В "12 без 5" Каракачанов се е споразумял с Русия за забавените ремонти на МиГ-29

Самолетостроителна корпорация "МиГ", изглежда, е получила нова отсрочка с аргумент "форсмажорни обстоятелства"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В последните дни от управлението на предишното правителство Министерството на отбраната (МО) тихомълком е подписало допълнително споразумение с руската самолетостроителна корпорация "МиГ", което касае забавените ремонти на българските изтребители МиГ-29. С него се потвърждават форсмажорни обстоятелства, които възпрепятстват изпълнението на договора навреме, става ясно от материалите, публикувани в портала за обществените поръчки на отбранителното ведомство. Става дума за сериозните забавяния в ремонта на бойните ни самолети заради пандемията от ковид, както и невъзможността на Русия да командирова свои специалисти в авиобаза "Граф Игнатиево" заради антипандемичните мерки. Това, което се набива на очи обаче, е, че документът носи датата 28 април, т.е. ден след като приключи проучвателният мандат на ГЕРБ за евентуално сформиране на ново правителство и парламентарната рулетка отиде при втората партия - "Има такъв народ" на Слави Трифонов. Също така той не е подписан лично от Каракачанов, а от оторизиран от него заместник - в случая зам.-министъра на отбраната от квотата на ГЕРБ Атанас Запрянов. Пред "Капитал" последният коментира, че комуникацията с руснаците на техническо и експертно ниво се е извършвала от екипа на зам.-министъра от квотата на ВМРО Анатолий Величков, а неговият ресор е бил само да парафира изходящата кореспонденция на отбранителното ведомство.

Допълнителното споразумение с "МиГ" променя сроковете за изпълнението на поръчката от руската страна. Според оригиналния договор те не трябва да надвишават 17 месеца от подписването на документа. На базата на изменението обаче въпросните 17 месеца започват да текат "от датата на получаване на уведомлението по т. 5.3.". Във въпросната точка на договора обтекаемо е записано, че "изпълнителят предварително информира възложителя за възможните срокове за доставка и приемане на имуществото", т.е. просрочието вече ще започва да тече година и пет месеца след ориентировъчните срокове, подадени от Русия. От Министерството на отбраната не успяха да уточнят за "Капитал" какви точно са финалните дати, с които руската корпорация "МиГ" се е ангажирала. По неофициална информация обаче на изпроводяк военният министър Красимир Каракачанов е прехвърлил топката на Военновъздушните сили (ВВС), които в момента са натоварени със задължението сами да изясняват сроковете по изпълнението на договора. В момента в щаба на бойната авиация правят разчети по темата и до няколко дни ще има повече яснота колко точно ще трае забавянето, коментираха за "Капитал" от МО.

Настоящото допълнително споразумение засяга петия договор по линия на рамковото споразумение за логистична поддръжка на изтребителите МиГ-29. Неговата стойност е 9.5 млн. лв., срещу които Русия се ангажира да удължи ресурса на 10 двигателя РД-33 с по 50 летателни часа. Въпросните двигатели са достатъчни да позволят сравнително кратковременна експлоатация на пет бойни самолета, които да изпълняват мисията "ер полисинг" във въздушното пространство на страната ни. България ще е принудена да използва МиГ-29 за охрана на небето си поне още няколко години, докато новите щатски изтребители F-16 бъдат доставени и напълно усвоени от ВВС. Очаква се това да стане най-рано през 2024 г.

Действащото в момента рамково споразумение за логистична поддръжка на старите съветски изтребители е на обща стойност 97.5 млн. лв. с ДДС и е с времетраене пет години, които изтичат през март 2023 г. Дотогава България най-вероятно ще е принудена да използва услугите на Руската федерация за ремонт на МиГ-29. Ако път след това реши да ремонтира изтребителите в друга държава, например Украйна или Полша (както се опита да направи бившият военен министър Николай Ненчев), страната ни рискува правни спорове с корпорацията "МиГ", която може да се опита да не сертифицира машините за полет и/или да блокира доставките на резервни части както за нашите ВВС, така и за евентуалните полски или украински подизпълнители. Русия отправи подобни заплахи и когато страната ни ремонтира шест двигателя за МиГ-29 в Полша през 2015 г. В резултат на всичко това до сключване на цялостно споразумение за логистична поддръжка с полските военноремонтни заводи WZL-2 и WZL-4 не се стигна, а срещу военния министър Николай Ненчев неочаквано бе образувано следствие от прокуратурата (по което той бе напълно оправдан от съда едва през тази година).

Подписването на настоящото допълнително споразумение със самолетостроителната корпорация "МиГ" в последните дни от управлението на Каракачанов е, меко казано, странно от гледна точка на това, че до момента страната ни е предявила претенции за неустойки в размер на близо 1 млн. евро заради забавените ремонти на изтребителите. От тях руската страна е признала само претенции за близо 186 хил. евро и оспорва остатъка. Последното беше потвърдено и от самия Каракачанов в началото на тази година. Пак тогава командващият ВВС ген.-майор Димитър Петров изрази надежда, че корпорацията "МиГ" ще изпълни ангажимента си до края на юни и всички самолети, които са обект на договора, ще бъдат приведени в летателна годност. По силата на рамковото споразумение в оперативна готовност трябва да се поддържат поне 2/3 от всичките ни 12 бойни и 3 учебни изтребителя МиГ-29.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    valdim avatar :-@
    Dimov
    • - 2
    • + 11

    "Патриотът" Каракачанов.
    Повръща ми се от тази бай-ганювщина. И свинщина.

    Нередност?
  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 2
    • + 10

    След нас и потоп.... Каквото можал, взел.

    Нередност?
Нов коментар