Минималната цена на такситата в София ще бъде 0.77 лв.

Общинските съветници унищожиха конкуренцията на нискотарифните таксита, вместо да въведат регулация за условията на услугата

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

С 34 гласа "за" Столичен общински съвет прие минимална цена за таксиметров превоз от 0.77 лв./км през деня и 0.88 лв./през нощта. По този начин беше унищожена конкуренцията на съществуващите нискотарифни таксита, както и възможността на пазара да се появят такива.

Решението беше взето под натиск на част от таксиметровия бранш, който в рамките на един месец проведе две демонстрации пред сградата на общината на "Московска 33" с искане за минимална цена от около 1 лв. Исканията за по-висока цена бяха опит на големите компании в бранша да вдигнат тарифите, без да страдат от конкуренция.

Общинските съветници, подкрепили решението, се оправдаха с това, че законът не им оставял друг избор, освен да определят минимални цени за услугата. Изискването е записано в Закона за автомобилните превози през 2016 г., когато министър беше Петър Мутафчиев от "Коалиция за България". Оттогава обаче минимална тарифа не е определена в почти нито една община, тъй като няма методология за изчисляването й.

Общината срещу бизнеса

На всичкото отгоре одобрената в четвъртък цена не е минималната на пазара, която е 0.69 лв./км. Това е тарифата на "Мега такси", чиято цена доскоро беше още по-ниска - 0.59 лв. Това са около 100 коли на пазара от общо 6000, коментира Зафир Зарков, общински съветник от ГЕРБ. "Над 80% от такситата возят на цени над 0.77 лв., търсехме масовост", каза още той по време на дебатите. В закона обаче изрично е посочено, че общинските съвети определят "минимална" цена за услугата, а не масова.

Искането на превозвачите за повишение на тарифите беше аргументирано с това, че евтините таксита подбиват цените, но същевременно никой не е подал жалба за дъмпинг в Комисията за защита на конкуренцията. Вместо това с минимален натиск от бранша, който често се е налагал през годините чрез протести, конкуренцията беше отстранена с помощта на общинските съветници.

Зарков възрази също така, че таксиметровата услуга не е "свободен пазар". "След като законодателят е решил да има минимална и максимална цена, значи това не е "свободен пазар".

"Това е абсолютна глупост. Не само че унищожаваме конкуренцията на евтините таксита, но и правим невъзможно, ако се появят условия за поевтиняване на услугата, някой да предложи такава", коментира Воислав Тодоров. "Защо им спираме дейността? Защо отнемаме възможността за евтина услуга", попита той. Трайчо Трайков посочи, че "Юбер" вече бяха унищожени със съдействието на столичния кмет Йорданка Фандъкова и нейните становища. "Юбер" щеше да доведе до реална конкуренция и по-качествена услуга, но беше унищожено, сега беше унищожен и почти 20% от бранша, който предлага по-евтина услуга, посочи той.

Големият проблем: качеството

С определянето на минимална тарифа от 0.77 лв./км не се решава нито един от проблемите на бранша, който в действителност предлага една евтина и не много качествена услуга. Често такситата са стари и неподдържани, а в час пик и студено време на практика изчезват. Това може да бъде разрешено чрез регулации върху колите, както и с гъвкавост на тарифирането.

"След като законодателят не ни е дал възможност да въздействаме върху качеството на услугата (тъй като правомощията на общината се изчерпват с контрол върху броя на такситата и определянето на минимална и максимална тарифа - бел.ред.), защо убиваме възможността за ниска цена", посочи още Трайков. Той сравни намесата на пазара на таксиметровите услуги като това да забраниш на "Райън ер" и "Уиз ер" да продават билети от по 9 евро.

Председателят на общинския съвет Елен Герджиков заяви, че "сме притиснати от законодателя", и не прие предложението точката да се отложи.

Колко струва услугата

Столична община възложи в началото на годината на външен консултант - Grant Thornton, да определи себестойност на таксиметровата услуга чрез анкети до таксиметрови компании. Те достигнаха до цена от около 0.90 лв./км, но при параметри, каквито на практика не съществуват: коли до 7-годишна възраст, годишен пробег от 85 хил. км и двигатели на газ, бензин и метан. Колите навъртат над 160 000 км на година и возят основно на метан. Таксиметровият бранш се хвана за тези стойности и заяви, че всички, които возят под тази цена, работят под себестойност. Това означава, че един цял бранш е решил да работи на загуба, тъй като над 80% от такситата возят на цена от 0.77 лв. Те освен това могат да си вдигнат цените във всеки един момент до максималната тарифа от 1.30. Представител на една от трите големи таксиметрови компании на пазара: "ОК Супертранс", "Радио СВ Такси" и "Йелоу", обяви на транспортна комисия, че не вдигали цените, защото пазарът щял да се напълни с "кочини".