НАПраво ад

Вече месеци наред стотици хиляди фирми се чудят какво точно иска приходната агенция с наредбата за касовите апарати

За да се потуши създалото се напрежение между НАП и представители на бизнеса се стигна и до среща при премиера Бойко Борисов.
За да се потуши създалото се напрежение между НАП и представители на бизнеса се стигна и до среща при премиера Бойко Борисов.
За да се потуши създалото се напрежение между НАП и представители на бизнеса се стигна и до среща при премиера Бойко Борисов.    ©  МС
За да се потуши създалото се напрежение между НАП и представители на бизнеса се стигна и до среща при премиера Бойко Борисов.    ©  МС
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Сървърът на НАП се срина, което поставя въпроса дали агенцията е технологично готова да работи по новите правила за касовите апарати
  • Отсрочката за стоците хиляди фирми със софтруер за продажбите не решава всички проблеми
  • Данъчните отказват дигитални решения за онлайн магазините

Ще мислим..., сложно е..., има резон, но сега го направете така, а после пак ще го мислим. Това са една немалка част от отговорите на Националната агенция за приходите на въпроси на фирмите, когато стане въпрос за прилагането на наредбата за касовите апарати. Тя беше редактирана миналата година с иначе нелошата идея държавата да се бори със сивата икономика. Макар НАП първо да отричаше, после мълчаливо призна, че сроковете са твърде кратки, текстовете са неясни, а мащабът на промените е в пъти по-голям от първоначалните очаквания на приходната агенция. Всичко това създаде ненужно напрежение между администрацията и стотици хиляди компании въпреки вече обявеното удължаване на сроковете за ползващите софтуер за управление на продажбите (СУПТО).

Междувременно срещите между бизнес организации и НАП станаха ежедневие, но хаосът около прилагането на Наредба Н-18 на Министерството на финансите продължава: въпросите на компаниите - разработчици на софтуер, все още са повече от отговорите, въпреки че на сайта на НАП са качени 30 страници с разяснения, данъчните променят част от правилата в крачка, а за капак временно блокира и сървърът на приходната агенция заради новите касови апарати. Което, логично, разтреперва всеки светъл търговец с несигурността дали ще може да продава стоката си след 1 април.

Техника е, чупи се

Досега изглеждаше, че проблемите около наредбата са свързани основно със софтуерите за управление на продажбите. Преди десетина дни обаче стана ясно, че и част от новите касови апарати трябва да се преработят отново. Това стана след един временен срив на сървърите на НАП. Според приходната агенция причината е, че те са били бомбардирани с изключително голям обем заявки от касовите апарати на един производител. "Независимо, че сме силно дигитализирани и НАП е водеща администрация в това отношение, все пак е техника и се чупи", беше коментарът на Атанас Янев, директор на дирекция "Информационни системи" в агенцията.

Проектът "Европа говори" цели да събере хора с различни политически възгледи от цяла Европа, за да разговарят лице в лице. Ако искате да участвате, попълнете въпросника: IT експерти обясняват ситуацията така: в даден момент поради моментно натоварване сървърът блокира за определен период. В следващия момент обаче касовите апарати започват "да питат" на всяка секунда сървъра дали вече е наличен. Това създава допълнително натоварване и като лавинообразен ефект всички 56 хил. фискални устройства, които работят по новите изисквания, започват да бавят или спират работата си. "Обяснението на НАП е, че тези касови апарати, които са само на един производител, не е трябвало да се обръщат към сървърите толкова често. Но дори и времето между запитванията да се увеличи, към момента на спирането на сървъра говорим за едва 56 хил. работещи по новите изисквания касови апарати. А какво ще се случи, след като заработят всички и започнат да подават информация към НАП. Вероятно сривът ще е още по-голям", казва IT консултант.

Производители на фискални устройства твърдят, че заради срива фърмуерът на тези касови апарати трябва да се смени и след това отново да минат за одобрение от Българския институт по метрология. Пак заради този срив се оказва, че проблем има и с касовите апарати на друг производител. "Ако в един момент спрат да подават данни към НАП и при възстановена връзка не се натисне определена сервизна комбинация от клавиши, те спират да изпращат касови бележки и след 24 часа техните устройства спират", твърдят от пазара. Тоест дори и при тези 56 хил. сменени касови апарата в момента се оказва, че има някакви недоизгладени моменти, чиято промяна в крайна сметка ще е за сметка на бизнеса.

