Кабинетът защити "Струма" през Кресненското дефиле пред Комитета за дивата природа

България още не е кандидатствала за европейско финансиране от над 1 млрд. лв., а магистралата трябва да се завърши до 2022 г.

Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на Натура 2000
Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на Натура 2000
Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на Натура 2000    ©  Цветелина Белутова
Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на Натура 2000    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Струма" може да се строи вече", заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов в коментар по БНТ след заседанието на Постоянния комитет към Бернската конвенция за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, което се проведе на 27 ноември в Страсбург. Постоянният комитет* разгледа случая със строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като природозащитни организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом", подадоха жалба за нарушаване на екологичните норми. В края на седмицата управляващите в България дадоха да се разбере, че окачествяват резултатите от заседанието като благоприятни, въпреки че досието за "Струма" и Креснеското дефиле не е затворено изцяло, а комитетът заявява, че ще следи казуса и ще очаква българските власти да го информират за развитието на процедурата, както и за решението на Европейската комисия за отпускане на финансиране на участъка.

Бернската конвенция е политически документ, но страните, които са я ратифицирали, поемат ангажимент да стимулират "национална политика за запазване на дивата флора и фауна и природните местообитания", като се акцентира върху полагането на грижи за застрашените видове. В петък "Капитал" изпрати въпроси до Министерството на околната среда и водите и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) има ли ефект решението на Постоянния комитет към конвенцията по темата със строителството и какво следва оттук нататък.

Става ясно обаче, че сагата с трасето през Кресненското дефиле върви към развръзка, макар краят да не е близо. В края на ноември беше предприета поредна стъпка по осъществяването на проекта за магистрала "Струма" през дефилето.

Същевременно България още не е подала апликационната форма за европейското финансиране на участъка от Струма, става ясно от доклада на правителството пред Постоянния комитет. В момента върви обществена поръчка, като сроковете за подаване на оферти бяха отложени с няколко седмици. Очевидно освен въпроса откъде точно да минава трасето, проблемът с тази част от магистралата ще продължава да е изпълнението в срок, така че да не се загубят парите по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Какво стана в Страсбург

Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на "Натура 2000". Според коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" избраният от правителството вариант за трасе - едното платно на магистралата да мине по настоящия път Е79 и съответно през самото дефиле, "обрича не само изключително богатото биоразнообразие в пролома, но ограничава достъпа на местните хора до регионалния център Благоевград, застрашава още повече сигурността на пътуващите по тази отсечка, както и ограничава развитието на рафтинг и каякинг туризма". Според тях и увеличеният международен трафик през дефилето ще повлияе зле на околната среда. В своя доклад пред комитета природозащитниците споменават, че има риск да се разшири съществуващият път Е79, което не е обявено официално, но е загатвано от властите, а подобно разширение не е включвано в оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС).

От своя страна пък българското правителство подчертава в позицията си, че Върховният административен съд (ВАС) сложи край на обжалването на екооценката на трасето. Правителството иска комитетът да затвори досието по казуса изцяло.

Комитетът в някакъв смисъл дипломатично е приел доводите и на двете страни. В своето становище той оставя досието като "възможно", тоест не затваря случая изцяло. Освен това заявява, че ще следи казуса и българските власти ще трябва да го информират по прогреса на процедурата, както и за "всякаква друга свързана и нова информация, включително и по компенсаторни мерки, планирани във връзка с избраната алтернатива за ЛОТ 3.2". От комитета добавят, че чакат решението на Европейската комисия (ЕК) по апликационната форма, което в някакъв смисъл ще е отговор и на въпроса дали този вариант на трасето е приемлив от гледна точка на Брюксел.

А часовникът върви

Освен че темата с трасето беше противоречива, въпросният лот се забавя и със самите тръжни процедури. Двете обществени поръчки за новия път в посока София бяха със срокове за подаване на офертите съответно на 22 и 29 ноември, но от АПИ ги удължиха. Сега оферти се приемат до 6 и 17 декември съответно.

Финансирането все още не е одобрено по простата причина, че България не е подала апликационната форма пред ЕК за кандидатстване. Според доклада на правителството това трябва да се случи съвсем скоро. Прогнозната стойност е над 1 млрд. лв. с ДДС.

Магистралата трябва да се завърши до края на 2022 г. В противен случай европейското финансиране за цялата "Струма" по оперативната програма ще се изгуби и ще се наложи България да връща парите на Брюксел.

-------

* Постоянният комитет към Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, известна като Бернската конвенция, е структура, в която могат да влизат представители на всяка държава-страна по конвенцията. Комитетът се свиква на заседания от генералния секретар на Съвета на Европа и отговаря за контрола по прилагането на конвенцията, като отправя препоръки и предложения. Той не може да налага санкции или да произнася осъдителни решения, както например другата структура на Съвета на Европа - Европейският съд по правата на човека, но неговите оценки имат политическо и имиджово значение и могат да бъдат вземани предвид от други органи на Съвета на Европа, както и от институциите на Европейския съюз.

България е ратифицирала Конвенцията за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания през 1991 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qvd50491823 avatar :-?
    Костадин Иванов
    • - 4
    • + 5

    Идеята на "зелените" е да върнем пари и да с превънем в богата страна донор?

    Нередност?
  • 2
    popopo avatar :-|
    popopo
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Те ли организират обществените поръчки?

    И защо цялата магистрала не минава по новото трасе, а трябва да се използва стария път?
    Кои други магистрали в България са направени по начина на правителството - тази за Бургас или магистала Люлин.
    Всички са изцяло нови.

    Нередност?
  • 3
    schroeder avatar :-|
    schroeder
    • - 1
    • + 1

    Важното е да почне строежа най-накрая. Не е нормално държавата да е заложник на нездрави интереси, замаскирани като еко загриженост.

    Нередност?
Нов коментар