🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София взима заем от 120 млн. лв. за проекти, които не успя да изпълни досега

С парите от ЕИБ ще се финансират проектите за рингов булевард "Каблешков", "Копенхаген", "Рожен", Източна тангента, Зеления ринг

В момента се разширява част от северното платно на бул. "Тодор Каблешков" към ул. "Луи Айер", но след това булевардът ще свършва рязко заради липсата на връзка с бул. "Черни връх". Сега такава е планирана да се изгради чрез заем.
В момента се разширява част от северното платно на бул. "Тодор Каблешков" към ул. "Луи Айер", но след това булевардът ще свършва рязко заради липсата на връзка с бул. "Черни връх". Сега такава е планирана да се изгради чрез заем.
В момента се разширява част от северното платно на бул. "Тодор Каблешков" към ул. "Луи Айер", но след това булевардът ще свършва рязко заради липсата на връзка с бул. "Черни връх". Сега такава е планирана да се изгради чрез заем.    ©  Цветелина Белутова
В момента се разширява част от северното платно на бул. "Тодор Каблешков" към ул. "Луи Айер", но след това булевардът ще свършва рязко заради липсата на връзка с бул. "Черни връх". Сега такава е планирана да се изгради чрез заем.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изграждането на ринговия булевард "Т. Каблешков" и връзката му с "Черни връх", а оттам и "Симеоновско шосе", така че да се изнесе трафикът от центъра, е проект още от времето на социализма. Пътната артерия обаче липсва и до днес, макар че от 2007 г. се залага редовно в капиталовите програми на София. Едва тази година започна частичното му разширение, но срок за цялостно завършване няма.

Подобна е съдбата и на други пътни връзки - например с околовръстното или пък т.нар. Зелен ринг по старите жп линии в града. В края на всяка година местната власт казва, че заделя за следващата средства за реализирането им, но в крайна сметка резултат все няма. За да излезе от порочния кръг, сега Столичната община е решила да прибегне към друг подход.

Кметът Йорданка Фандъкова предлага да се изтегли инвестиционен заем за 120 млн. лв. от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), за да се финансират 10 обекта главно от транспортната инфраструктура.

Какво ще се прави

Средствата ще отидат за изграждането на булевард "Тодор Каблешков" до бул. "Черни връх", за бул. "Копенхаген" до "Ал. Малинов", бул. "Рожен" до околовръстното, на Източна тангента, както и за реконструкция на трамвайни трасета и други обекти (виж всички в карето по-долу). Общината в момента подготвя проекта, с който ще кандидатства пред ЕИБ. Различните обекти са в различна степен на готовност, но заявката е, че всичко ще бъде изпълнено в срок от пет години.

"София има много сериозна, отговорна, ясна и консервативна политика по дълга. Имаме възможност да договаряме с ЕИБ този заем при възможно най-изгодните условия благодарение на финансовата стабилност на Столична община въпреки кризата и потвърдения през септември кредитен рейтинг", посочи Фандъкова по време на пресконференцията днес. "Заемът, за който преговаряме, е със срок от 20 години, а лихвата ще е под 0.5%", коментира зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов.

Исканите 120 млн. лв. ще се използват и за отчуждителните процедури към обектите. В случай че има затруднения, общината е изготвила и резервен списък с още пет обекта. Общата сметка на заложените десет обекта обаче надвишава сумата от 120 млн. лв. с поне 72 млн. лв. и затова общината ще съфинансира проектите, посочиха от "Московска" 33 за "Капитал".

София и преди е взимала подобни инвестиционни заеми, като например за изграждането на метрото и за завода за отпадъци. Именно от ЕИБ през 2010 г. тя получи и заем от 105 млн. лв. за изграждането на естакади и тунели на пет кръстовища. Преди три месеца "Капитал" попита как е усвоен и използван той, но така и не получи отговор от общината.

Години обещания

При ангажирането на заемни средства плановете на общината могат по-бързо да се изпълнят - все пак ЕИБ ще контролира процесите по усвояването на средствата и спазването на сроковете. През годините средствата, отделяни в капиталовата програма на общината за изпълнението на обектите, всъщност не са отивали за тях. Причината за това е банална - залага се частично финансиране, което е ясно, че няма как да стигне за изпълнението на целия проект, но пък дава възможност да се говори публично за въпросните ремонти, а след това се правят корекции на бюджета и средствата се насочват към други обекти.

