🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нерегламентираните автомобилни превози все пак ще се наказват със затвор

От туристическия бранш са недоволни от новите регулации на бусовете

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Парламентът преодоля ветото на президента Румен Радев и окончателно прие нерегламентираните автомобилни превози да се наказват със затвор, но вместо от 3 до 5 години сега наказанието е намалено на от една до три.

Финално текстът, прокаран през преходните и заключителни разпоредби на Кодекса на търговското корабоплаване, гласи, че: "Който без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, извършва по занятие обществен превоз на пътници, се наказва с лишаване от свобода от една до три години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".

Ако деянието е извършено от две или повече лица, сговорили се предварително, лишаването от свобода е от 2 до 5 години, като предишният текст предвиждаше до 10 години, а глобата е от две до 10 хил. лв.

Направена е и лека корекция в определението за "обществен превоз" в Закона за автомобилните превози, а именно превоз, извършван за чужда сметка или "срещу заплащане и икономическа облага". Предишната редакция предвиждаше, че това е превоз "срещу заплащане или икономическа облага".

Силното лоби

Предложените от ГЕРБ промени бяха приети като възможност да се атакуват споделените пътувания в ползва на автобусните превозвачи, въпреки че официалната позицията беше, че се цели да се спрат обявявани неофициални маршрути, най-често от бусове в даден час за дадена сума, което се повтаря периодично, от които отдавна се оплакват превозвачите. На практика обаче така се обявяват и споделени пътувания в социалните мрежи, като единствената разлика е по линия на генерираната печалба и ритмичност.

Президентът Румен Радев наложи вето върху първоначално гласуваните текстове, като промените бяха прокарани от ГЕРБ чрез промени в преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване. При повторното им приемане в парламента заради ветото срещнаха подкрепата само на депутатите от партията на премиера Борисов. ГЕРБ не успя да постигне необходимото мнозинство от 121 народни представители за преодоляването на президентското вето и спорният текст, който предвиждаше до 10 години затвор, глоба до 15 000 лв. и конфискация на половината имущество, трябваше да бъде променен.

Промени не по същество

Промените сега са само по отношение на размера на санкциите, като от Национално сдружение случаен превоз и Българската регионална туристическа камара днес изпратиха съобщение, в което изразяват недоволството си. "Ако бъдат приети наказателните състави, без да се предвиди възможност и правила за законно превозване на пътници с автомобили до 8 места, много хотели и туроператори a priori ще попаднат под наказателна отговорност, без да са извършили нещо нередно", пише в становището им.

От сдруженията поясняват, че немалък дял от туристическите трансфери и превози се извършват с такива превозни средства, тъй като употребата на автобуси при индивидуални клиенти и малки групи е нерентабилна и искат регулиране на този необхванат от нормативната уредба пазар.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    Всичко опира до морал. В крайна сметка, споделени пътувания се практикуват от десетилетия в други страни, но на никой не му е минало през ум да кара нерегламентиран транспорт, без документи, без да спазва правила, без да плаща данъци и т.н. Както и (почти) никой германец няма да си плати, за да прекосява Европа с нелегален транспорт - защото това застрашава собствения му живот. Малко ли тарикати заспаха на волана и убиха хора по магистрлите на Европа. Ама ние, щото сме много хитри в сметките, пак ползваме тая "услуга".
    Трябва ни не закон, а акъл.

    Нередност?
Нов коментар