Отделно от това в публикуваните преди дни за обществено обсъждане поредни промени в наредба Н-18 бяха добавени нови изисквания към касовите апарати. Ако бъдат окончателно приети, текстовете ще доведат до повторна преработка на всички вече сменени касови апарати преди крайния срок 31 март. От НАП обясниха, че се отказват от тези предложения. Но появата на тези текстове е показателна, че се работи на принципа на проба-грешка, без да има предварителна яснота какво точно се иска още в началото.

По-голямото опасение на IT сектора обаче е, че системата на приходната агенция не е тествана достатъчно и ако в случая тази атака е била непреднамерена, в бъдеще може да има и съвсем организирани подобни опити за срив на системата.

"С тази наредба НАП направи така, че всички по закон ставаме зависими от сървърите на данъчната администрация, които не са стабилни. Когато се прави една сериозна централизирана система, тя се защитава - независимо дали някой изпраща приятни или неприятни данни. В момента има няколко разработчика на касови апарати и те могат да ги съберат в една стая и да им се скарат. Но какво ще стане, след като направим софтуерна фискализация и софтуерите, с които се работи и които изпращат касови бележки, станат хиляди? Не се прави така. А в същото време НАП предприе такава драстична IT инициатива, без да е подготвена", казва Иван Аржентински от Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).

От НАП заявиха, че ще гарантират работата на системата с допълнителен хардуер, софтуер и физическо наблюдение 24/7.

Неяснотите са много

Освен касовите апарати наредбата поставя и много нови изисквания към компаниите, които разработват софтуер за управление на продажбите, както и към фирмите (над 100 хил.), които ги ползват като крайни клиенти. А дори и след като финансовият министър Владислав Горанов обяви, че за тях срокът се удължава до края на септември, голяма част от бизнеса продължава да се чуди как да подходи към новите изисквания.

"Така представените текстове на наредбата водят до хиляди въпроси, на по-голямата част от които все още нямаме отговор. А и дадените до момента от данъчната администрация отговори обхващат много малко от истински проблемните моменти по внедряването на наредбата", казва Паско Пасков от Българска асоциация за развитие на бизнес софтуер (БАРБС).

Отделно от това са по-сложните ERP системи, с които работят големите търговци. "Една ERP система се внедрява за период от между 6 месеца и 2 години. При положение, че новите изисквания в наредбата обхващат около 80 - 90% от функционалностите й, не е ясно как до септември бизнесът ще е готов", допълва Пасков. Затова разработчиците очакват от НАП скоро да им бъде предоставена блок схема на комуникация между ERP системата и софтуер за управление на продажбите, за да не се обхваща цялата дейност на компанията.

Показателно е и друго – регистрираните в НАП системи за управление на продажбите (СУПТО) са около 35, а според бизнеса те би трябвало да са хиляди (тъй като по-сложните ERP системи имат различен вариант при всеки клиент – което означава отделна регистрация за всеки клиент). Междувременно част от първите регистрирани СУПТО според IT експерти са се оказали с бъгове, "защото когато се бърза, се правят грешки. И сега трябва да се пререгистрират наново". Данъчните казват, че според тях има 3-4 основни по-кардинални въпроса, които все още не са намерили отговор, останалото са по-частни казуси, но и че срещите им с бизнеса по изясняването им вече са всекидневни.

Сега електрически, после и електронни

"Наредбата пречи най-вече на най-иновативния бизнес, на електронния бизнес и на всички фирми с по-сложни бизнес процеси. Там, където има търговия на дребно, няма особен проблем с наредбата. Но където има по-сложни бизнес процеси, особено електронен бизнес или open source софтуер – там са проблемите", твърди Аржентински. Той и негови колеги дават пример с изискванията към електронните магазини.

