. за съветски изтребители

Парите ще отидат за мащабни ремонти на МиГ-29 и Су-25

Изпълнител на всички дейности по ремонта на старите МиГ-29 ще е компанията-производител AO "РСК МиГ", която попада в списъка на санкционираните руски оръжейни фирми
Изпълнител на всички дейности по ремонта на старите МиГ-29 ще е компанията-производител AO "РСК МиГ", която попада в списъка на санкционираните руски оръжейни фирми
Изпълнител на всички дейности по ремонта на старите МиГ-29 ще е компанията-производител AO "РСК МиГ", която попада в списъка на санкционираните руски оръжейни фирми    ©  Велко Ангелов
Изпълнител на всички дейности по ремонта на старите МиГ-29 ще е компанията-производител AO "РСК МиГ", която попада в списъка на санкционираните руски оръжейни фирми    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След като не успяха да финализират през тази година проекта за придобиване на нови натовски изтребители, управляващите решиха да налеят поредната колосална сума в ремонта на използваните в момента стари съветски изтребители, като парите очаквано ще отидат в Русия и Беларус.

На днешното си заседание Министерският съвет (МС) гласува две решения, с които одобрява финансовата рамка съответно за ремонта на изтребителите МиГ-29 и на щурмовите самолети Су-25 на обща стойност около 196 млн. лв. с ДДС. "Средствата се осигуряват за сметка на преструктуриране на разходите по централния бюджет за 2018 г.", уточняват от правителствената пресслужба, което на практика означава, че става дума за неусвоените пари за нови западни изтребители.

"Проектът за инвестиционен разход за осигуряване на летателната годност на самолетите МиГ-29 е пряко свързан с изпълнението на задачата по Air Policing в единната интегрирана система за ПВО на НАТО (NATINAMDS), като част от ангажиментите на България към алианса по отношение на охраната на въздушното пространство", съобщават от МС. Намерението на управляващите е да извършат основен ремонт на поне 8 машини, като ориентировъчната цена за това е около 97 млн. лв. с ДДС. Изпълнител на всички дейности ще е руската компания производител AO "РСК МиГ", която попада в списъка на санкционираните руски оръжейни фирми.

На днешното си заседание правителството е одобрило не само общата финансова рамка на проекта, но и допълнителни средства на стойност 45.7 млн. лв., необходими за първия финансов транш. Отделно от това от бюджета на военното министерство се отделят 26 млн. лв., с което общата сума, която ще бъде приведена на Руската федерация за тази година, достига почти 72 млн. лв.

По план ремонтът на 8-те МиГ-29 трябва да завърши до края на 2020 г., уточняват от Министерство на отбраната.

Управляващите също така очаквано гласуваха удвояването на бюджета за ремонт на самолетите Су-25 до 99 млн. лв., след като преди седмица военният министър Красимир Каракачанов все пак одобри подписването на договор с беларуския "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи. От протокола на преговорите с Беларус става ясно, че най-ниската възможна цена за поправката на всичките ни 14 машини е 172.3 млн. лв. с ДДС, което означава около 12.3 млн. лв. на самолет. Така първоначално отпуснатият бюджет по проекта в размер на 49.2 млн. лв. с ДДС щеше да стигне за ремонт на максимум 4 броя Су-25.

Затова правителството прибягва до първоначално заложената уж резервна клауза, която позволява удвояването на сумата за поправка на щурмовите самолети с нарочно решение на Министерския съвет. Интересно е, че гласуваният днес по-висок бюджет в размер на около 99 млн. лв. с ДДС е само с 1 милион по-нисък от тавана, над който всеки договор трябва да минава с гласуване в Народното събрание.

Друга съществена подробност в същия контекст е, че парите за придобиването на модерни натовски бойни самолети мистериозно са изчезнали от бюджета за следващата година и се появяват като перо чак в макрорамката за 2020 г. За сметка на това обаче явно винаги могат да се намерят "излишни" 200 млн. лв., които да се налеят в (бело)руския военнопромишлен комплекс.

