🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как София планира да се дигитализира

Общинският съвет прие Стратегия за дигитална трансформация на града, но няма яснота дали и кога ще я изпълни

Столичното звено по дигитализация има шанс да навакса с изпуснатия дигитален опит на столицата.
Столичното звено по дигитализация има шанс да навакса с изпуснатия дигитален опит на столицата.
Столичното звено по дигитализация има шанс да навакса с изпуснатия дигитален опит на столицата.    ©  Юлия Лазарова
Столичното звено по дигитализация има шанс да навакса с изпуснатия дигитален опит на столицата.    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Ама това наистина ли е възможно?" Това е първият въпрос, който идва наум при прочита на заложените целите в новата Стратегия за дигитална трансформация на София. Тя беше приета днес от общинския съвет и като цяло е обвързана с множество поправки на действащи софтуери и системи, създаване на нови, както и повече електронни услуги. Предлагат се доста иновативни решения за града, които биха могли значително да променят средата. Например дигитален портфейл на София, информационна платформа за потреблението на комунални услуги в реално време или споделено пътуване по квартали. Тоест точно обратното на досегашната представа за общината - разкарване от една институция в друга за лист хартия, множество мълчаливи откази и трудно достъпна информация.

Дигитални промени се чакат от години - още през 2016 г. например директорът на Центъра за градска мобилност Християн Петров заяви, че ЦГМ ще отвори данните си за това къде се намират превозните средства от градския транспорт в реално време и колко места в синя и зелена зона са свободни. Три години по-късно обаче столицата не успя да предостави данните си за разписанията на Google Maps. Заради подобни недоразумения и сега е трудно да се повярва, че ще има истинска дигитална промяна.

"Хората знаят, че ако не се наредят на гишето на общината и не пуснат документ с входящ номер, всъщност нищичко няма да стане. Сега е 2020 г. и тепърва има кмет по дигитализацията, тепърва общински съветници могат да подават документи с електронен подпис, всичко става след усилия, публично говорене, разобличаване", коментира по време на обсъждането общинският съветник от "Демократична България" Методи Лалов. Партията му в общинския съвет също беше изработила и предложила своя стратегия за дигитализацията, но в крайна сметка се стигна до консенсус с ГЕРБ, че Стратегията за дигитална трансформацията е достатъчно обширна. От ДБ обещаха, че ще следят за реалното ѝ изпълнение. Калоян Паргов от БСП пък отбеляза, че дейностите за изпълнение в стратегията са формулирани със сложни термини като "езеро от данни", от което не се разбира кои желания на гражданите ще се удовлетворяват.

Известно объркване в очакванията предизвикаха и думите на кмета Йорданка Фандъкова, че зам.-кметът по дигитализацията Владимир Данаилов, който е на този пост от едва половин година, ще се премести в ръководството на Фонда на фондовете. Така реално ресорът ще остане вакантен и процесът по дигитализация може да се забави фатално.

Все се започва от някъде

Още в средата на май зам.-кметът Данаилов обяви, че ще бъдат пуснати около 40 нови електронни услуги и общината ще надгражда стари системи, като от догодина класирането за записване в училище пък най-накрая ще мине онлайн.

"Не сме чакали да се гласува стратегията, а вместо това екипът работеше. Коронавирусът някак си даде фокус върху нашия ресор и дистанционната работа, електронните услуги и това ни даде възможност да се разгърнем, като направим няколко канала за дигитализация. Да, това не е кой знае какво, но в крайна сметка в ситуация, в която беше много важно хората да се информират, направихме два чатбота, разработвахме и нови системи за административни услуги и свързаност на общинските данни", коментира пред "Капитал" зам.-кметът Владимир Данаилов.

Дигитална София до две години

Иначе осъществяването на по-иновативни проекти е предвидено да започне в началото на следващата година. Тогава например трябва да заработи онлайн платформа за услуги в училищата и такава за договори и публични дългове. Обещава се и споделено пътуване по квартали. То ще се случва, като се разработят платформи, които да подпомогнат намаляването на използването на автомобили. Целта е определен брой споделени електрически коли да обслужват определени жилищни сгради по квартали.

Промени се предвиждат и при транспорта - ще се търси съдействието на Центъра за градска мобилност за създаването на интегрирана платформа за мобилност. Идеята е да се обединят всички налични сега софтуерни решения, данни и доставчици на услуги като оператори, таксита, групи за споделено пътуване. Освен това се предвижда създаването на общ модел на таксуване за всички видове услуги за мобилност. То обаче е отложено чак до юни 2022 г., нищо че в края на тази година се очаква да бъде пусната изцяло новата електронна билетна система на Столичната община, която очевидно не включва подобен модел, но пък струва близо 100 млн. лева.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-P
    sfasaf
    • + 1

    Това същата община, дето не може да направи една велоалея като хората ли?

    Следете контракторите в онзи държавния разработчик, ще става интересно.

    Нередност?
Нов коментар