Минималната цена за такситата в София най-вероятно ще стане 0.77 лв/км

Това е компромисният вариант между предложенията на общинската бюджетна комисия и на превозвачите

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Водещата транспортна комисия към Столичен общински съвет предлага минимална цена за таксиметров превоз от 0.77 лв./км. През нощта минималната тарифа ще е 0.88 лв./км. Този компромисен вариант беше подкрепен след близо два часа разгорещена дискусия с участието на представители на таксиметровия бранш.

Те обявиха, че въпреки това не са доволни и заплашиха, че ще продължат да протестират. За последния месец компаниите проведоха две демонстрации пред сградата на общината с участието на около 30 души. Такситата в София са 6000.

Играта с цените

Исканията на превозвачите са общината да определи минимални цени за превоз от 0.98 лв. през деня и 1.16 през нощта. Това би оскъпило услугата с поне 30 на сто, тъй като в момента таксиметровите компании масово возят на цени около 0.77-0.79 лв./км.

Най-странното в цялата история е, че и в момента няма никаква пречка такситата да си увеличат цените до максималните, които са 1.30 лв. през деня и 1.60 през нощта. От изказванията на представители на бранша стана ясно, че те не го правели, защото мислели за доброто на клиентите. Кирил Ризов от Съюз "Такси" директно предложи на общинските съветници "да ни вдигнете цената с 10 стотинки" и да стане около 0.90 лв./км.

Представител на компанията "Йелоу 333", една от трите най-големи на пазара, обясни, че нарочно не са вдигали цените от почти 7 години, защото пазарът щял да се напълни с "кочини". Клиентите щели да подминават хубавите и скъпи коли и да се качват на старите и мръсни евтини. Какви коли са допустими за таксиметров превоз обаче не зависи от цената, а от изискванията към автомобилите в закона. Под натиск те бяха занижени преди няколко години и възрастта скочи от 10 на 15 години. София би могла да помисли за други регулации, които да ограничат използването на стари автомобили за таксиметрови услуги.

"Не искаме висока минимална цена, за да изчезнат малките, а за да получим някакво съдействие от общината. И ние искаме качествена услуга, и ние искаме да сме на светло, не искаме да ни наричат сив бранш, но трябва да получим някакво съдействие", заяви представителят на "Йелоу".

Пълен хаос с регулации и цени

Екатерина Йорданова припомни, че изискването на закона е за въвеждане на минимални цени, не на средни, нито такива, които биха се изтълкували като подкрепа за някаква договорка. Калин Паргов, общински съветник от БСП, посочи, че в момента браншът е организиран по такъв начин, че нито може да се въведе гъвкаво ценообразуване, нито шофьорите са защитени. Той предложи каквато и минимална цена да се предложи, да се инициират законодателни промени - нещо, което очевидно е нужно, за да се повиши качеството на услугата.

Изискването за минимални цени беше записано в Закона за автомобилните превози през 2014 г., но такива не са въведени в почти нито една община. Причината според Екатерина Йорданова, председател на транспортната комисия в общината е, че няма методология за определянето им, а такава трябва да се изработи от законодателя, не от общината.

За да спазят все пак изискването на закона, от комисията предложиха на общинския съвет три варианта: цена от 0.69 лв., от 0.77 лв. и цена от 0.98 лв. Финансовата комисия подкрепи във вторник най-ниската предложена цена, докато превозвачите настояват за най-високата. Водещата транспортна реши да подкрепи средния вариант, като окончателното решение ще бъде гласувано на утрешното заседание на СОС.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gegei avatar :-|
    gegei
    • + 1

    Да не би и тук Джирардели да се е включил, че така бързо решиха нещата?

    Нередност?
Нов коментар