🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Споделената икономика ще трябва да се промени

Но това ще ѝ помогне да оцелее след пандемията и да се развие след това

Компаниите изградени около споделянето на собствеността като Uber и Airbnb са изправени пред екзистенциален проблем поради епидемията.
Компаниите изградени около споделянето на собствеността като Uber и Airbnb са изправени пред екзистенциален проблем поради епидемията.
Компаниите изградени около споделянето на собствеността като Uber и Airbnb са изправени пред екзистенциален проблем поради епидемията.    ©  Christian Hartmann
Компаниите изградени около споделянето на собствеността като Uber и Airbnb са изправени пред екзистенциален проблем поради епидемията.    ©  Christian Hartmann
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Емануел Бамфо, основател на Globe, едногодишен стартъп с персонал от шестима души, планира каква ще бъде следващата му работа през март, когато настъпи пандемията от COVID-19. "Мислех, че сме дотук." Неговата фирма действа като краткосрочен Airbnb: приложението позволява на хората да отдават под наем домовете си или дори само части от тях като спалнята или банята за няколко часа. Това предложение бързо се превърна в непривлекателно в зората на коронавируса.

Г-н Бамфо бързо адаптира услугата си. Сега потребителите на приложението могат да купуват време в празни апартаменти, които при нормални условия биха могли да бъдат отдадени под наем за по-дълги периоди от време в други сайтове. Апартамент в Сан Франциско струва между 25 и 125 долара на час, предлагайки "бягство" за тези, които искат да работят известно време без шума от децата си или просто се нуждаят от смяна на обстановката. Търсенето изглежда голямо, макар че предлагането е по-малко. Приложението на компанията показва, че в световен аспект списъкът на чакащите е от над 113 хил. (фирмата трябва да провери самоличността на потенциалните наематели) и твърди, че има едва 10 000 хоста.

Крайният успех на Globe остава несигурен. Властите в Сан Франциско пишат до компанията, като посочват, че нейната услуга нарушава градския ред за подслон в града. Но ранните постижения на Globe в адаптирането показват, че прогнозите за край на "икономиката на споделяне" може да се окажат преувеличени. Вместо да слага край на споделянето, вирусът принуждава сектора да се преоткрие. Това дори може да включва връщане към социалистическите му основи.

Голямата рецесия вследствие на финансовата криза през 2007-2009 г. направи много за създаването на идеологически тласък за използване на технологиите за изграждане на икономика, в която потреблението ще бъде по-социално, пестеливо и устойчиво. Вместо да притежават неща, мисленето на хората се насочи към достъпа до тях, използвайки приложения и други онлайн услуги. "Не искам нещата, искам... преживяванията, които ми предлагат", споделя Рейчъл Ботсман, един от лидерите в тенденцията.

Използването на услугите "peer-to-peer" за споделяне на неща, от книги и компактдискове до електроинструменти и автомобили, никога не потръгна. Повечето от тези предприятия не генерираха достатъчно пари, за да се издържат. Но те проправиха пътя за друга икономика на споделяне, която се стреми да печели пари, създавайки онлайн пазари, които да съответстват на търсенето и предлагането. Стартиращи компании от този вид могат бързо да "скалират" бизнеса си в глобален мащаб. Развастването в размера на компаниите предвещава и големи печалби, привличайки нови инвеститори на рисков капитал.

Airbnb, Uber и Bird са продукт на новата икономика на споделяне. Заедно най-големите световни доставчици на ваканционни наеми, таксиметрови услуги и електронни скутери съответно събраха над 30 млрд. долара капитал и общата им оценка надмина 100 млрд. долара в своя пик. В даден момент дори се очакваше, че Airbnb и Uber ще станат някои от най-големите технологични компании на пазара. Но още преди вирусът да удари, звездите в сектора на икономиката на споделяне започнаха да губят от блясъка си.

Трудно е да се печели

Печалбата се оказа по-трудна от очакваното. Услугите на Uber изискват големи субсидии. Поддържането на армия от електронни скутери се оказа по-скъпо, отколкото Bird си представяха. Благодарение на инвестирания рисков капитал някои компании потърсиха и други пазари. Uber се опита да разработи автономни автомобили и да доставя храна. Airbnb обмисля да произвежда телевизионни програми, както и да управлява хотели.

Докато Uber стана публична компания през май миналата година, фирмата загуби общо 16.6 млрд. долара от 2016 г. до 2019 г. Uber предупреди, че ще натрупа още загуби, преди да реализира печалба, основната причина, поради която първоначалното публично предлагане на компанията не беше толкова успешно, колкото мнозина очакваха. Дори Airbnb, чийто бизнес модел с получаване на процент от наема означаваше, че ще реализира печалба след известно време, започна да губи пари - 322 млн. долара през първите девет месеца на 2019 г. Пандемията дори отложи IPO-то, което Airbnb планираше да проведе през април или май тази година.

Акцентът върху рентабилността с акцент върху намаляване на разходите вече беше във въздуха, когато пандемията доведе глобалната икономика почти до стопиране. Airbnb е изправена пред 1 млн. анулирани резервации и 1 млрд. долара за възстановяване на предплатени суми. Броят на пътуванията в Uber се срина с около 80% през април в сравнение с преди година. Bird, чувствайки подобен ефект, реагира в края на март, като освободи над 400 служители, една трета от работната си ръка. Airbnb ги последва в началото на май, освобождавайки 1900 служители, близо една четвърт от персонала си. Uber също уволни една четвърт от заетите, около 6700 работници. Lyft, основният съперник на Uber в САЩ, също направи съкращения, но в по-скромен размер.

