Някой незаконно проучва бъдещата магистрала през Кресненското дефиле

Разследване на Антикорупционния фонд и bTV показва, че в района се изграждат пътища и се правят сондажи вероятно от ГБС. Кандидатът за строителството отрича

"Струма" през дефилето ще струва около 1 млрд. лв. Оферти за двата лота се приемат буквално след дни - на 14 и 18 февруари
"Струма" през дефилето ще струва около 1 млрд. лв. Оферти за двата лота се приемат буквално след дни - на 14 и 18 февруари
"Струма" през дефилето ще струва около 1 млрд. лв. Оферти за двата лота се приемат буквално след дни - на 14 и 18 февруари    ©  Цветелина Белутова
"Струма" през дефилето ще струва около 1 млрд. лв. Оферти за двата лота се приемат буквално след дни - на 14 и 18 февруари    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Строителството на всяка магистрала в България има своята драматична история, но "Струма" наистина води надпреварата с многобройните скандали, някои свързани директно с обществените поръчки. Например при търга за тунел "Железница" изчезнаха част от офертите на два участника, като после бяха намерени в дома на външен експерт от оценителната комисия.

Сега на дневен ред е отсечката през Кресненското дефиле - там подозрението е, че кандидат-строител в поръчката за 430 млн. лв. е проучвал геологията и е инвестирал в горски пътища, преди дори да са подадени оферти, което може да значи неравнопоставеност в състезанието или предопределеност на избора.

Разследване на неправителствената организация Антикорупционен фонд (АКФ) показа, че строители правят проучвания на бъдещото трасе от Кресна до Крупник (участъка в посока София), преди изобщо да са подадени оферти по обществената поръчка. Репортажът на bTV пък показа, че нито Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), нито Югозападното държавно предприятие, което стопанисва земята, имат представа какво се случва.

За капак сега пътната агенция тихомълком е обявила, че приема оферти за поръчката за 1 млрд. лв. буквално след броени дни.

Соднажи за бъдеща победа

Участъкът е разделен на два търга, като първата отсечка от северната страна на лота е 13 км, а втората е с дължина 10.4 км и включва обходния път на Кресна. В случая дейностите се случват на територията на втората, лот 3.2.2, която е с прогнозна стойност 430.5 млн. лв. Поръчката беше обявена на 30 август миналата година, беше обжалвана, но съдът се произнесе. Без официално да съобщи, АПИ на 7 февруари е пуснала новия срок за оферти, като той е съвсем скоро - на 18 февруари. За другия лот (с прогнозна цена от 445 млн. лв.) срокът е още по-къс - 14 февруари.

След сигнала, който АКФ получава, организацията поръчва сателитни изображения, чийто анализ показва, че в участъка са настъпили осем промени по пътната инфраструктура, като те съвпадат с бъдещото трасе на магистрала "Струма". Проверката дава и идея кога точно са се случили те и така става ясно, че някои са започнали още през лятото на 2018 г., преди изобщо да бъде обявена обществената поръчка.

Въпросните промени в района са изграждането на временни пътища, за да се стига до участъци, които трябва да бъдат изследвани, и направата на сондажи, които дават идея за състава на почвата и дали материалите могат да се използват при строителството. "Mашините, които са работили през лятото, са възстановили стари или изградили нови пътища с дължина над 7 км", обясни пред "Капитал" Николай Стайков от АКФ. Информацията от сондажите пък би могла да е от полза на потенциален участник, тъй като ще може да предложи по-добра техническа оферта, евентуално по-кратки срокове и по-ниска цена. В района репортер на bTV открива и колчета с надпис "сондаж" точно на мястото, където трябва да има изход на един от тунелите.

Грета Ганева, юрист и експерт по обществени поръчки, обясни пред bTV, че с подобни действия се нарушават принципите за равнопоставеност и свободна конкуренция. С подобни действия някой от потенциалните участници може да получава предимство в подготовката на офертите си.

Ни лук яли, ни сондажи мирисали

Земята в района се стопанисва от Държавното горско стопанство - Кресна. От bTV се срещнали със служител с горското в Кресна, който потвърдил, че там се правят сондажи, но не е ясно кой работи. Стопанисващите институции не са издавали документи за разрешения на изграждане на временни пътища и сондажи. Дамян Дамянов, директор на Югозападното държавно предприятие, потвърди, че отговарят за собствеността, но не знаеше за подобни дейности на територията на горите.

От своя страна АПИ казва, че не са възлагали дейности, свързани с бъдещото трасе.

Хората, работещи в района, твърдят, че фирмите, които работят, са "Геострой" или ГБС. "Геострой" отрекоха да са извършвали подобни дейности пред bTV, a ГБС не са отговорили първоначално. Впоследствие те изпратиха позиция, в която уточниха, че през 2018 г. не са изпълнявали строителни или подготвителни работи, както и дейности по изграждане на временни пътища или сондажи във въпросния участък. Те допълват, че не разполагат със сондажна техника.

От ГБС прехвърлят топката към "Пътпроект – 2000", които извършват разширения идеен проект, тъй като те изготвят предпроектни проучвания по трасето. Инж. Йордан Прашанов от проектантското студио обясни пред "Капитал", че една част от тези пътища съществуват отпреди, а през това лято също са правили проучвания във връзка с изготвянето на парцеларния план (който служи за основа на отчуждителните процедури впоследствие). В рамките на телефонния разговор обаче не успя да уточни подробности точно къде и какво е извършено в близките месеци. Странно е и ако е имало такава задача, защо от поръчителя АПИ не знаят нищо.

В интервю пред "Капитал" Калин Пешов, председател на управителния съвет на "Главболгарстрой холдинг", потвърди, че със сигурност ще участват в поръчката за тази отсечка.

И двете компании са работили по "Струма", и то заедно, по лот 3.3 между Кресна и Сандански, който е точно след участъка при дефилето. Отсечката беше приключена предсрочно през декември 2018 г.

А жалбите падат в съда

Търговете за двата участъка - в посока София и посока Гърция, бяха обжалвани в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). И двете фирми жалбоподатели, "Тракия билд" и "Европейски пътища" (свързана с "Грома холд", доскоро позната като "Агромах"), обаче са с отхвърлени жалби.

След като КЗК отхвърли жалбата им, "Тракия билд" са обжалвали и във Върховния административен съд (ВАС). Жалбата обаче е оставена без движение като нередовна, защото не е приподписана от адвокат или юрисконсулт и не е приложен документ за внесена държавна такса. "Европейски пътища" пък са оттеглили сами жалбата си от ВАС.