Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Политическата реалност е такава, че единомислие за дълбоки реформи няма
Политическата реалност е такава, че единомислие за дълбоки реформи няма
Политическата реалност е такава, че единомислие за дълбоки реформи няма    ©  Юлия Лазарова
Политическата реалност е такава, че единомислие за дълбоки реформи няма    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Управляващите и ДПС ще бързат да затворят темата за реформата на прокуратурата с имитация на промени.
  • Президентът Румен Радев ще се бори за дълбоки промени в конституцията, за които няма никаква подкрепа.
  • БСП ще тръгнат по пътя на законодателните промени, за да въведат контрол и отчетност на прокуратурата.

Има нещо символично в мнозинството, подкрепило в сряда кандидатурата на главния прокурор Сотир Цацаров за нов председател на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) - 165-те гласа, дошли от абсолютно всички парламентарни групи в парламента, са напълно достатъчни за промяна в конституцията.

Именно изменение в основния закон е най-открояващото се послание в становището на Венецианската комисия за въвеждането на механизъм за разследване на главния прокурор. Документът на уважаваната институция към Съвета на Европа беше приет в петък и в него повече от ясно се посочват структурните проблеми с контрола и отчетността на държавното обвинение, а и управлението на съдебната власт по принцип. Какъвто и механизъм за разследване на главния прокурор да бъде въведен, той няма как да отговаря на европейските стандарти, докато органът, който ще назначава "независимия прокурор" (т.е. ВСС), не бъде реформиран.

Обвързването с Венецианската комисия, чиито становища не са задължителни, дойде от самия Бойко Борисов, който пое ангажимент пред Европейската комисия, че изцяло ще се съобрази със становището й по отношение на последното (по неговия прочит) неизпълнено условие за отпадане на мониторинга над съдебната система - въвеждането на такъв механизъм. Впоследствие се оказа, че проблемът с държавното обвинение, а и съдебната власт като цяло е много по-голям.

Политическата реалност обаче е такава, че единомислие за дълбоки реформи няма, а конституционното мнозинство, както видяхме от избора на Цацаров в сряда, е по-скоро обединено в това да защитава установените властови конструкции, отколкото да ги демонтира.

Ден след становището на Венецианската комисия, както беше обещал премиерът Бойко Борисов, правителството прие на извънредно заседание пакет от промени, които бяха опаковани като отговарящи на всички препоръки на Венецианската комисия. По същество те се оказаха плитка имитация, която няма много общо със становището на международната институция (вижте интервюто с един от докладчиците на документа).

Ходът на управляващите вероятно ще бъде опит за пореден път да затворят темата със съдебната реформа. ГЕРБ ще опитат да пуснат проекта на Данаил Кирилов по бързата писта, въпреки че не отговаря на стандартите, заложени от Венецианската комисия. Правосъдният министър няма проблем с разминаването със Съвета на Европа, като, запитан от журналисти, той отговори агресивно: "Няма да се обяснявам пред вашите читатели."

Каква е алтернативата? При подписването на указа за назначаване на Иван Гешев за главен прокурор президентът Румен Радев даде ясна заявка, че започва консултации с професионалната общност за промени в конституцията, свързани именно с държавното обвинение. В сряда той критикува проекта на правителството, като показа, че вероятно ще му наложи вето и ще сезира Конституционния съд, ако той бъде приет в този му вид. Държавният глава има право да прави предложения в основния закон, но едва ли те ще намерят подкрепа в парламента - лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов даде ясен знак за това, като дори и от БСП (която не успя да се консолидира дори и в позицията си за избора на антикорупционната комисия) са скептични към "отваряне" на конституцията.

БСП поеха по друг път, като преди няколко седмици внесоха предложения за промени в Наказателнопроцесуалния кодекс, предвиждащи съдебен контрол над прокурорските откази - необходимостта от подобна промяна, която ще ограничи монопола на държавното обвинение, е посочвана неведнъж както от ЕК, така и от Венецианската комисия. Този проект обаче беше скептично погледнат от ГЕРБ още при внасянето му и е малко вероятно да пробие път в Народното събрание. В същото време подходът с "меки" законодателни промени не е лишен от основание и през него може да се постигне много.

Най-големият парадокс в цялата история е, че идеите на Румен Радев и БСП независимо една от друга са изцяло в синхрон с препоръките на Съвета на Европа, а тези на ГЕРБ - в противоречие, но единственият, който е поел ангажимент да се съобрази със становището на Венецианската комисия, е премиерът Борисов, който миналата седмица сам обеща: "Аз поемам ангажимент това, което те препоръчат, да го изпълня на 100 процента."

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 3
    • + 1

    Безотчетна прокуратура за избрани - гарантирано от ГЕРББСПДПС.

    Нередност?
  • 2
    rka44622423 avatar :-|
    Бланш
    • - 1

    Нашите ще продължат да си крадат "на едро" Баце ви продължава да не ги закача.

    Нередност?
  • 3
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol
    • + 1

    Толкова ни е капацитета, Балкански синдром.

    Нередност?
Нов коментар