🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътят към храма

Всяка година скали и кал възпрепятстват достъпа до Рилския манастир, но генерално решение на проблема няма

Свлачището се активизира почти всяка година при обилните дъждове напролет.
Свлачището се активизира почти всяка година при обилните дъждове напролет.
Свлачището се активизира почти всяка година при обилните дъждове напролет.    ©  Цветелина Белутова
Свлачището се активизира почти всяка година при обилните дъждове напролет.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Свлачището при Рилския манастир редовно затваря пътя към светата обител.
  • Укрепването в последните години струва милиони без съществен резултат.
  • Проблемът може да се реши с цялостно подсилване на скалния участък.

"До скоро на свлачището преди Рилския манастир нямаше никаква сигнализация, всичко беше изпочупено, смачкано, откраднато. Имаше само по една табела "Ремонт" от двете страни и това беше. Първият път, когато настояхме за светофар, беше преди около две години, когато пак имахме същия проблем. За да види свлачището, дойде тогавашният регионален министър Николай Нанков и сложиха светофар в деня, преди да ни посети, а на следващия си го прибраха. Когато попитахме защо, обяснението беше, че акумулаторите се крадат. Отсечката се укрепваше многократно и имаше многобройни уверения, че проблемът може да се реши генерално. Писал съм до всички институции, но цялостно решение няма. Чудо е, че досега не е имало инцидент." Това разказва игуменът на Рилския манастир Адрианополският епископ Евлогий за двете свлачища, които се намират едно до друго по пътя към светата обител над село Пастра. В район от около 100 метра редовно се свличат скални маси и кал, което възпрепятства движението, а на автомобилите се налага да преминават с 20 км/ч.

Пътят е единствен и през почивните дни и активния туристически сезон е особено натоварен. Рилският манастир е част от световното културно наследство на ЮНЕСКО и се счита за едно от лицата на България, като всяка година се посещава от хиляди туристи. Затова и дейностите по укрепването би трябвало да са повече от експресни.

Епископ Евлогий ни посреща заедно със секретаря на манастира отец Виталий в понеделник по обед, като преди това сме минали покрай свлачището, което в последните няколко години редовно ограничава или директно блокира преминаването към манастира.

Оказва се обаче, че в проблемната зона не се работи. Работниците са само трима и по всичко личи, че все още "се организират", нищо че летният туристически сезон вече започна, а лично премиерът Бойко Борисов обеща кратки срокове за укрепването на склона. Багерите са паркирани встрани, а самият участък е ограден с ленти. Има и светофар, който улеснява движението. В началото на седмицата то не е натоварено.

Разказваме това на игумена, но той сякаш не е изненадан. Казва ни, че преди години пътят над манастира пропаднал и когато се направила проверка на място, се оказало, че един човек работи, а другите двама работници отишли за риба.

Работи се...

"Нещата не трябва да стават с натиск, а да се случват естествено. В много институции нещата си продължават от едно време. Двама работят, петима ги гледат, но надниците си вървят и се води, че са били на работа и трябва да им се плати. Има технически ръководители, инженери и т.н., те са хората, които трябва да контролират", казва Евлогий.

Според него скалите са започнали да се свличат редовно преди около две години. "Свлачища имаше и преди, но без да сме специалисти, за нас проблемът се появи, когато започна цялостният ремонт на пътя до Рилския манастир. Работниците къртиха с огромни къртачи от скалата и смятам, че оттогава тя отслабна. На други места се сложиха метални мрежи, а на тези две места, на които редовно има проблеми, по неизвестни причини не се сложиха", казва игуменът.

Рехабилитацията на близо 20-километровия път от Рила до Рилския манастир се извърши преди няколко години от "Агромах", като довършителните работи приключиха през 2017 г. Ремонтните дейности излязоха 14.1 млн. лв., като за тази сума са поставени нови мантинели, изградени са различни съоръжения по трасето, има и декоративни стени, както и банкети, бордюри, предпазни огради и др.

Според министерството на регионалното развитие обаче проблемът е в проливните дъждове. Сега за укрепването на свлачището са отделени общо 6.5 млн. лв. Сумата бе съобщена от ресорния министър Петя Аврамова, която "инспектира" участъка заедно с премиера Бойко Борисов.

"Сериозно срутище, свлачище, което трябва да бъде укрепено, като укрепването ще бъде на два етапа, в два отделни проекта. Единият етап касае пътната част, т.е. това е подпорната стена, която ще бъде изградена и всички други укрепителни съоръжения, както и всички други укрепителни съоръжения около 10 метра.