21 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    galin83 avatar :-|
    galin83
    • - 20
    • + 7

    Но ако новината беше, че даваме 2 млрд лв за 8 бр американсия Ф-16, които ще получим 2025г (конструиран края на 70-те години) сигурно от Еконмедия щяха да пуснат коледните лампички и да откриваме празнинствата, но че сме дали 200 млн за 20 самолета си е наливане пари в Руския ВПК, а не подсигуряване суверенитета на страната. За тези самолети българинът си е платил края на 80-те години и никой не ни ги е подарил. Те осигуряват суверенитета на страната и са доказани през годините. Никой не казва, че ресурсът на МИГ е 30 години и може да служи до 2029 г.

    Нередност?
  • 2
    afanko avatar :-|
    afanko
    • - 2
    • + 9

    Засега има само едно дело към висш политик и то е, че се ремонтираха 4 двигателя за 29 в Полша, а не в правилната држава :)

    Нередност?
  • 3
    rangers avatar :-|
    rangers
    • - 3
    • + 15

    До "невежествата" по горе

    1. Съвременният изтребител е комплекс от съвременни оръжейни системи и съвременно електронно оборудване. В този смисъл Ф 16, блок 70, е супер съвременен самолет, който няма нищо, абсолютно нищо общо, със самолета от 70-те години, а именно ИФ 16!!! Пак в този смисъл, той е по-нов и съвременен, с по-добри бойни възможности от руския Су35 С, - има АФАР, а руснака е с ПФАР, има "изкуствен интелект, 4-то пок., руснакът не е чувал за това, и т.н. В сравнение с нашите смешни миГ-ове, "изделие 9-12" разликата в технологично отношение е над 50 години!!!
    2. Ресурсът на смешните МиГ е :
    - на двигателя 380 часа и следва КВР в рашата, на цена 1,5 млн. щ.д. Ф16 има двигател с ресурс 8000 часа без КВР!!!
    - на планера, МиГ-а е със смешния ресурс от 1800 часа, с "удължаване-то" до 2000, или вече почти изтича окончателно. Ф16 има ресурс 14000 часа!!! Всички системи на смешния МиГ се сменят "по регламент", т.е. по часове "нальот", което го плаща българският данъкоплатец. При Ф-а, жизненият цикъл на системите е "по състояние", което може да съвпадни с общия ресурс на самолета, т.е българският данъкоплатец неплаща!!!
    3. ! летателен час на Ф-а е 20%, като стойност от този на руснака.
    4. В този дух, "русороби", мога да продължа "до безкрайност"!!!

    Е, кого да съдим-е сега, а кого???

    Нередност?
  • 4
    veli7820 avatar :-|
    veli7820
    • - 11
    • + 4

    Напоследък се забелязват доста упорити опити в медийното пространство за лобиране в полза на F-16, иначе безпорно един добър и доказан самолет, от знайни и незнайни авиационни специалисти, включително и новоизлюпени такива, като Цв. Цв. например. Не зная защо в предният пост се сравняват F-16 и Су-35, самолети от различни класове-лек и тежък изтребител, но причината може би само авторът я знае. Ще се абстрахирам от сравняване на ТТДанни и ще изложа други, не по-маловажни факти за F-16: самолетът не е нито закупен от България, нито усвоен от пилоти и наземни специалисти, нито има изградена инфраструктура за поддръжката му у нас, нито може да бъде доставен бързо, нито (неофициално) се включва в бюджета заделен за покупката на нов изтребител от страната ни. За да се изпълнят горните условия се изискват маса пари и време, които никой не знае кога и дали ще дойдат. Затова, докато дойде нещо по-добро и ново, е най-рационално да използваме това, което имаме. Или "По-ценна е една птичка в ръката, отколкото 100, летящи в небето".