Според независимия общински съветник Борис Бонев е неправилно кметството да включва нереализираните "поради липсата на управленски капацитет" проекти в заема. "Логично е този заем да допълни инвестиционните планове, а да не ги преповтаря. Освен това трябва да си даваме сметка, че през годините софийската инфраструктура беше изцяло занемарена, особено развитието на трамвайния транспорт, и отдавна е дошло времето за ударни инвестиции там", коментира той пред "Капитал". И добави, че остават съмненията как ще се гарантира качествено строителство от администрацията, "докарала на главите ни ремонти като този по "Графа" или Западен парк".

Десет обекта за 194 млн. лв.

Новият кмет по строителството Ангел Джоргов представи десетте проекта на общината, които тя ще трябва да реализира в срок от пет години. Това са:

1. Зеленият ринг - 3.6 млн. лв.

Става въпрос само за онази част от велосипедната орбита, която ще свързва гара "Пионер" с ВТУ "Тодор Каблешков". Тя е дълга малко над 3 км и включва тротоари и зони за отдих, както и осветление.



2. "Бул. "Тодор Каблешков" от ул. "Луи Айер" до бул. "Черни връх" - 41.3 млн. лв.

В момента текат процедури за отчуждения и проектиране. Проектът включва изцяло нов булевард с трамвайно трасе, което се свързва с ухото на трамвай №10 при "Хладилника", както и три ленти за движение, велоалеи и широки тротоари. "Надяваме се след няколко месеца да обявим процедура за избор", посочи зам.-кметът по строителството Джоргов.

Тази година беше ремонтиран булевардът в участъка между бул. "България" и ул. "Луи Айер" за 11 млн. лв., но изпълнението се забави заради лоша координация с общината, а качеството е под въпрос.



3. Бул. "Копенхаген" от ул. "Самоковско шосе" до бул. "Ал. Малинов" - 22.5 млн. лв.

През 2013 г. общината успя да направи реконструкция на булеварда в участъка от ул. "Обиколна" до ул. "Самоковско шосе" за около 7 млн. лв., като отново използва средствата от заема на Европейската инвестициона банка по програмата за изграждане, разширение и рехабилитация на улици и булеварди в София.

4. Изграждане на Източната тангента - 26.6 млн. лв.

Връзката между бул. "Ботевградско шосе" и Северната скоростна тангента през бул. "Владимир Вазов" също е част от градския ринг. През лятото общината обяви обществена поръчка без осигурени средства за изграждането ѝ, но нейната стойност е с близо 6 млн. лв. по-ниска. "В рамките на два месеца ще имаме обявено класиране", обяви Джоргов. От инвестиционната програма за 2020 г. за обекта бяха отделени едва половин милион собствени средства за изпълнението на проекта.

5. Бул. "Рожен" до Северна скоростна тангента - 26.6 млн. лв.

Идеята е да се осъществи връзка между северните квартали до центъра с пробива от малко над 2 км. В момента приключва проектирането и е възможно в рамките на три месеца да бъде обявен търг за избор на изпълнител.

6. Разширение на бул. "Ломско шосе" от едноименната метростанция до околовръстното - 23.3 млн. лв.

7. Реконструкция на бул. "Ген. Скобелев" и на транспортния тунел при НДК - 15.9 млн. лв.

Булевардът ще бъде обновен, като се направи ремонт на трамвайното трасе и нова асфалтова настилка при бул. "България" и ремонт на тунела при НДК. Процедурата ще бъде обявена до два месеца.



8. Рехабилитация на тунела по бул. "Царица Йоанна" и ремонт на трамвайното трасе - 9.8 млн. лв.

Планира се рехабилитация на на тунела, който свързва "Красна поляна" и "Илинден" с "Люлин", както и ремонт на пътните платна и релсовия път. Включено е обновяването на трамвайните релси, по които се движи трамвай № 8.

9. Реконструкция на трамвайната линия по бул. "Александър Стамболийски" - 13.3 млн. лв.

Включена е реконструкция и на пътните платна и ново осветление. Засега е готов само идейният проект, а тръжната процедура ще се подготвя в началото на годината.

10. Ремонт на улици след обновяване на канализацията - 15 млн. лв.

Предвижда се възстановяване на улици след поставянето на новата ВиК инфраструктура. Това включва главно асфалтиране и ремонт на бордюри, за да може да се избегне "закърпване" на улици.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov
    • + 2

    а кога ще свържете готовата детелината на северната тангента с военна рампа. най-голямата индустриална зона на софия няма връзка с тангентата. заради липсата й се задръстват сточна гара, надлез надежда, хаджи димитър. При владимир вазов връзката с тангентата е без такова значение защото така или иначе излизаш на околовръ
    стното.

    Нередност?
Нов коментар