В горния край ще бъдат изпълнени други укрепителни дейности, за да спре ерозията, сами виждате която е обхванала почти целия хълм", обясни точно какво ще се случва Петя Аврамова. За "Капитал" от регионалното министерство поясниха, че проблемът е възникнал през 2018 г. заради проливните дъждове. Тогава "при 27-и км в участък от 250 м настъпиха тежки срутищни процеси".

Бързай бавно

През 2019 г. са изпълнени проучвателно-проектантските работи за изясняване на инженерно-геоложките условия в района на срутищните процеси и причините за тяхното възникване. Какви точно са те обаче от министерството на Петя Аврамова не казват. Уточняват само, че са предложени конкретни мерки за трайното укрепване, възстановяване и недопускане в бъдеще на срутване на скални маси върху пътното платно.

В края на май 2020 г. изработеният проект е бил приет от експертния технико-икономически съвет на пътната агенция. Предвижда се изграждане на стоманобетонна стена с дължина 150 м и височина 4.10 м в проблемния участък. "Ще се изпълнят стабилизация и противоерозионни мерки на ската над пътя посредством геокомпозирана армирана рогозка, покрита със стоманена мрежа", заявяват още от министерството.

Всичко това ще се изпълни от държавната "Автомагистрали". Досега на дружеството авансово са платени 2.5 млн. лв. с ДДС за изпълнение на проучвателно-проектантски и строително-монтажни работи. Разплащането на останалите строителни дейности ще бъде извършено след завършването им и подписване на акт 16 за обекта.

Игуменът на Рилския манастир обаче смята, че всичко е могло да започне много по-рано.

"Имаше хубави месеци по времето на карантината, нямаше никакво движение, идваха по двама-трима души на ден, представяте ли си? Събота и неделя - по десетина, петнадесет. Това беше идеално време, през което можеше да се работи, но нещо не можаха да се организират - много било сложно, много проучвания се правиха, много проекти. Не съм специалист, вижда се, че е сложно, но на други места при свлачища се реагираше много по-бързо. Тук като че ли някой искаше да забави нещата, така си мисля", казва епископ Евлогий и добавя, че въпросът сега е укрепването да се направи стабилно, защото, "ако се правят само козметични ремонти, няма да стигнем до никъде".

Щедрост под въпрос

"Пътят ще бъде оправен. Да се види, че работим, и то бързо. Каквото сте поискали, това получавате. Аз се шегувах, че ни струва по 10 млн. лв. всяко идване тук и май толкова станаха", заяви при последното си посещение на Рилския манастир премиерът Бойко Борисов. Според игумена Евлогий обаче в тази сума влизал и разходът за свлачището, а субсидията на манастира от няколко години е значително орязана.

"Държа да подчертая, че ние не получаваме заплати. Тази субсидия, която се дава на манастира, не е за заплати, а за ремонти, реставрации и поддръжка. Аз съм доволен, че никой утре не може да ми каже, че ме издържа. Ние се самоиздържаме", обяснява игуменът и казва, че сега тази субсидия им се дава като помощ.

"Поставени сме в едно положение всяка година да се борим да ни се дават тези хапки, за да може да съществува манастирът", казва той и цитира финансовия министър Владислав Горанов, който обявил, че "всеки манастир си има свои фенове". "Това означава, че ние сме футболен клуб и той не е фен на Рилския, а на Троянския примерно. Отношението, което демонстрира към нас, просто е без коментар", казва Евлогий.

На самотек

Проблемите на Рилския манастир не започват и не свършват с неукрепеното свлачище. Игуменът за пореден път уточнява, че пътят не е на манастира, а само води до него. Той е на държавата, която трябва да се грижи за него, казва той. И допълва, че до миналата година той не се е почиствал редовно през зимата. Сега фирмата била сменена, но имало какво да се желае. "Разбирам, че не е изгодно за два камъка по средата на пътя да дойде една фадрома, но трябва да си организират нещата", казва Евлогий.

"Ние сами си почистваме - иззели сме функциите на общината, извозваме отпадъците с наш камион, шофьор, гориво, контейнери, само и само да е чисто. Ние сами си поддържаме и уличното осветление, макар и това да не е наша работа, само манастирът да има приемлив вид. Отделно - по-евтино ни излиза да плащаме за охрана на частна фирма, отколкото на полицията", добавя игуменът.

"Нашите предци по турско робство са успели да го направят този манастир, ние само да го поддържаме остава и това не можем да направим", обобщава той и добавя, че все пак е оптимист, защото "понякога дори да е изглеждало, че няма изход, се е намирало някакво решение".

Разделяме се с епископ Евлогий и отец Виталий в ранния следобед и отново минаваме покрай проблемния участък. Там вече се работи.