    Нередност?
  • 5
    rangers avatar :-|
    rangers
    • - 2
    • + 10

    До "Вели78.."
    Не сте ми прочели поста, господине. Аз не сравнявам, а посочвам факти, които вие даже не правите и опит да коментирате. А "делението" на тежки, леки, красиви, симпатични и т.н. самолети се прави единствено от руснаците. Останалата част от човечеството прави друг вид класификация. Според вас, въздушен конфликт между Ф16 и Су 35 не би бил възможен, защото са различен клас!? Сигурно ще се разминат в небето и Су-то ще чака съответстващият противник, например Ф15! Що се отнася до помпозното ви напомняне, че "новозакупеният" самолет трябва да се "усвои" и от пилоти и от техници, което струва "пари", това е направо гениално откритие! Браво! Дори и Радев, не се е досетил за този аргумент! Затова предлагам да се закупят МиГ 15 и МиГ 17. Така ще отпадне тази ужасяваща и скъпа пречка - усвояването. Също гениално предложение, нали!

    Нередност?
  • 6
    ekip avatar :-|
    Зора Чернева
    • + 8

    Трансмисия на пари от еврофондовете към Москва. Нищо ново! Преди 10 ноември, когато съществуваше забрана за СССР, да търгува със „стратегически“ стоки и технологии, ние ги купувахме с долари чрез Инсист и Интеркомерс и ги продавахме на руснаците срещу рубли. Естествено на загуба. Същото повтаря агент Иван.

    Нередност?
  • 7
    veli7820 avatar :-|
    veli7820
    • - 7
    • + 2

    Деленето се прави първо от американците-разделят един конкурс на две, от който се раждат F-15 (тежък изтребител, разбирай камион) и F-16 (лек изтребител-лек автомобил), защото изискванията на военните са прекалено завишени и противоречиви, за да се реализират те само в един самолет. Първият могат да си позволят много малко страни. Руснаците след това правят същото със Су-27 и МиГ-29.
    [quote#3:"rangers"] той (F-16) е по-нов и съвременен, с по-добри бойни възможности от руския Су35[/quote]-това ако не е сравние (между камион и лек автомобил), аз не зная какво е.
    Мисля, че тези разяснения са достатъчни, защото виждам, че вербалната (писмена) агресия започва да надделява над доводите.

    Нередност?
  • 8
    crusible avatar :-?
    crusible
    • + 9

    Някой може ли да ми обясни, защо "за бога" имаме нужда от 14 щурмови СУ- 25? Сериозно питам!

    Нередност?
  • 9
    galin83 avatar :-|
    galin83
    • - 6
    • + 2

    До коментар [#3] от "rangers":

    Както казах Ф-16 е конструктивно правен края на 70-те години и аеродинамиката му си е същата 40 години по-късно. Известен е със своята нестабилност, която по-късно бива компенсирана с електроника. Да има постоянно ъпгрейди на авиониката и въоръжението, но точно заради лошата си аеродинамика гори повече гориво и е няколко пъти по-лесен за засичане от чуждо ПВО. Тези работи няма как да се компенсират със старата конструкция.
    Да, несъмнено трябва да се заменят старите МИГ-29, но за нещо наистина съвременно, чертано на Аутокад, а не с молив и хартия, за да може да се използва 30 години напред.
    В българия има твърде много русороби и американороби, и твърде малко българифили. Трябва да си гледаме нашия интерес.

    Нередност?
  • 10
    dgdimitrov avatar :-|
    Quo Vadis?
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#9] от "galin83":

    Всеки изтребител 5-то поколение си е летяща "тухла", която рзчита на електроника, радар и ракети. Въздушен бой с оръдия и картечници е романтика от ВСВ2 или маьимум корейската война.

    СУ25 когато и да ги нарежем на скрап ще е винаги късно, защото с нищо не допринасят за защита на въздушното пространство, а като щурмовак са използваеми само за противник без ПВО и при тотално българско въздушно превъзходство ...

    Нередност?
Нов коментар