🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Наследникът на "Водстрой 98" ще ремонтира трасето на трамвай №5 в София

Цена на проекта е 40.5 млн. лв., които са осигурени по европейската програма "Региони в растеж"

Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването
Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването
Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването    ©  Георги Кожухаров
Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Столичната община е избрала строителната фирма ВДХ (преди "Водстрой 98") за извършването на ремонта на релсите по маршрута на трамвай №5, който върви по бул. "Цар Борис III" от кв. "Княжево" до Съдебната палата. Ценовата оферта на компанията от 40.5 млн. лв без ДДС не е най-ниската, но според оценителната комисия техническо ѝ предложение е най-добро.

Офертата на ВДХ е оценена с 86.35 точки. На второ място се нарежда консорциум с българското крило на строителната Strabag с 81.80 т., а на трето - обединение между "Трейс груп холд" и "Парсек груп" със 78.57 т., което предложи и най-ниската цена - 39.9 млн. лв.

Срокът за изпълнение на ремонта е две години, което значи, че трасето ще е готово в началото на 2023 г., и то ако няма обжалвания.

Нови релси, нови трамваи и парк

ВХД ще трябва да ремонтира 16 км от трамвайното трасе, което сега причинява много аварии и шум. Освен това е предвидено да се правят и "зелени релси" в частта между Руски паметник и пл. "Македония". Около площада се предвижда да има и линеен парк с множество пешеходни пространства и велоалея.

Това всъщност е един дълго чакан ремонт за София - трамвайното трасе по бул. "Цар Борис ІІІ" е построено през 1988 г. и оттогава са правени само няколко поддържащи ремонта. Общината се опитва да го реконструира от близо четири години, като обяви две обществени поръчки. Те обаче не завършиха с успех. Сега предстои развръзката по третия й опит - подписването на договор ВДХ.

Това всъщност е и последният шанс на кметството да изпълни обещаното. В противен случай рискува да загуби средствата за проекта, осигурени по европейската програма "Региони в растеж". Те са част от т.нар. втора фаза на проекта за интегриран градски транспорт в София на стойност 125 млн. лв., 107 млн. от които са безвъзмездна финансова помощ. В тях освен ремонта на трасето на трамвай №5 е включено закупуването на 13 нови трамвайни мотриси за 44.8 млн. лв. и надграждане на интелигентната система за управление на трафика.

Трамваите се доставени полската компания PESA, която сключи договор със "Столичен електротранспорт". Засега те пътуват по маршрута на линия 18 и ще сменят старите 5-ици след ремонта на трасето.

Новият стар ВДХ

ВДХ е новото име на "Водстрой 98", което през годините от 2010 до 2016 г. от средно по размер провинциално дружество беше напомпано с обществени поръчки за близо 900 млн. лв., поради което се смяташе за близко до депутата от ДПС Делян Пеевски. След това голямата строителна варненска компания "Хидрострой" го купи и то се преструктурира.

Участие във ВХД има и "ПМ контрол" на Иван Мирински. Името на Мирински отново се появи в медиите тази година, когато бизнесменът Васил Божков го посочи като координатор на грабежа в дома му и наблегна на връзката му с Пеевски. "Грабежът се координира от човека на Шиши, отговарящ за краденето на пари от обществените поръчки - Иван Мирински. Той се разпорежда с действията на прокуратурата и с полуграмотните чиновници, участващи в разграбването", заяви тогава Божков.

ВДХ скоро не е печелило поръчки в София. В момента работи по възстановяването на път "Беклемето" и прави дребни рехабилитации на пътища в Зимница, Стралджа и Ловеч. Печалбата на фирмата за 2019 г. възлиза на 1.7 млн. лв.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov

    Крайно време беше тази линия да се изгради отново, защото е ад от доста време, а е по-натоварена и от линия на метрото. Дано се получи успешен ремонта, че както всички знаем идеята не е да се ремонтира веднъж за винаги, а отгоре-отгоре, та да се лапат кинти после и от ремонти на ремонтите...

    Нередност?
Нов коментар