"НАП очаква електронните магазини да използват хардуерни фискални устройства, които не печатат касови бележки, но по същество пак са касови апарати. Тоест те изискват от електронните магазини да сложат в дейта центровете касови апарати, което на практика е невъзможно. Част от дейта центровете са на Amazon, на Microsoft, не са в България, там просто няма шанс да се сложат касови апарати... поставят се изисквания, на които бизнесът не може да отговори", казва Аржентински.

Производители на фискални устройства пък посочват, че в момента нито един от тях не предлага устройство, което да не издава хартиени бележки, тъй като досега това не е било позволено. Според тях е възможно да се направи така, че въпреки че сървърите на някои онлайн магазини са извън страната, фискалният принтер да е в България, но може връзката да е по-нестабилна, а услугата ще поскъпне.

"Нашето искане се нарича софтуерна фискализация. Тоест софтуерите на е-магазините директно да могат да изпращат фискален бон, без да са нужни касови апарати. И тук е проблемът с НАП. Те са съгласни, но това да се случи след години. А какво правим дотогава", посочва Аржентински и допълва: Ние сме съгласни с общата цел на държавата – че трябва да се намерят начини да се легализира изцяло дейността на всички компании. За нас тази цел е добра, тъй като ние предоставяме софтуер на белия бизнес и ако се премахне сивата икономика, средата за правене на бизнес ще е по-конкурентна. Но в тази наредба има прекалено много пропуски и прекалено много тежести за компаниите.

Според Адриан Николов от Института за пазарна икономика най-неприемливият аспект на правилата за фискалните устройства е безразборното трупане на неочаквани разходи върху бизнеса. "Никой не остана незасегнат – при малките търговци разходите може да означават затягане на коланите за месец-два. Големите фирми са принудени да инвестират в значителни изменения в своя софтуер за управление на продажбите и само можем да гадаем колко точно им струва това."

За какво още настоява бизнесът

1. Картовите и финтех плащанията да не се считат за плащане в брой, за да е конкурентна електронната търговия.

2. Без забрана за дублираща функционалност, т.е., ако някой ползва лицензиран СУПТО и въвежда всичко вътре, допълнителните ("дублиращи") електронни платформи - сайтове, маркетплейси, управляващи програми с отворен код и други - да не се нуждаят от "лиценз" за СУПТО. Това е по подобие на начина, по който счетоводните софтуери оперират в момента паралелно с други управляващи софтуери.

3. Софтуерите да имат алтернативен начин на фискализация - чрез директно свързване с НАП. Тъй като това може да е сложен процес, подобна възможност, макар и удачна в много случаи, трябва да е само доброволна алтернатива на фискалните устройства. Това да се случи сега, докато електронният бизнес все още не е инвестирал в нови касови апарати.

4. Текстове в Н-18, които представляват излишна свръх-регулация, излишна административна и финансова тежест или са направо незаконни, да отпаднат. Проблемна е и защитата на информацията на бизнеса от безконтролен достъп на данъчната администрация.
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kvt10319485 avatar :-|
    kvt10319485
    • + 5

    Предложението по т. 1 решава 90 % от проблемите с касовите апарати - Картовите плащания влизат по банкова сметка, от какъв зор се считат за плащане в брой едва ли НАН и МФ могат да обяснят.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 6

    "Бате к*ре, раята треъ ъ радзбЕре, дека дърджаата мое ъ цтае лоша со раята, ако рЕши! Раята треъ ъ си дзнае мЕстото!"

    Нередност?
  • 3
    mto avatar :-|
    mto


    До коментар [#1] от "
    kvt10319485
    ":

    НАП няма доверие на банките.

    Нередност?
  • 4
    mto avatar :-|
    mto
    • + 16

    "Внимание - учебна държава!" Този надпис трябва да виси на всички КПП-та и летища в страната!
    Управляват ни рядко некадърни хора, които дори и не разбират какво се случва в света днес...

    Нередност?
  • 5
    xte29566872 avatar :-|
    xte29566872
    • + 9

    Касовите апарати се сменят на през 3-4 години. Това е безумие, защото тези, които не пускат касови бележки, ако ще да сложат и видеовръзка, пак няма да пускат.

    Отидете на пазара в някое гръцко село и си купете маруля, например. На секундата ще ви издадат касов бон.
    В този смисъл решенвието на проблема не е в ескалиращото безумно усложняване и оскъпяване на ЕКАФП, а приучаване на търговците да издават бележки.
    Нека накарат некоректните да изпълняват наредбите, а не да товарят всички солидарно. Най-евтиният касов апарат е 200 лв. Цената му се "разхвърля" върху предлаганите стоки/услуги, така че всички ние като потребители плащаме цената на цялата тая тъпотия.

    Нередност?
  • 6
    piq27602770 avatar :-@
    Sashe
    • + 12

    Преди малко чета как Томислав Дончев ни обясява колко била важна дигитализацията, а в това време Горанов и НАП съсипаха онлайн бизнеса в България...

    Просто нямам думи! Тази абсурдна наредба трябва да отпадне...

    Нередност?
  • 7
    mto avatar :-@
    mto
    • + 10

    Имам въпрос към финансовия министър: Кое наложи спешната смяна на 200 000 касови апарата да бъде заложена в рамките на 3 месеца? Защото, първите касови апарати, отговарящи на измененията в Н-18 се появиха около Коледа, и реално от началото на януари започна подмяната.
    Как на никой в министерството не му светнА в главата, че всеки касов апарат е с предплатен договор за годишна поддръжка и трябва да се поднови? Ако бяхте заложили 1 календарна година за смяната - при подновяване или сменяш с нов, или обновяваш ако е възможно софтуера, всичко можеше да мине далеч по-цивилизовано!
    Обаче, риба се лови най-добре в мътна вода, и то ако изтичат сроковете, нали министър Горанов? Всеки осмокласник може да се досети за това, но българският финансов министър не може...
    ГЕРБавщини... ГЕРБавщини навсякъде!

    Нередност?
  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 1
    • + 8

    Според мен някой отговорен фактор в държавата има акции или топла връзка с някоя от фирмите за касови апарати. И на 3-4 години.. явно фирмите свършват парите и искат още продажби.. та си ги получават.

    Доене по всички линии.


    А с технически изисквания няма как да повишат приходите в държавния бюджет. Проблемът е в слабата държава, и вместо да се увеличават тия които спазват законите.. те се намаляват с такива изисквания. Какво пречеше, на държавата просто да започне да налага истински санкции на тези които не издават фиск. бонове, при първо нарушение една глоба, при второ - няколко пъти по-восока.. и т.н.? Ако пък не си вярват на данъчните инспектори.. ами каквито и технически изисквания да наложат.. пак нищо няма да постигнат.

    Какъв е проблема.. данъчните да проверяват търговците и през почивните дни и извън 8-17 часа когато им е работното време? Защо вместо да си оправят качеството на персонала, НАП налага на изрядните дърговци безумни изисквания? Държавата обаче иска данъчните да спят месеци и когато им се доработи, да могат да влязат в информационната си система и да видят дали някой не е сгафил преди 3-4 месеца, или година и тогава да го накажат.. обаче то така се губи ефекта от налагането на глобата, тя трябва да е колкото се може по-близо до нарушението. А не година или повече по-късно.

    Нередност?
  • 9
    bobix avatar :-|
    bobix


    До коментар [#4] от "
    mto
    ":

    Не бих могъл да го кажа по добре.

    Нередност?
  • 10
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean
    • + 3

    Проблем е тази упоритост, с която искат да наложат онова, което са си наумили. Ако бяха малко по -добре учили макроеканомикса, ще знаят че не е необходимо да се отива до кварталната баничарница и да я задължаваме с тежки разпоредби какво да прави и да не прави. И да плащим и да затваряме този малък бизнес /като пример го давам/.
    Това са пречки пред бизнеса, пред навлизане на нови играчи. Ако аз утре искам да отворя магазинче за семки и фъстъци - майката ще ми се разгони от хиляди норми и нормички - от ХЕИ и пожарна, та до софтуера на касовия апарат. За бизнеса няма да останат пари и време.

    Нередност?
Нов коментар