Министърът на транспорта разпореди одит на "Летище София"

Обект на проверката ще са договорът за зареждане на безмитните магазини, вземанията на аерогарата за над 10 хил. лв. и действията за тяхното събиране

Новият транспортен министър Росен Желязков, наследи от Ивайло Московски някои проблеми
Новият транспортен министър Росен Желязков, наследи от Ивайло Московски някои проблеми
Новият транспортен министър Росен Желязков, наследи от Ивайло Московски някои проблеми    ©  Велко Ангелов
Новият транспортен министър Росен Желязков, наследи от Ивайло Московски някои проблеми    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков разпореди да бъде извършен одит в "Летище София" ЕАД на договорите за доставка на стоки в търговските обекти и за анализ на вземанията на стойност над 10 000 лв., както и на предприетите действия за тяхното събиране. Одитът ще бъде извършен от Звеното за вътрешен одит към министерството и следва да приключи в кратък срок.

Това съобщиха днес от ведомството. По първия казус в началото на седмицата OffNews съобщи, че "Летище София" на 18 септември тази година е сключило договор за доставка на стоки за зареждане на безмитните си магазини, което доскоро се извършваше основно от "Хайнеман", с прясно регистрирана фирма, като един от съдружниците е с украинско гражданство. По втория казус най-големите несъбрани вземания на "Летище София" са тези от "България ер".

Проверка от миналата седмица на "Капитал" показа, че държавната аерогара към момента губи голяма част от делата си за десетки милиони срещу въздушния превозвач, като авиокомпанията е изградила защитата си върху неправилното ценообразуване на летищните такси. Теоретично това би могло да доведе до два проблема. От една страна, може да повлече крак и други авиокомпании да предявят претенции към "Летище София", което не е смятало правилно в миналото, и да му представят, грубо казано, изравнителни сметки не в негова полза.

Отлетели вземания за по 10 - 30 млн. лв.

Делата за несъбраните такси от "България ер" са няколко и споровете се водят за различни периоди от време и са в различна фаза. По едно от делата за периода 2014-2015 г. летището загуби пред съда 10 млн. лв. от общо 46 млн. лв. Адвокатите на авиокомпанията стъпват на тезата, че въпросната част от фактурираните летищни такси са "несъответстващи на направените от летището разходи". "България ер" вече е спечелила делото в Административен съд – София, като в момента то е във Върховния административен съд. ВАС обаче вече е излизал със становище в такава посока по темата в полза на превозвача.

Пак на база оспорени разходи на летището през май 2018 г. Административен съд – София, излиза с решение и за признаване на още една сума, недължима от "България ер". Този път само за 623 хил. лв. за 2016 г. от общо 21.4 млн. лв.

Дела има и по два акта за установяване на публично държавно вземане за летищни такси от авикомпанията. Едното от тях е за периода 2013-2014 г. и е за общо 30.6 млн. лв., от които 23.2 млн. лв. главница и 7.4 млн. лв. лихви. Административен съд – София, отменя акта, тъй като намира, че е в противоречие с материалния закон - този за гражданското въздухоплаване и наредбата за таксите за използване на летищата за обществено ползване.

Другият акт е за периода 1 септември 2008 – 30 юни 2009 г. Според летището общият размер на публичните задължения на авиокомпанията е 19.3 млн. лв., от които 12.4 млн. лв. главница и 6.9 млн. лв. лихва. Споровете се водят за част от сумата, като съдът отменя вземането в размер над 8 млн. лв., както и за част от лихвите. Делото е във ВАС в момента.

Кой зарежда безмитните магазини

По информацията на OffNews новият доставчик на стоките за безмитните магазини на "Летище София" без обществена поръчка е станала компанията "Кита България".

От документите в Търговския регистър става ясно, че дружеството е регистрирано в Пловдив, капиталът му е 1000 лв., като дружественият договор между двамата собственици - украинският гражданин Игор Кунянский и Михаил Михайлов, е от 1 август 2018 г. Компанията печели договора с летище София на 18 септември, малко след освобождаването на Ивайло Московски от поста транспортен министър.

"До септември около 70% от доставките са правени от фирмата "Хайнеман". Стоките продължават да пристигат от германската фирма, но през Украйна и естествено оскъпени от комисионата. Едва сега става известно, че управителят на КИТА Игор Кунинский е свързан със снабдяване на безмитните магазини на украинските летища и от всяка стока печели два пъти", написа OffNews.

Електронната медия публикува отговора на летище София до нея, от който става ясно, че "Кита България" е представител за страната на PAVO, която "е най-голямата верига от магазини за безмитна търговия в Украйна с опит от над 27 години в областта на безмитните услуги на международни летища". "Летище София" като оператор на безмитните и травъл ритейл магазини е обект на запитвания от различни доставчици, включително и от "Кита България", като до настоящия момент на летището е имало един доставчик на чуждестранни стоки и 50 по-малки за български стоки и продукти."

Сключеният договор не попадал в обхвата на Закона за обществените поръчки, защото се отнася за извършвана от дружеството търговска дейност с препродажба на стоки на трети лица, твърдят още от летището.