Основно почистване

Освен съкращения тези фирми се опитват да нагодят бизнеса си спрямо ефектите на пандемията, за да възстановят доверието на клиентите. Повишената чистота е основният акцент. Airbnb съветва домакините как да почистят помещенията и въведе 24-часов период между резервациите. Скутерите на Bird получават редовна "автомивка". Uber проверява дали шофьорите носят маска, като ги карат да правят селфи (приложението на UBER може автоматично да разбере дали маската е поставена).

Фирмите използват кризата като възможност "да се върнат към основите", по думите на шефа на Airbnb Брайън Чески. Сега неговата фирма е съсредоточена върху домакини, които отдават под наем частните си домове, а не професионални обекти с няколко имота, които се превръщаха във все по-голяма част от бизнеса на фирмата. Uber се отказа от няколко бизнеса, включително планирана кредитна карта за шофьори и услугата за електронни велосипеди. Компанията иска да се концентрира върху това, че е фирмата, която "движи хората и нещата в градовете", заяви наскоро нейният изпълнителен директор Дара Хосровшахи.

Големият въпрос е дали по-чистите и по-строги мерки ще бъдат достатъчни за тези фирми да се възстановят, след като карантината се отмени, или дали "икономиката на изолация" ще промени навиците до такава степен, че споделянето ще намали драстично. Ще се завърне ли собствеността?

И трите фирми очакват търсенето да се възстанови, но на различни места и по различни причини. Чески прогнозира, че вместо да правят кратки пътувания до по-големите градове по света, хората ще останат по-близо до вкъщи за по-дълго. Средната продължителност на престоя в Airbnb се е удвоила почти до седмица. Делът на местните резервации се е увеличил над два пъти - до над 80%, както и наемите на имоти на по-малко от 200 мили (320 км) от дома от 33% преди сега достигат до 56%. Чески също очаква ползи, ако работата от вкъщи се задържи като феномен, тъй като позволява на хората да се преместят за известно време. "Много хора си казват: Е, в такъв случай може би няма нужда да живея в града в момента".

Uber и Bird очакват преминаване от градския транспорт към автомобили и скутери. Хората може да се изнервят от автобусите и влаковете - ако има такива предвид бъдещите бюджетни ограничения в много градове. Вече има доказателства за това. Пътуванията със скутерите на Bird сега са средно с 50% по-дълги, отколкото преди пандемията.

Uber също възнамерява да пребори конкуренцията. Въпреки излизането от електронните велосипеди Uber инвестира в Lime, която е най-големият конкурент на Bird в сектора на електронните скутери. Компанията също така иска да закупи Grubhub, за да засили съществуващия си бизнес за доставка на храна, на който са възложени големи надежди. "В трудни времена като тези консолидацията придобива смисъл", казва Хосровшахи, който вече се справи с подобна задача по време на предишната си работа като изпълнителен директор на уебсайта за пътувания Expedia.

По-малките фирми в икономиката на споделяне също са изненадващо оптимистично настроени. На места, където вече част от ограничителните мерки са премахнати, като Германия активността отново бързо се възстановява, споделя Николас Бруссон, ръководител на BlaBlaCar, приложение, което предлага споделено пътуване на дълги разстояния в 22 страни. Рецесията, породена от коронавируса, ще увеличи търсенето на евтини пътувания допълнително, смята Николас. Пандемията също е принудила компанията му "да гледа на своите активи по нови начини", твърди Бруссон. В бъдеще компанията иска да предложи повече услуги на своята общност от шофьори и мотоциклетисти. Тя вече е разработила ново приложение, наречено BlaBlaHelp, което позволява на хората да помолят други хори да пазаруват хранителни стоки вместо тях.

Ако има един пример как пандемията може да изтласка икономиката на споделяне обратно към корените си, това е Olio. Мотивирана от мисия за намаляване на хранителните отпадъци, базираната в Лондон компания позволява на потребителите си да споделят хранителни стоки и други вещи, от които вече не се нуждаят, със съседите. "Първо изпаднахме в момент на паника: може ли приложението за споделяне между съседи да продължи да съществува?", обяснява Теса Кларк, която ръководи фирмата. Но след промяна на услугата за безконтактна размяна споделянето се повишава с около 50% за храна и 200% за други неща.

Фирмите, които развиват и надграждат бизнес, датиращ още преди създаването на интернет, като например споделянето на храна между съседи, ще се справят по-добре след кризата, отколкото онлайн пазарите, които са по-изкуствени нови творения, прогнозира Сонали де Райкер, партньор в европейското поделение на инвестиционната компания Accel, която е финансирала както в BlaBlaCar, така и в Olio. Ако не друго, Сонали смята, че потребителите след пандемията ще бъдат още по-мотивирани да спестят пари или да направят малко пари, като отдават под наем нещата си. Очаквайте повече от вашето да бъде мое, а моето да бъде ваше, дори ако трябва да бъде старателно почистено в прехода.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар