Aéroports de Paris и турската ТАV поведоха за концесията на летище София
И петте европейски кандидата бяха допуснати до отваряне на офертите
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Aéroports de Paris Group предложи най-високо концесионно възнаграждение, а Manchester Airports Group - най-висока инвестиция. Това стана ясно по време на отварянето на офертите на кандидатите в четвъртък за концесията на летище София в Министерството на транспорта.
Всичките петима кандидати бяха допуснати до отваряне на офертите, като отговарят на условията на процедурата. Разглеждането на офертите ще продължи поне месец.
Основните изисквания на държавата са да получи минимум 550 млн. лв. без ДДС първоначално концесионно възнаграждение. Концесионното плащане на година да е поне 15 млн. лв., или 10% от общите приходи. А инвестициите - минимум 600 млн. евро. С по-голяма тежест при избора на оператор е концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест 45%.
Какво предлагат кандидатите
Manchester Airports Group
Операторът на летището в Манчестър предложи годишно концесионно възнаграждение от 19.948 млн. евро.
Предложената инвестиция е малко над 1 млрд. евро (1 002 927 412 евро), като 460 млн. от тях ще бъдат вложени през първите 10 години. Инвестицията включва задължителния нов пътнически терминал и реновирането на терминали 1 и 2 до отварянето на терминал 3. Около 390 млн. евро от инвестицията ще е собствен капитал, като над 1 млрд. евро ще бъдат осигурени от финансови институции.
Прогнозите на кандидата е летището да предлага 150 международни дестинации. Изчисленията му показват, че пътниците ще достигнат 22.1 млн. на година в края на концесията, като средният им ръст на година ще е 3.2%.
Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG).
Летище Мюнхен с фонда Meridiam
Обединението между летище Мюнхен и фонда Meridiam предлагат 24.542 млн. евро концесионно възнаграждение. Първоначално концесионно плащане от 281.2 млн. евро и 608 млн. евро – капиталови инвестиции.
Инвестициите в летищна инфраструктура ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. Кандидатът предвижда ремонт на терминали 1 и 2, като до 2030 г. ще се появи и новият терминал 3, който ще замени терминал 1, като на мястото на сегашния стар терминал на летището ще има такъв за товари. Той ще бъде с площ 55 хил. кв. м и на 800 метра от метростанцията.
Прогнозата на кандидата е, че до края на концесията броят на пътниците ще е 23 млн., като операторът ще разшири стимулите за авиокомпаниите, а допълнителните търговски площи ще са 2000 кв. м.
Обектът в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт. Фондът Meridiam е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.
Летище Копенхаген и Sauerwein & Schaefer Bau
Летището в Копенхаген, което участва с водещ партньор Sauerwein & Schaefer Bau, предложи26.5 млн. евро годишно възнаграждение. От обвързващото му предложение не стана ясно точният размер на предложената от него инвестиция, но се предвиждат над 500 млн. евро заеми и 25% самоучастие в нея.
Инвестицията ще стане на 4 етапа, като през 2022 г. ще започне изграждането на терминал 3, като се предвижда и разширение на терминал 2.
Летището в Копенхаген е собственост на Københavns Lufthavn. Компанията управлява и аерогарата в Малмьо. Копенхаген участва с водещия партньор Sauerwein & Schaefer Bau. Базираната в Швейцария SSB Group е създадена през 1912 г. и се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с турската група ERG.
Fraport
Операторът на летище Франкфурт Fraport предложи 21 млн. евро концесионно възнаграждение и 616 млн. евро капиталови разходи.
Те ще бъдат за разширяване на терминал 2, изграждането на задължителния терминал 3 до 2029 г., който ще бъде свързан с 2, карго терминал и нов център за обучение на пилоти. Предвижда се летището да има и енергиен и фотоволтаичен парк. Броят на пътниците към края на концесията пък трябва да достигне 19 млн.
Fraport вече има концесии в България, като оперира тези във Варна и Бургас. Там тя си партнира с компания от групата на "Химимпорт". Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, една аерогара в Китай, като дружеството продаде участието си в летището в Хановер.
В обвързващото предложение на компанията беше обявено, че според анализа на компанията разрешение за концентрация ще бъде получено, тъй като летище София не се конкурира с Варна и Бургас и тези в Гърция.
Aéroports de Paris Group
Обединението между Aéroports de Paris Group и турската ТАV предложи 32.8 млн. евро концесионно възнаграждение. Инвестиционното предложение е за 903 млн. евро. От тях 469 млн. евро ще са в нова инфраструктура, а останалото в поддръжка. Друг разрез на инвестицията показва, че под 20%, или 168 млн. евро, ще са за подобряване на търговската дейност на летището, а останалите в авиационната. Капиталът ще е заемен.
Инвестициите в летището ще са на три фази. Първоначално ще се разшири терминал 2, като ще спре използването на терминал 1 и авиокомпаниите, които кацат на него към момента, ще бъдат пренасочени към терминал 2. До 2030 г. трябва да се случи и изграждането на задължителния нов пътнически терминал - 3, като към края на концесията ще се случи и допълнителното му разширение. Прогнозите за трафика на кандидата са пътниците да достигнат 20.9 млн. през 2055 г.
Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища - Charles de Gaulle, Orly и Le Bourget. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk. TAV управлява и други летища - в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия.
14 коментара
Значи дори най-ниската оферта за минималното концесионно плащане е около 3 пъти по-голяма от печалбата на държавното летище:
3505299_letishte_sofiia_otchete_126_mln_lv_pechalb a_za/
https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2019/05/08/
И това при положение, че ще се строи нов терминал + стотици милиони инвестиции. Хайде сега ми говорете за одържавяване на дружества.
ВАЖНО !!!!!!!!!!!! Френско-Турската оферта е надута. И това не е случайно. Искат да спечелят, особено Ердоган-истите. Опасността е след няколко години французите ще се изнесат и ще остане само ТУРСКАТА ФИРМА ЗА ОПЕРАТОР !!!! Те ти булка голяма далавера !!!!!! В договора може да се предвиди добра защита, но подкупната ГЕРБава шайка няма да го направи !!! АНАДЪМ !!!
Има си хас турците да не спечелят "състезанието". А французите са вътре само за парлама. Нали Тиквата напоследък прави и невъзможното, за да уйдиса на "нашите комшии и приятели". Йок, сакън иначе да не разсърдим Падишаха!!!
Писах го и другаде:
Не трябва да се вторачваме в приходите от концесията. Щото те се получават от летищните такси. Които ги плащат пасажерите - т.е. ние и вие.
Аз смятам, че концесията трябва да има таван върху размера на летищните такси, а да се концентрира върху броя пътници. Ние имаме интерес пътнико-потокът да расте. Това е меродавното в случая. А не дали ще вземем 5 милиона годишно повече. Щото тези 5 милиона, нямат кой знае какво съществено значение (държавата всяка година харчи милиарди).
Другото е, че предишните концесии (на летищата във Варна и Бургас) имаха клауза забраняваща развитието на летища в радиус от 150км. Ако се допусне такава клауза и сега това би било ужасна грешка. Щото в радиус от 150км е не само Пловдив, но и няколко други потенциални летища (бивши военни летища, които могат да бъдат развити).
Белградското летище "Никола Тесла" беше наскоро надено на концесия на френския гигант VINCI (без турци този път). А самите турци имат амбиции в Истанбул за най-голямото летище в света. В такава свирепа регионална конкуренция, Летище София не може да си остане просто една провинциална държавна автогара. Така че Тиквата и неговите калинки трябва този път сериозно да помислят за националния интерес, а не за кой ще им бутне най-много подкуп.
Как става този път без дяловото участие на Химимпорт?
До коментар [#2] от "cobourga":
о не! Ужас! И какво ще стане тогава? Ще ни докарат бежанци и ще преместят границата до Пловдив ли? Ще станем турска колония ли? Подготвят ни отсега
До коментар [#] от "
western_
":
Проблемът е, че ADP участва в конкурса "заедно" с турската TAV, в която тя вече притежава 46%, и която се пробва самостоятелно на първия провален конкурс. TAV вече има силно самостоятелно присъствие в региона (без ADP). Така че вероятността французите да участват само като параван за интересите на TAV въобще не е за подценяване.
В Македония ТАВ спечелиха Скопие и Охрид с обещанието да направят карго летище в Щип. Такова, 10 години по-късно, разбира се и до днес няма! Да не се окаже, че обещанията за инвестиции са едни кухи числа???
to-modernise-macedonia-airports/?fbclid=IwAR3JQsi_ yttDauJzKnzQU8dhwfsZ_9Q0Dmhx5RTxlWROW-fkzgz2WnJ3QK I
l_Airport
https://balkaninsight.com/2008/09/03/turkey-s-tav-
Там държавата плаща на УИЗ да лети до нови маршрути от Скопие и Охрид чрез субсидийна програма вместо концесионерът.
В Тбилиси не прехвърча лоукостер:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tbilisi_Internationa
Французите управляват Загреб, където заради високи такси Раянер и Уизер не искат да летят, а в момента са най-големите играчи у нас. Иначе е мн лъскаво, ново и всичко, ама билетите на тройни цени от София, супер направо:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zagreb_Airport
Това за мен е най-лошият вариант за София, дано спечели някой от другите 4 със сериозен опит в управление на летища с клиенти като Уиз и Раян - това със сигурно са Манчестър и Копенхаген. Амин
Стига сте говорили глупости ... "турците искат да затрият летище София". В Истанбул живеят 15 000 000 - над 10 пъти повече от София. Летището в Истанбул географски е по-добро за прекачване към Азия/Африка, а пък с новите самолети и технологии почти никоя европейска дестинация не ги ползва - може си директно от Лондон до Пекин или Мюнхен до Банкок. И идва и другия въпрос - вие наистина ли искате над главите ви да прелита всеки ден същия трафик колкото е в Истанбул? 1500 полета на ден минаваха през него - на всяка минута кацане.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.